کپشن نویسی در اینستاگرام را یاد بگیریم

کپشن نویسی در اینستاگرام را یاد بگیریم

در رابطه با کپشن نویسی و راه های جذاب تر کردن این قسمت از پست های اینستاگرام صحبت و ایده هایی در این راستا داده خواهد شد.

پیشگفتار

هر تصویر جذاب برای به اشتراک گذاشته شدن در اینستاگرام نیاز به کپشن جذاب هم دارد. این کپشن می تواند خنده دار، ناراحت کننده، آموزشی، کوتاه و یا هر موضوع دیگری داشته باشد. در حقیقت در پشت پرده هر عکس داستانی وجود دارد. این داستان ها برای هر عکس می تواند متفاوت باشد. حتی عکس هایی که با فاصله چند دقیقه از هم گرفته شده اند. با ما باشید تا بگوییم چطور می توانید یک کپشن جذاب مرتبط با عکس هایتان بنویسید و مخاطبین بیشتری جذب کنید.

آنچه در این وبلاگ مطالعه می کنید به شرح موارد زیر است:

کپشن چیست؟

به متنی که در زیر هر پست وجود دارد و طول آن تا 2000 کلمه می تواند باشد کپشن می گویند. در این بخش شما می توانید از ایموجی ها و هشتگ ها نیز استفاده کنید. به نوعی که کپشن جذاب تر باشد و دنبال کردن بقیه پست ها برای مخاطب چالش هایی به وجود آورد.

تاثیر یک کپشن می تواند آنقدر زیاد باشد که دید مخاطب را به طور کلی نسبت به محتوای پیج تان تغییر دهد. به این معنی که هم می تواند باعث ایجاد مخاطبین بیشتر شود و هم باعث ریزش فالوور هایتان شود. تعدادی از فالوور های شما باید در پیج تان فعال باشند. این فعالیت تنها به لایک کردن پست هایتان خلاصه نمی شود. بلکه نظر دادن در کامنت ها و در واقع درگیر کردن مخاطب برای پاسخ دادن به سوالات شما نیز اهمیت زیادی دارد. اگر این مشارکت بین 3 تا 6 درصد باشد پیج شما عملکرد خوبی دارد. مشارکت کمتر از 3 درصد برای پیج تان آسیب زننده و بیشتر بودن این مقدار بسیار عالی است.

چگونه کپشن نویسی خوبی در اینستاگرام داشته باشیم

با ما باشید تا نکاتی را برای کپشن نویسی جذاب برایتان بازگو کنیم.

مخاطبین خود را بشناسید

اولین و مهم ترین قدم این است که مخاطبین خود را بشناسید. این که بدانید از بین تمامی کاربران فعال در اینستاگرام، چه کسی می تواند مخاطب شما باشد.  برای رسیدن به پاسخ این سوال ابتدا به این سوالات پاسخ دهید:

  1. بازه سنی مخاطبانتان چند است؟
  2. جنسیت اکثر این افراد چیست؟
  3. بیشتر در کجا زندگی می کنند؟
  4. به چه چیز هایی علاقه دارند؟
  5. مشغول به فعالیت در چه حوزه ای هستند؟

با جواب دادن به این سوالات می توانید همان محتوایی که مخاطبانتان می خواهند را در اختیارشان قرار دهید. چرا که تمامی معیار های مربوطه را در نظر گرفته اید. با این شناخت می توانید به این نتیجه برسید که چه متنی مناسب شما و مخاطبینتان است و چگونه با مخاطبینتان ارتباط برقرار کنید.

منظورتان را صریح بیان کنید

بدانید که دقیقا می خواهید چه بگویید و می خواهید چه چیزی به مخاطبینتان انتقال دهید. این سوالات می توانند به خودشناسی و همین طور شناسایی محصولاتی که مورد علاقه مخاطبینتان است کمک کند.

  1. عقاید و ارزش هایتان چیست؟
  2. با چه باور هایی مخالفید؟
  3. ویژگی های اصلی خود را بدانید

همان طور که در مقاله آموزش قوانین جدید در اینستاگرام گفتیم، کاربران در اینستاگرام در مرحله اول به دنبال سرگرمی هستند. خواندن متن هایی با کلمات سنگین برای اکثر افراد جذاب نیست. پس سعی کنید محیطی صمیمی و دوستانه ایجاد کنید و خودمانی تر صحبت کنید.

مطالب زیاد و خارج از حوصله در کپشن ننویسید

کاربران دوست دارند پست های زیادی ببینند. این امر باعث می شود پست ها را به سرعت رد کنند. پس سعی کنید کپشن های کوتاه و صریحی بنویسید. این به این معنی نیست که نباید کپشن های طولانی نوشت. گاهی لازم است کپشن ها طولانی تر باشند تا منظورمان بهتر به خواننده منتقل شود و از جذابیت متن کم نشود. بهتر است بین تصویر و متن ارتباطی باشد. حتی اگر کپشن طولانی است.

سئو کپشن نویسی را رعایت کنید

همان طور که محتوا نویسی در سایت ها اصولی دارد، کپشن نویسی در اینستاگرام نیز اصولی دارد. از کلمات کلیدی در ابتدای متن استفاده کنید. زمانی که مخاطب کپشن شما را می خواند تنها می تواند چند جمله اول کپشن را ببیند. اگر همان جملات برایش جذاب باشد، more را می زند و به خواندن ادامه می دهد. پس این جملات می توانند برای شما و پیج تان و تبدیل یک مخاطب بالفعل به بالقوه تاثیر زیادی داشته باشد.  
 
کپشن نویسی

از هشتگ ها در کپشن غافل نشوید

استفاده از هشتگ های درست باعث می شود یک پست بیشتر توسط مخاطبینش دیده شود و یا کمتر مورد بازخورد قرار بگیرد. پس به صورت هدفمند از کلمات به عنوان هشتگ استفاده کنید.

استفاده از هشتگ های زیاد در وسط کپشن و یا هشتگ های غیر مرتبط با محتوای متنی و تصویری تان، باعث آزار مخاطب برای پیدا کردن محتوای مورد نظرش می شود. هشتگ ها را در پایان کپشن بیاورید تا متن تان منسجم و مرتب تر به نظر برسد. تعدادی از هشتگ ها را نیز در کامنت ها بنویسید. نتیجه این کار هیچ تفاوتی با نوشتن هشتگ ها در کپشن ندارد و پست شما در دسته همان هشتگ ها نشان داده می شود. از کلمات رایج بین افراد برای نوشتن هشتگ استفاده کنید. چرا که همان طور که در مقاله چگونگی تولید محتوا در اینستاگرام گفتیم، شما تنها مجاز به استفاده معینی از هشتگ ها هستید. پس این تعداد را نسوزانید.
 
کپشن جذاب بنویسید

از مخاطبانتان سوال کنید

ارتباط برقرار کردن در اینستاگرام با مخاطبین ارزش زیادی دارد و می تواند به رشد پیج شما کمک کند. یکی از مکان های برقراری ارتباط با مخاطب، قسمت کامنت هاست. اگر بتوانید در انتهای متن کپشن پستتان، سوالی طرح کنید یا نظر کاربر را بپرسید، شانس بیشتری برای گرفتن نظرشان در کامنت دارید. ارتباط برقرار کردن و داشتن تعامل کمک می کند تا نظرات و سلایق مخاطبانتان را بیشتر بشناسید و در رابطه با آن موضوعات بیشتر محتوا تولید کنید. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم می توانیم به پیجی که تصویری را پست کرده و از افراد می خواهد که متنی مرتبط با تصویر بنویسند، اشاره کنیم.

تگ کنید تا تگ شوید

بردن نام کاربری افراد در تصاویر و یا کپشن، یکی از راه های ارتباط برقرار کردن با افراد است. با این روش افراد دیده می شوند و ممکن است از شما نیز در پیج شان نامی ببرند و باعث افزایش فالوور های شما شوند. در این صورت شما با افراد تعامل داشته و به شناخته شدن آن ها و خودتان کمک کرده اید. برای این کار کافی است ابتدا @  را بنویسید و در ادامه نام کاربری افراد را نوشته و بعد از پیدا کردن آن روی اسمشان تب کنید.
 
افزایش فالوور با کپشن نویسی

فقط از کلمات استفاده نکنید

اینکه کپشن شما تنها از کلمات تشکیل شده باشد می تواند از جذابیت آن کم کند. یکی از راه های عالی برای نشان دادن حال و هوای متن تان استفاده از ایموجی هاست. برای استفاده از ایموجی ها در نظر داشته باشید که از همه آن ها استفاده نکنید. اینکه از چه ایموجی هایی استفاده کنید، به نوع و نحوه فعالیت شما بستگی دارد. دومین نکته ای که باید بدانید این است که به صورت افراط گونه از ایموجی ها استفاده نکنید تا متن تان جذابیت خود را از دست ندهد.

از متن ها و شعر های به یادماندنی استفاده کنید

برای داشتن متن جذاب از گفته ها و نقل قول های افراد معروف استفاده کنید. می توانید صفحه این افراد را نیز در کپشن تگ کنید تا تعامل بیشتری داشته باشید.

دوست باشید

نوع بیان شما در کپشن می تواند مخاطب را جذب خود کند. سعی کنید به جای استفاده از محتوای سنگین و خشک، با مخاطب خود دوست باشید و صمیمانه با آن ها صحبت کنید. این صمیمیت باعث می شود فالوور ها راحت تر با شما ارتباط برقرار کنند. پس سعی کنید کپشن نویسی و در واقع دست به قلم جذابی داشته باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *