تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب برای تولید محتوا

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب برای تولید محتوا

یکی از اقدامات پیش از تولید محتوا، تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه همراه ما باشید.

پیشگفتار

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب چه تاثیری در کیفیت مقاله می گذارد؟ آیا می دانید به چه علت باید لحن مقاله تان را متناسب با پرسونای مخاطب تعیین کنید؟ اصلا منظور از پرسونای مخاطب چیست؟ با توجه به گسترش استفاده مردم از اینترنت، مخاطبان برای نیازهای مختلفی به پلتفرم های مجازی مختلف از جمله گوگل سر می زنند. در این میان هزاران و شاید میلیون ها مقاله مرتبط با نیاز مخاطبان وجود دارد که قطعا همه آنها خوانده نمی شود. بلکه آنهایی برگزیده می شوند که برای مخاطبان جذاب تر و گیراتر باشند. به همین علت محتوا نویس باید به گونه ای مقالات را نگارش کند که با سلیقه مخاطبان جور در بیاید.

در ادامه این بخش آموزشی عناوین زیر را مطالعه خواهید کرد:

مقدمه

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب در تولید محتوا و یا هر روش دیگر بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از کسب و کارها علی رغم بودجه های میلیونی یا میلیاردی که صرف تبلیغات خود کرده اند، بازخورد قابل انتظاری از این تبلیغات دریافت نکرده اند. آیا می دانید به چه علت؟ زیرا به پرسونای مخاطب توجهی نداشته اند. بنابراین باید بگوییم در دنیای پلتفرم های مجازی، قطعا مقاله ها و محتواهایی خوانده می شود که پرسونای مخاطب در نوشتن آنها در نظر گرفته شده باشد و لحن مقاله بر اساس آن تعیین شده باشد. به همین منظور می خواهیم در ادامه این بخش شما را به هر آنچه که لازم است در این خصوص بدانید، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

پرسونای مخاطب چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب را جدی بگیرید. اما چرا؟ منظور از پرسونای مخاطب چیست؟ به این مثال توجه کنید: ورزش زمانی نتایج رضایت بخشی را بر روی بدن شما دارد که در کنار آن تغذیه مناسبی هم داشته باشید. نظرتان در مورد این جمله چیست؟ دقیقا زمانی که شما در حال خواندن یک مقاله آموزشی در خصوص نوشتن محتوا هستید، مطلبی مرتبط با ورزش به چه کار شما می آید؟ قطعا اگر مابقی این مقاله هم در خصوص مطالب ورزشی باشد، شما سایت را ترک خواهید کرد و در سایت های دیگر جستجو را ادامه می دهید.

این دقیقا همان پرسونای مخاطب است که در حین نوشتن محتوا باید به آن توجه داشته باشید. پرسونا به این معنی است که شما مخاطبان خود را شناسایی کنید و بدانید که آنها چه نیازی دارند؟ در صورتی که پرسونای مخاطب به درستی تعیین شود، قطعا شما می توانید لحن مقاله را به درستی تعیین کنید. نتیجه توجه به این موارد می شود تولید محتوای هدفمند، تاثیرگذار و با کیفیت.

نیازهای کاربران با یکدیگر یکسان نیست

اهمیت تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب

با توجه به مثالی که در بالا ذکر شد، قطعا حالا دیگر می دانید تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب چه اهمیتی دارد؟ زمانی که شما در نگارش محتوا به پرسونا توجه داشته باشید، در واقع مخاطبان خود را مورد هدف قرار می دهید. طراحی پرسونای مخاطب و توجه به آن باعث می شود تا جلب توجه کاربران به راحتی شکل بگیرد. در نتیجه محتوا نویس می تواند به خوبی بازاریابی محتوایی را انجام دهد.

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب از آنجایی مورد اهمیت و توجه قرار گرفت که رقابت در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی به شدت تنگاتنگ شد. قطعا کاربران زمانی که محتوای مورد نیاز خود را جستجو نکنند، به سراغ سایت ها و پلتفرم های دیگر می روند. بنابراین برای جذب مخاطب حتما باید به پرسونا و نکات مهمی که در آن مطرح است، توجه شود.

چگونگی طراحی پرسونای مخاطب برای نوشتن محتوا

زمانی که شما بخواهید نوشتن یک محتوا را شروع کنید، تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب در درجه اهمیت بالایی قرار می گیرد. زیرا شما باید بدانید که برای چه کسانی و با چه هدفی محتوا می نویسید. بدون در نظر داشتم پرسونای مخاطب، حتی اگر تولید محتوا با کیفیت بالا انجام شود، باز هم تاثیرگذار نخواهد بود. بنابراین برای طراحی پرسونای مخاطب شما باید:

  • یک تعریف کلی از کاربران در ذهنتان داشته باشید
  • مشتریان و کاربران را دسته بندی کنید و نیازهای آنها را بشناسید
  • در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید
  • از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید

بنابراین با توجه به موارد بالا شما می توانید مرحله تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب را با موفقیت پشت سر بگذارید و نوشتن محتوا را آغاز کنید.

چگونه پرسونای مخاطب طراحی کنیم؟

چگونگی تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب

پس از اینکه در مورد نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، تحقیق و بررسی ها را انجام دادید، باید از خودتان یک سری سوالات بپرسید و پاسخ آنها را پیدا کنید. در این صورت است که می توانید لحن مقاله را تعیین کنید و محتوای هدفمند تولید کنید. این سوالات می توانند به شما کمک کنند تا یک پرسونای قوی و حرفه ای طراحی کنید.

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ جنسیت شان چیست؟ در چه رده سنی قرار دارند؟
  • نیاز آنها دقیقا چیست؟
  • تحصیلاتشان چیست؟
  • چه چیزهایی آنها را سرگرم می کند؟
  • سلیقه و باورهای مخاطبان به چه سمتی گرایش دارند؟
  • چه کسانی روی زندگی این مخاطبان بیشترین تاثیر را می گذارند؟
  • آنها چقدر تمایل به خریدهای اینترنتی و استفاده از اینترنت برای رفع نیازهایشان دارند؟
  • در کدام پلتفرم به دنبال نیازها و اهدافشان می گردند؟

و...

تمامی این پرسش و پاسخ ها به شما کمک می کند تا بتوانید پرسونای قدرتمندی را طراحی کنید و اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست آورید.

پس از طراحی پرسونای مخاطب، در نوشتن محتوا از چه لحنی استفاده کنیم؟

پس از اینکه شما پرسونای مخاطب را طراحی کردید، تقریبا تا حد بسیار زیادی به اطلاعاتی که برای نگارش محتوای هدفمند نیاز دارید، دست پیدا می کنید. پس حالا باید در مورد یک موضوع مهم تصمیم بگیرید؛ تعیین لحن مقاله. با توجه به اینکه مخاطبان شما به چه سمتی گرایش دارند، می توانید از لحن رسمی، نیمه رسمی، محاوره ای و دوستانه استفاده کنید.

طرح پرسش و پاسخ برای تعیین پرسونا

لحن رسمی بیشتر مناسب کاربران و مخاطبانی است که تحصیلات بالایی دارند و معمولا به دنبال مقالات تخصصی هستند. این کاربران بیشتر از هر چیز به کیفیت اطلاعات در تولید محتوا اهمیت می دهند. بنابراین اگر کاربران شما از این دسته افراد هستند، لحن رسمی را انتخاب کنید. در تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب باید به یک نکته مهم دیگر توجه کنید و آن هم کاربرانی هستند که به دنبال مقالات تخصصی اما روان هستند. برخی از کاربران در حال ارتقاء سطح و یا آموزش و یادگیری هستند. از این رو شما می توانید از لحن نیمه رسمی کمک بگیرید. این لحن در عین تخصصی بودن، روان و خوانا تر است. یعنی اگر شما در مقاله خود از یک اصطلاح تخصصی استفاده می کنید، حتما در ادامه معنی آن اصطلاح را با لحن دوستانه تر برای کاربران توضیح دهید.

لحن محاوره ای و دوستانه بیشتر مناسب کاربرانی است که به سرگرمی های مختلف گرایش دارند و صرفا شما باید از طریق سرگرمی آنها را جذب کنید. حال می خواهد مقاله آموزشی باشد یا تبلیغاتی. در هر صورت شما باید با لحن دوستانه یا محاوره ای آنها را به خواندن مقاله جذب کنید.

توجه به نیازها و خواسته های کاربران

تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب چه مزایایی دارد؟

با توجه به اطلاعاتی که در خصوص تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب کسب کردید، بهتر است تا با مزایای آن هم آشنا شوید.

  • درک بهتری از خواسته ها و نیازهای کاربران

زمانی که شما قبل از نوشتن محتوا، زمانی را به تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب اختصاص دهید، درک بهتری از خواسته ها و نیازهای کاربران پیدا می کنید. بدین ترتیب می توانید اطلاعات صحیح و کاملی را در اختیار آنها قرار دهید. دقیقا همان چیزی که به دنبالش هستند. این برای بالا رفتن بازدید سایت و رتبه گرفتن از گوگل قطعا بهتر خواهد بود.

  • شناسایی کاربران

از دیگر مزایای تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب این است که شما می توانید به خوبی نیازهای کاربران را شناسایی کنید. در نتیجه می توانید از این نیازها برای نوشتن مقالات بعدی نیز استفاده کنید.

  • تولید محتوای هدفمند و تاثیرگذار

قطعا زمانی که مقالات را متناسب با پرسونای مخاطب نگارش کنید، محتوایی هدفمند و تاثیرگذار تولید کرده اید. در نتیجه این موضوع باعث می شود تا کاربران گرایش بیشتری به خواندن مقالات شما پیدا کنند.

کلام آخر

در این بخش اطلاعاتی در خصوص اهمیت تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب در اختیارتان قرار دادیم. در واقع اهمیت دادن به پرسونای مخاطب قبل از شروع نوشتن محتوا، یکی از اقدامات پیش از تولید محتوا است که رعایت آن لازم و ضروری است. در صورتی که بتوانید یک پرسونای مخاطب خوب و حرفه ای طراحی کنید، به جرات می توانیم بگوییم نیمی از راه را رفته اید. زیرا به خوبی مخاطبان را جذب می کنید و در نهایت رضایت آنها جلب خواهد شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *