کسب اطلاعات در زمینه‌ی الگوریتم اینستاگرام

کسب اطلاعات در زمینه‌ی الگوریتم اینستاگرام

نحوه‌ی ساز و کارِ الگوریتم اینستاگرام چگونه است؟ در این مطلب در مورد آخرین تغییرات الگوریتم اینستاگرام صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم شما را در مسیر بازاریابی دیجیتال راهنمایی کنیم.

پیشگفتار

برای اینکه نحوه‌ی ساز و کارِ الگوریتم اینستاگرام را بیاموزید، باید از تغییراتی که اخیرا روی آن اعمال شده است مطلع شوید. بعد از اینکه نحوه‌ی تولید محتوا در اینستاگرام را آموختید، متوجه شدید که چگونه می توانید به بهترین شکل ممکن برای گذاشتن پست در اینستاگرام و یا گذاشتن استوری در اینستاگرام اقدام کنید، باید از عملکرد الگوریتم اینستاگرام سردر بیاورید.
بررسی نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای هر کسب و کاری که در این پلتفرم یک پیج پابلیک دارد ضروری است. هر ادمینی که برای پیج خود استخدام می کنید تا محتوای پیج تان را مدیریت کند و به مشتریان پاسخ دهد، باید روی نحوه عملکرد اینستاگرام مسلط باشد. در غیر این صورت هرگونه تولید محتوا در این اپلیکیشن فقط تلف کردن وقت و هزینه است!
الگوریتم اینستاگرام به طور دوره ای تغییر می کند. این تغییرات همواره باعث گیج شدن کاربران می شود. چراکه آنها نمی توانند به درستی متوجه شوند که اولویت اینستاگرام برای promote کردن یک پست چیست؟! اگر قصد بازاریابی در اینستاگرام را دارید، اگر نمی دانید چگونه می توانید هر چه بهتر از گذشته تبلیغ در اینستاگرام انجام دهید و پیج خود را به عنوان یک صفحه ی مفید به الگوریتم های اینستاگرام معرفی کنید، با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

مقدمه

•    الگوریتم اینستاگرام چیست؟
•    مفهوم تجربه‌ی کاربری منحصر به فرد به کمک الگوریتم اینستاگرام دقیقا چیست؟
•    نحوه‌ی رتبه بندی پست ها و استوری ها در Home اینستاگرام
•    الگوریتم های اینستاگرام برای بخش اکسپلورر چگونه کار می کنند؟
•    الگوریتم اینستاگرام از نمایش دادنِ چه نوع محتواهایی اجتناب می کند؟

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

آنچه که تحت عنوان «الگوریتم اینستاگرام» می شناسیم، از تجمع چند الگوریتم مختلف، فرآیند ها و اولویت‌های مخصوص ِرتبه بندی تشکیل شده است. پس فقط یک الگوریتم با ساختار از پیش تعیین شده نیست. این الگوریتم ها و فرآیند ها سعی دارند تا برای هر کاربر در اینستاگرام، تجربه ای یونیک و خاص رقم بزنند. در ابتدا و زمانی که اینستاگرام برای اولین بار به کاربران معرفی شده بود، از یک الگوریتم ساده استفاده می کرد. نحوه‌ی نمایش پست ها با کمک این الگوریتم ساده، به ترتیب زمانِ انتشارشان بود. اما این الگوریتم رفته رفته پیچیده تر شد و در حال حاضر از بخش های مختلف و مجزا تشکیل شده است. در حال حاضر اگر شما اپ اینستاگرام را باز کنید، پست ها را براساس زمان انتشارشان مشاهده نخواهید کرد! بلکه هر پست براساس میزان Interaction شما با ادمین آن پیج، به ترتیب نمایش داده می شود.

مفهوم تجربه‌ی کاربری منحصر به فرد به کمک الگوریتم اینستاگرام دقیقا چیست؟

الگوریتم اینستاگرام در هر بخش متفاوت عمل می کند. به این معنا که الگوریتم مربوط به بخش Home در اینستاگرام متفاوت از فیدِ اکسپلورر اینستاگرام عمل می کند. همچنین، الگوریتم اکسپلورر عملکرد متفاوتی نسبت به الگوریتم مخصوص Reels اینستاگرام دارد. چرا اینقدر تفاوت بین هر بخش در این برنامه وجود دارد؟ پاسخ یک مدیر اینستاگرام این خواهد بود که کاربران با هر بخش از این برنامه، رفتارهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال هر فرد دوست دارد موقعی که اینستاگرام را باز کرده و با بخش Home مواجه می شود، در ابتدا استوری های دوستان نزدیک ِخود را مشاهده کند و پس از آن استوری های افراد غریبه را. اما وقتی همان فرد وارد بخش اکسپلورر می شود، دوست ندارد محتواها و پست های پیج دوستان خود را مشاهده کند. بلکه ترجیح می دهد با پیج ها، محتواها و پست های تازه و جدید مواجه شود.
پس الگوریتم اینستاگرام برای هر فرد، مشابه یک فرد دیگر عمل نمی کند. این پیچیدگی ها به این دلیل است که تجربه کاربری برای هر شخص در اینستاگرام یونیک و منحصر به فرد باشد. پس هیچ دو کاربری یک اکسپلورر مشابه ندارند و حتی اگر فالویینگ های مشترک زیادی داشته باشند، نحوه نمایش پست ها و استوری ها برای هریک از آنها متفاوت خواهد بود.

اکسپلورر اینستاگرام

نحوه‌ی رتبه بندی پست ها و استوری ها در Home اینستاگرام

همانطور که کمی بالاتر توضیح دادیم، هر شخصی ترجیح می دهد که وقتی Instagram را باز می کند، در ابتدا با محتواهای تولید شده توسط دوستان و خانواده خود مواجه شود. سپس محتوای مربوط به سایر پیج ها را مشاهده کند. پس فرآیند رتبه بندی استوری ها و پست ها در بخش Home تا حد بسیار زیادی مشابه یکدیگر است.
الگوریتم اینستاگرام برای اینکه بتواند بخش Home شما را رفته رفته بهینه تر کند، از سیگنال های زیر استفاده می کند:
•    اطلاعات مربوط به هر پست: الگوریتم اینستاگرام تعداد لایک های پست را بررسی می کند. همچنین زمان انتشار پست، کوتاه یا بلند بودن یک پست (ویدیویی) و لوکیشن آن را در نظر می گیرد.
•    رابطه‌ی شما با فردی که پست را منتشر کرده است: الگوریتم اینستاگرام میزان Interaction های بین شما و شخصی که اقدام به انتشار پست کرده است را بررسی می کند. مثلا اینکه: آیا داخل دایرکت اینستاگرام زیاد با هم گفتگو کرده اید؟ آیا زیاد به استوری های یکدیگر واکنش نشان داده اید؟ آیا برای هم کامنت می گذارید؟ پس این پست باید در ابتدای بخش Home قرار بگیرد.
•    فعالیت کاربر: الگوریتم های اینستاگرام سعی می کنند طبق تعداد پست هایی که لایک کرده اید و محتواهایی که معمولا با آنها تعامل دارید، یک پست یا استوری را برایتان نمایش دهند. به عنوان مثال اگر از تماشای ویدیویی های مربوط به تاریخ خوشحال می شوید و آنها را لایک کرده یا در Save اینستاگرام قرار میدهید، الگوریتم ها سعی می کنند این نوع محتواها را با اولویت بیشتری برایتان نمایش دهند. همچنین نمایش ترتیب پست ها براساس موضوع، با در نظر گرفتن نوع پیج هایی که دنبال می کنید هم هست.

الگوریتم اینستاگرام در بخش Home

الگوریتم های اینستاگرام برای بخش اکسپلورر چگونه کار می کنند؟

شاید بارها دیده باشید که بسیاری از پیج ها کل تلاش خود را به کار میگیرند تا دست کم یکی از پست هایشان به اکسپلورر راه پیدا کند. اینستاگرام براساس پیج هایی که دنبال می کنید و محتواهایی که بیشتر به آنها علاقه مند هستید، اکسپلورر را می چیند.
الگوریتم اینستاگرام برای انتخاب پست هایی که در اکسپلورر برای شما نمایش داده میشوند، به پست هایی که قبلا با آنها تعامل داشته اید نگاه می کند. سپس سایر پیج هایی که با این پست ها (مانند شما) تعامل داشته اند را بررسی می کند تا ببیند آنها به چه نوع محتواهای دیگری علاقه دارند که ممکن است برای شما هم جالب باشد. اینستاگرام بعد از پیدا کردن گروهی از پست هایی که ممکن است از آنها خوشتان بیاید، آنها را طبق اولویت های زیر رتبه بندی می کند.

  • اطلاعات مربوط به پست: الگوریتم اینستاگرام به تعداد لایک ها، تعداد کامنت ها و تعداد Save های آن پست نگاه می کند. هرچه تعداد لایک ها، Save ها و کامنت ها بیشتر باشد، احتمال ورود آن به اکسپلورر بیشتر است. زیرا قانون الگوریتم اینستاگرام در بخش اکسپلورر متفاوت از بخش Home می باشد.
  • میزان تعامل: اگر قبلا حتی یک تعامل با پیج مورد نظر داشته باشید، احتمال اینکه پست های جدید آن در بخش اکسپلورر برایتان نمایش داده شوند بیشتر خواهد بود.
  • فعالیت کاربر: الگوریتم های اینستاگرام به پست هایی که لایک کرده اید و یا به اشتراک گذاشته و برای آنها اقدام به کامنت گذاشتن در اینستاگرام کرده اید، توجه می کند. به علاوه، به تاریخچه‌ی تعامل شما با سایر پست هایی که در صفحه اکسپلورر باز کرده و لایک کرده اید هم توجه می کند. بسیاری از پست هایی که امروز در اکسپلورر اینستاگرام مشاهده می کنید طبق فعالیت تان در هفته ی گذشته چیده شده اند. الگوریتم های مربوط به بخش اکسپلورر در اینستاگرام در پی نمایش هر چه بهترِ پست هایی هستند که احتمال می رود آنها را دوست بدارید.

الگوریتم اینستاگرام در بخش اکسپلورر
الگوریتم اینستاگرام از نمایش دادنِ چه نوع محتواهایی اجتناب می کند؟

اگرچه اینستاگرام اپلیکیشنی است که به مردم اجازه می دهد هر چه بیشتر و نامحدود تر خود را به دیگران ارائه کنند، اما امنیت و رضایت کاربران برایش در اولویت است. برای همین پست هایی که به نظرش نامناسب باشند را حذف می کند. الگوریتم اینستاگرام برخی از پست هایی که ویژگی های زیر را داشته باشند به کاربران نمایش نمی دهند.
•    پست های حاوی اطلاعات نادرست و یا شایعه.
•    پست های ناراحت‌کننده و دارای محتوای خشن برای افراد: مثلا محتواهایی که با تصویر کشتار از مردم در جنگ نمایش داده می شوند یا تبلیغ یک ماده‌ی مخدر.
•    محتواهایی که با تمرکز بر مسائل سیاسی منتشر می شوند.
•    پست هایی که در تصویرشان واترمارک وجود دارد یا رزولوشن بسیار کمی دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *