نکات مهم در آگهی نویسی

نکات مهم در آگهی نویسی

اگر احساس می کنید که به آگهی نویسی یا نوشتن رپورتاژ آگهی وارد نیستید یا در این زمینه موفق عمل نمی کنید، حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

پیشگفتار

آگهی نویسی به معنای همان رپورتاژ آگهی نویسی است. در اینجا قصد داریم در مورد نکات مهم ِنوشتن رپورتاژ صحبت کنیم. پس دفتر و قلم آماده کرده و با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.
رپورتاژ آگهی چیست؟ رپورتاژ آگهی متنی است که نه شبیه محتواهای متنی وبلاگ ها نوشته می شود و نه شبیه محتوای تبلیغاتی روی سایت های خبری است. در واقع رپورتاژ آگهی تلفیقی از کمک به مخاطب یا مطرح کردن یک مشکل و ارائه‌ی راه حل منطقی و کاربردی برای آن است. ما در رپورتاژ نویسی تلاش می کنیم تا به مخاطب کمک کنیم با کمک روش های کاربردی در دنیای واقعی، مشکلش را حل کرده یا به محصول مورد نیازش دست پیدا کند. با درک این جمله شما به راحتی می توانید یک رپورتاژ آگهی خبری بنویسید. اما آیا همه چیز به همینجا خلاصه می شود؟

مقدمه 

•    آگهی نویسی با در نظر گرفتن پرسونای مخاطب و مشتریان هدف
•    حاشیه نروید و مستقیم صحبت کنید
•    چکیده‌ی عالی بنویسید
•    لید خوب = آگهی نویسی خوب
•    بین خودتان و مخاطب فاصله نیندازید
•    پایان خوش برای آگهی نویسی
•    مخاطبان ِسایت میزبان چه کسانی هستند؟
•    انتخاب نوعِ رپورتاژ مناسب برای نگارش
•    در آگهی نویسی و انتشار آن وسواس به خرج دهید

آگهی نویسی با در نظر گرفتن پرسونای مخاطب و مشتریان هدف 

در آگهی نویسی ما باید به مشتریان هدفمان فکر کنیم. اینکه آنها چند ساله اند، با خواندن متن رپورتاژ ما دقیقا چه چیز هایی را دنبال می کنند، سطح دانش عمومی شان چقدر است و با دیدن چه چیز هایی سر ذوق می آیند. تعیین دقیق مشتریان هدف و پرسونای مخاطب به شما کمک می کند تا لحن مناسبی را برای نوشتن محتوای رپورتاژ خبری مورد نظرتان انتخاب کنید. همچنین محتوای رپورتاژ تان باید به نوعی بازتاب دهنده ی برند یا هویت ِکسب و کارتان باشد. پس انتخاب درست واژه ها و تعیین اهداف (به طور دقیق) در این مسیر به شما کمک شایانی خواهد کرد.

حاشیه نروید و مستقیم صحبت کنید

پرداختن به حاشیه در آگهی نویسی هرگز توصیه نمی شود. شما می توانید این حالت را با وقتی که به طور مستقیم با یک نفر صحبت می کنید و به جای پرداختن به موضوع اصلی دائما به شاخ و برگ ِموضوع می افزایید، مقایسه کنید. قطعا شنونده بعد از مدتی از شنیدن ِصحبت های شما خسته خواهد شد. اما در آگهی نویسی اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کاربر بدون شک صفحه مربوط به رپورتاژ تان را خواهد بست و به سراغ یک صفحه دیگر خواهد رفت.
اگر در آگهی نویسی به طور صریح و دقیق به مخاطب اطلاعات داده و روی او تمرکز کنید، بهتر می توانید به اهداف تان از تولید رپورتاژ آگهی برسید. یکی از اصول مهم در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی این است که گویا و رسا باشید. موضوع را بی پرده و به صورت مستقیم به مخاطب ارائه کنید. سپس راه حل های مرتبط با آن را بررسی کنید. در نهایت ویژگی های برند / یا کسب و کارتان را بدون دروغ و یا اغراق برای او بازگو نمایید. تصمیم گیری را بر عهده‌ی مشتری بگذارید و از بیان تقاضای مستقیم، خواسته و اجبار در متن رپورتاژ تان دوری کنید.

رپورتاژ آگهی نویسی

چکیده‌ی عالی بنویسید

چکیده‌ی عالی برای آگهی نویسی، حکم یک پیش پرده از نمایشی بزرگ را دارد. این پیش نمایش باید به مخاطب شور و انگیزه کافی برای خواندن رپورتاژ شما بدهد. اگر به هر دلیلی در نوشتن چکیده خوب عمل نکنید، نمی توانید انتظار استقبال کافی از محتوای رپورتاژ تان داشته باشید.
نوشتن یک چکیده ی نهایتا 40 کلمه ای کافی است تا مخاطب برای خواندن محتوای رپورتاژ تان ترغیب شود. اما در این قسمت باید چه چیزی بنویسید؟ باید موضوع اصلی و کلی ِمحتوای خود را بنویسید. از نوشتن هرگونه جزئیات غیر کاربردی که فقط موجب گم شدن ِمقصود اصلی شما از نگارش رپورتاژ آگهی و گیج شدن ِمخاطب خواهد شد، دوری کنید. در خط انتهایی ِ چکیده‌ی رپورتاژ تان می توانید به این موضوع اشاره کنید که در نهایت پس از به پایان رسیدنِ متن، چه چیزی نصیب مخاطب خواهد شد.

لید خوب= آگهی نویسی خوب 

منظور از لید، پاراگراف ابتدایی ِمتن رپورتاژ آگهی شماست. هرچقدر بتوانید در نوشتن لید خوب و موفق عمل کنید، بهتر می توانید مخاطب را با محتوای تان درگیر کنید. شما باید در لید به این چهار پرسش جواب دهید:
•    What – چه چیزی
•    When– چه موقعی
•    Where– در کجا
•    Who– چه کسی
•    Why– چرا؟
 این پرسش ها به درک ماهیت ِآگهی نویسی شما کمک می کنند. بنابراین به مخاطب اجازه می دهند تا به طور شفاف متوجه شود که شما قصد دارید در مورد چه موضوعی – از ابتدا تا انتهای متنِ رپورتاژ – صحبت کنید.

لید در متن رپورتاژ آگهی

بین خودتان و مخاطب فاصله نیندازید

در آگهی نویسی باید طوری عمل کنید که گویی در حال توضیح دادن مسئله یا ارائه راه حل به دوست خود هستید. برقراری ارتباط نزدیک و درگیر کردن احساسات مخاطب به شما کمک می کند تا به شکلی موثر و جذاب داستان برند خود را تعریف کنید. مثل همیشه داستان گفتن بهتر از هر چیز ِدیگری به شما کمک می کند تا احساسات مخاطبان را در دست بگیرید و آن طور که دلتان می خواهد به آن شکل و هویت دهید. حتی اگر در حال یاد دادن ِموضوعی خاص به مخاطب هستید، می توانید به کمک بیانِ یک داستان مخاطب را با 80 درصد از متن تان همراه کنید. مخاطبی که تا این مرحله همراه داستان تان پیش آمده باشد، قطعا نگاهی به انتهای متن و تبلیغات تان خواهد کرد.

پایان خوش برای آگهی نویسی 

جمع بندی نهایی یا conclusion در آگهی نویسی بسیار مهم است. اگر کل متن رپورتاژ تان را عالی و فوق العاده نوشته باشید، اما در انتها به یک جمع بندی ضعیف اکتفا کنید، شکست می خورید. انرژی ِمتن را از ابتدا تا انتها حفظ کنید. سعی کنید کاری کنید تا مخاطب بیشتر به شما اعتماد کند و احساس کند که با یک کسب و کار یا برند خستگی ناپذیر و همیشه پر انرژی طرف است. توجه داشته باشید که به هیچ وجه انتهای رپورتاژ تان را با این دید که تصمیم گیری را بر عهده ی مخاطب می گذارید، باز و بی هدف رها نکنید!
در انتهای آگهی نویسی باید از مخاطب دعوت کنید از سایتتان بازدید کند. همچنین می توانید درخواست کنید که  عمل خاصی را انجام دهد یا با شما تماس بگیرد و یا به مکان خاصی (مثلا یکی از شعبه های فروشگاه تان) مراجعه کند.

انواع رپورتاژ آگهی

مخاطبان ِسایت میزبان چه کسانی هستند؟

اینکه یک کسب و کار در حوزه ی تبلیغات دیجیتال، یک سایت خبری یا پربازدید در زمینه ی فشن و لباس را برای انتشار رپورتاژ انتخاب کند، اشتباه فاحش و بزرگی کرده است. زیرا اغلب مخاطبان ِآن سایت افرادی هستند که محتواها را به امید یادگیری در حوزه مُد و فشن دنبال می کنند. اگر به هر دلیلی در این نوع سایت ها – مثلا به خاطر پر مخاطب بودن – برای انتشار رپورتاژ آگهی اعتماد کنید، نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت. زیرا کمتر کسی تمایل پیدا می کند تا رپورتاژ شما را باز کرده و مطالعه کند. در نتیجه در رسیدن به هدف تبلیغاتی تان دچار مشکل خواهید شد.

انتخاب نوعِ رپورتاژ مناسب برای نگارش 

برای آگهی نویسی باید پیش از هر اقدامی از انواع رپورتاژ آگهی اطلاع داشته باشید. شناختن انواع رپورتاژ آگهی به شما کمک می کند تا رپورتاژ متناسب با حوزه ی کسب  و کار خود را بنویسید. همچنین سعی کنید نوشتن رپورتاژ آگهی را به یک فرد خبره بسپارید تا بتواند برای شما محتوای با کیفیت و غنی خلق کند.

در آگهی نویسی و انتشار آن وسواس به خرج دهید

اینکه تهیه رپورتاژ در سئو تاثیر مثبتی دارد، یک حقیقت اثبات شده است. اما شما نباید به خاطر بهبود سئوی سایت تان، چندین و چند متن رپورتاژ تهیه کرده و داخل سایت های خبری ِمختلف منتشر کنید. حتی اگر یک رپورتاژ هم در یک سایت خبری منتشر می کنید، آن را با وسواس بنویسید و منتشر کنید. در نهایت نتیجه ای که از این رپورتاژ خواهید گرفت بسیار بهتر از ده رپورتاژ بی کیفیت دیگر خواهد بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *