فصل پنجم : نوشتن محتوا

فصل پنجم : نوشتن محتوا

برای نوشتن محتوای سئو شده و با کیفیت، لازم است تا آموزش هایی در این خصوص ببینید. به همین منظور تا پایان این بخش آموزشی همراه ما باشید.

پیشگفتار

نوشتن محتوا چگونه است؟ چطور می توانیم یک محتوای سئو شده و بهینه بنویسیم؟ اصول و قواعد آن چیست؟ همانطور که می دانید نوشتن یک محتوای سئو شده کار ساده ای نیست. بلکه باید در چارچوب اصول و قوانین صورت بگیرد. از این رو نیاز است تا شما به عنوان یک نویسنده سئوکار، تمامی این اصول و قواعد را بدانید و سپس شروع به تولید محتوا کنید. یک نویسنده باید به نوشتن انواع محتوا تسلط کافی داشته باشد. بدین منظور سعی داریم تا در ادامه این بخش شما را با هر آنچه که برای نوشتن یک محتوای خوب و کامل به آن نیاز دارید، آشنا کنیم.

فهرست مطالبی که در ادامه خواهید خواند

  • مقدمه
  • قبل از هر چیز، محتوا چیست؟
  • تولید محتوای متنی به چه عواملی بستگی دارد؟
  • نوشتن محتوا چه بخش هایی دارد؟
  • تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب
  • انتخاب صحیح عنوان و کلمات کلیدی
  • انواع مقدمه و نوشتن مقدمه
  • نگارش محتوا
  • نگارش قسمت نتیجه گیری
  • کال تو اکشن و انواع آن
  • سئو کردن محتوا
  • علائم نگارشی و نیم فاصله
  • کیفیت محتوا و ترجمه
  • جمع بندی نهایی

مقدمه

نوشتن محتوا بر پایه اصول سئو، باید با روش ها و تکنیک های روز  صورت بگیرد. همانطور که می دانید شما محتوا را برای کاربران می نویسید، اما قواعدی که برای نوشتن آن باید رعایت کنید به گونه ای است که منطبق با الگوریتم های گوگل باشد. در عین حال برای کاربران هم مفید و جذاب باشد. پس نوشتن چنین محتوایی کار ساده ای نیست. اما قطعا اگر آموزش مفید و کامل ببینید، می توانید نوشتن را از همین حالا شروع کنید. به همین منظور تصمیم داریم در این بخش آموزشی شما را با تمام قواعد نوشتن محتوا آشنا کنیم. قطعا خواندن این بخش برای یک نویسنده سئوکار ضروری و لازم است.

قبل از هر چیز، محتوا چیست؟

قبل از اینکه به سراغ نوشتن محتوا برویم، بهتر است تا به این پرسش پاسخ بدهیم که محتوا چیست؟ در واقع ساده ترین تعریف محتوا این است که هر چیزی که به زندگی خواننده یک ارزش و یک اطلاعات اضافه کند، می توان به آن محتوا گفت. محتوا فقط متن نیست. بلکه ویدیو، تصویر، اینفوگرافیک، آهنگ، داستان، گیف و... همگی نوعی محتوا به حساب می آیند. چرا که برای مخاطبان کاربردی هستند و به آنها اطلاعات می دهند یا نیازهای آنها را برطرف می کنند.

تولید محتوای متنی به چه عواملی بستگی دارد؟

حال که با تعریف کلی محتوا آشنا شدید، در این بخش می خواهیم روی نوشتن محتوا و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید متمرکز شویم. برای اینکه بتوانید محتوایی با کیفیت و موثر بنویسید، باید اصول آن را به خوبی بدانید. در واقع کسی قادر است محتوا بنویسد که بتواند ذهن کاربران و مخاطبان را به خوبی درگیر کند و روی آنها تاثیر بگذارد. همه این ها زمانی اتفاق می افتد که نویسنده محتوا اصول و چارچوب قوانین محتوا نویسی را به خوبی بداند و به آنها کاملا مسلط باشد.

تولید محتوای بهینه و سئو شده

لازم است تا بدانید شما باید یک محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. اما طرز نوشتن محتوا به گونه ای باشد که کاربران متوجه این موضوع نشوند. بهینه سازی محتوا برای این است که کاربران بتوانند از طریق سرچ کلمات کلیدی، به اطلاعات مورد نظرشان دست پیدا کنند. بنابراین شما به عنوان یک نویسنده باید به اصول و قوانین مهم در این زمینه تسلط کافی داشته باشید.

نوشتن محتوا چه بخش هایی دارد؟

با توجه به اهمیت بالای جزئیات در نوشتن محتوا، هر مرحله از آن را بخش بندی کردیم تا به شما بگوییم که هر بخش شامل چه موارد و چه نکاتی است. بخش های مختلف نوشتن یک محتوا از همان مرحله ای که شما تصمیم می گیرید محتوایی را بنویسید شروع می شود و تا پایان نگارش محتوا ادامه خواهد داشت. پس باید به خوبی با این بخش ها آشنایی داشته باشید. آیا می دانید منظور چه بخش هایی است؟

  • تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب
  • انتخاب صحیح عنوان و کلمات کلیدی
  • انواع مقدمه و نوشتن مقدمه
  • نگارش محتوا
  • نگارش قسمت نتیجه گیری
  • کال تو اکشن و انواع آن
  • سئو کردن محتوا
  • علائم نگارشی و نیم فاصله
  • کیفیت محتوا و ترجمه

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب

اولین گام برای نوشتن محتوا تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب است. پرسونای مخاطب یعنی تمام اطلاعات مهم در مورد مخاطبینی که قرار است از این محتوا استفاده کنند. آنها در چه رده سنی هستند؟ جه سبک محتوایی را می پسندند؟ نیاز آنها چیست؟ برای رفع نیاز خود در کدام پلتفرم به دنبال اطلاعات هستند؟ و... به طور کلی پاسخ صحیح این سوالات پرسونای مخاطب را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه گرایش مخاطبان شما به چه سمتی است، می توانید لحن مقاله تان را تعیین کنید.

لحن مقاله می تواند دوستانه باشد یا رسمی. حتی لحن محاوره ای که به گویش عامیانه است، می تواند برای نوشتن محتوا بکار گرفته شود. در این صورت قطعا محتوا کاربردی تر و جذاب تر خواهد شد. چرا که لحن آن متناسب با نیاز و سلیقه کاربران است.

انتخاب تیترهای جذاب برای جذب کاربران

انتخاب صحیح عنوان و کلمات کلیدی

در مرحله بعدی از نوشتن محتوا شما باید عنوان محتوا و کلمات کلیدی را مشخص کنید. برای این کار لازم است تا به هدفی که از نوشتن این محتوا دارید نگاهی بیندازید. عنوان باید کاملا جذاب و کاربر پسند باشد. همچنین باید بیانگر جزئیات محتوایی باشد که مخاطبان قرار است آن را بخوانند. به یاد داشته باشید انتخاب صحیح عنوان می تواند کاربران را برای خواندن محتوا ترغیب کند.

پس از انتخاب عنوان، باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید. کلمات کلیدی باید کوتاه، ساده و مرتبط با موضوع باشند. این کلمات همان هایی هستند که کاربران با سرچشان، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا می کنند. پس خودتان را یک کاربر فرض کنید و ببینید برای پیدا کردن موضوع مورد نظرتان از چه کلماتی استفاده می کنید. به طور مثال شما یک نویسنده هستید و به تازگی می خواهید نوشتن محتوا را شروع کنید. اولین کلمه یا عبارتی که برای سرچ به ذهنتان می رسد چیست؟ قطعا نوشتن محتوا یا تولید محتوا اولین عباراتی هستند که در این خصوص به ذهنتان می رسند. شما باید یک کلمه یا یک عبارت کوتاه را به عنوان کلید واژه اصلی و مابقی کلمات را به عنوان کلید واژه مرتبط انتخاب کنید و از آنها در طول محتوا استفاده کنید.

انواع مقدمه و نوشتن مقدمه

گام بعدی در نوشتن محتوا، شروع و نقطه آغاز محتواست. انواع مقدمه و نوشتن مقدمه اهمیت بالایی در جذب مخاطبان شما دارد. برای شروع شما باید مقدمه ای مناسب بنویسید. مقدمه باید به گونه ای باشد که در یک پاراگراف کوتاه، تمام آنچه که قرار است در طول محتوا شرح داده شود را به صورت مبهم بیان کند. زیرا کاربران باید سوالات و نیازهایی را در خود ببینند که به خواندن مابقی محتوا ترغیب شوند. شما می توانید از نقطه نیاز کاربران برای نوشتن مقدمه استفاده کنید. معمولا نوشتن مقدمه اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که بسیاری از کاربران بی حوصله و اصطلاحا تنبل که فقط چند خط اول محتوا را می خوانند، را جذب می کند.

آشنایی با نحوه نگارش محتوا

نگارش محتوا

پس از سپری کردن تمام این مراحل شما باید دست به کار شوید و نگارش محتوا را آغاز کنید. نگارش محتوا شامل تعیین صحیح زیر عنوان ها، انتخاب طول پاراگراف ها، تعیین تعداد کلمات محتوا و... می شود. در گام اول باید طول محتوا را با توجه به موضوع انتخاب کنید. طول محتوا باید به گونه ای انتخاب شود که به جامعیت محتوا آسیبی وارد نکند. پس تعداد کلمات را به گونه ای در نظر بگیرید که محتوای شما هدفمند باشد. پس از آن برای نوشتن محتوا به تعیین زیر عنوان های متعدد نیاز دارید. زیر عنوان ها باید جذاب باشند. همچنین با اطلاعاتی که قرار است در پاراگراف ها از آن صحبت کنید، مرتبط باشد. بدین ترتیب می توانید یک محتوا را نگارش کنید.

نگارش قسمت نتیجه گیری

زمانی که نوشتن محتوا به پایان رسید، شما باید در حد یک یا دو پاراگراف، قسمت نتیجه گیری را نگارش کنید. این کار از این جهت صورت می گیرد که در نهایت شما چکیده ای از اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهید. زمانی که محتوای شما با نوشتن مقدمه شروع می شود، باید با نگارش قسمت نتیجه گیری به پایان برسد. بنابراین با نگارش قسمت نتیجه گیری کاربران متوجه می شوند که هدف از تولید این محتوا چه بوده و چه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار گرفته شده است. در قسمت نتیجه گیری شما باید مستقیما به هدفی که از تولید محتوا داشتید اشاره کنید. به عنوان مثال: "ما این بخش را به جهت آموزش شما آماده کردیم و در آن به تمام موارد مهم اشاره کردیم." این عبارت باعث می شود تا کاربران بدانند که این محتوا صرفا آموزشی بوده است.

کال تو اکشن و انواع آن

گاهی اوقات نیاز است تا در طول محتوا کال تو اکشن و انواع آن را داشته باشید. کال تو اکشن به معنی دعوت به عمل است. زمانی که شما در طول محتوا از اهمیت آموزش صحبت می کنید، می توانید در بخش هایی از محتوا از کاربران دعوت به عمل آورید تا نیازشان را برطرف کنند. به طور مثال اگر در خصوص اهمیت تمرین و تغذیه ورزشی صحبت می کنید، می توانید در انتهای محتوا و یا متناسب با بار معنای جملات، از کاربران دعوت به عمل آورید. یعنی از آنها بخواهید همین حالا کلیک کنند و برنامه تمرین و تغذیه ورزشی خود را دریافت کنند تا به تناسب اندام برسند. پس متناسب با بار معنای جملات و همچنین موضوع محتوا می توانید کال تو اکشن داشته باشید.

اهمیت سئو کردن محتوا

سئو کردن محتوا

بخش مهمی از نوشتن محتوا برای وب سایت و یا پلتفرم های مجازی به سئو کردن محتوا برمی گردد. محتوایی که تولید می کنید باید برای موتورهای جستجوگر بهینه و سئو شوند. این بهینه سازی از طریق کلمات و عبارات کلیدی صورت می گیرد. اما به خاطر داشته باشید که شما باید از این کلمات به گونه ای استفاده کنید که بار معنایی جملات حفظ شوند. در طول محتوا کلمات کلیدی باید با چگالی بین 0.5 تا 2.5 درصد تکرار شوند. استفاده از کلمات کلیدی در طول محتوا باید به صورت پراکنده باشد و به نوعی تمام پاراگراف ها شامل این کلمات باشند. رعایت اصولی دیگر مانند کوتاه بودن جملات، کوتاه بودن طول پاراگراف ها، کپی نبودن مطالب و... نیز همگی جزو سئوی محتوا به حساب می آیند.

علائم نگارشی و نیم فاصله

برای نوشتن محتوا، استفاده از علائم نگارشی به خوانا بودن و روان بودن متن کمک زیادی می کند. به همین منظور شما باید در تمام طول محتوا از علائم نگارشی مانند ، ؛ ؟ ! () / و... استفاده کنید. رعایت علائم نگارشی و نیم فاصله نیز یکی دیگر از مسائل بسیار مهم است. عبارات دو بخشی مانند شگفت انگیز، فوق العاده، اسباب بازی و... بهتر است که با نیم فاصله نوشته شوند. این نکته نیز جزو موارد نگارشی محتوا به حساب می آید.

کیفیت محتوا و ترجمه

در صورتی که برای نوشتن محتوا قصد استفاده از منابع خارجی را دارید، حتما باید از ترجمه روان استفاده کنید. حتی اگر از ترجمه گر گوگل استفاده می کنید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که متن باید روان و خوانا باشد. قابل فهم بودن متن و همچنین استفاده از جملاتی که به فرهنگ و آداب و رسوم ما نزدیک است، اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال همه ما به خوبی می دانیم که عبارت سرش به باد رفت تنها یک اصطلاح است که در خصوص شخصی به کار می رود که خطای بزرگی را مرتکب شده و مجازات شده است. این در فرهنگ ما بار معنایی دارد. اما شاید برای کشورهای دیگر بی معنا و مفهوم باشد. از این رو به ترجمه چنین اصطلاحاتی توجه داشته باشید تا کیفیت محتوا حفظ شود.

تاثیر سئو بر روی محتوا

جمع بندی نهایی

در این بخش آموزشی نکات مهمی در خصوص نوشتن محتوا و نگارش آن در اختیارتان قرار دادیم. برای اینکه بتوانید یک محتوای خوب و کاربردی بنویسید، باید آموزش های زیادی ببینید. بنابراین به تمام مواردی که در این بخش اشاره کردیم توجه داشته باشید و سایر مقالات آموزشی ما را مطالعه کنید. قطعا در این میان استعداد و مهارتتان به شما کمک زیادی می کند. پس از آن استفاده کنید. در نهایت باید بگوییم تولید محتوای با کیفیت و کاربردی کار ساده ای نیست و باید برای آن تلاش و پشتکار زیادی داشته باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *