رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی چیست و چگونه تهیه می شود؟

رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی چیست و چگونه تهیه می شود؟

استفاده از رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی از جمله محبوبترین روشها برای تبلیغات و بازاریابی در این دو رسانه ی پر مخاطب است.

مقدمه ای در رابطه با رپورتاژ آگهی رادیویی و تلویزیونی

رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی یکی از زیر شاخه های تبلیغات و مارکتینگ برای معرفی یک کالا یا خدمات یک برند از طریق این دو رسانه هستند. رادیو و به ویژه تلویزیون روزانه میلیونها مخاطب دارند و یکی از بهترین گزینه ها برای تبلیغ محسوب میشوند. نکته اینجاست که تبلیغات رادیویی و تلویزیونی هم مانند هر نوع دیگری از تبلیغات، باید کیفیت مطلوبی داشته باشند که بتوانند توجه مخاطب را جلب کنند.
رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی به دسته ای از تبلیغات خلاقانه گفته میشود که سناریوی آنها جذاب و تاثیرگذار نوشته میشود. آنها در ذهن مخاطب باقی میمانند و او را به خرید محصول یا استفاده از خدمات برند مورد نظر ما تشویق میکنند. این سناریوها به دست نویسندگان متخصص در امر رپورتاژ نویسی تهیه میشوند. حال سوال اینجاست که چه تفاوتی بین نوشتن رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی با رپورتاژ متنی وجود دارد؟ به عنوان یک نویسنده، برای نوشتن رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی باید به چه نکاتی دقت کنیم؟


1.    تعریف رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی
2.    اهمیت رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی برای کسب و کارها
3.    تفاوت بین رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی با تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
4.    چک لیست تهیه رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی 

تعریف رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی


پیش از هر پرداختن به رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی، باید بدانیم که رپورتاژ آگهی یعنی چه؟ عبارت «رپورتاژ» به دسته ای از تبلیغات گفته میشود که در آنها تلاش میشود انتقال پیام تبلیغاتی از طریق تولید محتوای خبر مانند یا آموزشی انجام بگیرد. رپورتاژها انواع مختلفی دارند که به طور کلی به سه دسته، طبقه بندی میشوند. این سه دسته عبارتند از: اینترنتی، رسانه ای و نوشتاری. موارد اینترنتی شامل انتشار رپورتاژ آگهی در سایت یا و خبرنامه ها میشود. رپورتاژهای رسانه ای همان رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی هستند و در نهایت، موارد نوشتاری، شامل انتشار رپورتاژ در روزنامه ها و مجلات است.  
مهمترین نکته در مورد رپورتاژها این است که در آنها هیچگونه الزامی برای خرید محصول یا استفاده از خدمات، دیده نمیشود. همچنین به خوبی مخاطب را به درک درستی از خدمات و محصولات کاربر میرسانند. این غیر مستقیم بودن تبلیغات در رپورتاژها (که به آنها «گزارش» هم گفته میشود)، سبب میشود تا نسبت به سایر تبلیغات، بازده بهتری داشته باشند. همه این موارد سبب شده اند تا استفاده از رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی برای تبلیغ در این دو رسانه پر طرفدار، همواره محبوب باشد.

رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی
اهمیت رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی برای کسب و کارها


رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی استفاده بسیاری برای کسب و کارهای مختلف خواهد داشت. هر کسب و کاری با استفاده از تبلیغات خلاقانه و حرفه ای، میتواند به خوبی برند خود را به کمک رادیو و تلویزیون به جمعیت زیادی از مخاطبان معرفی کند. علاوه بر این، تیزرهایی که برای تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی ساخته میشوند را میتوان در سایر موقعیتهایی که پتانسیل خوبی برای تبلیغات دارند نیز نمایش داد. از جمله این موقعیتها میتوان به کنفرانسها و سمینارها، سالن انتظار سازمانها، مانیتورهای سطح شهر، نمایشگاه ها، فیلمهای آموزشی و... اشاره کرد.
هر کسب و کاری میتواند از رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی برای معرفی خود به مخاطب استفاده کند. این موضوع هم یکی دیگر از مزایای بی شمار استفاده از این دسته از تبلیغات است. همین مزایا و بازدهی بالا، سبب شده تا همواره کیفیت رپورتاژها اهمیت بالایی داشته باشد.


تفاوت بین رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی با تبلیغات تلویزیونی و رادیویی


همانطور که گفته شد، مهمترین نکته در مورد رپورتاژ آگهی در تبلیغات این است که هرگز در آنها از روشهای مستقیم برای جذب مخاطب استفاده نمیشود. در نوشتن رپورتاژ برای هر رسانه، نویسنده تلاش میکند تا به جای استفاده از شیوه های پر سر و صدای تبلیغاتی، با روشی غیر مستقیم پیام تبلیغاتی را به مخاطب منتقل کند.
رپورتاژها صادقانه نوشته میشوند و تلاش میکنند تا اعتماد مخاطب را برای خرید جلب کنند. آنها کاملا بر مزایای استفاده از خدمات و محصولات کاربر تمرکز دارند. سناریوی هر رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی به گونه ای تنظیم میشود که محتوا حالتی خبری یا آموزشی داشته باشد. در رپورتاژها آمارهای جالب و مرتبط در اختیار مخاطب قرار میگیرد یا به طور مشخص بر رفع یکی از نقاط دردیِ مشتری تاکید میشود. همین موارد سبب میشوند تا مخاطب احساس کند که هدف رپورتاژ واقعا حل یک معضل، ارائه خدمات مفید یا فروش یک محصول با کیفیت است. در نتیجه، اعتماد او جلب خواهد شد. لازم به ذکر است که منظور از نقاط کرد در امر تبلیغات، مسائل و مشکلاتی است که میدانیم مخاطب با آنها درگیر است و محصول یا خدمات ما قرار است آن را برایش رفع کند.

رپورتاژ آگهی حرفه ای


چک لیست تهیه رپورتاژ تلویزیونی و رادیویی


حال که متوجه شدیم رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی چیست و چرا تا این حد در امر بازاریابی اهمیت دارد، این سوال به وجود میاید که به عنوان نویسنده رپورتاژ، چطور میتوانیم یک رپورتاژ آگهی حرفه ای بنویسیم که میدانیم توجه مخاطب را جلب خواهد کرد؟ با توجه به اهمیت کیفیت رپورتاژها، میتوانیم یک چک لیست رپورتاژ آگهی داشته باشیم. چک لیست ها شامل تمامی فاکتورهایی میشوند که حین تولید محتوا باید آنها را رعایت کنیم. در مراحل مختلف نوشتن رپورتاژ، میتوانیم سری به چک لیست خود بزنیم و اطمینان حاصل کنیم که محتوای نهایی، تمامی این فاکتورها را دارد و در نتیجه، از کیفیت خوبی برخوردار است.
از جمله مواردی که در تهیه چک لیست رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی باید به آن توجه کنیم، شناخت درست از مخاطب است. برای نوشتن رپورتاژ در هر زمینه ای، لازم است که به خوبی با مخاطب و نیازهای او آشنا باشیم. به این صورت میتوانیم به درستی درد در مخاطب را شناسایی کرده و حین نوشتن بر آنها تمرکز کنیم.
مورد بعدی، توجه به رسانه است. وقتی صحبت از رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی باشد، قالب ما برای نشر رپورتاژ نسبت به سایت ها و خبرنامه ها یا مجلات و روزنامه ها، تفاوت های زیادی دارد. توجه به این تفاوت ها کمک میکند تا بهتر بنویسیم. همچنین میفهمیم که چه ابزارهای دیگری را رسانه میتواند در اختیارمان قرار دهد که با استفاده از آنها بتوانیم پیام تبلیغاتی را به بهترین شکل منتقل کنیم.
خلاقیت هم یکی دیگر از مهمترین فاکتورهای تولید محتوای رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی است. حتی شاید بتوان گفت که برای شروع کار در این حوزه، حرف اول را میزند؛ چرا که به عنوان نویسنده باید بتوانید سناریوهایی بنویسید که در عین تبلیغاتی بودن، پیام خود را به روش هایی زیرکانه به مخاطب انتقال دهند و این، نیازمند به کار گیری ذهنی بسیار خلاق است.
هر چه بیشتر یاد بگیریم، چک لیست های مرتبط با تولید محتوای رپورتاژ آگهی، برایمان طولانی تر میشوند و با فاکتورهای بیشتری آشنا میشویم که باید حین نوشتن آنها را مد نظر داشته باشیم. خودِ توجه به فرآیند یادگیری، یکی دیگر از مواردی است که میتواند در چک لیست ما قرار بگیرد. همواره باید به خاطر داشته باشیم که اطلاعات خود را به روز نگه داریم و مداوما به یادگیری ادامه دهیم تا کیفیت تولید محتوا را هر چه بیشتر بالا نگه ببریم. باید به خوبی از آخرین تغییرات حوزه کاری خود آگاه باشیم. این به روز بودن برای فعالان حوزه تبلیغات و مارکتینگ حتی شاید اهمیت بیشتری هم داشته باشد. مارکتینگ از آن دسته عرصه هایی است که موج تغییرات در آن شدید و همیشگی است. پس کوتاهی کردن در امر یادگیری، به راحتی باعث میشود که جا بمانیم.

تفاوت رپورتاژ با تبلیغات
کلام آخر


چه صحبت از رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی باشد، چه رپورتاژ آگهی در گوگل، مهمترین نکته این است که بدانیم این شیوه از تبلیغات چقدر محبوب است و تا چه اندازه بازدهی بالایی دارد. همین موضوع سبب میشود تا هرگز فراموش نکنیم که کیفیت رپورتاژها چقدر مهم است. رپورتاژها به کسب و کارها کمک میکنند که به بهترین شکل دیده شوند. در مقابل، به مخاطبان هم کمک میکنند تا خدمات یا محصولاتی را کشف کنند که برایشان مفید خواهند بود. پس ما به عنوان نویسنده های تبلیغاتی، پل بین مخاطب و تولید کننده هستیم و باید با تلاش برای تهیه یک محتوای حرفه ای و با کیفیت، به بهترین شکل خود را انجام بدهیم. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *