باید ها و نباید های طراحی کارت ویزیت

باید ها و نباید های طراحی کارت ویزیت

طراحی کارت ویزیت چه از نظر ابعاد، رنگ و یا چاپ آن، استانداردهای مختلفی دارند که لازم است یک طراح نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشد.

پیشگفتار

طراحی کارت ویزیت یک حرفه تخصصی است که لازم است افراد متخصص در آن نسبت به قوانین اولیه طراحی آگاهی داشته باشند. فرقی نمی کند از چه تکنیکی استفاده می کنید، در هر روش یکسری اصول مشترک وجود دارد که باید رعایت کنید. در این مقاله برخی از این اصول و قوانین بیان خواهد شد. در انتها نیز چند نکته ارائه می شود که می تواند در ساخت کارت ویزیت و چاپ آنها مفید باشند.

مقدمه

تاکنون مقالات بسیاری در زمینه طراحی کارت ویزیت برای شما کاربران در این وب سایت ارائه شده است. به عنوان مثال شما می توانید با رجوع به مطلب "مشخصات یک کارت ویزیت حرفه ای" اطلاعات خوبی را از چگونگی طراحی انواع کارت های ویزیت کسب کنید. در ادامه همین مقاله می خواهیم این بار به یک سری اصول اولیه و قوانینی که هر طراح کارت ویزیت باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد می پردازیم و شما را با باید ها و نباید های طراحی کارت های ویزیت در این زمینه آشنا می سازیم. فهرست مطالب ارائه شده در این مقاله به شرح زیر می باشد:

•    مقدمه
•    استانداردهای طراحی کارت ویزیت
•    نوع طراحی کارت ویزیت چگونه است؟
•    باید ها و نباید های طراحی کارت ویزیت چیست؟
   جمع بندی

استانداردهای طراحی کارت ویزیت

در اولین زیرعنوان برای این موضوع، بهتر است با قوانین طراحی کارت ویزیت آشنا شوید. بدیهی است که هر طراح باید به صورت پیش فرض با اصول طراحی کارت های ویزیت آشنایی داشته باشد. موارد مهم در این مقدمات اولیه عبارتند از:

•    اندازه کارت های ویزیت

ابعاد استاندارد کارت ویزیت چاپی 2 در 3.5 اینچ می باشد. این اندازه کارت شامل تمام بخش هایBleed, Trim  و Safe است.

•    بخش های طراحی کارت

هر کارت ویزیت از سه بخش (که در جمله قبل بیان شد) تشکیل شده است که حتما باید در طراحی کارت ویزیت در نظر گرفته شوند. Bleed ناحیه ای است به اندازه 1/8 اینچ که فراتر از محتوای کارت ویزیت بوده و حاشیه های آن بریده می شود. اگر قصد دارید این ناحیه را اعمال کنید، بهتر است ابعاد کارت ویزیت را به 2.25 اینچ ارتفاع (طول) و 3.75 اینچ عرض معادل 8.9 در 5.1 سانتی متر افزایش دهید. ناحیه Safe محلی برای قرار دادن محتوای کارت ویزیت است که در آن می توانید بدون نگرانی از برش کارت، عناصر مختلفی از جمله لوگو، راه های ارتباطی و تصاویر اصلی را قرار دهید. به ناحیه بین این دو قسمت یعنی Bleed و Safe، محدوده Trim گفته می شود.

•    دو طرفه بودن

به طور معمول این مورد به عنوان یکی از استاندارد های طراحی کارت ویزیت شناخته می شود. به این مفهوم که کارت های ویزیت یک نوع صفحات دو طرفه هستند که هم در پشت و هم در جلوی آنها می توانید تبلیغات خود را انجام دهید. همچنین در این رابطه بهتر است بدانید که صفحه رویی معمولا محلی برای قرار دادن لوگو و نام کسب و کار بوده و قسمت پشت آن محل درج اطلاعات دیگر از جمله راه های ارتباطی است. 

•    قالب یا گرایش

طراحی کارت های ویزیت می تواند به دو صورت عمودی و یا افقی انجام شود که نمونه های افقی آن مرسوم تر هستند. 

قوانین طراحی کارت ویزیت

نوع طراحی کارت ویزیت چگونه است؟

برخی نکات دیگری که می توان در زمینه طراحی کارت ویزیت بیان کرد، شامل مدل هایی می شوند که بسته به سلیقه افراد ممکن است استفاده شوند. به عنوان مثال کارت های ویزیت تاشو یکی از انواع طراحی های محبوب کارت های تبلیغاتی هستند که می توانید از آن به عنوان بروشور کوچک یا کارت تبریک نیز استفاده کنید. در این حالت باید اندازه فایل خود را در حدود 3.75 در 4.25 اینچ قرار داده و دو فایل از آن ایجاد کنید تا هم طراحی رو و هم طراحی بیرونی انجام شود. 
نکات دیگری نیز در بخش چگونگی طراحی کارت ویزیت وجود دارند که بهتر است به آنها توجه کنید:

•    اندازه و گوشه کارت های ویزیت

بهتر است گوشه های مربعی را برای سبک کلاسیک تر یا گوشه های گرد را برای سبک مدرن در ساخت کارت های ویزیت خود انتخاب کنید.

•    سبک های طراحی کارت

نکته دیگری که باید برای ایجاد نمونه کارت های ویزیت حرفه ای به آن توجه نمایید، سبک و طرح کارت ویزیت است. بهتر است پیش از طراحی کارت های تبلیغاتی برای کسب و کارهای خود، حتما نگاهی به طرح ها و ویژگی های این نوع کارت ها در حوزه های کاری مختلف داشته باشید. امروزه کارت های تبلیغاتی از طرح ها و حتی رنگ بندی های متفاوتی در هر حوزه کاری استفاده می کنند که به همین خاطر مشتریان راحت تر می توانند آنها را به یاد بسپارند.

نوع طراحی کارت ویزیت

باید ها و نباید های طراحی کارت ویزیت چیست؟

برای بخش بایدها و نبایدهایی که در زمینه طراحی کارت ویزیت باید به آن توجه کنید، نکات بسیار مهمی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما آنها را در نظر بگیرید. از جمله:

•    رنگ در طراحی کارت ویزیت: به این نکته توجه کنید که رنگ های به کار رفته در ساخت کارت ویزیت به گونه ای باشند که با یکدیگر هارمونی داشته باشند. برای بررسی بیشتر این موضوع بهتر است نگاهی به چرخه رنگ ها داشته باشید. شما همچنین می توانید از تکنیک رنگ های متضاد در ساخت کارت های ویزیت خود در رو و پشت کارت استفاده کنید. 

•    در ساخت فایل طراحی کارت های ویزیت که باید برای چاپخانه ارسال کنید، Color Mode را برای روی حالت CMYK قرار دهید (نه RGB). این نکته یکی از مهم ترین اشتباهات طراحان کارت های ویزیت است. چراکه حالت RGB رنگ ها را براساس نور و متناسب با نمایشگر از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی ایجاد می کند اما در حالت CMYK رنگ ها از ترکیب رنگی فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی ساخته می شود که به واقعیت نزدیکتر هستند. به عنوان مثال ساخت رنگ سفید در حالت CMYK قابل انجام نیست و طرحی که در حالت RGB ساخته شده باشد، در حالت چاپ با ترکیب های رنگی CMYK چاپ می گردد که این باعث تغییر رنگ بندی خواهد شد و رنگ ها دچار بهم ریختگی می شوند.  
•    بهتر است در طراحی کارت ویزیت از خط حاشیه استفاده نکنید. چراکه این کار در هنگام برش از طرفین یکسان انجام نمی شود. به همین خاطر بریدگی های ناقص با خطاهای میلیمتری را ایجاد می کند.

توصیه های طراحی کارت ویزیت

جمع بندی

در یک جمع بندی نهایی راجع به باید ها و نباید های طراحی کارت ویزیت باید گفت:
•    لازم است شکل و سایز کارت ویزیت به همراه 3 ناحیه مهم آن حتما در طراحی کارت های ویزیت در نظر گرفته شوند.
•    توجه کنید که اندازه فونت کارت های ویزیت نباید به حدی باشند که تمام فضاهای خالی را پر کنند. چراکه این کار منجر به افت کیفیت و کاهش زیبایی طرح خواهد شد. همچنین نوع فونت ها نباید به گونه ای باشد که حالت غیر معمولی را ارائه کند.
•    اگر قصد دارید طراحی کارت ویزیت را برون سپاری کنید، بهتر است به طراح و قیمت طراحی کارت ویزیت آن توجه کنید. اگر مدل خاصی مدنظر دارید، باید آن را با طراح به اشتراک بگذارید. 

جمع بندی طراحی کارت ویزیت
•    تصاویر و رنگ ها، بخشی از هویت کارت ویزیت شما را نشان می دهند. بنابراین بهتر است همیشه نسبت به انتخاب آن ها وسواس به خرج دهید.
•     در ساخت کارت ویزیت، کنتراست و درخشش رنگ ها را کنترل کنید. چراکه رنگ های به کار رفته نباید به صورت جیغ و یا زننده نمایش داده شود.
•    متن و لوگو در طراحی کارت ویزیت نباید به حاشیه رانده شود. بلکه باید آن را در مرکز قرار دهید.
•    پس از طراحی کارت ویزیت، بهتر است برای چاپ از جنس باکیفیت استفاده کنید. چراکه این کار می تواند ارزش و استحکام بیشتری به آن ببخشد. شما می توانید از منبت کاری، مهر و برجسته سازی لایه رویی کارت های ویزیت برای زیباتر و جذاب تر کردن آن بهره ببرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *