منظور از رپورتاژ چیست؟ چگونه نویسنده رپورتاژ شویم؟

منظور از رپورتاژ چیست؟ چگونه نویسنده رپورتاژ شویم؟

اولین قدم برای نوشتن یک رپورتاژ خوب، بررسی این سوال است که اصلا منظور از رپورتاژ چیست و چه تفاوتی با محتوای مصرفی یا سایر انواع تبلیغات دارد.


منظور از رپورتاژ چیست؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از افراد علاقمند به مفاهیم مرتبط با تبلیغات و مارکتینگ به وجود بیاید؛ به خصوص برای کسی که بخواهد وارد حوزه رپورتاژ نویسی شود. نوشتن رپورتاژ یکی از شاخه های پر طرفدار تولید محتوای متنی است اما نکته اینجاست که برای نوشتن یک رپورتاژ خوب، لازم است برخی قوانین و چارچوبها را رعایت کنیم که به ما کمک میکنند متنی که مینویسیم، بیشترین بازده ممکن را داشته باشد.
برای پرداختن به این سوال که منظور از رپورتاژ چیست، باید گفت که رپورتاژها انواعی از تبلیغات هستند که ظاهر و سبک و سیاق تهیه آنها با تبلیغات معمولی، تفاوت هایی اساسی دارد. مهمترین تفاوت تبلیغات معمولی با رپورتاژها در این است که در رپورتاژها، ابعاد تبلیغاتیِ محتوا به صورت غیر مستقیم برای خواننده مطرح میشوند. همین موضوع سبب میشود تا بسیاری از مخاطبان هنگام مواجهه با رپورتاژها، آنها را نه به عنوان تبلیغات، بلکه به عنوان محتوای مفید و مصرفی در نظر بگیرند. 
حقیقت این است که در دنیای امروزه، ما دائما در معرض بمباران تبلیغاتی هستیم. به همین دلیل بسیاری از افراد نسبت به تبلیغات بی تفاوت هستند و یا حتی نگاهی منفی نسبت به آنها دارند. با توجه به این موضوع، آن دسته از تبلیغات که واقعا برای کاربر مفید واقع میشوند و همچنین، رنگ و بوی تبلیغاتی ندارند، بیشتر به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش می آیند. رپورتاژها، در این دسته از تبلیغات قرار میگیرند که به آنها تبلیغات همسان (Native ad) گفته میشود.
پس در پاسخ به این سوال که منظور از رپورتاژ چیست باید گفت که رپورتاژها دسته ای از مطالب تبلیغاتی هستند که ابعاد تجاری خود را پیچیده در لایه هایی از محتوای مفید و کاربردی به خواننده عرضه میکنند. جالب است بدانید که علاوه بر رپورتاژ متنی، انواع مختلفی از رپورتاژ رادیویی و تلویزیونی هم وجود دارد و کسب و کارهای گوناگونی برای تبلیغات خود از رپورتاژها استفاده میکنند. حال که میدانیم منظور از رپورتاژ چیست، در ادامه بیشتر با چارچوبهای نوشتن یک رپورتاژ خوب و حرفه ای آشنا میشویم. همچنین بررسی میکنیم که چه فاکتورهایی به ما کمک میکنند تا بازده رپورتاژ خود را تا حد ممکن بالا ببریم.

فهرست مطالب


1.    به عنوان یک نویسنده رپورتاژ آگهی، اولین قدم برای شروع کار چیست؟
2.    چه مواردی باید در یک رپورتاژ آگهی در نظر گرفته شود؟
3.    نحوه طراحی بهترین قالب و ساختار برای رپورتاژ آگهی
4.    نکاتی برای افزایش بازدهی رپورتاژ آگهی


به عنوان یک نویسنده رپورتاژ آگهی، اولین قدم برای شروع کار چیست؟


اولین قدم برای نوشتن رپورتاژ، یادگیری است. برخی افراد تصور میکنند ورود به حوزه تولید محتوا و نویسندگی، کار آسانی است که نیاز به آموزش ندارد و همین که بتوانند یک متن منسجم بنویسند، کافی است. این در حالی است که برای نوشتن یک محتوای حرفه ای و با کیفیت، توجه به فاکتورهای مختلفی اهمیت دارد که باید برای شروع فعالیت در این حوزه، با آنها آشنا باشیم.
روزانه حجم غیر قابل تصوری از مطالب مختلف در فضای مجازی و اینترنت بارگذاری میشوند. به عنوان یک نویسنده، چطور میتوانیم طوری بنویسیم که از بین این همه مطلب مختلف، موتورهای جستجو همان مطلبی را به مخاطب نشان دهد که ما نوشته ایم؟ چطور میتوانیم بازده هر محتوایی که مینویسیم را بالا ببریم؟ دستیابی به این اهداف، نیازمند یادگیری و کسب هر چه بیشتر دانش و اطلاعات است. پس قدم اول برای تبدیل شدن به یک نویسنده رپورتاژ آگهی، این است که تحقیقات را شروع کنیم و هرچه بیشتر یاد بگیریم. ابتدا باید به خوبی درک کنیم که اصلا منظور از رپورتاژ چیست و چه تفاوتی با سایر انواع تولید محتوا و همچنین تولید محتوای تبلیغاتی دارد. سپس فاکتورهای مختلف مرتبط با نوشتن یک رپورتاژ خوب را بررسی کنیم. از آنجایی که شما مشغول خواندن این محتوا هستید، پس به نظر میرسد که قدم اول را درست برداشته باشید!

نکات مهم در نوشتن رپورتاژ آگهی
چه مواردی باید در یک رپورتاژ آگهی در نظر گرفته شود؟


شیوه نگارش رپورتاژها به صورتی است که برخی اطلاعات مفید و واقعا کاربردی یا جالب را در اختیار کاربر قرار داده و در کنار آن، خدمات یا محصولات برند مشخصی را نیز معرفی میکنند. شاید یک مثال از انواع متداول رپورتاژ آگهی در گوگل، کمک کند تا بهتر با رپورتاژها و شیوه کار آنها آشنا شویم.
تصور کنید در گوگل به دنبال روشی برای درمان جوشهای صورت هستید. از بین نتایجی که به شما نشان میدهد، مطلبی در یکی از سایت های خبری معتبر و پر طرفدار توجهتان را جلب میکند که در مورد بهترین روشها برای درمان جوشهای صورت است. با توجه به تیتر مرتبط و جذاب متن و همچنین معتبر بودن سایت، روی لینک کلیک کرده و به خواندن ادامه میدهید.
محتوا دقیقا همانطور که تیتر آن وعده میدهد، روش های مختلفی را برای درمان جوش صورت نام برده و توضیح داده است. حال در بین توضیحات متن، در برخی مواقع به محصولات مراقبت پوستی یک شرکت خاص هم ارجاع داده شده که میتوانید از آنها برای رفع جوشهای صورت استفاده کنید. با توجه به توضیحات مطلب، تصمیم میگیرید سری به سایت فروش محصولات هم بزنید که لینک آن درج شده است. به همین راحتی، شما به یکی از بازدید کننده های سایت آنها تبدیل شدید و حتی شاید در نهایت تصمیم بگیرید از آنها خرید کنید! شیوه کار رپورتاژها دقیقا به همین صورت است!
برندها و شرکتها رپورتاژهای خود را به یک سایت معتبر و پر بازدید میدهند تا منتشر کنند و به این صورت، با انتشار محتوایی که واقعا برای کاربر مفید است، در بین توضیحات کاربردی، به محصولات یا خدمات مرتبط خود نیز اشاره میکنند و در نهایت، کاربر را به طور غیر مستقیم تشویق میکنند تا سری هم به سایت آنها بزند، با تلفنشان تماس بگیرد یا غیره. 


نحوه طراحی بهترین قالب و ساختار برای رپورتاژ آگهی


در توضیح این سوال که منظور از رپورتاژ چیست گفتیم که رپورتاژها عمدتا ظاهر تبلیغاتی ندارند. به همین دلیل برای نوشتن آنها از قالب مقاله یا خبر استفاده میشود. همچنین لازم است تا حین نوشتن، قوانین مرتبط با انسجام متن را رعایت کنیم و اصول سئوی متنی را در نظر داشته باشیم. چارچوبهای سئوی متنی از اصلی ترین فاکتورهایی هستند که برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه ای، باید به آنها اشراف کامل داشته باشیم. 

منظور از رپورتاژ چیست
نکاتی برای افزایش بازدهی رپورتاژ آگهی


برای نوشتن یک رپورتاژ خوب که بازدهی زیادی داشته باشد، لازم است چندین فاکتور مهم را در نظر داشته باشید که در ادامه به برخی از مهمترین ها اشاره میکنیم:


-    توجه به سئو در رپورتاژ آگهی


درک این سوال که منظور از رپورتاژ چیست، ارتباط مستقیمی با درک مفهوم سئو در رپورتاژ آگهی دارد. رعایت برخی نکات مانند استفاده از کلمه کلیدی رپورتاژ آگهی، از جمله زیر مجموعه های قوانین سئو هستند که به رعایت آنها در نوشتن رپورتاژ توصیه میشود. رعایت اصول سئو بیشترین تاثیر را در افزایش بازدید و بازدهی رپورتاژ دارد.


-    استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب


به کار بردن تصاویر مناسب در متن، به افزایش خوانایی آن کمک میکند و این احتمال را بالا میبرد که مخاطب تا آخر به خواندن ادامه دهد.


-    قانون 30/70


وقتی در این مورد که منظور از رپورتاژ چیست، توضیح دادیم، متوجه شدیم که در رپورتاژها نباید جنبه تبلیغاتی پررنگ باشد. با توجه به این موضوع، برای نوشتن رپورتاژ لازم است قانون 30/70 را اجرا کنیم؛ به این معنا که 70 درصد از محتوا باید شامل اطلاعات مفید و صرفا 30 درصد از آن، تبلیغاتی باشد. رعایت این قانون، در کنار سایر فاکتورها، شاه کلید نوشتن یک رپورتاژ حرفه ای است.
علاوه بر این موارد، نکات دیگری هم هستند که با در نظر داشتن آنها حین نوشتن، میتوانید بازدهی متن خود را افزایش دهید.

رابطه رپورتاژ نویسی با سئو
جمع بندی مطالب


در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که منظور از رپورتاژ چیست و اصلا رپورتاژ آگهی یعنی چه. همچنین بررسی کردیم که چطور میتوانیم یک رپورتاژ خوب بنویسیم. در ادامه هم فاکتورهایی ذکر شدند که به ما کمک میکنند تا بازدید رپورتاژ را هر چه بیشتر، بالا ببریم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *