اصول پایه در ساخت پادکست مناسب

اصول پایه در ساخت پادکست مناسب

ساخت پادکست مناسب چه اصول و قواعدی دارد؟ برای درک بهتر این اصول، پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

پیشگفتار

ساخت پادکست مناسب چه اصول و قواعدی دارد؟ برای درست کردنِ یک پادکست فوق العاده لازم است که به نکات و دستوراتی عمل کنید که به شما کمک می کنند موفقیت بیشتری در این زمینه کسب کنید. چه چیزی یک پادکست را فوق العاده و مناسب می کند؟ بله، اینکه در مرحله‌ی تولید آن کاملا حرفه ای و دقیق عمل کنید باعث می شود تا پادکست تان بسیار perfect و خوب از آب در بیاید. در ادامه‌ی این مطلب نکاتی را جمع آوری کرده ایم که به شما کمک می کند مانند افراد حرفه ای برای ضبط پادکست تان اقدام کنید. شما می توانید برای ضبط هر اپیزود، از راهنمایی های آورده شده داخل این مطلب کمک بگیرید.

مقدمه 

از تجهیزات مناسب برای ساخت پادکست مناسب استفاده کنید

در مطلب مربوط به «تجهیزات لازم برای ساخت پادکست» توضیح دادیم که باید چه وسایلی را برای ضبط پادکست انتخاب کنید. حتی شما می توانید برای تولید پادکست با گوشی هم اقدام کنید. اما اگر ترجیح می دهید با ایجاد یک فضا مناسب و تخصصی برای ضبط پادکست اقدام کنید، می توانید از تجهیزات ابتدایی و مهم در این زمینه کمک بگیرید. مثلا شما می توانید برای ضبط پادکست از میکروفون لپ تاپ تان استفاده کنید. اما معمولا این کار توصیه نمی شود. زیرا باعث تولید صدایی بم، ناواضح داشته باشید. همچنین ضبطی غیر متمرکز و نامناسب را تجربه خواهید کرد. شما باید حتما کیفیت صدا را موقع ضبط در نظر بگیرید. به عنوان مثال می توانید اول صدایتان را با کمک میکروفون لپ تاپ ضبط کنید. سپس از یک میکروفون مناسب استفاده کنید. در نهایت خروجی هر دو این موارد را با هم مقایسه کنید. چه چیزی را متوجه می شوید؟ بله، تفاوت کیفیت. هیچ چیز در روال تولید پادکست از «کیفیت» مهم تر نیست!

صدایتان را قبل از ضبط برای ساخت پادکست مناسب گرم کنید

ساخت پادکست مناسب نیازمندِ به خرج دادن ِصبر و حوصله است. برای همین شما باید قبل از ضبط صدایتان را برای کار گرم کنید. گرم کردن صدا باعث می شود تا بتوانید کلمات را به وضوح بیان کنید و صدایتان خش نداشته باشد. این کار همچنین موجب می شود تا موقع حرف زدن کمتر تپق بزنید و اصطلاحا گرم شوید. گرم کردن دهان و تار های صوتی با خواندن یک متن یا صحبت کردن با دیگران ممکن می شود؛ قرار نیست تا کار خاصی انجام دهید. گرم کردن همچنین باعث می شود تا در برخورد با کلمات ناآشنا، با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید. هیچ چیز بهتر از این حالت نیست که بتوانید موقع ضبط اعتماد به نفس بیشتر داشته باشید. سپس در طیِ یک برداشت، کلیه کلمات و جملات را بدون نقص بیان کنید. این حالت فقط وقتی به وجود می آید که بتوانید به خوبی صدا و تار های صوتی تان را گرم کنید.

ضبط پادکست

ضبط کردن در یک مکان ساکت

نباید فراموش کنید که برای ساخت انواع پادکست باید یک مکان آرام را انتخاب کنید. معمولا اتاق های کوچک بهترین گزینه در این خصوص هستند. شما می توانید با کشیدن پرده ها، بستن در ها و جلوگیری از عبور هر گونه عامل در ایجاد نویز و سر و صدا به راحتی ضبط بدون مشکل داشته باشید. ساخت پادکست مناسب تنها به شرطی درست انجام می شود که بتوانید به دور از عوامل مزاحم، ضبط داشته باشید. شما می توانید از بالشت، کوسن، پرده های ضخیم و حتی فرش برای حبس صدا و جلوگیری از اعوجاج کمک بگیرید. این وسایل صدا را در یک ناحیه متمرکز می کنند و جلوی ورود صداهای مزاحم را به محیط می گیرند.

ایجاد یک profile noise

ایجاد profile noise چه کمکی به شما می کند؟ شما می توانید 5 یا 4 ثانیه بعد از شروع ضبط مکث کنید تا کلیه عوامل مزاحم و نویز ها داخل فایل ضبط شوند. آن هم بدون اینکه صدایی از سمت شما به گوش برسد. بعد از ضبط می توانید به دقت به فایل مورد نظر گوش دهید. ببینید که چه صداهایی یا چه نویزهایی در محیط اطراف تان وجود دارد که برایشان تدبیری لحاظ نکرده اید. شما می توانید از این فایل و 5 ثانیه اول که هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد جز صدای محیط، برای شناسایی و حذف نویز ها استفاده کنید. شما می توانید با کمک برنامه‌ی Audacity که به معرفی آن در مطلب «نرم افزار های ساخت پادکست» پرداختیم، در مورد حذف نویز ها یا کاهش تاثیر آنها اقدام کنید.

تکنیک های تولید پادکست

ساخت پادکست مناسب با میکروفون مناسب 

برای ساخت پادکست مناسب باید با نحوه‌ی استفاده از میکروفون و تکنیک های مناسب برای به کارگیری آن آشنا باشید. داخل مطلب «اصطلاحات تولید پادکست» توضیح دادیم که هر میکروفون از یک جهتِ خاص، ضبط صدای بهتری دارد. حتما میان میکروفون و خودتان یک پاپ فیلتر قرار دهید، تا هر گونه صدای بیش از حد بلند و یا عواملی که باعث ایجاد صدای نامناسب در ضبط می شوند را از بین ببرید. مثلا اگر شخصی موقع تلفظ یک حرف، صدایی بیش از حد معمول بلند از دهانش خارج شود یا موقع ضبط دم و بازدم فراوان داشته باشد و غیره، با وجود پاپ فیلتر این صداهای آزار دهنده ضبط نخواهند شد. درنتیجه کیفیت کار بسیار افزایش خواهد داشت.
اگر قصد دارید تا ضبط پادکست مناسب را تجربه کنید باید بدانید که قرار دادن میکروفون نزدیک ِدهان تان می تواند منجر به ضبط صدای بیش از حد بلند شود. همچنین دور بودن آن باعث می شود تا صدایتان با وضوح کمتری ضبط شود. انگار که میان شما و شنوندگان پادکست تان چند متر فاصله است! یافتن فاصله مناسب میان دهان و میکروفون موقع ضبط موضوعی است که باید آن را جدی بگیرید. تنها در این صورت است که می توانید تجربه ی خوبی از ضبط پادکست به نحو احسن داشته باشید.
** نکته: داشتن میکروفون مناسب برای تجربه ضبط پادکست مناسب کفایت نمی کند! شما باید بدانید که چگونه می توانید به نحو احسن از آن استفاده کنید.

تولید پادکست با گوشی

به نرم افزاری که در آن صدا را ضبط می کنید دقت داشته باشید

بسیاری از نرم افزارها به شما کمک می کنند تا موقع ضبط پادکست مناسب، نهایت هوشمندی را به خرج دهید. این به آن معناست که موقع ضبط، بسیاری از آنها سطح و میزان صدای شما را به صورت سبز، قرمز یا زرد نشان می دهند. تا وقتی حجم صدای شما در ضبط سبز رنگ است، بدان معناست که همه چیز خوب پیش می رود. اما اگر رنگ زرد را موقع ضبط مشاهده می کنید بدان معناست که صدایتان با قدرت کمتری ضبط می شود. در نتیجه وقتی مخاطب به صدای شما گوش می دهد دائم باید دقت کند و ببیند که چه مطالبی را بیان می کنید. زیرا صدای شما به خوبی به گوشِ وی نمی رسد! 
همچنین اگر نرم افزار مورد نظر رنگ قرمز را نشان داد یعنی صدایتان حجم بسیار زیادی دارد و اصطلاحا کَر کننده است! به همین خاطر حتما باید حجم صدای خود را در یک بازه ی خاص نگه دارید که بیش از حد بلند یا کم نباشد. سعی کنید حین ضبط حتما به رنگ هایی که توسط نرم افزار به شما نمایش داده می شود دقت کنید. بعد از یکی دو مرتبه ضبط کردن، به خوبی یاد می گیرید که چگونه محدوده ی صدای خود را در حد سبز نگه دارید. در نتیجه احتمال اینکه نرم افزار به شما رنگ زرد یا قرمز را نشان دهد، کاهش خواهد یافت.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *