آشنایی با روانشناسی رنگ ها در تبلیغات بنری

آشنایی با روانشناسی رنگ ها در تبلیغات بنری

نمی توان نقش رنگ ها در تبلیغات بنری را منکر شد. انتخاب رنگ صحیح و مناسب در رساندن پیام به مخاطبان بسیار موثر است.


پیشگفتار 

رنگ ها در تبلیغات بنری نقش تعیین کننده ای دارند. امروزه با گسترش تبلیغات بنری و نمایشی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، اغلب مدیران و صاحبان مشاغل مختلف برای معرفی کسب و کار و محصولات خود از این روش استفاده می کنند. تبلیغات بنری را می توان یکی از موثر ترین، در دسترس ترین و اقتصادی ترین روش های تبلیغات دانست. در این روش با طراحی یک بنر مناسب و تاثیرگذار به راحتی می توانید محصولات خود را معرفی کنید و مشتریان را از طرح های خرید خود آگاه کنید. 
در چند سال اخیر بازار کار طراحی بنر بسیار رونق یافته است. بر اساس آمار های ثبت شده، دیجیتال مارکتینگ توانسته است بیش از دیگر روش های سنتی تبلیغ، موثر واقع شود. به کمک بنر تبلیغاتی می توانید سطح فعالیت خود را در شهر های مختلف و یا حتی کشور های دیگر نیز گسترش دهید. همچنین لازم به ذکر است که این روش برای معرفی کسب و کار ها نوپا بسیار مناسب و کاربردی می باشد. تمامی مدیران می توانند با صرف هزینه ای مختصر در مدت زمان کوتاهی مشتریان زیادی را از این طریق جذب کنند. 
همانطور که بنر تبلیغاتی حرفه ای می تواند در معرفی یک برند و یا محصول موثر باشد؛ یک بنر نامناسب می توان نتیجه عکس داشته باشد. لازمه طراحی یک بنر تبلیغاتی موثر، آشنایی با تاثیر رنگ ها در تبلیغات بنری می باشد. یادگیری این اصل در کنار دیگر تکنیک ها در طراحی و ساخت بنر تبلیغاتی مناسب، به شما کمک خواهد کرد. در ادامه به بررسی کامل تاثیر رنگ های مختلف در بنر های تبلیغاتی پرداخته ایم. 

مقدمه 

  • سفید
  • سیاه
  • قرمز
  • آبی 
  • سبز

بررسی اهمیت رنگ ها در تبلیغات بنری

بررسی اهمیت رنگ ها در تبلیغات بنری 

در بحث روانشناسی رنگ ها به متقاعد کردن دیگران پرداخته می شود. به همین دلیل به قطعیت می توان گفت که مسئله رنگ ها در تبلیغات بنری یکی از مهمترین و بحث برانگیز ترین موارد در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی به حساب می آید. معمولا کاربرد رنگ ها در برندسازی و بازاریابی، در طراحی لوگو، اینفوگرافی ها و ایجاد هویت برند اهمیت پیدا می کند. تحقیقات نشان می دهد که در حدود 90 درصد از تصمیم گیری های کاربران و مشتریان بر اساس رنگ ها صورت می گیرد. بنابراین نباید اهمیت این مسئله را دست کم بگیرید. 
رنگ ها در تبلیغات بنری بیانگر پیام های خاصی هستند. هر رنگ می تواند پیام متفاوتی را به مخاطبان برساند. همچنین رنگ ها می توانند در رده های سنی مختلف، تاثیر گوناگونی داشته باشند. بنابراین شناخت صحیح روانشناسی رنگ ها می تواند در رساندن پیام مورد نظر شما به مشتریان مفید باشد. از طرفی با انتخاب رنگ به نوعی هویت برند خود را تعیین می کنید. باید در نظر داشته باشید که هر چیزی که در بنر تبلیغاتی شماست به نوعی بیانگر کسب و کار شما و حوزه فعالیت شما می باشد. بنابراین در انتخاب تمامی عناصر و المان ها باید دقت کنید. معمولا پس از تعیین ایده طراحی بنر تبلیغاتی، دومین موردی که بررسی می شود، انتخاب رنگ های متناسب با موضوع بنر، است. یک بنر تبلیغاتی خلاقانه می تواند به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند. 
اهمیت رنگ ها در تبلیغات بنری تنها معطوف به موارد معرفی شده، نمی باشد. به یاد داشته باشید که رنگ ها وجه تمایز شما با دیگر رقیبان به حساب می آید. این مسئله بیشتر در کسب و کار های نوپا اهمیت دارد. 

انتخاب رنگ ها در تبلیغات بنری 

معمولا در هنگام انتخاب رنگ ها در تبلیغاتی بنری Banner Advertising باید حوزه فعالیت کاری خود، مخاطبان هدف، محصولات و یا خدماتی که می خواهید ارائه دهید، اهداف و دورنمای کاری خود، شعار برند و... را در نظر بگیرید. رنگ انتخابی شما باید به نوعی نمایانگر تمامی این موارد باشد. همچنین رنگ انتخاب شده باید بتواند نظر مخاطبان را به سمت بنر جلب کند. در واقع تاثیر و کاربرد بنر تبلیغاتی را می توان از طریق رنگ های به کار برده شده در آن تا حدودی بررسی کرد. در ادامه چند مورد از پرکاربردترین رنگ ها در تبلیغات بنری معرفی شده است. 

تاثیر رنگ ها در تبلیغات بنری
مرسوم ترین رنگ ها در تبلیغات بنری 

رنگ ها همانطور که پیشتر اشاره شد نقش به سزایی در ایجاد احساس بصری دارند. هر رنگ در طور تاریخ و از نظر روانشناسی نماد و نشانه خاصی از یک احساس تلقی می شود. در ادامه به مهم ترین رنگ ها و تاثیر آنها از نظر روانشناسی بر افراد خواهیم پرداخت.

رنگ سفید

بدون شک رنگ سفید، یکی از رایج ترین رنگ ها در تبلیغات بنری به حساب می آید. این رنگ برخلاف رنگ سیاه، نور را بازتاب می کند و هیچ رنگی در خود ندارد. به همین دلیل همیشه نماد خلوص و صداقت به شمار می رود. به عنوان مثال در بنر های تبلیغاتی مراقبت های پزشکی و سلامتی، این رنگ به نوعی نشانه پاکیزه بودن است. 
همچنین از آنجایی که رنگ سفید توسط کمپانی های بزرگی مانند اپل به کار گرفته شده است، این رنگ در مقایسه با دیگر رنگ ها در تبلیغات بنری، به عنوان یک رنگ مدرن برای نشان دادن یک سبک خاص و شیک شناخته می شود.

تاثیرات مثبت رنگ سفید:

•    شفافیت
•    سادگی 
•    خلوص
•    پاکیزگی
•    کمال

تاثیرات منفی این رنگ:

•    سردی
•    منزوی تنها بودن
•    دوستانه نبودن
•    پوچی
•    یکنواخت بودن

 


رنگ سیاه 

رنگ سیاه همیشه بیشترین جذابیت را در میان همه رنگ ها دارد. این رنگ نشانه قدرت است و اگر کنار سفید قرار بگیرد نشانه ای از جدی بودن و پیچیده بودن محسوب می شود. در برابر دیگر رنگ ها در تبلیغات بنری، رنگ سیاه هیچگاه از مد نمی افتد.  

تاثیرات مثبت رنگ سیاه: 

•    استحکام
•    امنیت
•    پیچیدگی
•    قدرت و اعتبار
•    ظرافت 

تاثیرات منفی این رنگ:

•    شوم بودن
•    سنگینی
•    ظلم و ستم
•    ترس
•    تهدید
•    سردی

رنگ قرمز

در مقایسه با دو رنگ معرفی شده، تاثیرات رنگ قرمز، بسیار بیشتر است. این رنگ نماد شور و اشتیاق می باشد و سرعت عکس العمل را افزایش می دهد. همچنین رنگ قرمز در تفکر تجزیه و تحلیلی اختلال ایجاد می کند. به همین دلیل باید به طور مناسب و به اندازه از این رنگ استفاده شود.  

تاثیرات مثبت رنگ قرمز:

•    قدرت
•    اشتیاق
•    انرژی
•    شور
•    هیجان


تاثیرات منفی این رنگ:

•    خطر
•    خشم
•    درد
•    هشدار
•    سرپیچی

لوگو های قرمز

کاربرد سایر رنگ ها در تبلیغات بنری 

اگر چه در اغلب بنر های تبلیغاتی از رنگ های سیاه، سفید و قرمز استفاده می شود اما نباید از تاثیر سایر رنگ ها غافل شد. در بحث تکنیک طراحی بنر تبلیغاتی، توصیه می شود که در هنگام طراحی بنر بیشتر از رنگ های متنوع و متمایز استفاده شود. یک بنر تبلیغاتی جذاب، بنری است که در آن از رنگ های مختلف به صورت اصولی و به اندازه برای معرفی، به کار گرفته شده باشد. در ادامه چند رنگ مهم و موثر در بنر های تبلیغاتی بررسی شده است.   


رنگ آبی 

رنگ آبی یکی دیگر از رنگ هایی است که در تبلیغات بنری زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف رنگ قرمز، این رنگ ذهن را فرا می خواند. این رنگ در میان مردم طرفدارن زیادی دارد و به عنوان رنگی الها بخش شناخته می شود. رنگ آبی رنگ شفافیت و ارتباطات است.

تاثیرات مثبت رنگ آبی:

•    قابل اعتماد بودن
•    صداقت
•    وفاداری
•    امنیت
•    آرامش

تاثیرات منفی این رنگ:

•    بی احساسی
•    سردی
•    نامهربانی

رنگ سبز

در مقایسه با دیگر رنگ ها در تبلیغات بنری، رنگ سبز به عنوان مناسب ترین رنگ برای چشم ها معرفی می شود. این رنگ به هیچ وجه چشم را خسته نمی کند و احساس خوبی به مخاطب می دهد. رنگ سبز در هنگام برخورد با شبکیه چشم، نیازی به هماهنگی ندارد به همین دلیل آرامش بخش نیز می باشد. 

تاثیرات مثبت رنگ سبز:

•    الهام بخش
•    امید
•    طبیعت
•    شادابی
•    رشد 

تاثیرات منفی این رنگ:

•    حسادت
•    بی انرژی بودن
•    رکود
•    کسالت
•    بیماری ( برای افرادی که تجربه عمل جراحی داشته اند )

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *