تحلیل نمونه رپورتاژ آگهی موفق

تحلیل نمونه رپورتاژ آگهی موفق

در این مطلب دو نمونه رپورتاژ آگهی موفق را با هم بررسی می‌کنیم. این بررسی به شما کمک می کند به خوبی بدانید یک رپورتاژ حرفه‌ای چگونه نوشته می شود.

پیشگفتار

نمونه رپورتاژ آگهی چیست؟ چه کمکی به رپورتاژ نوشتن می کند؟ در این مطلب قصد داریم به تحلیل دو نمونه رپورتاژ آگهی بپردازیم. تحلیل کردن و بررسی نمونه رپورتاژ آگهی های موفق در سطح وب که در وب سایت های پربازدید منتشر شده اند، به شما کمک می کنند تا رپورتاژ بهتری بنویسید که ارزش خواندن و انتشار را داشته باشد. از آن جایی که در اکثر وب سایت ها صرفا به توضیح ِقوانین نگارش رپورتاژ آگهی بسنده می کنند و هیچ مثال یا نمونه ای به طور دقیق بررسی نمی شود، قصد داریم در این مطلب این خلاء مهم را پُر کنیم. 
توجه داشته باشید که پیش از خواندن ِاین مطلب آشنایی با انواع رپورتاژ آگهی ضروری است. زیرا دید ِبهتری از آنچه که قرار است با یکدیگر بررسی کنیم به شما می دهد. پیشنهاد می کنیم بعد از خواندنِ این مطلب، سایر رپورتاژ های موفقِ منتشر شده در سایت های پربازدید را بررسی کنید. همچنین عواملی که موجب موفقیت ِآن رپورتاژ‌ها شده است را به صورت خلاصه برای خود یادداشت برداری کنید. این کار به شما کمک می کند تا بعدا از آن یادداشت ها برای نوشتن رپورتاژ آگهی خوب استفاده کنید.


مقدمه


•    تحلیل یک نمونه رپورتاژ آگهی موفق از سایت تخفیفان
•    چرا این نمونه رپورتاژ آگهی جذاب است؟
•    نمونه رپورتاژ موفق از سایت دیوار
•    چرا این نمونه رپورتاژ، مناسب است؟
•    استفاده درست از آمار و تصاویر
•    سخن آخر


تحلیل یک نمونه رپورتاژ آگهی موفق از سایت تخفیفان


یکی از نمونه رپورتاژ های موفقی که در بین رپورتاژ های فارسی منتشر شده است، رپورتاژ مربوط به سایت تخفیفان، در سایت زومیت می باشد. سایت تخفیفان، یک بستر مناسب برای ارائه کد های تخفیف شرکت ها، سازمان ها و مجموعه های بزرگ و کوچک در ایران است. 
این رپورتاژ از همان ابتدا به سراغ اصل مطلب می رود از پرداختن به نکاتی که به دردِ کاربران نمی خورد، دوری می کند. به عنوان مثال نویسنده این رپورتاژ می توانست از «مزایای بهره مندی از تخفیف» برای مخاطبان بنویسد و در انتها سایت تخفیفان را معرفی کند. اما در کل متن ِاین رپورتاژ، هدف این است که مخاطبان از اهدافِ گروهِ تخفیفان و شیوه‌ی عملکرد ِآنها با خبر شوند. در درجه دوم تلاش بر این است که به مخاطب نشان داده شود چه شرکت های معتبری با این سایت همکاری کرده و کد های تخفیف قابل توجهی در آنها منتشر می شود. 
از آنجایی که یکی از اولویت ها کاربران در خرید های اینترنتی، بهره مندی از تخفیف ویژه و تا حد ممکن بالاست، نویسنده این رپورتاژ سعی کرده است از شرکت های معتبری اسم ببرد. نام این شرکت ها خود اعتباری برای سایت تخفیفان خواهند بود. این رپورتاژ از جملات ترغیب کننده و بیش از حد مبالغه گر استفاده نمی کند. تنها از اعتبار ِآن و شرکت های محبوبی که با مجموعه‌ی تخفیفان همکاری می کنند استفاده می کند تا مخاطب را به سمت سایت هدایت کند.


چرا این نمونه رپورتاژ آگهی جذاب است؟


این نمونه رپورتاژ آگهی به شما کمک می کند تا دید متفاوتی نسبت به آگهی نویسی پیدا کنید. غالبا در وب سایت ها تلاش می شود تا در 80 درصدِ متن رپورتاژ صحبتی از نام برند نشود. در عوض تا جای ممکن در 20 درصدِ انتهایی از برند ها صحبت به میان می آید. اما این رپورتاژ نشان می دهد که شما می توانید با اسم بردن از برند ها و سوابق موفق ِهمکاری با آنها اعتبار خود را به مخاطب نشان دهید. این نوع رپورتاژ آگهی اعتماد آفرینی می کند و در جلو بردن ِمخاطب به سمت هدفی که در سَر نویسنده بوده است، موفق پیش می رود.
عنوان این نمونه رپورتاژ آگهی نیز قابل توجه است. در این عنوان هم موضوع و فهوای متن رپورتاژ توضیح داده شده است، هم اینکه تا جای ممکن خلاصه است و می تواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.

نمونه رپورتاژ موفق
علاوه بر موارد ذکر شده، در این رپورتاژ از تصویر مرتبط با سایت تخفیفان استفاده شده است. شما هیچ گونه تصویر غیرمرتبط یا تزئینی مشاهده نمی کنید. به طور کلی عکس های غیرمرتبط حواس مخاطب را از موضوع اصلی پرت می کند. در مطلب «رپورتاژ آگهی جذاب» به این نکته اشاره کردیم که عکس ها روی موفقیت رپورتاژ آگهی بسیار تاثیر گذارند.

تصویر رپورتاژ سایت تخفیفان

نمونه رپورتاژ موفق از سایت دیوار


کمتر کسی است که سایت دیوار و حوزه فعالیت آن را نشناسد. اما برای کسانی که نمی دانند، دیوار یک پلتفرم محبوب در ایران است که هر شخصی می تواند در آن آگهی نیازمندی ها منتشر کند. شما می توانید برای خرید/ فروش یک محصول، ارائه خدمات و ... در دیوار آگهی ثبت کنید.
نمونه رپورتاژ آگهی موفقی از این پلتفرم در خبرگزاری ایمنا منتشر شده است. هیچگونه نامی از پلتفرم «دیوار» در این رپورتاژ آگهی آورده نشده است. هر مخاطبی که آن را مطالعه کند، بدون دقت به کلمه رپورتاژ آگهی که درست بالای عنوان ِاصلی صفحه قرار گرفته است، گمان می کند که این وب سایت به طور خودجوش و بدون برنامه ریزی قبلی تصمیم گرفته است تا به علاقه مندان ِخرید خانه در محلات تهران، پیشنهادات ویژه بدهد. اما در پشت پرده، استراتژی ویژه ای در نظر گرفته شده است. در‌اصل، تلاش بر این بوده است که این رپورتاژ آگهی شبیه یک متن پیشنهادی به نظر برسد.

رپورتاژ موفق سایت دیوار

چرا این نمونه رپورتاژ، مناسب است؟


همانطور که اشاره کردیم، این نمونه رپورتاژ آگهی هیچگونه پیشنهاد مستقیمی در خود ندارد. در تک تک پاراگراف ها فقط محله ها، مزایای ِآن و چند انکر تکست قرار دارند که مخاطب را به سمت صفحه‌ی مورد نظر هدایت می کنند. این متن رپورتاژ درست شبیه یک مقاله یا پست وبلاگی عادی نوشته شده است.  نباید از نوع انکر تکست هایی که در این متن رپورتاژ به کار گرفته شده اند، غافل ماند. این انکر تکست ها هیچکدام مشابه یکدیگر نیستند و تنوع ِقابل توجهی دارند. در یک انکر صرفا قیمت ملک در یک محله لینک شده است. در انکر بعدی، خرید آپارتمان در محله ای دیگر!


استفاده درست از آمار و تصاویر


ارائه‌ی حقایق، آمار و ارقام درست و صحیح و واقع بینانه در این رپورتاژ به خوبی به چشم می خورد. همانطور که در سایر مطالب منتشر شده در همین سایت در مورد شیوه رپورتاژ نویسی اشاره کردیم، بارها روی این نکته تاکید شد که ارائه اعداد، آمار و حقایق به شما کمک می کند تا اعتماد مخاطبان را جلب کرده و بهتر بتوانید آنها را با متن ِخود همراه کنید. ابدا نباید تلاش کنید تا با جملات و یا کلماتی مثل «بهترین»، «شگفت انگیز ترین» و غیره در مخاطب حس کاذب ایجاد کنید. زمانی که درست مشابه این رپورتاژ بنویسید و سعی کنید مخاطبان را بدون هیچ تلاش ویژه ای به سمت محتوا و محصول خود بکشید، آنها بهتر به شما اعتماد خواهند کرد.
همانطور که در مورد نمونه رپورتاژ آگهی نخست هم اشاره کردیم، در این رپورتاژ از عکس های مرتبط با محله های تهران استفاده شده است. نکته قابل توجه در آن، عدم استفاده از عکس های متعدد است. رعایت تناسب و Bold کردن ِمتن نسبت به تصاویر به شما کمک می کند تا تمرکز مخاطب را به هم نزنید. در صورتی که رپورتاژ آگهی تصویری منتشر می کنید، می توانید به جای متن بیشتر روی کیفیت و تنوع بصری تصویر تان وقت بگذارید. اما بازهم باید از میزان عوامل ِپرت کننده حواس بکاهید.

انکر تکست های متنوع در رپورتاژ آگهی
سخن آخر


برای نوشتن یک نمونه رپورتاژ آگهی موفق باید پس از آشنایی با اصول رپورتاژ نویسی، نمونه رپورتاژ های متعدد را ببینید تا ذهن تان از این نظر به خوبی تغذیه شود. همچنین در کنار آن تمرین و تحقیقِ مداوم را از یاد نبرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *