چطور یک رپورتاژ آگهی خوب بنویسیم؟
رپورتاژ آگهی خوب چگونه نوشته می شود؟ در این مطلب نکاتی را در این خصوص آورده ایم که در هیچ وب سایت دیگری پیدا نخواهید کرد.
پیشگفتار
رپورتاژ آگهی خوب چگونه نوشته می شود؟ استفاده از کلمات، برای نوشتن رپورتاژ آگهی متنی، یعنی ساختن داستان یا تصویری بسیار قوی. در این تصویر سازی یا داستان پردازی، ما سعی داریم در مورد جزئیاتی با مخاطب صحبت کنیم که داده ها و اطلاعات جدیدی به وی می دهند. برای تبدیل شدنِ یک رپورتاژ آگهی معمولی به یک رپورتاژ ِبسیار خوب، به نکات متعددی باید توجه کنیم. مثلا باید بدون ابهام، با ارائه اعداد و ارقام و آمار ها، اسم بردن از مکان ها و موقعیت ها، و به طور کلی اشاره به خاص ترین و جزئی ترین مسائل، مخاطب را درگیر ِمتن رپورتاژ کنیم.
به طور کلی، وقتی اقدام به ارائهی جزئیات به مخاطب می کنید، می توانید مطمئن باشید که او بیشتر به متن رپورتاژ شما اعتماد خواهد کرد. همیشه صحبت کردن از یک موضوع یا یک دغدغهی خاص، به طور کلی و بدون اشاره به جزئی ترین موارد، کاری است که بسیاری از کسب و کارها انجام می دهند. اما مدیر یک کسب و کار ِحرفه ای امروزی به خوبی می داند که ارزش جزئیات در رپورتاژ چیست. همچنین می داند که چگونه می تواند مخاطب را با خود همراه کند.
مقدمه
• ارائه اطلاعات شفاف و مشخص در متن رپورتاژ آگهی.
• باید برای نوشتن رپورتاژ آگهی خوب، پیش نویس داشته باشید.
• نوشتن رپورتاژ آگهی خوب برای قرار دادن مخاطب در زمان و مکان مناسب.
• در رپورتاژ نویسی ادعا کنید و مثال بزنید و برای آن گواه بیاورید.
• ختم کلام
ارائه اطلاعات شفاف و مشخص در متن رپورتاژ آگهی
زمانی که برای نوشتن رپورتاژ آگهی خبری اقدام می کنید، باید چند نکته را به خوبی به خاطر بسپارید. درج جزئیات ریز و درشت در کل ِمتن به شما کمک می کند تا متنی بنویسید که برای مخاطب جذاب است. جزئیاتی که در متن تان قرار میدهند باعث می شوند که تصویر سازیِ ذهنی ِمخاطب بسیار بهتر و بدون ابهام انجام شود. هرچه بیشتر بتوانید به جزئیات بپردازید، این تصویر سازی قوی تر خواهد بود. وجود تصویر سازی کاری می کند تا مخاطب به راحتی بتواند با متن رپورتاژ شما ارتباط برقرار کند. استفاده از کلمات سخت و پیچیده، استفاده از جملات مجهول با توصیف ِکلی نمی توانند کمک کنند تا رپورتاژ آگهی خوب بنویسید!
شاید برای نوشتن رپورتاژ آگهی خوب این به ذهن تان برسد که نباید از بسیاری از مسائل حرف بزنید یا بهتر است با پرداختن به کلیات، مخاطب را سریعا به سمت مقصودی که دارید نزدیک کنید (مثلا خرید محصول). اما منظور در اینجا این است که باید ریزترین جزئیات را مثل اعداد، ارقام و نام افراد یا محصولات، ویژگی های آنها و غیره داخل متن جای دهید. این جزییات باید در کُل متن پخش شوند تا بتوانند اثر گذار باشند. متن رپورتاژ تا 80 درصد باید حاوی اطلاعات کاربردی باشد و به داستان سرایی مشغول باشد. تنها در 20 درصد انتهایی متن باید به فکر تبلیغات غیر مستقیم باشید. پس هرگز نباید یک داستان خسته کننده و تکراری برای مخاطب بازگو کنید. شما می توانید به لطف جزئیات، داستان جدید خود را برای مخاطبان ارائه دهید.
باید برای نوشتن رپورتاژ آگهی خوب، پیش نویس داشته باشید
وقتی که برای نوشتن رپورتاژ آگهی خوب یا رپورتاژ نویسی اقدام می کنید باید یک پیش نویس برای آن تهیه کنید. در این پیش نویس شما می توانید جزئیات مهم و حتی غیر مهم را وارد کنید. سپس در ویرایش بعدی، جزئیات غیرضروری را حذف کنید. در پیش نویس اول، به یک باره تمام مواردی که دوست دارید را بنویسید. سپس برای افزودن یا حذف جزئیاتِ آن اقدام کنید. این روش، در مقایسه با اینکه یک بار متن رپورتاژ را بنویسید و بعد از بررسی ایرادات نگارشی فوراً آن را برای انتشار ارسال کنید، بهتر است! در واقع هیچ شرکت ِحرفه ای و بزرگی چنین اشتباهی را انجام نمی دهد.
به عنوان مثال شما می توانید برای افزودن توصیف های گوناگون مربوط به افت قیمت یک محصول یا ارزش یک کالا از توصیف ها استفاده کنید. آنها به مخاطب اجازه می دهند به درستی درک کند که چرا نباید برای خرید آن محصول اقدام نماید. بعد از اینکه این اطمینان را در مخاطب به وجود آوردید می توانید او را به سمت محصول خود یا خدمات تان هدایت کنید. این کار باید در طی نوشتنِ پیش نویس های متعدد و با صبر و حوصله انجام شود. زیرا معمولاً موقع نوشتن پیش نویس ِاول، بسیاری از جزئیات هستند که از قلم می افتند. برای همین شما می توانید در اصلاح دوم و سوم ِمتن، برای افزودن ِآن جزئیات اقدام کنید. زیرا در طی زمان به خوبی متوجه میشوید که مخاطب/ خوانندهی رپورتاژ باید چه چیزهایی را بداند و دانستن چه چیزهایی برایش ضروری نیست!
نوشتن رپورتاژ آگهی خوب برای قرار دادن مخاطب در زمان و مکان مناسب
ارائهی جزئیات موقع نگارش رپورتاژ آگهی به این دلیل مهم است که می توانید به کمک داستان پردازی، شرایط فکری ِخاصی را برای مخاطب ایجاد کنید. یکی از مزایای رپورتاژ آگهی این است که به شما اجازه می دهد به جای ارائهی تبلیغات خشک و خسته کننده داستان بگویید و به کمک این داستان، مخاطب را با خود همراه کنید. داستانی که برای مخاطب بیان می کنید، باید بسیار فکر شده و حساب شده نوشته شود. بارها و بارها در مورد داستان تان و جریان آن فکر کنید.
ببینید که چگونه می خواهید از طریقِ آن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید؟ قصد دارید روی چه موضوعاتی دست بگذارید و کدامیک از احساسات مخاطب را تحریک کنید؟ پاسخِ هریک از این پرسش ها به شما کمک می کنند تا فضاسازی داستان ِمورد نظرتان را برای تحت تاثیر قرار دادن ِمخاطب به درستی درک کنید. زمانی که به درستی بدانید که قصد دارید چه تاثیری روی مخاطب بگذارید، متن رپورتاژ تان فاقد ابهام خواهد شد. همچنین می توانید بارها و بارها داستان و جریانی که برای مخاطب روایت می کنید را بازخوانی و ویرایش کنید تا به اهداف تان نزدیک تر شود.
در رپورتاژ نویسی ادعا کنید و مثال بزنید و برای آن گواه بیاورید
مهم ترین وظیفه ی شما موقع نوشتن رپورتاژ آگهی خوب این است که حداقل یک ادعا را مطرح کنید. سپس برای اثبات یا آوردن گواه برای آن اقدام کنید. هیچ اشکالی ندارد که متن رپورتاژ شما حاوی ادعا باشد! زیرا رپورتاژ آگهی به شما کمک می کند تا با بیان دست کم یک ادعا، پرداختن به آن در 80 درصد از متن و سپس آوردن گواه برای آن، به تدریج مخاطب را به سمت اهداف بازاریابی تان هدایت کنید.
رپورتاژ آگهی خوب به شرطی با کیفیت و غنی خواهد شد که بتوانید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. این کار فقط به واسطهی بیان یک ادعا ممکن می شود. برای این منظور می توانید یک الی سه مثال مختلف در متن بنویسید. سپس به بسط و گسترش ِآنها در طول کل رپورتاژ بپردازید. ادعا می شود که مخاطبان (و به طور کلی آدم ها) از بیان سه مثال در یک متن برای واکاوی و بررسی یک ادعا خوششان می آید! همانطور که ملاحظه می کنید در جملهی قبل ما یک ادعا را مطرح کردیم و قبل از آن، دلیل و اهمیتِ بیان مثال را در متن رپورتاژ قید کردیم. همین پاراگراف خود به تنهایی می تواند برای شما جذاب باشد. چرا که در آن یک ادعای جدید مطرح شده است. پس می تواند روی نگاهتان به نحوهی نوشتن رپورتاژ تاثیر مستقیم بگذارد.
ختم کلام
نوشتن رپورتاژ آگهی خوب به این معناست که شما باید با جزئی نگری، داستان گویی و تحت تاثیر قرار دادن احساسات مخاطبان، آنها را به سمت انجام کاری خاص، خرید یک محصول، افزایش brand Advertisement، کسب و کار و یا تصمیم گیری در مورد یک جریان، هدایت کنید. رپورتاژ های آگهی را جدی بگیرید و روی آنها سرمایه گذاری کنید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید