نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی + ترفندهای نوشتاری موثر

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی + ترفندهای نوشتاری موثر

توجه به اصول نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی سبب میشود محتوایی تولید کنیم که ضمن کاربردی بودن، به خوبی از پس انتقال ابعاد تبلیغاتی مورد نظر هم برآید.


نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، یکی از مواردی است که در برخی مواقع توسط افراد فعال در حوزه تولید محتوا یا بازاریابی و مارکتینگ، نادیده گرفته میشود. رپورتاژها ابزار قدرتمندی برای تبلیغات هستند که نه فقط برای تبلیغ در سایتها، بلکه برای انواع مختلفی از رسانه ها نیز کاربرد دارند مانند رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی، نشر رپورتاژ در شبکه های اجتماعی و غیره. نکته اینجاست که دستیابی به بازدهی بالا از طریق رپورتاژ، فقط با استفاده از یک متن با کیفیت ممکن خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به بررسی فاکتورهای مهمی که در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی تاثیرگذار هستند، بپردازیم. همچنین ترفندهایی را ذکر میکنیم که استفاده از آنها میتواند متن رپورتاژ را برای مخاطبان جذاب تر کند.
منظور از رپورتاژ چیست؟ شاید لازم باشد پیش از پرداختن به نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، ابتدا کمی با مفهوم این دسته از تبلیغات آشنا شویم. رپورتاژ آگهی (Advertorial) به شیوه ای از تبلیغات گفته میشود که محتوایی مفید و کاربردی را در اختیار کاربر قرار میدهد اما هدف نهایی از نوشتن آن، تبلیغ محصولات یا خدمات برند و شرکت مشخصی است. با توجه به این موضوع که تبلیغات در رپورتاژها مستقیم نیستند و مانند دیگر انواع محتوای مصرفی، اطلاعاتی مفید و یا جالب را در اختیار مخاطب قرار میدهند، معمولا بازدهی بیشتری نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی دارند. حال نکته اینجاست که برای نوشتن یک رپورتاژ حرفه ای، لازم است به نحوه درست نوشتن رپورتاژ و قوانین آن توجه داشته باشیم که در ادامه بیشتر با آنها آشنا میشویم.  

فهرست مطالب


1.    نحوه چیدمان متن رپورتاژ
2.    ترتیب اجزای اصلی یک مقاله رپورتاژ آگهی
3.    ترفندهای نوشتاری برای جذب مخاطبان


نحوه چیدمان متن رپورتاژ


برای بررسی نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشیم که قالب کلی برای نوشتن رپورتاژها، به صورت خبری یا مقاله است. با توجه به این موضوع، برای نوشتن یک رپورتاژ خوب باید به نحوه چیدمان متن آن دقت کنیم. منظور از چیدمان توجه به ترکیب اجزای متن است. همچنین مواردی مانند انسجام معنایی اهمیت زیادی دارند. متن باید واضح و شفاف باشد و دقیقا همان اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار دهد که در تیتر و مقدمه به آن وعده داده شده است.
هر رپورتاژ از یک عنوان، مقدمه، بدنه اصلی، کال تو اکشن (دعوت خواننده به انجام کار مشخصی) و نتیجه گیری تشکیل میشود. همچنین لازم است در متن بدنه اصلی هم از مواردی مانند زیرعنوان های مرتبط، بولت پوینت ها و غیره استفاده کنیم. با در نظر داشتن این موارد، در ادامه به ترتیب اجزای اصلی یک مقاله رپورتاژ آگهی میپردازیم.

اهمیت توجه به پرسونای مخاطب در نوشتن رپورتاژ آگهی
ترتیب اجزای اصلی یک مقاله رپورتاژ آگهی


در بررسی نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، اولین نکته توجه به اجزای اصلی متن و ترتیبشان است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا میشویم.


-    تیتر و عنوان رپورتاژ آگهی


تیتر، یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در نوشتن یک رپورتاژ خوب است، چرا که اولین برخورد مخاطب با محتوا معمولا از طریق آن صورت میگیرد. تیتر را باید به طوری تنظیم کنیم که مخاطب را به خواندن متن تشویق کند. تیتر باید موضوع اصلی متن را شامل شود. همچنین باید آن را متناسب با سلیقه و شخصیت مخاطب تنظیم کنیم. یک تیتر خوب، گیج کننده و مبهم نیست و آهنگ و ریتم زیبایی هم دارد.


-    مقدمه و چکیده


حال که مخاطب با خواندن تیتر ما به خواندن متن ادامه داده است، به مقدمه میرسد. پس باید با نوشتن یک مقدمه جذاب و گیرا، او را به خواندن ادامه متن تشویق کنیم. مقدمه معمولا بین 30 تا 40 کلمه است و چکیده ای از محتوای رپورتاژ را در اختیار مخاطب قرار میدهد. از آنجایی که تعداد کلمات این بخش محدود است، باید تلاش کنیم که آن را کاربردی و شفاف نگه داریم و از نوشتن جزئیات مبهم، خودداری کنیم.


-    متن بدنه اصلی محتوا


پس از مقدمه به بدنه اصلی متن میرسیم. یک قانون طلایی در نوشتن رپورتاژها وجود دارد که به عنوان قانون 70/30 شناخته میشود. طبق این قانون، برای نوشتن متن رپورتاژ باید 70 درصد از متن را شامل مطالب مفید و کاربردی نگه داشته و 30 درصد باقی مانده را برای تبلیغات بگذاریم.


-    کال تو اکشن (CTA)


منظور از کال تو اکشن (CTA)، دعوت مخاطب به انجام یک کار مشخص است. ممکن است بخواهیم کاربر را تشویق کنیم که سری به یک سایت مشخص بزند، با شماره تلفن خاصی تماس بگیرد و یا غیره. منظور از کال تو اکشن، دعوت مخاطب به انجام همین قبیل کارها است. با توجه به غیر مستقیم بودن تبلیغات در رپورتاژها، حین نوشتن این بخش باید دقت زیادی داشته باشیم که ابعاد تبلیغاتی را بیش از اندازه پررنگ نکنیم. 


-    کلام پایانی رپورتاژ آگهی


کلام پایانی، آخرین بخش از متن رپورتاژ آگهی است. در این قسمت در حد یک پاراگراف کوتاه، به نوشتن یک جمع بندی کلی از متن میپردازیم.

تکنیک های نوشتن رپورتاژ آگهی
ترفندهای نوشتاری برای جذب مخاطبان


حال که با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی آشنا شدیم، میتوانیم به بررسی ترفندهایی بپردازیم که میتوانند متن ما را برای مخاطب جذاب تر کنند. کمک گرفتن از این ترفندها سبب میشود مخاطبان بیشتری تا آخر به خواندن متن ما ادامه دهند.


شناخت پرسونا (مدل ذهنی) مخاطب


یکی از نکاتی که در بررسی نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی در برخی مواقع نادیده گرفته میشود، توجه به پرسونای مخاطب است. منظور از پرسونا، مدل ذهنی افرادی است که مخاطب اصلی رپورتاژ شما هستند. پرسونا اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، شغل و حرفه یا سایر موارد این چنینی را در مورد یک مخاطب فرضی در اختیار شما قرار میدهد. به این صورت میتوانید در ذهن خود مخاطب مورد نظر را در نظر داشته و سبک و سیاق نوشتار خود را متناسب با سلیقه خواننده نگه دارید.


اهمیت درگیر کردن احساس مخاطب در نوشتن رپورتاژ آگهی


یک گفتار معروف هست که میگوید «افراد با در نظر گرفتن احساسات خود خرید میکنند، نه با منطق‌شان.» این یک نکته خیلی مهم در امر تبلیغات است. تبلیغات خوب، میتوانند احساسات مخاطب را درگیر کنند و به همین دلیل هم موثر واقع میشوند. بهترین شیوه برای درگیر کردن احساسات مخاطب، توجه به پرسونا است. با در نظر گرفتن سلیقه مخاطب، حین نوشتن میتوانید دست روی نقاطی بگذارید که میدانید مخاطب شما به آنها اهمیت میدهد و برایش جذاب هستند. 


روایت داستانی برند


چیزی که مردم برای آن پول میدهند، نه خدمات و محصولات شما، بلکه پیامدهای استفاده از آنها است. هدف از خرید هر چیزی دستیابی به یک هدف مشخص است و باید دقت داشته باشید که در نوشتن رپورتاژ، حتما موارد این چنینی را ذکر کنید. هدف خریدار محصول شما ممکن است دستیابی به اعتماد به نفس، زیبایی، سلامتی و یا غیره باشد و شما باید با دست گذاشتن روی نقاط درد و همذات پنداری با مخاطب، او را تشویق کنید که راه حل نهایی برای رفع مشکل، استفاده از محصولات و خدمات شما است. البته لازم است مجددا تاکید کنیم که در تمام این فرآیند همچنان باید ماهیت رپورتاژها را در ذهن داشته باشید و تبلیغات را غیر مستقیم نگه داریم.


سئو در رپورتاژ آگهی


یکی دیگر از روشها برای جذب مخاطب، استفاده از سئو در رپورتاژ آگهی است. با کمک گرفتن از تکنیکهای سئو مانند به کار بردن کلمه کلیدی رپورتاژ آگهی، پرهیز از کپی کردن، حفظ خوانایی متن و غیره، میتوانید مطمئن باشید که گوگل لینک محتوای شما را به تعداد بیشتری از مخاطبان نمایش دهد. لازم به ذکر است که نحوه انتشار رپورتاژ آگهی هم تاثیر بسزایی در جذب مخاطب آن دارد. باید تا حد ممکن دقت کنیم که سایت مورد نظر که قرار است رپورتاژ ما را منتشر کند، معتبر بوده و فاکتورهای لازم را داشته باشد.

اهمیت توجه به پرسونای مخاطب در نوشتن رپورتاژ آگهی
کلام آخر


نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی به همان اندازه اهمیت دارد که پیدا کردن یک رسانه مناسب برای نشر آن مهم است. حتی اگر پر بازدیدترین سایت ممکن را هم برای انتشار رپورتاژ انتخاب کنید، اگر متن آن کیفیت کافی را نداشته باشد، هرگز بازده زیادی برایتان نخواهد داشت. پس کیفیت متن را بالا نگه دارید و از ترفندهایی که گفته شد برای جذب مخاطب استفاده کنید. هر چه تعداد افراد بیشتری متن شما را تا آخر بخوانند، گوگل سریع تر متوجه میشود که مطلب شما کاربردی است و در نتیجه، آن را به افراد بیشتری نشان میدهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *