آموزش ادیت عکس با فتوشاپ

آموزش ادیت عکس با فتوشاپ

ادیت عکس با فتوشاپ یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای ادیت ویرایش عکس‌ها است. با این حال استفاده از برنامه فتوشاپ برای همه افراد آسان و ساده نیست.

پیشگفتار

ادیت عکس با فتوشاپ نیازمند دانش و تجربه مناسبی است. نرم‌افزار فتوشاپ به عنوان بهترین و قدرتمندترین ابزار برای ادیت عکس به کار می‌رود. به همین دلیل باید برای کار با این نرم‌افزار دانش و تجربه کافی داشته باشید.

ویرایش عکس و آزاد کردن اشیا در Photoshop یکی از مفیدترین دانش اولیه در زمینه ویرایش تصویر است. تعجب می‌کنید که افراد چگونه این کار را در فتوشاپ می‌کنند؟ تنها در چند مرحله می‌توان به راحتی فرایند برش اشیاء در فتوشاپ را انجام داد. فقط در چند دقیقه می‌توانید اشیایی مانند افراد را در فتوشاپ برش دهید و آن‌ها را در مقابل پس‌زمینه‌های دیگر قرار دهید.

مقدمه


فرایند ادیت عکس با فتوشاپ

ادیت عکس با فتوشاپ شامل روش‌ها و فرایندهای مختلف است و شما می‌توانید نور عکس‌ها را بیشتر کنید. کنتراست تصاویر را افزایش یا کاهش دهید. در این مقاله سه روش مناسب برای ادیت عکس را به شما نشان می‌دهیم. تمام این فرایند را در نرم‌افزار فتوشاپ انجام می‌شود.

نکته مهم: برای ابزارهای مختلف در فتوشاپ از نمادهایی استفاده شده است. این نمادها در حالت عادی نشان‌دهنده نوع فرایند و نوع ابزار است. برخی از این نمادها در نرم‌افزارهای دیگر نیز مشاهده می‌شوند. شما برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله پنل ها و ابزارهای ویرایش عکس را مطالعه نمایید.

روش شماره 1 – تغییر روشنایی و کنتراست در عکس‌ها

 در این روش برای ادیت عکس با فتوشاپ، شما می‌توانید از ابزارهای Brightness/Contrast Adjustment Layer استفاده نمایید. این ابزارها می‌توانند روشنایی تصویر را بهبود بخشیده و یا تصویر را تیره کنند. به این نکته توجه داشته باشید که برای روشنایی شما باید به سراغ brightness رفته و برای تاریک کردن تصویر به سراغ contrast بروید.
حال اگر می‌خواهید برای فرایند ادیت عکس با فتوشاپ از این ابزارها استفاده کنید باید در محیط نرم‌افزار فتوشاپ به سراغ نمادهای Brightness / Contrast Adjustment Layer بروید. همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده‌شده است برای اینکه روشنایی و همچنین تاریکی صفحه را تنظیم کنید باید به سراغ نماد آن رفته و بعد از کلیک روی آن Brightness / Contrast را از لیست بازشو انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله ابزارهای فتوشاپ را مطالعه نمایید.

با استفاده از این لیست شما می‌توانید تنظیمات مربوط به تغییرات نور و کنتراست را در پنجره بالایی فتوشاپ مشاهده کنید (به این نکته توجه داشته باشید که در هر نسخه از فتوشاپ ممکن است محل این پنجره تغییر کند اما کارایی آن یکسان است).
برای تنظیم نور و کنتراست در فرآیند ادیت عکس با فتوشاپ شما می‌توانید به راحتی از اهرم‌های لغزنده‌ها برای تنظیم استفاده کنید. همان‌طور که در تصویر زیر به عنوان نمونه تست مشاهده می‌کنید، کنتراست را به 65 درصد افزایش و نور تصویر را به مقدار ۱۶- کاهش داده تا تصویر بر اساس نظرات ما تغییر کند.

تنظیمات نهایی برای بخش نور تصاویر

روش شماره 2 برای ادیت عکس با فتوشاپ: استفاده از تنظیمات مربوط به curves

یکی از ابزارهای مهم برای ادیت عکس با فتوشاپ استفاده از تنظیمات curve است. در واقع این نوع تنظیمات در یک تصویر می‌تواند باعث شود که لحن تصویر تغییر کند. این تنظیمات باعث می‌شود که رنگ‌های موجود در تصویر به صورت جداگانه‌ای تغییر کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله اصلاح رنگ عکس را مطالعه نمایید.
در دنیای ادیت عکس شما می‌توانید به راحتی با استفاده از تنظیمات مربوط به curve رنگ‌های RGB موجود در تصویر را به صورت جداگانه تغییر دهید. نکته قابل توجه این است که با این کار می‌توانید به صورت خودکار کنتراست تصویر را نیز افزایش دهید. این تنظیمات برای ادیت عکس‌های قدیمی و یا عکس‌های خراب بسیار مناسب است. برای این کار همانند روش شماره 1 ابتدا روی منوی تنظیمات کلیک می‌کنیم و سپس از پنجره باز شده تنظیمات Curves را انتخاب می‌کنیم. در این صورت یک پنجره جدید باز می‌شود که در ان شما می‌توانید از طریق منوی کشویی به رنگ‌های RGB دسترسی داشته باشید. برای تغییر رنگ‌ها شما می‌توانید به راحتی اهرم‌های لغزنده را به چپ و راست حرکت دهید. به عنوان مثال با انتخاب رنگ قرمز از منوی کشویی (بر اساس تصویر زیر)، رنگ قرمز در مناطق مختلف عکس تغییر می‌کند و باعث روشن‌تر شدن و یا تیره‌تر شدن این منطقه می‌شود.

تنظیمات مربوط به روش Curves

حال اگر از منوی کشویی، رنگ سبز را انتخاب کنید می‌توانید مقدار رنگ سبز را در تصویر کنترل کنید. همین فرایند برای رنگ آبی نیز امکان‌پذیر است. رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی را می‌توانید به راحتی با این روش در فتوشاپ تغییر داده و مقدار آن‌ها را در عکس‌ها کم‌وزیاد کنید، تا در نهایت تصویر زیر ایجاد شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله فضاسازی عکس را مطالعه نمایید.

فرآیند افزایش و کاهش رنگ‌های اصلی در تصویر
روش سوم برای ادیت عکس با فتوشاپ با استفاده از ابزار ویگنت برای فوکوس در عکس

در این روش برای ادیت عکس با فتوشاپ شما باید به سراغ یکی از ابزارهای حرفه‌ای ادیت عکس در این نرم‌افزار بروید. برای این کار ابتدا عکس را انتخاب کرده، سپس کلیدهای CTRL + Shift + N را بزنید و Enter / Return را بزنید تا یک لایه جدید برای عکس انتخاب شده شما اضافه شود. در منوی بالای نرم‌افزار، به سراغ منوی Edit رفته و با کلیک روی آن گزینه Fill را انتخاب کنید. حال برای شما یک لیست کشویی نشان داده می‌شود. شما باید در این لیست کشویی گزینه Black را انتخاب کنید.
 حال در فرآیند ادیت عکس با فتوشاپ، با کلیک روی گزینه Add layer mask در بخش لایه‌ها در پنجره پایین، یک لایه اضافه به صورت ماسک ایجاد می‌کنید. این لایه اضافه باید با رنگ سفید پر شود. اگر رنگ آن سفید نیست روی آن کلیک کرده و رنگ آن را سفید کنید.

حال در ادامه فرآیند ادیت عکس با فتوشاپ باید به سراغ ابزار براش رفته و از آن برای ادیت عکس خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید آن را از ابزارهای سمت چپ انتخاب کنید و یا اینکه حرف B را روی کیبورد خود انتخاب کنید تا ابزار براش برای شما باز شود.

تغییر سایز مربوط به قلم براش
همان‌طور که در تصویر بالا نشان داده‌شده است باید با استفاده از بخش SIZE ابعاد قلم موی براش خود را تغییر دهید. همچنین باید گزینه Hardness را تا انتها برده و آن را روی این بخش قرار دهید تا لبه‌های رنگ‌آمیزی شده به صورت لبه‌های نرم در ماسک نشان داده شوند.
حال باید با انتخاب لایه ماسک، از رنگ سیاه به عنوان رنگ پیش‌زمینه برای قلم موی خود استفاده کنید. بعد از آن می‌توانید روی تصویر کلیک کنید تا تصویر اصلی در این لایه ماسک نشان داده شود. حال باید به سراغ گزینه Opacity رفته و مقدار آن را در لایه خود کاهش دهید. برای این کار می‌توانید از پنجره Layers برای کاهش گزینه اوپاسیتی استفاده کنید. در تصویر زیر تنظیمات مربوط به لایه ماسک و Opacity قرار داده‌شده است. برای اطلاعات بیشتر مقاله تکنیک های ادیت عکس را مطالعه نمایید.

تنظیمات نهایی مربوط به بخش تغییر Opacity

نتیجه‌گیری نهایی در خصوص ادیت عکس با فتوشاپ

روش‌های زیادی برای ادیت عکس با فتوشاپ وجود دارد. شما می‌توانید از روش‌های پیشرفته نیز استفاده کنید. نرم‌افزار فتوشاپ یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها برای ادیت عکس است. این نرم‌افزار ابزارهای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن برای ادیت و ویرایش عکس‌های خود استفاده کنید. کار کردن با این نرم‌افزار می‌تواند برای شما هم جنبه سرگرمی داشته و هم اینکه با کسب تجربه در این نرم‌افزار از آن به عنوان یک منبع درآمد به عنوان ادیتور عکس استفاده کنید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *