آموزش کاربردی ترین اصطلاحات تولید پادکست

آموزش کاربردی ترین اصطلاحات تولید پادکست

اصطلاحات تولید پادکست را نمی دانید؟ جای نگرانی نیست! شما می توانید از این مطلب کمک بگیرید و با آنها آشنا شوید.

پیشگفتار

اصطلاحات تولید پادکست در این صنعت فراوان هستند. دنیای پادکست ها پُر است از اصطلاحات و عبارت های خاص که برای یک فرد مبتدی می توانند کمی گیج کننده باشند. البته، تا قبل از خواندن این مطلب! بعد از آن شما می توانید دست کم با رایج ترین اصطلاحات تولید پادکست و عبارات مربوط به آن آشنایی پیدا کنید. در‌نتیجه، وقتی که آنها را می شنوید درک صحیحی از معنی‌شان خواهید داشت. اگر به تازگی تولید پادکست را آغاز کرده اید، پیشنهاد میکنیم حتما این مطلب را برای آشنایی هرچه بیشتر با اصطلاحات تولید پادکست مطالعه کنید.

مقدمه

•    چرا آشنایی با اصطلاحات تولید پادکست اهمیت دارد؟
•    بخش اول: اصطلاحات رایج در پادکست
•    بخش دوم: اصطلاحات تولید پادکست مربوط به تجهیزات آن
•    اصطلاحات مربوط به تجهیزات جانبی ضبط پادکست
•    بخش سوم: اصطلاحات تولید پادکست مربوط به زمان ضبط آن
•    بخش چهارم: اصطلاحات تخصصی تولید پادکست و صوت

چرا آشنایی با اصطلاحات مربوط به تولید پادکست اهمیت دارد؟

آشنایی با اصطلاحات تولید پادکست به این دلیل مهم است که ساخت پادکست یک حوزه‌ی نسبتاً جدید برای افراد به شمار می آید. به همین خاطر، بسیاری از اصطلاحات رایج و مطرح در آن می تواند برای خیلی از افراد مبتدی که به تازگی تولید پادکست را شروع میکنند، ناآشنا و عجیب باشد. مثلا اگر شنیدن کلمات و عبارت هایی مانند فید آر اس اس، فرمت صوتی پادکست، برایتان ناآشنا هستند، باید حتما این مطلب را بخوانید و به طور کلی برای آشنایی با اصطلاحات تولید پادکست اقدام کنید. در این مطلب اصطلاحات تولید پادکست به چند بخش مختلف که دربرگیرنده ی ضبط پادکست، ویرایش فایل صوتی پادکست، تجهیزات لازم برای ساخت پادکست هستند، تقسیم بندی شده اند.

بخش اول: اصطلاحات رایج در پادکست

•    اپیزود پادکست:

به هر قسمت از یک پادکست، اپیزود پادکست گفته می شود. اپیزود Episode در لغت به معنای قسمت یا بخش و به طور طولانی، بخشی از یک داستان یا شرح حال است که نسبتا کامل بوده و از داستان اصلی قابل جدا شدن است.

•    فرمت پادکست:

در اصطلاحات تولید پادکست منظور از فرمت، قالب ِیک پادکست است که شکل های مختلفی دارد. شما می توانید موقع شروع تولید پادکست در مورد قالب یا فرمت آن با اعضای گروه تان تصمیم گیری کنید. از جمله رایج ترین قالب های تولید پادکست می توان به پادکست های مصاحبه ای یا interview-based podcasts یا پادکست های مونولوگ یا monologue/solo podcasts اشاره کرد.

تولید پادکست

بخش دوم: اصطلاحات تولید پادکست مربوط به تجهیزات آن

•    میکروفون‌ کاندنسر یا condenser microphone:

این نوع از میکروفون ها برای ضبط پادکست در محیط هایی استفاده می شوند که بسیار بزرگ و وسیع هستند و صدا در آنها پخش می شود. این نوع از میکروفون ها می توانند صدا را با تمرکز بیشتری ضبط کنند تا کیفیت کار کاهش پیدا نکند.

•    میکروفون های داینامیک (پویا):

این نوع میکروفون ها حساسیت کمتری نسبت به کاندنسرها دارند و برای یک پادکستر حرفه ای مناسبند. کار کردن با این نوع از میکروفون ها بسیار آسان است. میکروفون های داینامیک یا پویا، صدایی که درست در مقابل شان قرار دارد را ضبط می کنند؛ برعکس میکروفون های کاندنسر.

•    میکروفون یو اس بی:

این نوع از میکروفون ها به طور مستقیم به کامپیوتر یا دستگاهی که برای ضبط پادکست انتخاب کرده اید وصل می شوند.

•    میکروفون XLR:

این نوع از میکروفون از طریق کابل XLR به میکسر و ضبط کننده‌ی صدا متصل می شوند.

اصطلاحات رایج تولید پادکست

اصطلاحات مربوط به تجهیزات جانبی ضبط کردن پادکست

•    میکسر:

این دستگاه به شما اجازه می دهد تا عناصر صوتی مختلف را با هم ترکیب کنید. البته عملکرد میکسر ها موقع ضبط پادکست مشخص می شود. شما می توانید چند میکروفون را به یک میکسر متصل کرده و از آن برای ضبط همزمان استفاده کنید.

•    فانتوم پاور یا Phantom Power:

برای ارتقای توان میکروفون کاندنسر از آن استفاده می شود.

•    فیلتر POP:

همانطور که در مطلب مربوط به تجهیزات لازم برای ساخت پادکست توضیح دادیم، این وسیله بین میکروفون و شخصی که در حال ضبط پادکست است قرار می گیرد تا جلوی صداهای نامناسب را بگیرد و کیفیت ضبط صدا را افزایش دهد.

•    الگوهای قطبی میکروفون ها یا polar patterns:

میکروفون ها قطب های مختلفی دارند که حساسیت آنها را نسبت به جهت ها و زوایایی که صدا را دریافت می کنند، نشان می دهد. این الگوها، جهتِ ضبط هرچه بهتر صدا را تعیین می کنند. رایج ترین نوع الگوهای قطبی شامل Omnidirectional, Cardioid (unidirectional)  و  Bidirectional هستند. برای درک بهتر این موضوع، می توانید نگاهی به تصویر زیر داشته باشید.

الگوهای قطبی میکروفون

•    فیلتر رفلکشن یا reflection filter:

این دستگاه در بین اصطلاحات تولید پادکست به یک مانع فیزیکی گفته می شود که بین اتاق ضبط و میکروفون قرار داده می شود. این دستگاه جلوی ورود صداهای ناخواسته به پادکست تان را می گیرد و پژواک صدا را به حداقل می رساند.

بخش سوم: اصطلاحات تولید پادکست مربوط به زمان ضبط آن

•    Clipping یا کلیپینگ:

در طول ضبط پادکست ممکن است موج هایی به وجود آید که از سطح عادی بالاتر هستند. همچنین موج هایی وجود دارند که از این سطح کمتر بوده و باعث افت کیفیت کار می شوند. کلیپینگ زمانی اتفاق می افتد که صدای شما به قدری بلند باشد که موج بلند ایجاد شود و یا آنقدر کم باشد که به سختی شنیده شود. به بیان دیگر، اصلا هیچ موجی ایجاد نشود. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین حالتی باید سطح کیفی کار را بین -3dB  و  -6dB نگه دارید.

•    کمپرسور و لیمیتر یا compressor and limiter:

کمپرسور در بین اصطلاحات تولید پادکست، ابزاری است که برای پایین آوردن بلندترین بخش صدا و حجمِ آن به کار برده می شود. با انجام این کار، گستره‌ی دینامیکی صدا کاهش پیدا می کند.

•    DAW:

که مخفف Digital Audio Workstation یا ایستگاه کاری صوتی دیجیتال است. شما می توانید از DAW ها برای ویرایش فایل صوتی پادکست تان استفاده کنید. برخی از رایج ترین DAW های موجود شامل Audacity, Adobe Audition, or Reaper هستند. برای آشنایی هرچه بیشتر با آنها و سایر نرم افزار های ادیتور به مطلب مرتبط با آن یعنی: بهترین نرم افزارهای ساخت پادکست پی سی مراجعه کنید.

تفاوت سیگنال و نویز

بخش چهارم: اصطلاحات تخصصی تولید پادکست و صوت

•    گستره‌ی داینامیک یا dynamic range: منظور از گستره‌ی داینامیک در اصطلاحات تولید پادکست، تفاوت بین سیگنال کف نویز یا Noise floor در یک فایل ضبط شده است. به بیان بهتر، این تفاوت بین بلندترین و نرم ترین بخش های مختلف یک فایل ضبط شده در بستر زمان است. منظور از سیگنال، بلندترین صدایی است که سیستم می تواند بدون ایجاد هرگونه اعوجاج تولید کند. منظور از کف نویز، که در طول ضبط صدا ممکن است رخ دهد، یک نویز بسیار کوچک و موجود در پس زمینه است که غالبا آن را به سختی می شنویم.
•    پژواک و طنین یا echo vs. reverb: هر دوی این موارد توسط انعکاس صدای اصلی ایجاد می شوند. پژواک ها معمولا در مناطق بزرگ رخ می دهند، وقتی که تا منبع اصلی صدا و سطح بازتابنده (مثلا تا حدود 7 متر) فاصله ی قابل توجهی وجود دارد. اگر موج صوتی پس از 0.1 ثانیه به عقب برگردد، انعکاس رخ می دهد و ما آن را به عنوان صدای دوم خواهیم شنید. برای تصور کردن این حالت، می توانید خودتان را در حال فریاد زدن در یک دَره تصور کند. قطعا پس از اینکه صدای شما قطع شود، صدای خودتان را به عنوان صدای دوم خواهید شنید.

تفاوت پژواک و طنین
اما طنین در مناطق کوچکتر و با فاصله کمتر بین منبع صدا و سطح بازتاب دهنده رخ می دهد. وقتی که موج صوتی قبل از 0.1 ثانیه برگشت داده می شود، اثری از موج نخست صوتی در طولانی مدت ایجاد خواهد شد و ما آن را طنین حساب می‌کنیم. برای اینکه توضیحات ارائه شده را بهتر متوجه شوید، می توانید به تصویر پایین نگاهی داشته باشید. در اینجا تفاوت پژواک و طنین در بین کلیه‌ی اصطلاحات تولید پادکست، به زبان ساده توضیح داده شده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *