نحوه نگارش رپورتاژ آگهی حرفه ای

نحوه نگارش رپورتاژ آگهی حرفه ای

نگارش رپورتاژ آگهی کار سخت و پیچیده ای نیست! اما در عین حال باید ها و نباید هایی دارد که باید به آن توجه کرد.

پیشگفتار

نگارش رپورتاژ آگهی در گذشته توسط روزنامه نگار ها و گزارشگر های مجلات انجام می شد. اما امروزه توسط کسانی که دستی بر آتش دارند و در زمینه ی تبلیغات اینترنتی و تاثیر گذاری مستقیم بر مخاطب فعالیت می کنند، انجام می شود. به همین خاطر به آن آگهی نویسی هم گفته می شود. البته، کسی که رپورتاژ آگهی را می نویسد، باید توانایی بالایی در نگارش متن های تبلیغاتی به صورت غیر مستقیم داشته باشد. 
همانطور که میدانید، رپورتاژ آگهی موفق متنی است که حالت گزارشی دارد. این متن ها در انتهای خود کاربران را به انجام یک کار یا بررسی یک صفحه ی دیگر هدایت می کنند. کاربران با خواندن این متن ها احساس می کنند که یک گزارش خبری می خوانند نه یک متن تبلیغاتی را! زیرا این متن ها غالبا دارای 80 درصد محتوای کاربردی و مفید است و مابقی آنها شامل محتوای تبلیغاتی به صورت غیر مستقیم است.

مقدمه 

•    شناخت مخاطب هدف، قبل از نگارش رپورتاژ آگهی
•    عنوان اصلی باید حرفه ای باشد.
•    باید رپورتاژ را ساده نگه دارید.
•    به متن تان جذابیت تزریق کنید.
•    رپورتاژ باید حاوی یک پیشنهاد مهم و کاربردی باشد.
•    سئو مهم تر است یا نگارش رپورتاژ آگهی؟
•    بررسی نمونه رپورتاژ های موفق در سطح وب

شناخت مخاطب هدف، قبل از نگارش رپورتاژ آگهی 

شناخت مخاطب به معنای درک هدف مخاطبان سایتی است که رپورتاژ شما روی آن منتشر می شود. پس انتشار رپورتاژ آگهی آخرین مرحله از نگارش رپورتاژ آگهی نیست، بلکه اولین مرحله از نگارش رپورتاژ به حساب می آید. بنابراین شما باید قبل از تهیه ی رپورتاژ، مناسب بودن ِآن را برای مخاطب و اهمیت آن را برای مخاطب ارزیابی کنید. پس سایت هایی که برای انتشار رپورتاژ آگهی تان انتخاب کرده اید را بررسی کرده و میزان مخاطبانِ آنها را به همراه ِهدف شان از بازدید آن سایت درک کنید. به هیچ وجه قبل از درک هدف و نیاز مخاطب، برای او چیزی نگارش نکنید.

در نگارش رپورتاژ آگهی، عنوان اصلی باید کاملاً حرفه ای باشد

اگر یک ساعت برای نگارش رپورتاژ آگهی وقت می گذارید، صد ساعت باید برای انتخاب و نوشتن عنوان اصلیِ جذاب برای آن وقت بگذارید. به یاد داشته باشید که هر چقدر هم متن رپورتاژ را عالی نوشته باشید، باز هم وقتی عنوان تان سبکسرانه و نامناسب باشد، نمی توانید اسم رپورتاژ حرفه ای و موفق را روی آن بگذارید. پس عنوانی انتخاب کنید که:
•    به طور موثر و در یک نگاه با مخاطب ارتباط برقرار کند
•    حاوی کلمات معجزه آسا باشد: بهترین، شگفت انگیز ترین، مدرن ترین، جدیدترین، نامحدود، ویژه و از این قبلی واژه ها
•    موضوع اصلی را در یک کلام  به مخاطب منتقل کند
•    آهنگین باشد
این موارد از ساده ترین قوانینی هستند که به شما کمک می کنند در نگارش رپورتاژ آگهی حرفه ای و عنوان ِآن عالی عمل کنید. به نظر شما، سایر ویژگی هایی که عنوانِ  اصلی رپورتاژ را جذاب و کاربردی می کند چیست؟

نگارش رپورتاژ آگهی

باید رپورتاژ را ساده نگه دارید

ناتانیل هاثورن می گوید: «متن آسان خوان، محصول سختی کشیدن ِجان فرسا هنگام نوشتن است.» 
اما از این جمله چه چیزی می توان برداشت کرد؟ اینکه رعایت اصل سادگی در نگارش رپورتاژ آگهی بسیار حائز اهمیت است. اگر به هر دلیلی – مثلا جذاب تر به نظر رسیدن برند یا کسب و کارتان – سعی کنید متن را پیچیده بنویسید، نمی توانید در جلب نظر مخاطب موفق عمل کنید. پس از ابتدا تا انتهای متن تبلیغاتی تان را ساده بنویسید. وقتی متن را ساده بنویسید، می توانید مطمئن باشید که مخاطب به سادگی آن را درک خواهد کرد. به عنوان مثال اصلا از اصطلاحات تخصصی مربوط به کسب و کارتان استفاده نکنید. از کلمات زینتی که فقط جملات را پیچیده می کنند استفاده نکنید. همچنین با یک لحن دوستانه و مهربانانه با مخاطب برقرار کنید. کلماتی که در متن رپورتاژ استفاده می کنید باید ساده، کوتاه و روان باشند.

به متن تان جذابیت تزریق کنید

عیار ِ هر رپورتاژ آگهی به جذابیت آن است. در نوشتن رپورتاژ آگهی باید توجه خواننده را به سمت خود جلب کنید. انجام این کار چندان پیچیده نیست. مثلا شما باید بتوانید زیر عنوان های جذاب و کاربردی بنویسید تا اگر به هر دلیلی خواننده از ادامه دادنِ متن منصرف شد، با دیدن زیر عنوان بعدی، تمایلی به بستن ِصفحه پیدا نکند. سعی کنید زیر عنوان ها را هم کوتاه و کاربردی انتخاب کنید.
به علاوه اینکه باید از تصاویر و طرح هایی استفاده کنید که مرتبط با متن رپورتاژ هستند. هیچ تصویری در متن شما نباید صرفا تزئینی و برای پُر کردن ِ متن باشد. اگر از تصاویر مرتبط و جذاب در متن تان استفاده کنید، به خوبی خواهید توانست مخاطب را به سمت محتوایتان جذب کنید؛ دلیل آن هم این است که تصاویر می توانند برای تکمیل کردن منظور و مقصود فیلم کمک کنند.

رپورتاژ نویسی

رپورتاژ باید حاوی یک پیشنهاد مهم و کاربردی باشد

اگر در نگارش رپورتاژ آگهی یا Advertising report هیچ پیشنهاد یا راه حلی را نگنجانید، پس عملا رپورتاژ نویسی نکرده اید و صرفا وقت خودتان و مخاطبان را گرفته اید. اما چگونه می توانید به مخاطب پیشنهادات کاربردی ارائه کنید؟ انجام این کار ساده است. سعی کنید در مورد نحوه ی استفاده از یک محصول – که قصد تبلیغ آن را دارید – صحبت کنید. یا اینکه در مورد یک الی دو محصول مربوط به برند یا کسب و کارتان صحبت کنید. در کنار ِآن می توانید از شعار های کاربردی و موثر برای ارائه پیشنهاد به مخاطب استفاده کنید. 
اضافه کردن شعار تبلیغاتی در متن رپورتاژ باعث تلقین به مخاطب می شود. مثلا یک بانک را تصور کنید که برای پیشنهادِ استفاده از خدمات خود به مشتریان در انتهای رپورتاژ آگهی اش این شعار را اضافه می کند: «با بانک ما از آینده ی خود محافظت کنید.» این جمله و سایر جملات مشابه، هم تبلیغاتی اند، هم شعار دارند و هم یک پیام کوتاه را به مخاطب منتقل می کنند.
در عین حال توجه کنید که نباید حتی از یک کلمه اغراق در نگارش رپورتاژ آگهی تان استفاده کنید. اغراق کردن در توضیح کیفیت یک محصول کار بسیار اشتباهی است و تبلیغاتی بودن متن تان را لو می دهد. شما فقط به ارائه پیشنهاد، آمار و حقایق می پردازید. بعد از نگارش رپورتاژ آگهی تان بار ها و بارها آن را بررسی کنید. اگر حتی یک جمله تبلیغاتی در آن مشاهده کردید، حتما آن را ویرایش کنید.
مثلا این جمله ی تبلیغاتی برای نگارش رپورتاژ آگهی سم است: این خمیر دندان برای لثه های شما ایده آل عمل می کند. یا این خمیر دندان بهترین خمیر دندان است.

سئو مهم تر است یا نگارش رپورتاژ آگهی؟

نقش رپورتاژ آگهی در بهبود سئو غیر قابل انکار است. اما در عین حال، باید توجه داشته باشید که به خاطر سئو نباید کیفیت متن را نادیده بگیرید. رپورتاژ آگهی به شرطی می تواند برای سئوی سایت شما موثر و مفید عمل کند که بتوانید به واسطه ی آن تعداد بیشتری از مخاطبان را درگیر محصولات یا خدمات خود کنید. پیشنهاد ما به شما این است که علاوه بر در نظر گرفتن نقش رپورتاژ آگهی در بهبود سئو، نقش ِآن را در جذب مخاطبان بیشتر دست کم نگیرید. سرمایه گذاری بر روی یک رپورتاژ قوی، میتواند تا ابد به نفع تان مثبت عمل کند.

انواع رپورتاژ آگهی

بررسی نمونه رپورتاژ های موفق در سطح وب 

قبل از نگارش رپورتاژ آگهی، انواع رپورتاژ آگهی های موجود در سطح وب را بررسی کنید. همچنین نیم نگاهی هم به نمونه رپورتاژ های موفق داشته باشید. ببینید که نویسندگان این رپورتاژ ها دقیقا چه کرده اند که رپورتاژ شان به عنوان بهترین نمونه رپورتاژ شناخته شده است. بررسی انواع رپورتاژ های موجود به شما کمک می کند تا مناسب ترین نوع رپورتاژ برای کسب و کارتان را شناسایی کنید. سپس از  آن به نفع خود استفاده نمایید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *