آموزش گویندگی پادکست صفر تا صد

آموزش گویندگی پادکست صفر تا صد

در این مقاله می خواهیم در مورد اهمیت آموزش گویندگی پادکست صحبت کنیم و نکاتی مهم برای افزودن جذابیت به پادکست معرفی کنیم.

مقدمه ای در رابطه با گویندگی

آموزش گویندگی پادکست چیست و چه اهمیتی دارد؟ گویندگی یکی از مهمترین مراحل تولید پادکست به شمار می رود. به همین خاطر برای تولید پادکست جذاب باید با روش های مختلف گویندگی آشنا شوید. پس از گذراندن دوره های آموزش ساخت پادکست نوبت به اجرای آن می رسد. تمام تلاش های شما برای ساخت پادکست در این مرحله مشخص می شود. در صورتی که سناریو شما برای پادکست عالی باشد اما نتوانید آن را به خوبی اجرا کنید، همه زحمات شما به هدر می رود. به همین خاطر شرکت در دوره های آموزش گویندگی پادکست از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه این مطلب خواهید خواند:


بهترین روش‌ های گویندگی پادکست


شرکت در دوره های آموزش گویندگی پادکست و انتخاب مناسب ترین موضوع برای ساخت پادکست منجر به محبوبیت شما می گردد. پیش از هر چیز لازم است بدانید که گویندگی تنها به یادگیری مهارت ها ختم نمی شود؛ بلکه برای گویندگی پادکست باید به این کار علاقه داشت. بنابراین، اگر می خواهید از طریق پادکست تولید محتوا انجام دهید اما نمی توانید آن را اجرا کنید، بهتر است از یک گوینده خوب و کاربلد کمک بگیرید. همچنین می توانید با شرکت در دوره های آموزش گویندگی پادکست فنون گویندگی را یاد بگیرید. آشنایی با اصول و روش های گویندگی پادکست به شما کمک می کند تا به موفقیت برسید. امروزه پادکست ها تنها برای سرگرمی استفاده نمی شوند؛ بلکه از آنها برای آموزش نیز استفاده می گردد.
برای ساخت یک پادکست حرفه ای و جذاب باید مهارت های گویندگی را به خوبی بلد باشد. بنابراین، آموزش گویندگی پادکست در جذب مخاطب بسیار موثر است. در حقیقت، گویندگی پادکست از شاخه های گویندگی است که بر فن بیان تاکید بیشتری دارد. همانطور که می دانید فن بیان از پیش نیازهای لازم برای گویندگی حرفه ای می باشد. یک گوینده پادکست حرفه ای باید بتواند به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. شرکت دوره های آموزش گویندگی پادکست به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را درک کرده و با آنان رابطه ای صمیمانه و قوی برقرار کنید. 

         یادگیری مهارت های گویندگی پادکست  
آموزش استفاده صحیح از صدا به عنوان ابزار گویندگی


صدای انسان ها با خروج هوا از ریه شکل می گیرد؛ زیرا هنگام بازدم نمی توان صحبت کرد. استفاده درست از صدا یک ابزار مهم گویندگی در پادکست محسوب می شود. در دوره آموزش گویندگی پادکست با انواع صداها و ویژگی های آنها آشنا می شوید و باید بتوانید در موقعیت های مختلف از آن استفاده کنید.
•    صدای بلند: در بعضی بخش های پادکست برای جلب توجه مخاطب یا بیان احساسات شدید (مثل هیجان) از صدای بلند استفاده می گردد.
•    صدای کم: برای بیان حالت هایی همچون احترام یا غم از صدای کم استفاده می شود. همانطور که از نامش پیداست، صدای کم با قدرت و شدت کمتری تولید می گردد.
•    صدای پرچمدار: برای بیان مطالب مهم و یا جلب توجه مخاطب به بعضی رویدادهای مهم از این نوع صدا استفاده می شود. صدای پرچمدار تمیز، بلند، با قدرت و شدت بالا تولید می گردد.
•    صدای صاف: برای بیان مباحث و مفاهیمی که به توضیح دقیق نیاز دارند، از صدای صاف استفاده می شود. صدای صاف قدرت و شدت متوسطی دارد.
•    صدای نرم: برای بیان احساساتی همچون مهربانی و یا صمیمیت از صدای نرم استفاده می گردد. همچنین این صدا قدرت و شدت پایینی دارد.
•    صدای خشک: برای بیان اطلاعات فوری یا اعلان ها از صدای خشک استفاده می گردد. این نوع صدا بیشترین ترکیب بین ارتفاع صدا و نرخ تنفس را دارد.
•    صدای خمیده: این نوع صدا برای بیان حالت ناراحتی و ترس مناسب بوده و قدرت بالایی دارد. لازم به ذکر است که در صدای خمیده، ارتفاع صدا از حالت عادی کمتر است.
•    صدای خشن: همانطور که از نامش پیداست، صدای خشن برای بیان حالت های عصبانیت و خشم مناسب است. همچنین صدای خشن با قدرت بالا تولید می گردد. 
      

تاثیر تجهیزات بر کیفیت پادکست
تمرین و توسعه مهارت‌ های گویندگی از جمله گفتار روان و بیان مناسب


یکی از نکات مهمی که در دوره های آموزش گویندگی پادکست به آن اشاره می شود، گفتار روان و بیان مناسب است. انتقال پیام هر انسان از طریق صدا و کلام اوست. بدیهی است که گفتار و بیان مناسب میزان اثرگذاری مطلب بر مخاطب را چند برابر می کند. همانطور که می دانید، ارتباط گفتاری در روابط میان انسان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر باید گفت که آموزش گویندگی پادکست هم به اندازه آموزش تولید پادکست مهم است. شایان ذکر است که لحن صدا، فن بیان، سبک گویندگی، نحوه بیان مطالب و استفاده از کلام ساده مهارت هایی است که در اثر تکرار و تمرین به دست می آید. این در حالی است که جنس صدا خدادادی است و یک نقطه قوت برای گوینده پادکست محسوب می شود. هرچه گفتار شما ساده تر و روان تر باشد، مخاطبان بیشتری به شنیدن پادکست شما علاقه مند می شوند. در این صورت انتقال مفاهیم و مطالب پادکست به مخاطبان نیز به راحتی انجام می شود.  

    
آشنایی با فنون گویندگی مانند نحوه تلفظ، سکوت و تاکید روی کلمات


در دوره های آموزش گویندگی پادکست فنون زیادی به شما آموزش داده خواهد شد. بیان مطالب و شرح سناریو پادکست نباید به صورت یکنواخت باشد. از طرفی مناسب نبودن لحن گوینده، مخاطب را خسته و کسل می کند. بنابراین، لازم است که لحن و صدای خود را متناسب با موضوع پادکست انتخاب کنید. نحوه تلفظ، مکث و تاکید بر کلمات برخی از مهمترین فنون گویندگی به شمار می روند. این فنون باید در جای درست بکار گرفته شوند تا بر مخاطب تاثیر بگذارند. احتمالاً می دانید که برای تاکید بر یک کلمه یا عبارت باید آن را محکم و با قدرت ادا کرد. همچنین تکرار کلمه یا عبارت مورد نظر می تواند به معنای تاکید باشد. ناگفته نماند که تاکید روی کلمات با افزایش یا کاهش تن صدا نیز بیان می شود. 


سکوت یا مکث در برخی بخش های پادکست می تواند معانی مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، مواقعی که گوینده می خواهد ذهن مخاطب را درگیر کند تا در ذهن او سوال ایجاد شود، چند ثانیه سکوت می کند. همچنین زمانی که گوینده پادکست می خواهد از مخاطب تایید بگیرد، مکث کوتاهی می کند. در پادکست با موضوعات طنز و سرگرمی از مکث برای خنداندن مخاطب نیز استفاده می شود. فراموش نکنید که این فنون با تکرار و تمرین تقویت می شوند. پس تنها شرکت در دوره های آموزش گویندگی پادکست کافی نیست.       

تاثیر تجهیزات بر کیفیت پادکست
ادیت صدا در فایل پادکست، از جمله حذف نویز و تداخل صوتی


در دوره های آموزش گویندگی پادکست خواهید آموخت که صدای گوینده و کیفیت آن چقدر اهمیت دارد. استفاده از فایل خام ضبط شده پادکست بدون هیچ ویرایشی منطقی نیست. معمولاً هنگام ضبط پادکست مواردی پیش می آید که احتیاج به ویرایش دارد. به همین خاطر استفاده از دوره های آموزش ادیت پادکست نیز برای یک پادکستر اهمیت پیدا می کند. حذف نویز و تداخل صوتی از ساده ترین موارد ادیت صدا در فایل پادکست می باشد. خوب است بدانید که برای حذف نویز از فایل صوتی پادکست هم می توان از نرم افزارها استفاده کرد و هم از ابزارهای نویزگیر.  

 
نکات مهم برای تولید پادکست جذاب


آموزش گویندگی پادکست بخشی از مراحل تولید یک پادکست جذاب است. در این بخش می خواهیم 13 راهکار موثر برای تولید یک پادکست جذاب به شما معرفی کنیم. 


1)    در مورد موضوعاتی که به آنها علاقه مند هستید، پادکست بسازید.
2)    مخاطبان خود را هدف قرار داده و روی آنها متمرکز شوید.
3)    از آنجایی که داستان گویی راه خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان می باشد، در پادکست از داستان ها و تجربیات خود نیز استفاده کنید.
4)    به مخاطبان خود مسیر را نشان دهید و به اون کمک کنید قدم بعدی را بردارد. به بیانی ساده تر، پادکست های آموزشی و کاربردی تولید کنید.
5)    نیاز مخاطبان را جویا شده و سعی کنید پادکست های خود را در راستای پاسخ به سوالات آنها بسازید.
6)    بر موضوعی خاص تمرکز کنید و به حاشیه نروید. در واقع، باید مسیر هدف خود را تعیین کرده و از آن منحرف نشوید.
7)    در صورتی که پادکست شما دونفره است، شخصی را دعوت کنید که در زمینه موضوع پادکست آگاه و متخصص باشد.
8)    به صحبت های مهمان پادکست خود به دقت گوش کنید. چنانچه نکته جالبی در سخنان او یافتید، از آن برای جذاب کردن پادکست استفاده کنید.
9)    در انتخاب مهمان یا مهمانان پادکست خود دقت به خرج دهید. اشخاصی را دعوت کنید که با موضوع پادکست شما مرتبط باشند.
10)    گوینده خوبی باشید و از تجهیزات و فنون گویندگی برای بالا بردن کیفیت پادکست خود استفاده کنید.
11)    به مخاطبان خود راه یادگیری را نشان دهید و به آنها بگویید کدام منابع برای آموزش مفید هستند.
12)    اگر می خواهید پادکست جذابی تولید کنید، باید خود واقعی تان باشید! نه آن کسی که مخاطبان دوست دارند. 
13)    متن پادکست خود را نیز منتشر کنید تا افرادی که اختلال شنوایی دارند هم بتوانند از پادکست شما استفاده کنند.  

       
کلام پایانی


شما در دوره های آموزش گویندگی پادکست مهارت های گویندگی را به طور کامل می آموزید. یکی از مهمترین مهارت های یک گوینده پادکست حرفه ای، استفاده صحیح از صداست. داشتن صدایی پرقدرت با لحن صمیمی به جذب مخاطب کمک زیادی می کند. کسب درآمد از پادکست تا حد زیادی به صدا و مهارت گویندگی پادکستر بستگی دارد. به بیانی دیگر، صدای یک گوینده پادکست خوب باید به گونه ای باشد که مخاطبان از گوش دادن پادکست شما لذت ببرند. ناگفته نماند که تن صدای گوینده پادکست باید کاملاً طبیعی و رسا باشد تا مخاطبان به راحتی با نحوه گویندگی پادکستر ارتباط بگیرد.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *