معرفی و بررسی انواع پادکست

معرفی و بررسی انواع پادکست

انواع پادکست ها چه مواردی را شامل می شوند؟ اگر نمی دانید کدام قالب پادکست را برای شروع کار انتخاب کنید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

پیشگفتار

انواع پادکست ها چه مواردی را شامل می شوند؟ اصلا آیا چیزی تحت عنوان ِ«انواع پادکست» داریم یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم در مورد این موضوع یعنی انواع پادکست ها با شما صحبت کنیم. اگر در گام های ابتدایی ِشروع تولید پادکست هستید و نمی دانید که کدام نوع از پادکست ها را می توانید برای آغاز کارتان انتخاب کنید، این مطلب برای کمک به شما نوشته شده است. 
پیشنهاد میکنیم در مورد پادکست اطلاعات بیشتری از جمله روش های ویرایش فایل صوتی پادکست و مراحل ساخت پادکست یا اصطلاحات تولید پادکست را در این زمینه مطالعه کنید، تا اطلاعات عمومی تان در این زمینه تقویت شود.
بیایید با هم ببینیم که انواع پادکست ها چه هستند و شما باید کدامیک از آنها را انتخاب کنید.

مقدمه

•    چرا باید به انواع پادکست ها اهمیت دهیم؟
•    برای شروع تولید پادکست باید با 6 قالب پادکست آشنا شوید.
•    پادکست های مصاحبه: معروف در بین انواع پادکست ها
•    پادکست های محاوره ای
•    پادکست های مونولوگ
•    پادکست های داستانی و تحقیقاتی
•    پادکست های میزگرد
•    پادکست های نمایشی: معروف در بین کلیه‌ی پادکست ها

چرا باید به انواع پادکست ها اهمیت دهیم؟

پاسخ این سوال روشن است. زیرا 30 درصد از مردم حداقل در طی یک ماه، به محتوای صوتی یا پادکست گوش می دهند. وقتی از تنوع پادکست ها مطلع باشید و بدانید که اغلب مردم در ایران به چه نوع محتوایی اهمیت می دهند یا کدام نوع از پادکست ها در جهان شنونده‌ی بیشتری دارند، بهتر می توانید برای ضبط پادکست و تولید پادکست اقدام کنید.
اگر در پی جذب هر چه بیشتر مخاطبان هستید باید بدانید که بسیاری از بازاریابان آنلاین، با تولید پادکست توانسته اند نظر تعداد بسیار زیادی از مردم را به سمت کسب و کار و فعالیت خود جلب کنند. پس اگر تجهیزات لازم برای ساخت پادکست را در اختیار دارید، می توانید با اتکا به مهارت های لازم برای تولید پادکست که در اختیار دارید، برای تولید ِآن اقدام کنید.

برای شروع تولید پادکست باید با 6 قالب پادکست آشنا شوید

شاید عدد بسیار زیادی به نظر برسد، اما درست است. ما در جهان 6 نوع پادکست داریم که هر کدام از آنها شنوندگان خاص ِخودشان را دارند. گفته می شود که در دنیا بیشتر از 800 هزار پادکست وجود دارد که می توانید آنها را دانلود کرده و گوش دهید. هریک از این پادکست ها متعلق به یک دسته بندی خاص هستند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. البته قرار نیست که شما با تک تک آنها رقابت کنید. با در نظر گرفتن یک استراتژی صحیح و درست می توانید با دیگران رقابت کرده و مخاطبان مناسبی برای پادکست خود پیدا کنید. پس اولین قدم برای تولید پادکست این است که قالب مناسبی برای آن انتخاب کنید. بیایید ببینیم که این 6 نوع پادکست چه هستند.

پادکست های مصاحبه

پادکست های مصاحبه: معروف در بین انواع پادکست ها

از نام این پادکست ها مشخص است که ماهیت شان چیست. این نوع پادکست از بین سایرِ انواع پادکست ها، معمولا دارای یکی دو مهمان هستند. مهمان ِهر اپیزود با مهان اپیزود قبلی متفاوت است و همین مسئله باعث جذابیت این نوع از پادکست ها می شود. با توجه به موضوعِ هر اپیزود از پادکست و Insight هایی که در آن مطرح می شوند، مهمان برنامه هم متفاوت خواهد بود. مهمان و میزبان هر دو می توانند گفتگوهای جذابی حول محور یک موضوع خاص مطرح کنند.
مصاحبه ها به دو صورت تخصصی و سرگرمی انجام می شوند. در پادکست هایی که مصاحبه های درونِ آن بیشتر جنبه‌ی سرگرمی و تفریح دارند، گفتگو ها با هدف ایجاد اوقات خوش برای مخاطب صورت می گیرند. در این نوع پادکست ها ما در مورد اتفاقات جالبی که در زندگی مهمان برنامه رخ داده یا چالش های بامزه ای که برای او پیش آمده است، می شنویم. اما در مصاحبه های تخصصی موضوع خاصی مطرح می شود، لحن میزبان و مهمان نسبتا رسمی است و کل تمرکز پادکست روی آن موضوع قرار می گیرد.

پادکست های محاوره ای

این نوع از پادکست ها از بین انواع پادکست ها، کاملا شبیه برنامه های رادیویی هستند. گفتگو ها در این نوع از پادکست ها بسیار تصادفی و Random انجام می شود. البته در این نوع از پادکست ها هم یک موضوع خاص داریم که گفتگو ها حول محور ِآن انجام می شوند. گاهی هم پیش می آید که پادکست محاوره ای دارای مهمان باشد. لحن و بیانِ مهمان ها و میزبانان در این نوع از پادکست ها بسیار دوستانه و صمیمانه است. بسیاری از این پادکست ها به صورت زنده یا live اجرا می شوند که در نوع خود جذابیت زیادی دارند.

پادکست های محاوره‌ای

پادکست های مونولوگ

مونولوگ همان تک گویی است. میزبان این نوع از انواع پادکست ها، برای هر اپیزود یک مونولوگ طراحی می کند و آن را برای شنوندگان یا مخاطبان می خواند. پادکست های مونولوگ محور، توسط یک شخص که در زمینه ی خاصی تخصص دارد، میزبانی می شوند. مثلا در یک اپیزود از یک پادکست مونولوگ محور، می توانیم به صدای میزبانی گوش دهیم که ما را با فلسفه‌ی غرب آشنا می کند. این میزبان باید به طور تخصصی روی این موضوع احاطه‌ی کامل داشته باشد تا بتواند مخاطبان را به سمت صحبت های خود جذب کند. به همین ترتیب در اپیزود بعدی پادکست ممکن است موضوع درباره ی فلسفه ی اسلامی باشد. میزبان این اپیزود هم باید فردی باشد که به طور دقیق و تخصصی بر این موضوع تسلط دارد. پس موضوعات در این نوع از پادکست ها در هر اپیزود می تواند متفاوت باشد و میزبان ها می توانند متغیر باشند.

پادکست های مونولوگ

پادکست های داستانی و تحقیقاتی

بسیاری از مردم برای تجربه کردنِ لذتِ شنیدن داستان‌ها از نوع صوتی، به سراغ این نوع از انواع پادکست ها می روند. در این قالب از پادکست ها، میزبان ها یک داستان کامل را بازگو می کنند. تنوع پادکست هایی که در این قالب جای می گیرند، بسیار زیاد است. امروزه تعداد زیادی از پادکست های تحقیقاتی و داستانی عاملی شده اند تا تعداد مخاطبانی که به شنیدن پادکست تمایل پیدا می کنند، افزایش یابد. تولید این نوع پادکست ها – به خصوص اگر موضوعات از دل داستان های واقعی و زندگی مردم یا افراد معروف در سراسر جهان باشند – می تواند چند ماه طول بکشد. مثلا پادکست جنایی یا ترسناک که داستان قتل ها یا تراژدی های ریز و درشت در دنیا را بررسی کرده و توضیح می دهد، در این دسته قرار می گیرد.

پادکست های میزگرد

پادکست میزگرد از بین انواع پادکست ها، توسط یک گروه ثابت میزبانی می شوند. به این معنا که تعدادی از افراد دور یک میز می نشینند و در مورد یک موضوع صحبت می کنند. یک میزبان ثابت هم بین آنها هست که موضوع بحث را مدیریت کرده یا از افراد سوالات مختلف می پرسد یا نظرشان را جویا می شود. هر یک از افرادی که دور میز نشسته اند، یک قسمت از موضوع را جلو می برند. مثلا ممکن است یک فرد در مورد موضوعِ مورد بحث، تحصیلات آکادمیک یا تجربی داشته باشد و دیگری منتقد آن موضوع باشد. همچنین ممکن است مابقی افراد از بین افراد عادی جامعه انتخاب شوند که نظرات عمومی راجع به آن موضوع مطرح می کنند. خلاصه‌ی کلام اینکه، موضوع از هر جنبه و از هر بُعدی توسط افرادی که دور میز نشسته اند مورد بحث قرار می گیرد و همین عامل، جذابیت این نوع از پادکست ها را افزایش می دهد.

پادکست های میزگرد

پادکست های نمایشی: معروف در بین کلیه‌ی پادکست ها

این نوع از پادکست ها در بین انواع پادکست ها روند رو به رشدی دارند و سالهاست که مورد توجه طیف وسیعی از مردم قرار گرفته اند. میزبان اغلب این پادکست ها یک فردِ ثابت است و در آن داستانی را به شکل یک کتاب صوتی برای مخاطبان روایت می کند. با توجه به موارد ذکر شده، با کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های رایگان ویرایش صدا و روش های تولید یک پادکست ایده آل، می توانید به عنوان یک پادکستر حرفه ای در این زمینه مشغول به کار شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *