نکاتی که در نوشتن رپورتاژ آگهی باید رعایت کنیم

نکاتی که در نوشتن رپورتاژ آگهی باید رعایت کنیم

نوشتن رپورتاژ آگهی نکات خاص خود را دارد. برای اینکه به جستجو‌های شما در این زمینه پایان دهیم، این مطلب را تهیه کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن‌را مطالعه کنید.

پیشگفتار

نوشتن رپورتاژ آگهی درست و حسابی، قواعد و قوانین خاص خود را دارد. یک رپورتاژ خوب، خواننده را درگیر محتوای خود می کند و باعث می شود تا کارهایی که از وی می خواهیم را انجام دهد: مثلا دانلود یک پی دی اف، بررسی و یا خرید یک محصول و غیره. اگر رپورتاژ خوب و موثر ننویسید، عملا نمی توانید به اهداف بازاریابی دیجیتال و سئو سایت تان نزدیک شوید. 
همانطور که ممکن است بدانید، رپورتاژ آگهی در سئو سایت تاثیر چشم‌گیری دارد. همچنین باعث می شود تا مخاطبانی که از وجود برند یا کسب و کارتان مطلع نیستند، بهتر بتوانند با شما و خدمات تان ارتباط برقرار کنند. رپورتاژ های آگهی انواع و اقسام مختلفی دارند. برای تولید و انتشارِ هریک از آنها باید به اصول نوشتن رپورتاژ آگهی مسلط باشید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی اول در مورد اصول رپورتاژ نویسی و انواع رپورتاژ آگهی اطلاعات لازم را کسب کنید.


مقدمه 


•    نوشتن رپورتاژ آگهی شبیه نوشتن یک مقاله برای وبلاگ سایت نیست
•    ساختار سایتی که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود را بررسی کنید
•    نیاز مخاطبان را درک کنید تا در نوشتن رپورتاژ آگهی موفق عمل کنید
•    یک ادعای صحیح و خاص را مطرح کنید
•    یک پایان بندی شاد و خوب برای رپورتاژ آگهی تان در نظر بگیرید
•    CTA را در انتهای متن رپورتاژ تان قرار دهید

نوشتن رپورتاژ آگهی

نوشتن رپورتاژ آگهی شبیه نوشتن یک مقاله برای وبلاگ سایت نیست


موقعی که برای نوشتن رپورتاژ آگهی اقدام می کنید، باید یک نکته را به خاطر بسپارید. اینکه نوشتن رپورتاژ آگهی شبیه نوشتن یک پست یا یک مقاله ی نسبتا طولانی برای وبلاگ یک سایت نیست. در مقالات و نوشته های داخل وبلاگ یک وب سایت، ما با معرفی و بررسی جزئی یک موضوع روبه رو هستیم؛ به طوری که از صفر تا صد ِیک موضوع ِخاص مورد بررسی، تحلیل، معرفی قرار می گیرد. اما در رپورتاژ به دنبالِ رفع مشکل مخاطب یا ارائه ی یک پیشنهاد جدید و تازه به او هستیم. پس پیش از نوشتن رپورتاژ آگهی، ساختار نوشتار رپورتاژ نویسی را درک کنید و برای اینکه در این مورد دید خود را تقویت کنید، حتما به نمونه رپورتاژ های فارسی یا نمونه رپورتاژ های آگهی خارجی نگاه کنید.


ساختار سایتی که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود را بررسی کنید


قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی، سری به سایتی که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود بزنید. آن را بررسی کنید و ببینید که چیدمان، تایپوگرافی های داخل آن یا ستون هایش به چه شکلی طراحی شده است. عنوان های صفحه در این سایت چگونه نوشته و انتخاب شده اند. پانویس ها و پاراگراف های فرعی را به همراه لید و پاراگراف های ابتدایی هر مطلب، بررسی کنید. شما باید بیشتر از یک دقیقه یا نهایتا یک ساعت وقت بگذارید و محتوای سایتی که قرار است میزبان ِرپورتاژ آگهی تان باشد را خوب واکاوی کنید. حتی اگر کارفرمایی که نوشتن رپورتاژ آگهی را به شما واگذار کرده است، آدرس سایت را (به دلیل فراموش کردن یا هر دلیل دیگری) در اختیارتان قرار نداده است، شما می توانید از او درخواست کنید که آدرس سایت را در اختیارتان قرار دهد.

نگارش رپورتاژ آگهی


نیاز مخاطبان را درک کنید تا در نوشتن رپورتاژ آگهی موفق عمل کنید


مخاطب چرا باید به رپورتاژ شما اعتماد کند؟ رپورتاژ شما چگونه می تواند به رفعِ نیاز مخاطبی که آن را می خواند کمک کند؟ شما باید این نکته را در نظر بگیرید که مخاطب فقط و فقط به رفع نیاز و مشکل خود فکر می کند و در پی توجه به کسب و کار یا برند شما نیست. پس رپورتاژ شما باید در نگاه او جذاب و کاربردی به نظر برسد. باید به خوبی بدانید که رپورتاژ آگهی تان کدام یک از عواطف یا احساسات را در او تحریک می کند: هیجان یا کنجکاوی؟ وقتی مخاطب احساس کند که توانسته است با رپورتاژ آگهی شما ارتباط برقرار کند. درست زمانی که او بتواند مشکل خود را با کمک راه حل های پیشنهادی شما حل کند، در آن صورت به برند شما و خدمات تان علاقه نشان خواهد داد.
برای نوشتن رپورتاژ آگهی هرم مازلو را در نظر بگیرید. این هرم چه می گوید؟ تا زمانی که نیاز اولیه مخاطب برطرف نشده باشد، نمی تواند برای رسیدگی به نیاز های متعالی خود تصمیم گیری کند. اگر به عنوان مثال مخاطب مشکلی در سطح نیاز های ایمنی و یا امنیت یا نیاز های اجتماعی داشته باشد، زمانی که شما به او راهنمایی های لازم را ارائه می کنید، احساس ارزش‌مند بودن خواهد کرد و می تواند به برند شما اعتماد کند. موقع نوشتن رپورتاژ آگهی به این هرم توجه داشته باشید و نیاز های مخاطب را به دستی شناسایی کنید.


یک ادعای صحیح و خاص را مطرح کنید


نوشتن رپورتاژ آگهی شما – یا هر نوع رپورتاژ دیگری – در وهله ی نخست با یک ادعا آغاز می شود. برای طراحی این ادعا وقت کافی بگذارید. ادعاهای جسورانه در نگارش رپورتاژ آگهی کاملا مفید هستند. هرچقدر این ادعا واقعی تر باشد بهتر می تواند شما را به مخاطب نزدیک تر کند. هر ادعایی که داخل رپورتاژ آگهی مطرح می کنید، باید به همراه ارائه ی آمار و اعداد باشد. هیچ ادعایی، صرفا با کلمات «خیلی زیاد»، «خیلی کم»، «فوق العاده» و امثالهم نباید همراه باشد. شما باید اطلاعات دقیق و روشن در اختیار مخاطب قرار دهید و از هر گونه کلی گویی خودداری کنید.
موقع نوشتن رپورتاژ آگهی خبری، باید ادعاها یتان از منابع معتبر و به همراه عدد و رقم به مخاطب ارائه شوند تا قابل اعتماد به نظر برسند. حتما برای ادعاهای خود نمودار های گرافیکی تهیه کنید و داخل رپورتاژ قرار دهید تا آن را هرچه بیشتر قابل اعتماد کنید.
همچنین اگر در مورد یک محصول صحبت می کنید، باید طوری مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید که گویی هیچ نمونه ی مشابهی از این محصول – به جز در برند یا کسب و کار شما – در کره ی زمین یافت نمی شود. پس باید بر روی یونیک جلوه دادن محصول مورد نظرتان تاکید کنید. از مزایای محصول صحبت کنید و در عین حال، لحن رپورتاژ تان را کاملا بی طرفانه انتخاب کنید.

نقش هرم مازلو در نگارش رپورتاژ آگهی


یک پایان بندی شاد و خوب برای رپورتاژ آگهی تان در نظر بگیرید


توجه داشته باشید که نگارش رپورتاژ آگهی شبیه نوشتن فیلم نامه ی یک فیلم dark comedy یا یک فیلم فرانسوی آوانگارد یا یک فیلم ایرانی با پایان باز نیست! شما باید در نوشتن رپورتاژ آگهی تان خلاقیت به خرج دهید و انتهای آن را با پایان خوب و رضایت بخش ببندید. این پایان خوش باید به صورتی باشد که مخاطب در انتها راضی و خوشحال باشد. توجه داشته باشید که اگر از ابتدای رپورتاژ یک لحن دوستانه و peaceful را در مقابل مخاطب انتخاب کردید، آن را تا انتها ادامه دهید.


CTA را در انتهای متن رپورتاژ تان قرار دهید


همه‌ی رپورتاژ نویس های قهار و کاربلد به خوبی می دانند که هیچ متن رپورتاژی موفق نخواهد بود مگر اینکه در انتهای آن از مخاطب درخواست شود تا کار خاصی انجام دهد. شما باید درخواست خود را به مخاطب کاملا بی پرده و واضح ارائه کنید. مثلا در انتهای متن رپورتاژ آگهی به او بگویید که چگونه می تواند در خبرنامه ی سایت تان عضو شود. یا اینکه به او بگویید چگونه می تواند پیج Instagram یا کانال Telegram کسب و کارتان را دنبال کند. همچنین می توانید از او درخواست کنید که برای استفاده از خدمات تان یا خرید محصولات تان به سایت تان سر بزند یا روی یک لینکِ خاص کلیک کند. 
شما باید در نوشتن رپورتاژ آگهی بسیار دقیق عمل کنید و درخواست خود را بدون ابهام به مخاطب اعلام کنید. بررسی نمونه رپورتاژ های آگهی موفق و بررسی CTA آنها به شما کمک می کند تا بتواند رپورتاژ قوی تری بنویسید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *