دوره آموزش رپورتاژ آگهی
آموزش رپورتاژ آگهی نویسی به شما به عنوان نویسنده و همچنین به عنوان مدیر کسبوکار کمک میکند بتوانید مخاطب را به شکلی موثر به سمت محتوای خود جذب کنید.
پیشگفتار
آموزش رپورتاژ آگهی نویسی بر روی اساسی ترین عناصر و قوانین تمرکز دارد. پس خواندنش خالی از لطف نیست. اما برای چه کسانی؟ برای افرادی که می خواهند رپورتاژ نویسی را به شکلی اصولی بیاموزند. بنابراین اگر تا به حال چند رپورتاژ آگهی منتشر کرده اید و هیچ کدام به نتیجهی دلخواه تان حتی نزدیک نشده اند، می توانید از این مطلب کمک بگیرید. همچنین اگر نویسنده محتوا هستید اما نمی دانید رپورتاژ نویسی چگونه است این مطلب برای کمک به شما نوشته شده است. کاغذ و قلم به دست بگیرید و نکاتی را که در اینجا می آموزید یادداشت کنید تا بعدا بتوانید از آن کمک بگیرید.
مقدمه
• آموزش رپورتاژ آگهی نویسی: چرا باید رپورتاژ آگهی را جدی بگیریم؟
• آموزش رپورتاژ آگهی نویسی: دروغگویی و مبالغه ممنوع!
• برای چه رسانه ای رپورتاژ می نویسید؟
• رپورتاژ نویسی یعنی بیان حقایق، آمار و اعداد صحیح
• در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی، رعایت تعادل مهم است
• حوصله سر بر نباشید
آموزش رپورتاژ آگهی نویسی: چرا باید رپورتاژ آگهی را جدی بگیریم؟
رپورتاژ آگهی به تقویت سئوی سایت تان کمک می کند. اما به جز آن، به شما این امکان را می دهد تا بتوانید مشتریان ناآگاه را از وجود کسب و کار/ برندتان آگاه کنید. در روزگاری که مردم از دیدن حتی یک ثانیه آیتم تبلیغاتی دوری می کنند، رپورتاژ آگهی بهترین انتخاب برای شما به شمار می آید.
معمولا در آگهی نویسی به نویسنده تاکید می شود که 80 درصد محتوا را مفید و آموزشی انتخاب کند. سپس 20 درصد باقی مانده را به صورت نرم و غیر مستقیم به تبلیغ برند یا نام ِکسب و کار مورد نظر بپردازد. در همین ابتدا باید این نکته را خاطر نشان کنیم که وقتی شما در 20 درصد انتهایی یک متن رپورتاژ، به تبلیغ یک برند یا یک کسب و کار خاص می پردازید، باید دست از تعریف های بیجا بکشید و صرفا خدمات یا محصولات را به مخاطب معرفی کنید. در رپورتاژ نویسی، برشمردن ویژگی ها یا دستاورد های یک کسب و کار حرفه ای نیست. در عوض شما در مقام یک شخص دلسوز به مخاطب کمک می کنید. شما با ارائهی راهکارهای مختلف به مخاطب این اجازه را می دهید تا راه حلِ مناسب برای مشکل خود را پیدا کند.
نگارش رپورتاژ آگهی نه شبیه طراحیِ به یک بنر یا بیلبورد تبلیغاتی است و نه شبیه فروشندگانی است که برای فروش هرچه بیشتر، مشتری را در مغازه یا در فضای مجازی تعقیب می کنند، آرامش او را به هم می زنند، تا به هر صورتی که شده محصول مورد نظر را به وی قالب کنند. رپورتاژ حکم یک مطلب مفید و کاربردی را دارد که کمی تبلیغ هم در آن گنجانده شده است. در صورتی که بتوانید این مسئله را به خوبی درک کنید در تهیه ی رپورتاژ آگهی مشکلی نخواهید داشت.
آموزش رپورتاژ آگهی نویسی: دروغگویی و مبالغه ممنوع!
در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی شما باید بیاموزید که متن خود را کاملا بی طرف بنویسید. همچنین به عنوان مدیر یک کسب و کار باید این مسئله را درک کنید که مشتری با دید خاصی رپورتاژ آگهی شما را مطالعه می کند. مشتری نمی خواهد که با هیچ گونه تعریف و تمجید یا منفی گرایی و سیاه نمایی روبرو شود! وقتی در جایگاه بی طرفی یک متن رپورتاژ بنویسید و آن را در سایت های خبری و مهم انتشار دهید، قضاوت را بر عهده ی مخاطب می گذارید تا در مورد شما تصمیم گیری کند: اینکه از خدمات/ یا محصولات تان استفاده کند یا خیر.
در رپورتاژ نویسی شما باید هم نیمه پُر را به مخاطب نشان دهید و هم نیمه خالی را. اگر در یک متن رپورتاژ، صرفا تعریف از یک برند یا کسب و کار وجود داشته باشد، مخاطب به آن اعتماد نخواهد کرد. اگر کمی هم به نقص ها بپردازید، به مخاطب حس اعتماد را القا می کنید.
برای چه رسانه ای رپورتاژ می نویسید؟
در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی، باید به این نکته توجه داشته باشید که رسانهی مورد نظرتان برای انتشار رپورتاژ آگهی، چه نوع مخاطبانی دارد، معمولا چه مطالبی در آن منتشر می شوند و فضای کلی آن به چه صورت است. به همین خاطر معمولا به رپورتاژ نویسان و مدیرانی که قصد دارند رپورتاژ برند یا کسب و کار خود را در یک رسانه منتشر کنند توصیه می شود که پیش از هر اقدامی به بررسی آن رسانه و مخاطبانش بپردازند.
در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر بتوانید مطابق و همسو با لحن و فضای فکریِ مخاطبان یک سایت پیش بروید، بهتر می توانید روی آن تاثیر گذار باشید. همخوانی لحن رپورتاژ با لحن روزمرهی یک رسانه به شما کمک می کند به اهداف تبلیغاتی خود دست پیدا کنید و بهتر بتوانید با مخاطبان ِآن ارتباط بگیرید.
رپورتاژ نویسی یعنی بیان حقایق، آمار و اعداد صحیح
در این بخش از آموزش رپورتاژ آگهی نویسی باید بیاموزید که یک متن خیلی ساده و معمولی برای شما کار چندان مفیدی انجام نخواهد داد. خودتان را به جای مخاطب بگذارید. آیا از خواندن یک متن ساده که صرفا حقایق را بازتولید می کند لذت می برید یا مطلبی که دارای عدد و رقم دقیق است، از آمار سخن می گوید و باور پذیری آن آسان تر است؟ اگر از اعداد صحیح و دقیق در رپورتاژ خود استفاده کنید، باید از موارد زیر به اندازهی کافی استفاده کنید:
• اعداد و ارقام
• آمار
• نقل قول ها
• تصاویر مرتبط (نه تصاویر تزئینی)
در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی، رعایت تعادل مهم است
ممکن است در صفحات مختلف اینترنتی این جمله را خوانده باشید که: مخاطب امروزی حوصلهی کوتاه مدتی دارد. بنابراین کمتر کسی برای یک متن رپورتاژ بلند وقت می گذارد. معمولا مخاطبان به صورت چشمی و روزنامه وار عناوین یک محتوا را مشاهده می کنند و سپس تصمیم می گیرند تا متن درج شده زیر آن را بخوانند یا نه. رپورتاژ شما باید به قدری قوی و دارای محتوای ارزشمند و خلاصه باشد که بتواند به مخاطب کمک کند تا در عرض یکی دو دقیقه، اطلاعات مورد نیازش را یافته و از رپورتاژ متنی شما استفاده کند.
پس به اندازهی کافی بنویسید. یک رپورتاژ 800 کلمه ای، انتخابِ بسیار مناسبی است. البته بسیاری از رپورتاژ ها حتی تا 1000 کلمه هم میرسند! بسیاری از منابع خبری و رسانه هایی که اجازهی انتشار رپورتاژ شما را می دهند، یک محتوای متنی 900 کلمه یا کمتر را می پذیرند. پس شما هم به همین عدد اکتفا کنید.
حوصله سر بر نباشید
در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی باید به این نکته توجه داشته باشید که یک متن رپورتاژ وقتی موفق است که بتواند یک داستان برای مخاطب بازگو کند. ارائهی اعداد و ارقام و تصاویر به خودیِ خود چندان سخت نیست. شما می توانید متن رپورتاژ خود را درست مثل یک گزارش کار بنویسید و تحویل مخاطب دهید. اما این متن برای اهداف تبلیغاتی تان حتی مفید هم عمل نخواهد کرد.
برای پیشگیری از حوصله سر بر بودن، باید داستان بگویید. داستانی که در رپورتاژ آگهی خود بیان می کنید باید حتی برای خودتان هم جذاب باشد. وقتی رپورتاژ را تهیه کردید و قصد داشتید آن را منتشر کنید دست کم یک مرتبه آن را بخوانید. خودتان را به جای مخاطب بگذارید. آیا این متن و این داستان برایتان جذاب بوده است؟ اگر پاسخ تان مثبت است می توانید رپورتاژ را در رسانه مورد نظرتان منتشر کنید. در غیر این صورت بهتر است دست نگه دارید و در آن تغییراتی ایجاد کنید.
شما باید بتوانید برای مخاطب یک تصویر ذهنی ایجاد کنید. برای ساختن این تصویر ذهنی در آموزش رپورتاژ آگهی نویسی، باید هدف مشتری را از خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت خاص درک کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری یک تیشرت با یک طرح خاص را خریداری میکند صرفا آن را نمی خرد، بلکه مشتری تصور می کند که با آن تیشرت خیلی جذاب تر، خوش هیکل تر به نظر می رسد و به خاطر جنس تیشرت، در فصل تابستان در آن احساس راحتی می کند. رپورتاژ شما باید این احساسات را نسبت به آن محصول (در این مثال تیشرت) به مخاطب القا کند.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید