در مورد طراحی کاراکتر وکتور چه می دانید؟

در مورد طراحی کاراکتر وکتور چه می دانید؟

طراحی کاراکتر وکتور یکی از روشهای بسیار محبوب برای طراحی در میان طراحان شناخته میشود. با استفاده از این روش می‌توانید به سادگی هر چه تمام‌تر طراحی خود را انجام دهید.

پیشگفتار


طراحی کاراکتر وکتور یا وکتور گرافیک که از آن با نام کاراکتر برداری نیز یاد می شود. این سبک در سال های اخیر بسیار مورد توجه طراحان واقع شده است. در حقیقت این روش به تصاویر گرافیکی کامپیوتری اطلاق می شود که طراحی آن ها بر مبنای نقطه در صفحه های کارتزین انجام می گیرد. در این شیوه طراحی کاراکتر ها با استفاده از اتصال خط ها و منحنی ها به اشکال گوناگونی به وجود می آیند. وکتور گرافیک به طراحان خلاق این امکان را می دهد که آثار طراحی شده خود را در هر مقیاسی که می خواهند کوچک یا بزرگ ارائه کنند. به همین دلیل می توانند از این روش برای ارائه ی آثار هنری و کاراکترهای مختلف استفاده می کنند. 


مقدمه


آشنایی با طراحی کاراکتر وکتور


در حال حاضر مشاهده می کنیم همه افرادی که با طراحی گرافیک آشنایی دارند به شکلی از وکتور کمک می گیرند. وکتور به دو دسته مختلف برداری و شطرنجی یا رستر تقسیم می شود. در ادامه قصد داریم این دو نوع وکتور را به شکل مجزا توضیح دهیم. 
طراحی کاراکتر رستر: در این شیوه طراحی کاراکتر از مربع های کوچکی با نام پیکسل استفاده می شود. هنگامی که شما یک کاراکتر را با استفاده از رستر طراحی می کنید لازم است که این کار را با استفاده اندازه مشخص پیکسل ها ایجاد کنید که این روش محدودیت هایی را در پی دارد. در این موقعیت امکان تغییر سایز تصویر بدون افت کیفیت آن ها وجود ندارد. هر اندازه که سایز این پیکسل ها بزرگتر باشد حجم فایلی که حاوی کاراکتر مورد نظر است نیز بزرگتر می باشد. این پیکسل ها احتیاج به حافظه ای دارند که در کامپیوتر نگهداری شوند. 


پیدایش تصاویر به شیوه وکتوری


در گذشته یعنی زمانی که اولین گرافیک های تصویری به وجود آمدند به صورت وکتوری ارائه می شدند. به همین دلیل برای به وجود آوردن تصاویر رستری به کامپیوترهای گران قیمتی احتیاج بود. اما به مرور زمان این نرم افزار ارتقاء پیدا کرد. امروزه تعداد زیادی از تصویرهایی که طراحی می شوند باید در سایزهای مختلفی به چاپ برسند. در صورتی که بخواهیم این تصاویر را در وب به نمایش بگذاریم لازم است آن ها را به شکل ریسپانسیو طراحی کنیم. به همین دلیل است که استفاده از وکتورها در طراحی مدرن نقش تاثیرگذاری دارد. تقریبا همه تایپوگرافی ها و کاراکترها در دنیای امروز با استفاده از وکتورها طراحی می شوند. همه ی چیزهایی که در حال حاضر در مدل سازی های سه بعدی و گرافیک های کامپیوتری مشاهده می کنیم همه نتیجه مستقیم توسعه و پیشرفتی است که در هنر تصویر سازی و وکتور وجود دارد می باشد. 

طراحی کاراکتر وکتور
وجوه مشترک در طراحی و هنر وکتور چیست


طراحی کاراکتر با وکتور توسط تصویر سازان و طراحان استفاده می گردد. اما این دو گزینه دارای تفاوت هایی نیز می باشند که این تفاوت بسیار حائز اهمیت می باشد. طراحان در هنگام آفرینش یک طرح به وسیله وکتور به ویژگی های مختلفی مانند گرافیک و اکثر المان های ساختاری فکر می کنند. برای انجام این ترکیب بندی ها معمولا طراحان از تصویرگران کمک می گیرند  و در برخی موارد هم برای خلق کاراکتر خود از یک وکتوری استفاده می کنند. 
معمولا تصویرسازها بر روی بخش هنری کار تمرکز می کنند و امکان دارد تصاویر جداگانه ای را بیافرینند که هر کدام از آن ها شامل یک طراحی کلی نشوند. در واقع این امکان وجود دارد که تصویرگران وکتورهای جداگانه ای را ایجاد کنند که هر کدام از این طراحی ها می تواند به وسیله طراحان به عنوان مکمل به یک اثر هنری اضافه شود. 


اهمیت طراحی کاراکتر وکتور در گرافیک


طراحی کاراکتر وکتور بسیار در گرافیک حائز اهمیت می باشد. جالب است بدانید وکتورها بخش زیادی از دنیای طراحی گرافیکی را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال لوگوها باید با فرمتی به صورت وکتور ایجاد شوند. به این دلیل که خطوط و منحنی هایی که در لوگوها موجود هستند باید هنگامی که در اندازه ها و سایزهای مختلفی که چاپ می شوند کیفیت و شکل مطلوب خود را حفظ کنند. طراحی کاراکتر در لوگو با استفاده از وکتور به شما امکان می دهد که تصاویر تبلیغاتی را در کوچکترین سایز و بزرگترین اندازه مانند تصویری که بر روی تابلوهای تبلیغاتی را در بهترین حالت چاپ کنید. 
در صورتی در هنگام طراحی نرم افزار وکتور را در اختیار نداشته باشید امکان استفاده از این شیوه طراحی وجود ندارد. فایل هایی که دارای وکتور هستند دارای پسوندهای  «.eps» یا «.ai» می باشند و به وسیله ی آن ها نگهداری می شوند. زمانی که به این چنین فایل هایی دسترسی دارید بهتر است که آن ها را حذف نکنید. 

  وکتور
ویژگی های طراحی کاراکتر وکتور چیست؟


طراحی کاراکتر وکتور از ویژگی های زیادی برخوردار است. اولین مزیت استفاده از این قابلیت عدم تغییر و افت کیفیت است شما می توانید تصاویری را که با استفاده از وکتور طراحی کرده اید را در هر اندازه ای که می خواهید تغییر دهید. افرادی که تنها یک بار در زمینه طراحی کاراکتر و طراحی شخصیت در تصویرسازی فعالیت کرده اند به اهمیت این موضوع واقف هستند. در برخی موارد مشاهده می شود که پس از طراحی کاراکتر کارفرما از شما یک تصویر بزرگتر می خواهد با استفاده از وکتور می توانید یک تصویر بزرگتر با جزئیات بیشتر را ارائه دهید. 
یکی دیگر از ویژگی های طراحی با وکتور حجم پایین آن می باشد. علت پایین بودن حجم این فایل ها طراحی آن با روابط ریاضی است که احتیاج به اشغال فضای زیادی ندارند. در حالی که اگر شما از رستر برای طراحی استفاده کنید به علت وجود پیکسل هایی با تعداد زیاد و اطلاعات مربوط به آن ها فضای زیادی را به خود اختصاص می دهند. 

  طراحی
نرم افزار های طراحی وکتور چیست؟


طراحی کاراکتر وکتور با استفاده از نرم افزارهایی انجام می شود. این نرم افزارها با عنوان ابزار طراحی کاراکتر شناخته می شوند. در صورتی که این نرم افزارها طراحی وجود نداشته باشند امکان انجام پروژه های طراحی و تصویر سازی وجود نخواهد داشت. یکی از محبوب ترین نرم افزارهایی که در زمینه طراحی وکتوری به کار می رود نرم افزار ایلوستریتور می باشد. معمولا از این نرم افزار برای طراحی هایی استفاده می کنند که به صورت حرفه ای انجام می گیرند. استفاده از این نرم افزار باعث می شود که کاربران به قابلیت های گسترده و پیشرفته تری دسترسی داشته باشند. با استفاده از این نرم افزارها می توانید به سادگی هرچه تمام تر طراحی های خود را از خروجی های مختلف دریافت نمایید. 
از دیدگاه دیگر می توانیم بگوییم که این نرم افزارها در صنعت طراحی به عنوان یک استاندارد برای وکتور به شمار می روند. با استفاده از این نرم افزار ها می توانید به طراحی کاراکتر، طراحی لوگو، کسب مهارت در رشته تصویرگری، تایپوگرافی و ..... دست پیدا کنید. 
طراحی کاراکتر وکتور با نرم افزارهای دیگری از جمله Corel Draw نیز امکان پذیر است. اگر به دنبال یک نرم افزار رایگان برای طراحی کاراکتر هستید می توانید Vectr را انتخاب کنید. با استفاده از این نرم افزار امکان طراحی کاراکتر را با سرعت بسیار زیاد خواهید داشت. کار با نرم افزار Vectr بسیار ساده می باشد و افراد به سرعت بر آن تسلط پیدا می کنند. این نرم افزار امکان کار کردن در کامپیوتر و وب را برای شما فراهم می آورد. می توانید در زمان هایی که به کامپیوتر خود دسترسی ندارید با استفاده از نرم افزار نصب شده در وب به فایل های خود دسترسی داشته باشید. رابط کاربری ساده در Vectr باعث شده که کاربران زیادی از آن استفاده کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *