بررسی انواع رپورتاژ آگهی

بررسی انواع رپورتاژ آگهی

آیا انواع رپورتاژ آگهی را می‌شناسید؟ اگر خیر، چگونه می‌خواهید بدون سرمایه گذاریِ صحیح روی آن به تقویت سئوی سایت‌ تان و افزایش تعداد مخاطبان ‌تان کمک کنید؟

پیشگفتار

 

انواع رپورتاژ آگهی را می شناسید؟ رپورتاژ های آگهی گوناگون، به شما این امکان را می دهند تا برای تبلیغ و ارائه ی اطلاعات مفید به کاربران، به مراتب متنوع‌تر عمل کنید. در گذشته و دوران رپورتاژ نویسی در روزنامه ها و مجلات، ساختار رپورتاژ ها یک شکل واحد داشت. به خاطر همین، عملا تنوعی در این زمینه وجود نداشت و چیزی تحت عنوانِ «انواع رپورتاژ آگهی» نداشتیم. اما امروزه ماجرا کمی فرق کرده است. 
در حال حاضر بستر مناسب برای تبلیغات از روزنامه ها، به صفحات وب و سایت های پربازدید و شبکه های اجتماعی منتقل شده است. به همین خاطر کسب و کارها باید خود را به روز کنند. آنها باید از تنوع رپورتاژ های آگهی سردربیاورند. ممکن است فکر کنید که آگهی نویسی قدیمی شده و روش های تبلیغاتی امروزی بسیار بهتر از آن هستند. اما نباید تاثیر و نقش رپورتاژ را برای جذب مشتری و سئوی سایت دست کم بگیرید. هیچ نوع تبلیغ ِغیر مستقیم یا راهکار ویژه ای وجود ندارد تا بتواند جای رپورتاژ را برای بهبود سئو و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان، بگیرد. اگر دوست دارید از انواع رپورتاژ های آگهی موجود در بستر اینترنت با خبر شوید و بهترین نوع رپورتاژ آگهی مناسب برای برند یا کسب و کارتان را پیدا کنید، حتما ادامه ی این مطلب را مطالعه نمایید.

مقدمه 

 

•    انواع رپورتاژ آگهی چیست؟
•    رپورتاژ آگهی متنی: آیا رپورتاژ آگهی فقط متنی است؟
•    رپورتاژ هایی که در روزنامه ها و مجلات منتشر می شوند.
•    رپورتاژ آگهی تصویری و ویدئویی
•    رپورتاژ آگهی صوتی
•    کدام نوع از انواع رپورتاژ آگهی برای سرمایه گذاری، مناسب تر است؟

انواع رپورتاژ آگهی چیست؟

 

اول باید بدانیم که ماهیت رپورتاژ آگهی چیست تا بعدا بتوانیم انواع رپورتاژ آگهی را بشناسیم و آنها را از هم دیگر تفکیک کنیم. تصویری که اکثرا مدیران کسب و کارها و کپی رایتر ها در فضای تولید محتوا از نوشتن و انتشار رپورتاژ در اینترنت دارند، یکسان است. آنها رپورتاژ را یک تبلیغ متنی یا ویدیویی می دانند که برای ارائه حقایق، کمک به رفع مشکل مخاطب یا ارائه ی پیشنهادات مختلف تنظیم می شود. بخش اعظمی از محتوای رپورتاژها به ارائه‌ی اطلاعات مفید به مخاطب مربوط می شود. تنها قسمت کوچکی از آن برای معرفی یک کسب و کار یا برند اختصاص داده می شود. 
رپورتاژ ابدا و اصلا شبیه مقاله ای که داخل وبلاگ یک سایت آپلود می شود، نیست. مثلا مقالاتی که در وب سایت یک کسب و کار در زمینه ی فروش لباس (در بخش ِوبلاگ آن) آپلود می‌شود، شما می توانید مطالبی تحت عنوان «رنگ های ترند سال 2022» یا «تاریخچه لباس» و غیره را مشاهده کنید. اما در رپورتاژ هرگز این عنوان ها و چنین محتواهایی را نخواهید دید. رپورتاژ باید حاوی اطلاعات مفید یا آمار و حقایق واقعی باشد. مثلا برای همین کسب و کار در زمینه ی پوشاک می توان یک رپورتاژ با عنوان و موضوع «مزیت های خرید آنلاین نسبت به خرید سنتی از فروشگاه ها» تهیه و منتشر کرد. در رپورتاژ مزایا و معایب، ارائه راهکار، آمار و ارقام واقعی، سود و ضرر و غیره ارائه می شود. شما می توانید یکی دو رپورتاژ آگهی موفق در حوزه ی کسب و کار خودتان را در سطح اینترنت بیابید و آنها را آنالیز کنید تا متوجه شوید دلیل موفقیت و جذابیت‌شان چیست.

رپورتاژ نویسی

 

رپورتاژ آگهی متنی: آیا رپورتاژ آگهی فقط متنی است؟

 

در تعریف رپورتاژ آگهی به این موضوع اشاره کردیم که رپورتاژ ها غالبا متنی اند یا ویدئویی. دلیل اینکه رپورتاژ های متنی بیشتر شناخته شده هستند این است که از گذشته تا به امروز در مجلات، صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی رپورتاژ ها به صورت متن منتشر می شده اند. اما شکل رپورتاژ ها در طول زمان تغییر کرده است. 
با اینکه هنوز هم تعداد بسیار زیادی از کارفرمایان و مدیران کسب و کار ها ترجیح می دهند که روی رپورتاژ متنی سرمایه گذاری کنند، اما بد نیست که از انواع رپورتاژ های رایج سردربیاوریم و آنها را بشناسیم تا بتوانیم از آنها به نحو احسن استفاده کنیم. مثلا اگر روزی قصد داشتید به عنوان مدیر یک برند یا کسب و کار رپورتاژ خود را داخل تلویزیون منتشر کنید، باید حتما آن را به فرمت ویدئویی نشر دهید.

رپورتاژ هایی که در روزنامه ها و مجلات منتشر می شوند

 

غالباً رپورتاژ آگهی خبری و یا رپورتاژ آگهی ژورنالیستی داخل روزنامه ها و مجلات منتشر می شوند. از اسم شان هم مشخص است که این نوع از رپورتاژ ها، به روزنامه ها و نشریات تعلق دارند. رپورتاژ های ژورنالیستی و خبری در قالب و فرمت ِتعیین شده از جانب ِ آن روزنامه یا مجله نوشته می شوند. برای همین یک چارچوب مشخص و مُعین دارند. قدیمی ترین نوع رپورتاژ های آگهی از این نوع هستند. اولین رپورتاژ آگهی در روزنامه منتشر شد و پس از آن، این شیوه ی تبلیغات با استقبال مردم و کسب و کارها مواجه شد.
در فضای تبلیغاتی امروزی هم اگر قصد داشته باشید تا یک رپورتاژ داخل یک سایت خبری رسمی منتشر کنید باید آن را به صورت رپورتاژ متنی خبری بنویسید و حتما چارچوب ها و قوانینِ آن سایت را در نوشتار و ساختار متن تان لحاظ کنید. اگر در مورد شیوه و سبک نوشتن این نوع رپورتاژ ها چیزی نمی دانید اما علاقه مند به یادگیری هستید، می توانید به مطالب لینک شده در خط اولِ همین بخش مراجعه کنید.

رپورتاژ تصویری

رپورتاژ آگهی تصویری و ویدئویی 

 

همیشه در کنار آموزش رپورتاژ آگهی نویسی، آموزش تولید رپورتاژ به صورت تصویری هم وجود دارد. زیرا تصاویر به طور معمول بهتر از صدها خط متن می توانند منظور شما را به مخاطب برسانند. اگر اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی در سایت های پُر بازدید ( به صورت متنی) می کنید، حتما یکی دو رپورتاژ تصویری (مثل اینفوگرافیک) هم در سایت های مناسب منتشر کنید. منظور از سایتهای مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی، سایت هایی هستند که تصاویر و عکس ها در آنها نقش پررنگی دارند. این سایت ها می توانند بستری مناسبی برای انتشار رپورتاژ تصویری شما باشند.
یکی دیگر از انواع رپورتاژ های رایج، رپورتاژ های ویدئویی هستند. این نوع از رپورتاژ ها یا شبیه یک فیلم تصویربرداری و تدوین می شوند، یا به کمک علم موشن گرافی ساخته می شوند. اکثر رپورتاژ های ویدئویی که امروزه در تلویزیون یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام مشاهده می کنید جزء این گروه هستند.

رپورتاژ آگهی صوتی 

 

رپورتاژ هایی که در رادیو یا سایر اپلیکیشن های دارای قابلیت پخش صوت پخش و منتشر می شوند، جزء این گروه از رپورتاژ ها قرار می گیرند. برای این نوع از رپورتاژ ها از قبل منتی مناسب نوشته می شود و سپس مراحل ضبط و تدوین صدا انجام می شود. پس از آن شما می توانید جهت پخشِ آن داخلِ رادیو یا یک وبسایت و اپ مناسب، هزینه ی لازم را پرداخت کنید تا محتوای رپورتاژ تان منتشر شود.
به طور کلی، اصول نگارش رپورتاژ آگهی برای این نوع از محتواها درست شبیه سناریو یا متنی است که برای رپورتاژ های متنی یا ویدیویی نوشته می شود. رپورتاژ هایی که از طریق رسانه هایی مانند رادیو یا تلویزیون پخش می شوند می توانند اعتماد بیشتری را از جانب مخاطبان دریافت کنند. زیرا هر کسب و کار یا برندی به سادگی نمی تواند محتوای رپورتاژ خود را – با در نظر گرفتن هزینه ای که باید برای پخش ِآن پرداخت کند – در این رسانه ها منتشر کند. این نوع از رپورتاژ آگهی سالهاست که بین کسب و کار ها و مردم محبوبیت دارد. به همین خاطر هنوز برند ها یا کسب و کار هایی هستند که برای آن هزینه می کنند و به انتشار تبلیغات خود به این شیوه، باور دارند.

آگهی نویسی

 

کدام نوع از انواع رپورتاژ آگهی برای سرمایه گذاری، مناسب تر است؟

 

برای انتخاب یک یا دو مورد از انواع رپورتاژ آگهی باید ویژگی های کسب و کار خود را در نظر بگیرید. همچنین به رسانه و بستری که برای انتشار رپورتاژ در نظر گرفته اید هم باید اهمیت دهید. در انتشار رپورتاژ آگهی، زمان و مکان اهمیت بسیار بالایی دارد. وقتی بتوانید در زمان مناسب و در بستر مناسب رپورتاژ تان را نشر دهید می توانید مطمئن باشید که بازخورد خوبی از مخاطب دریافت خواهید کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *