صفر تا صد رپورتاژ نویسی
چند قانون و اصل ِمهم در رپورتاژ نویسی وجود دارند که باید قبل از آگهی نویسی آنها را بدانید. در این مطلب به معرفیِ این قوانین و اصول پرداخته ایم.
پیشگفتار
رپورتاژ نویسی کار چندان سختی نیست؛ البته به شرط اینکه اصول رپورتاژ نویسی را بلد باشید و بتوانید از آنها به نحو احسن استفاده کنید. آیا با این اصول آشنایی دارید؟
رپورتاژ آگهی از دیرباز تا به امروز راهی برای تبلیغات غیر مستقیم و تحت تاثیر قرار دادنِ مخاطب بوده است. مردم به واسطه ی رپورتاژ آگهی می توانند از وجود یک محصول با خبر شوند و در مورد مزایای استفاده از آن اطلاعات لازم را به دست آورند. امروزه رپورتاژ ها بیشتر در سایت های خبری یا سایت های پربازدید منتشر می شوند. البته هنوز هم می توان ردی از رپورتاژ آگهی ژورنالیستی در روزنامه ها و مجلات پیدا کرد. اگر علاقه مند به دانستنِ اصول رپورتاژ هستید، می توانید از اطلاعاتی که در ادامه ی این مطلب آورده شده است، استفاده کنید.
مقدمه
• آشنایی با اصول رپورتاژ نویسی
• کیفیتِ متن رپورتاژ را جدی بگیرید
• در انتها، متن رپورتاژ را ببندید
• سایت مناسبی برای انتشار رپورتاژ پیدا کنید
• عنوان جذاب بنویسید
• هدف از انتشار رپورتاژ آگهی را از قبل تعیین کنید
آشنایی با اصول رپورتاژ نویسی
برای آشنایی با رپورتاژ نویسی و اصول آن، اول باید به خوبی از ماهیت آگهی نویسی مطلع باشید. اولاً اینکه، تهیه رپورتاژ در سئو نقش بسیار مهمی دارد و به رشد سایت شما کمک می کند. در اصل به واسطه ی لینک هایی که از سایت های پربازدید به سایت تان می دهید، می توانید به تقویت سئوی سایت خود و مفید به نظر رسیدن ِآن از نظر گوگل و سایر موتور های جستجو کمک کنید.
دوماً اینکه، شما می توانید به کمک متن جذابی که می نویسید، به مخاطب اطلاعات مفید و کاربردی ارائه کنید. زمانی که بتوانید به مخاطب کمک کنید تا راه های رفع نیازش را پیدا کند، می توانید مطمئن باشید که برای کنجکاوی هم که شده به سایت تان سر زده و محصولات یا خدمات تان را خریداری خواهد کرد. حتی اگر مخاطب وارد سایت تان شده و در خبرنامه ی آن عضو شود، می توانید مطمئن باشید که توانسته اید نظر او را نسبت به فعالیت خود (تا 80 درصد) جلب کنید.
-
کیفیتِ متن رپورتاژ را جدی بگیرید
اگر مطلب «انواع رپورتاژ آگهی» را مطالعه کرده اید، به خوبی می دانید که در رپورتاژ نویسی تمرکز بر لحن و ساختار متن چقدر اهمیت دارد. هر چقدر متن ِرپورتاژ شما عالی و غنی باشد، مخاطب بهتر می تواند با آن ارتباط برقرار کند. قواعد و اصول رپورتاژ نویسی، دقیقا مشابه اصول نوشتن محتوا در وبلاگ ها یا مجله های اینترنتی است . شما باید از جملات مستقیم و تا جای ممکن کوتاه استفاده کنید. جملات هرچه کوتاه تر و خلاصه تر باشند، بهتر می توانند مخاطب را با خود همراه کنند. هیچ شخصی از خواندن متن های پیچیده با کلمات ِ سنگین و غیر مرسوم در ادبیات روزمره، لذت نخواهد بُرد. سعی کنید به جای شاخ و برگ دادن به محتوای متنی رپورتاژ تان، مستقیم سراغ اصل مطلب بروید . زیاد مقدمه چیزی نکنید و زیاد هم به خلاصه نویسی روی نیاورید. رعایت اعتدال موقع نوشتن متن رپورتاژ بسیار حائز اهمیت است.
بسیاری از کسانی که در زمینه ی رپورتاژ نویسی فعالیت دارند، کل متن را خوب می نویسند. اما در انتها آن را نمی بندند. رها کردن انتهای متن به حال خود، کار درستی نیست. اصول رپورتاژ نویسی به شما حکم می کند که تصمیم گیری را برعهده ی خواننده ی متن بگذارید، اما به شما این اجازه را نمی دهد تا بدون نتیجه گیری، جمع بندی یا ارائه ی یک پیشنهاد (CTA) همه چیز را به حال خود رها کنید. بستن متن در انتها به اندازه ی شروع و نوشتن ِمقدمه (بخش لید متن) اهمیت دارد. برای اینکه بدانید چگونه می توانید متن خود را ببندید، حتما نمونه رپورتاژ آگهی های موفق و اصول نوشتن رپورتاژ آگهی را بیاموزید.
مرحله بعد از نوشتن رپورتاژ آگهی، افزایش احتمالِ دیده شدن آن است. برای دیده شدن رپورتاژ تان چه کانال یا چه سایتی را انتخاب کرده اید؟ اینکه بخواهید رپورتاژ آگهی ِمربوط به برند لوازم آرایشی و بهداشتی را در یک سایت پربازدید مربوط به کاریابی منتشر کنید، چندان هوشمندانه نیست. زیرا در نهایت کل هزینه و زمانی که برای نوشتن رپورتاژ تان صرف کرده اید، بر باد خواهد رفت. به شرطی یک رپورتاژ خوب در یک سایت خبری یا در یک سایت پربازدید دیده خواهد شد که با زمینه ی فعالیت ِآن سایت مطابقت داشته باشد.
مثلا اگر مجددا به مثال ِرپورتاژ آگهی مربوط به یک برند آرایشی و بهداشتی برگردیم، سایتی که جهت انتشار رپورتاژ آگهی می تواند برای چنین موضوعی مناسب باشد، باید در زمینه ی مُد، سبک زندگی و امثالهم فعالیت داشته باشد. قطعا چنین رپورتاژی، داخل این سایت دیده خواهد شد. حتی اگر قصد خرید رپورتاژ آگهی را دارید، باید قبل از انتشار رپورتاژ در مورد هدف ِمخاطبان از مراجعه به آن سایت و علایق شان تحقیق کرده و سپس اقدام به انتشار رپورتاژ کنید. در غیر این صورت تمام هزینه هایی که در این زمینه پرداخت کرده اید، به هدر می رود.
سایر اصول مهم در رپورتاژ نویسی
تا اینجا با تعدادی از اصول مهم در نوشتن رپورتاژ آشنا شدیم؛ اکنون میخواهیم با برخی از عوامل موثر بر میزان تاثیرگذاری یک رپورتاژ آگهی آشنا شویم. در ادامه به برخی دیگر از اصول مهم در نگارش یک متن تبلیغاتی رپورتاژ خواهیم پرداخت.
رپورتاژ نویسی خوب با یک عنوان جذاب و گیرا کامل می شود. یک عنوان خوب به شما کمک می کند تا مخاطب را به سمت رپورتاژ تان جذب کنید. چرا؟ زیرا اولین چیزی که مخاطب با آن مواجه می شود، عنوان است! سعی کنید با توجه به نوع ِرپورتاژ تان، عنوان را انتخاب کنید. مثلا اگر رپورتاژ تان با لحن خبری و در یک سایت خبری منتشر می شود، بهتر است عنوان را هم خبری بنویسید. مثلا برای نوشتن عنوان خوب ِخبری باید از این قوانین پیروی کنید:
• عنوان باید به مخاطب بگوید که موضوع ِ رپورتاژ دقیقا چیست.
• عنوان باید حداقل 5 و حداکثر 10 کلمه داشته باشد.
• به این دو عنوان دقت کنید:
o شهرداری برای کاهش مالیات اقدامات لازم را انجام داد.
o شهرداری برای کاهش مالیات، چندین قانون سخت گیرانه تنظیم کرد.
** این دو عنوان شبیه یکدیگر نیستند؛ با اینکه یک منظور را به مخاطب منتقل می کنند. القای حس سختگیری و اعمال قوانین دولتی، در عنوان دوم بیشتر از عنوان اول احساس می شود. اینطور نیست؟ پس باید در انتخاب کلمات و جمله بندی حساس باشید تا بتوانید احساسات مختلف را در مخاطب به وجود آورید.
• عنوان شما نباید با یک فعل شروع شود.
• در عنوان از خط تیره (-) و اسلش (/) و سایر علامت ها استفاده نکنید. بهتر است فقط از کاما (،) در عنوان خود استفاده کنید.
• عنوان باید تا حد ممکن خلاصه باشد.
کاربرد های رپورتاژ نویسی را بشناسید و طبق آنها یک متن رپورتاژ مناسب بنویسید. اما کاربرد های رپورتاژ ها معمولا چه هستند و به چه مواردی خلاصه می شوند؟ هر کسب و کار برای انتشار رپورتاژ آگهی اهداف خاصی را دنبال می کند. بسیاری از کسب و کارها در تلاش هستند تا به واسطه ی رپورتاژ آگهی، اهداف شان را به تعداد مخاطبان ِبیشتری معرفی کنند. پس اولین و مهم ترین کاربرد رپورتاژ «معرفی کسب و کار» به مردم است.
در کنار آن، شما می توانید رپورتاژ های متعددی را برای معرفی Event هایی که در کسب و کارتان برگزار کرده اید، برای معرفی محصول جدید تان، معرفی آدرس جدید سایت تان، معرفی کانال Telegram یا پیج Instagram کسب و کارتان، یا در مورد جایزه ی معتبری که از یک جشنواره ی بین المللی دریافت کرده اید، منتشر کنید. برای اینکه رپورتاژ تان اثرگذاری ِکافی روی مخاطب داشته باشد، باید از قبل برای آن موضوع، کلمات کلیدی، طول مناسب ( برحسب ِتعداد کلمات) و تصاویر کاربردی تعیین کنید. سپس به نویسنده ی رپورتاژ توصیه کنید که موقع نگارش، از قوانینی که تعیین کرده اید پیروی کند تا متن رپورتاژ کاملا با کیفیت از آب درآید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید