رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست؟

رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست؟

رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست؟ اصول نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی در این مطلب بررسی شده اند. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

پیشگفتار

رپورتاژ آگهی ژورنالیستی چیست؟ رپورتاژ آگهی ژورنالیستی را می توانید در کانال های رسانه‌ای مختلفی مثل روزنامه ها، مجلات، وب سایت های خبری و غیره مشاهده کنید. این نوع از رپورتاژ ها برای تبلیغ یک شرکت، محصولات و خدمات آن طراحی شده اند. شما می توانید شیوه های تبلیغاتی منحصر به فردی را برای شرکت یا کسب و کار خود در نظر بگیرید. اما هیچ کدام از آنها شبیه یک رپورتاژ ژورنالیستی برای شما عمل نمی کنند! برای اینکه بتوانید در نگارش و انتشار رپورتاژ آگهی خوب، موفق عمل کنید باید از قبل نکاتی را بدانید. برای درک بهتر نکات مربوط به رپورتاژ آگهی ژورنالیستی، حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.


مقدمه


•    مخاطبان رپورتاژ ژورنالیستی شما چه کسانی هستند؟
•    نحوه‌ی یافتن مخاطبانی که هیچ اطلاعاتی از آنها ندارید.
•    نوشتن عنوان اصلی جذاب در نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی
•    نوشتن از جزء به کل در رپورتاژ آگهی ژورنالیستی
•    یک پرسش، باعث پیش‌روی ِ رپورتاژ آگهی ژورنالیستی می شود.


مخاطبان رپورتاژ ژورنالیستی شما چه کسانی هستند؟


هر رپورتاژ آگهی ژورنالیستی با اهداف خاصی منتشر می شود. البته این اهداف از قبل و در مرحله تصمیم برای نگارش تعیین می شوند؛ نه درست پس از انتشار! در نتیجه شما باید پیش از نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی به درستی بدانید که قصد دارید چه نوع مخاطبانی را با چه ویژگی هایی و چه اهدافی تحت تاثیر قرار دهید. 
پیدا کردن مخاطبان هدف برای نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی کمی پیچیده تر از سایر گونه های تبلیغاتی (مستقیم یا غیر مستقیم) می باشد. زیرا تعیین نوع و ماهیت ِخوانندگان این نوع از رپورتاژ ها کمی پیچیده است. مخصوصا اگر قصد داشته باشید رپورتاژ خود را به صورت چاپی داخل روزنامه ها و نشریه ها نشر دهید، اوضاع کمی پیچیده تر هم خواهد شد. به عنوان مثال، وقتی برای ایمیل مارکتینگ اقدام می کنید، به خوبی می دانید که ایمیل شما برای چه گروهی از افراد با چه ویژگی هایی ارسال می شود؛ مثلا برای کسانی که در خبرنامه وب سایت تان عضو شده اند و علاقه مند به دریافت اخبار و ایمیل های تبلیغاتی از جانب شما هستند.

نوشتن رپورتاژ آگهی ژورنالیستی


نحوه‌ی یافتن مخاطبانی که هیچ اطلاعاتی از آنها ندارید


برای درک بهتر هویت و ویژگی های مخاطبان برای انتشار و نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی، به این فکر کنید که تبلیغ شما قرار است کجا نمایش داده شود. همچنین مخاطبان ِهدف خود را به صورت احتمالی تعیین کنید، نه با یقین! مخاطبان احتمالی شما کسانی هستند که وب سایت خبری یا نشریه مورد نظر را به صورت آنلاین یا به شکل نسخه‌ی چاپی مطالعه می کنند. 
پس می توانید تخمین بزنید که آنها در کجا زندگی می کنند، شامل چه گروه های سنی می شوند و محدوده‌ی جمعیتی شان چیست. باید این نکته را هم در نظر بگیرید که آیا این افراد از قبل، از وجودِ کسب و کارتان اطلاعی دارند یا خیر. آیا قرار است برای اولین مرتبه با کسب و کارتان آشنا شوند؟ پس باید اطلاعات کافی و درخورد به آنها بدهید. به طور معمول، کسب و کارهای معروفی که در کل کشور اسم دَر کرده اند، نیازی به انتشار رپورتاژ آگهی ژورنالیستی برای معرفی خود به مخاطبان ندارند. اما کسب و کارهای کوچکتر باید به فکر یک بخش مهم و خاص در رپورتاژ شان تحت عنوان «معرفی کسب و کار» باشند.
پرسیدن این دست سوالات قبل از نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی به شما کمک می کند، یک ذهنیت تقریبا منسجم در مورد آنها به دست آورید. همچنین این سوالات اجازه می دهند شفاف تر فکر کنید و پیامی واضح و روشن برای آنها بنویسید.

رپورتاژ ژورنالیستی


نوشتن عنوان اصلی جذاب در نگارش رپورتاژ آگهی ژورنالیستی


رپورتاژ آگهی ژورنالیستی نیاز به یک عنوان جذاب دارد تا مخاطب را به خواندن متن تشویق کند. شما می توانید به نمونه های بیشماری از این رپورتاژ ها نگاهی بیندازید تا الهام بگیرید. سپس ببینید که چگونه می توان با یک عنوان حرفه ای و حساب شده، مخاطب را درگیر محتوای خود کرد. تیتر یا عنوان اصلی ِ رپورتاژ آگهی تان باید خلاصه باشد و پیامی که در آن می گنجانید، می بایست سریع به مخاطب منتقل شود.
راه های بی شماری برای نوشتن یک تیتر جذاب جهت نگارش ِ رپورتاژ آگهی ژورنالیستی وجود دارد. مهم ترین چاشنی برای جذاب تر کردنِ یک تیتر، به خرج دادن خلاقیت است. خلاقیت به معنای بازی با کلمات و استفاده از جملات و موضوعاتی است که در شبکه های اجتماعی ترند شده اند یا برای مردم مهم هستند. شما باید عنوانی بنویسید که برای کسب و کارتان مفید عمل کرده و بی ربط با آن نباشد. مثلا باید ببینید که تیتر رپورتاژ تان می تواند سوالی خاص را در ذهن مخاطب پررنگ کند؟ آیا باید تیتری بنویسید که مزیت اعتماد به کسب و کارتان را در ذهنِ او حک کند؟ آیا آمار موثق و مهمی وجود دارد که می توانید آن را در عنوان اصلی ذکر کنید تا یک انفجار کوچک در ذهن مخاطب ایجاد کنید؟ آیا می توانید از قافیه ها یا شعر های معروف برای عنوان تان استفاده کنید تا تیر جذابی خلق کنید؟

رپورتاژ آگهی
نوشتن از جزء به کل در رپورتاژ آگهی ژورنالیستی


برای نوشتن رپورتاژ آگهی ژورنالیستی باید به این نکته توجه داشته باشید که مخاطب در همان ابتدای نوشته، درگیر محتوای شما شود. برای همین، باید از جزء به سمت کل حرکت کنید. برای درک بهتر، به این مثال دقت کنید. حتما تا به حال جعبه های تو در تویی را دیده اید که برای بازی کودکان ساخته می شود؟ موقع باز کردن این جعبه ها شما مجبورید از بزرگترین جعبه شروع کنید تا به کوچکترین جعبه برسید. 
در روال نگارش رپورتاژ آگهی از نوع ژورنالیستی شما ملزم هستید تا از کوچکترین جعبه به سمت بزرگترین ِآن، حرکت کنید. پس هرچه در شروع کار، موضوعی که مطرح می کنید ریز تر و جزئی تر باشد، راحت تر می توانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید. مزیت انتخاب این روش این است که در ابتدای نگارش، متوجه می شوید چه موضوعات و اطلاعاتی باید در رپورتاژ تان بمانند و چه چیزهایی باید حذف شوند.
مسئله فقط این نیست که در رپورتاژ نویسی از جزء به سمت کُل حرکت کنید. بلکه باید روی یکی دو هدف خاص موقع نوشتن و تهیه رپورتاژ ژورنالیستی تمرکز کنید. یعنی باید روی روایت و انسجام ِمتن تان تمرکز داشته باشید. در نهایت می توانید مخاطب را به هدف های خاصِ خودتان نزدیک کنید. پیشنهاد می شود قبل از نگارش رپورتاژ، چند پیش نویس تهیه کنید. این پیش نویس ها به شما کمک می کنند تا بالاخره راه خود را پیدا کرده و بهتر بتوانید رپورتاژ بنویسید.

نگارش رپورتاژ آگهی
یک پرسش، باعث پیش‌روی ِ رپورتاژ آگهی ژورنالیستی می شود


برای اینکه رپورتاژ آگهی ژورنالیستی تان مسیر خوبی را طی کند، باید در ابتدای آن یک یا چند سوال مطرح شود. سپس در ادامه ی متن، نویسنده تلاش کند به آن پرسش ها جواب بی طرفانه و منطقی بدهد. این پرسش ها باید ملموس باشند و راه حل هایی که برایشان ارائه می شوند، قابل درک و کاربردی باشند. لزومی ندارد که پرسش بسیار بزرگ و عجیب و غریبی را برای مخاطبان مطرح کنید. شما می توانید با یک پرسش کوچک کارتان را آغاز کنید و در ادامه رپورتاژ به آن جواب های قانع کننده بدهید. 
شما باید به درستی درک کنید که پرسش و پاسخی که برای مخاطب ارائه می دهید به همان اندازه که برای شما قانع کننده است، برای او هم جالب و منطقی است یا خیر؟ زیرا دید مخاطبان با شما متفاوت است. آنها همیشه به دنبال راه هایی هستند که بتوان مناسب بودن و کاربردی بودنِ یک راه حل را نقض کرد! پس نباید به پیشنهاد دادن راه حل هایی بپردازید که می دانید احتمال شکست و نقض شدنِ آنها به سادگی فراهم است. سعی کنید آنچه در رپورتاژ تان می آورید، بیشترین نزدیکی دوستانه با مخاطب داشته باشد. در چنین شرایطی است که مخاطب احساس جدا ماندن یا متمایز بودن از کسب و کارتان را نخواهد کرد.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *