طول محتوا باید چقدر باشد؟ - برای تعداد کلمات محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

طول محتوا باید چقدر باشد؟ - برای تعداد کلمات محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

طول محتوا را چگونه تعیین کنیم؟ تعداد کلمات استاندارد در محتوا باید چقدر باشد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

پیشگفتار

طول محتوا با شمارش تعداد کلمات به کار رفته در آن محاسبه می شود. اما آیا می دانید یک محتوای استاندارد باید چند کلمه باشد؟ طول محتوا چه تاثیری بر روی مخاطب و سئو می گذارد؟ آیا محتواهای کوتاه تر بی تاثیر هستند؟ آیا طولانی بودن محتوا مخاطب را خسته می کند؟ و... اگر مدت زیادیست که در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی فعالیت می کنید، حتما به خوبی می دانید که در نظر گرفتن تعداد کلمات مناسب برای محتوا یک موضوع مهم است. معمولا تعداد کلمات از جانب کسانی که سفارش تولید محتوای متنی دارند، تعیین می شود. اما می خواهیم در این بخش به بررسی این موضوع بپردازیم که طولانی بودن یا کوتاه بودن محتوا چه تاثیری بر SEO و مخاطبان می گذارد.

فهرست عناوینی که در ادامه مطالعه خواهید کرد به شرح موارد زیر است:

مقدمه

طول محتوا یکی از پارامترهای موثر بر نوشتن محتوا است. قطعا زمانی که می خواهید راجع به موضوعی تولید محتوا کنید، به توجه به تعداد کلمات تعیین شده، جمله بندی هایتان را تنظیم می کنید. برای اکثر سئو کاران این سوال پیش می آید که آیا تعداد کلمات محتوا روی سئو و جذب مخاطب تاثیر می گذارد؟

قطعا پاسخ این قبیل سوالات، به نویسندگان کمک می کند تا در محتوا نویسی خود بهتر و قوی تر عمل کنند. زیرا در دنیای سئو و دیجیتال مارکتینگ، ما محتواهایی می نویسیم که موتورهای جستجو آن را تایید می کنند و انسان ها آن را می خوانند! بنابراین در نوشتن محتوا نیاز است هم رضایت گوگل و هم رضایت کاربران جلب شود. به همین منظور در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با هر آنچه که نیاز است در خصوص طول محتوا بدانید آشنا کنیم. همچنین به دو سوالی که مطرح شد و بسیاری از سوال های دیگر پاسخ می دهیم. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

در حالت ایده آل، طول محتوا باید چقدر باشد؟

طول محتوا یکی از مهمترین پارامترهایی است که برای نوشتن یک محتوای خوب و ایده آل باید در نظر بگیرید. اینکه تعداد کلمات محتواهایتان چقدر باشد، به عوامل متعددی بستگی دارد. بنابراین نمی توان یک قاعده و قانون کلی را برای این موضوع در نظر گرفت. بسیاری از سئو کاران معتقدند محتواهای طولانی طرفداران بیشتری دارد. شما تا چه حد با این نظریه موافق هستید؟ البته این نظریه به اعتقاد چند نفر محدود نیست؛ بلکه طبق آمار و ارقام گوگل، معمولا صفحاتی که مقالات طولانی تری را به اشتراک گذاشته اند، در جایگاه اول قرار گرفته اند.

اما بسیاری دیگر از سئو کاران معتقدند که مخاطبان به سمت و سوی محتواهایی جذب می شوند که تعداد کلمات کمتری دارد. زیرا این روزها مخاطبان کمی بی حوصله هستند و یا وقت کافی برای مطالعه مقالات طولانی را ندارند! از دیدگاه شما کدام یک از این دو نظریه صحیح است؟ برای اینکه تشخیص دهید طول محتوا زیاد باشد خوب است یا کم باشد بهتر است، باید چند عامل مهم در این زمینه را بررسی کنید.

اهمیت تولید محتوای سئو شده

عواملی که به شما کمک می کنند طول محتوا را تعیین کنید

طول محتوا را هیچ چیز نمی تواند تعیین کند به جز سه عامل مهم؛ 1) موضوع محتوا 2) زمینه فعالیت 3) توجه به پرسونای مخاطب. در واقع اگر محتواهای طولانی در صفحه نخست گوگل هستند، دلیل خوبی برای طولانی نوشتن محتواها نیست. قبل از اینکه بخواهید طول محتوا را تعیین کنید، باید این سه مورد را با دقت بررسی کنید. برای این کار شما را راهنمایی خواهیم کرد.

  • موضوع محتوا

تعداد کلمات محتوا باید کاملا متناسب با موضوع آن باشد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید مقاله ای در خصوص کاریابی و موفقیت در کار تولید محتوا بنویسید، قطعا باید تعداد کلمات بیشتری را انتخاب کنید. زیرا مخاطبان شما نیاز دارند تا در این خصوص اطلاعات کافی به دست آورند. بنابراین اگر در خصوص چنین موضوعی، محتوای کوتاهی بنویسید، قطعا تاثیرگذار نخواهد بود و نیاز آنها را برطرف نخواهد کرد. اما زمانی که می خواهید در مورد تولید محتوا چیست، محتوایی بنویسید، می توانید تعداد کلمات کمتری را انتخاب کنید. زیرا اضافه گویی باعث واکنش منفی کاربران می شود.

  • زمینه فعالیت

مورد بعدی که در تعیین طول محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است، زمینه فعالیت می باشد. به عنوان مثال اگر زمینه فعالیت سایت، آموزش باشد، قطعا نیاز است تا محتواهای طولانی تری تولید کنید. زیرا مخاطب می خواهد پس از خواندن مقاله شما، مهارتی کسب کند. اما زمانی که قرار است برای یک سایت گلفروشی، محتوا بنویسید، صرفا مشخصات گل، شرایط نگهداری، آبیاری، نوردهی،کوددهی و... بیان شود کافیست. در نتیجه شما می توانید محتوایی خلاصه تر و به دور از حاشیه تولید کنید.

  • توجه به پرسونای مخاطب

از دیگر پارامترهایی که تعیین کننده طول محتوا است، توجه به پرسونای مخاطب می باشد. باید ببینید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. به عنوان مثال در یک سایتی که مقالات آموزشی بارگذاری می شود، اگر مخاطبان افرادی مبتدی باشند، باید محتوای طولانی تری متناسب با موضوع تولید شود. اما در صورتی که مخاطبان افرادی باشند که آموزش های لازم را دیده اند و صرفا می خواهند اطلاعاتشان را تکمیل و یا به روز کنند، در این صورت می بایست محتوای مختصر و مفیدتری برای مخاطب تولید شود.

آیا طول محتوا بر سئوی سایت تاثیر می گذارد؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص طول محتوا برای سئو کاران به وجود می آید، ارتباط تعداد کلمات با سئوی سایت است؟ به طور کلی باید این را در نظر داشته باشید که سئو برای خودش یک دنیای بزرگ و بی انتها دارد! بنابراین نمی توانیم صرفا تعداد کلمات محتوا را یک عامل موثر و مستقیم بر سئوی سایت بدانیم. اما لازم است تا بدانید طول محتوای استاندارد برای سئو 350 کلمه است. یعنی اگر محتوایی که می نویسید، کمتر از 350 کلمه داشته باشد، این از نظر سئو بر سایت مورد نظر تاثیر منفی می گذارد.

تولید محتوا

محتوایی که در آن تمام اصول سئو رعایت شده باشد و بتواند رضایت خواننده را جلب کند، قطعا برای سئوی سایت مزایای زیادی دارد. آیا می دانید چرا؟ اگر به الگوی رفتاری کاربران در فضای مجازی و گول نگاهی بیندازیم، می بینیم که آنها در ابتدا نمی دانند که در بین هزاران سایت، کدام یک را برای مطالعه انتخاب کنند.

 پس از اینکه صفحه ای را باز می کنند، به صورت تیتروار محتوای آن را مطالعه می کنند. در صورتی که زیر عنوان ها با نیازشان همخوانی داشته باشد، قطعا از ابتدای صفحه محتوا را مطالعه می کنند. این باعث می شود که کاربران زمان بیشتری را در صفحه باز شده وقت بگذرانند. موتورهای جستجوگر، این رفتار کاربران را به منزله رضایت آنها تلقی می کنند. بنابراین می توان گفت محتوایی که بتواند کاربر را برای مدت طولانی تری جذب کند، از نظر سئو تاثیر مثبت دارد.

اما کاربرانی که در یک نگاه کلی محتوای سایت را برانداز می کنند و متوجه می شوند که با نوع نیازشان دخلی ندارد، قطعا صفحه را ترک می کنند. این از لحاظ سئو و موتورهای جستجوگر یک پوئن منفی به حساب می آید. در نتیجه بهتر است طول محتوا به گونه ای انتخاب شود که بتواند رضایت کاربران را جلب کند.

چگونه محتوای طولانی بنویسیم، بدون آنکه کاربران خسته شوند؟!

در خصوص طول محتوا چند نکته مهم مطرح است. توجه به این نکات باعث می شود تا مخاطبان از خواندن محتوایی که شما نوشته اید، خسته نشوند. این موضوع هم در بالا رفتن رتبه سایت تاثیر می گذارد و هم باعث جلب رضایت و نظر کاربران می شود. بنابراین به نکاتی که در ادامه برایتان عنوان می کنیم، توجه داشته باشید.

اگر محتوای طولانی می نویسید، از اضافه گویی و حاشیه پردازی خودداری کنید. این کار باعث می شود تا مخاطبان خسته شوند و مطالب مهم و اصلی را در میان این حاشیه پردازی ها گم کنند. بنابراین بهتر است محتوایی که می نویسید، مفید و موثر باشد.

محتوا باید هدفمند باشد

با توجه به طول محتوا سعی کنید این سه مورد را در مقاله تان اعمال کنید. با یک مقدمه جذاب شروع کنید. مقدمه باید  بخشی از آنچه که قرار است مخاطب در ادامه با آن آشنا شود را در بر بگیرد. سپس به اصل موضوع بپردازید. در پایان هم مقاله تان را با یک جمع بندی مفید، به پایان برسانید. به گونه ای که مخاطب متوجه هدفمند بودن مقاله شما شود.

جمع بندی نهایی

در این بخش آموزشی شما را با اطلاعاتی در مورد طول محتوا آشنا کردیم. با توجه به مواردی که در این بخش به آنها اشاره کردیم، شما باید طول محتوا را با توجه به هدفی که دارید و موضوع مقاله، تعیین کنید. به یاد داشته باشید اضافه گویی در محتوا نویسی باعث خسته شدن مخاطب می شود. در نتیجه این موضوع تاثیر منفی بر سئوی سایت می گذارد. معمولا محتواهایی بیشتر مورد پسند کاربران قرار می گیرند که طولانی تر باشد اما مفیدتر باشند. پس به این موضوع دقت داشته باشید و سعی کنید به جامعیت محتوا اهمیت دهید. حتی اگر محتوایی کوتاه باشد، اما هدفمند و موثر باشد، قطعا مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. پس به هدفمند بودن محتوا توجه داشته باشید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *