با مفهوم پیکتوگرام بیشتر آشنا شویم

با مفهوم پیکتوگرام بیشتر آشنا شویم

در این مطلب به بررسی پیکتوگرام ( تصویر نگاشت ) خواهیم پرداخت. در پایان مطلب نیز کاربرد و نکات طلایی برای طراحی تصویر نگاشت را مطالعه خواهید کرد.

پیشگفتار

پیکتوگرام چیست؟ برخی از افراد تصور می کنند که Pictogram یا تصویر نگاشت همان لوگو است. در صورتی که این تصور نادرست می باشد. تصویر نگاشت هنر دیزاین و ترسیم تصاویری ساده می باشد و از آن برای راهنمایی افراد استفاده می شود. Pictogram همچنین برای تمامی افراد در رده سنی مختلف و افرادی که توانایی خواندن ندارند قابل درک می باشد. در طراحی این نوع تصویر نگاشت از المان های کمی استفاده می شود و دارای کاربرد زیادی است. 

مقدمه

  • نکته اول: استفاده از نمادهای مفهومی و در عین حال ساده
  • نکته دوم: در طراحی پیکتوگرام از رنگ های متضاد استفاده نکنید. 
  • نکته سوم: توجه به گروه سنی مخاطبین 
  • نکته چهارم: تناسب بین چند Pictogram 
  • آموزش طراحی پیکتوگرام
  • مرحله اول: جمع آوری داده و اطلاعات
  • مرحله دوم: انتخاب نماد یا آیکون مناسب
  • مرحله سوم: تعیین مقدار عددی 
  • مرحله چهارم: چیدن تابلو 
  • مرحله پنجم: طرح پیکتوگرام را مرور نمایید

بررسی پیکتوگرام 

پیکتوگرام از چند علائم تصویری تشکیل شده است. Pictogram می تواند به راحتی پیام هایی را به مخاطبان منتقل نماید. در طراحی Pictogram از نماد بصری استفاده می گردد. تصویر نگاشت ها دارای تصاویر پیچیده ای نمی باشند و از آن ها می توان در مشاغل، فعالیت ها و صنایع مختلف استفاده کرد. 

ویژگی های Pictogram چیست؟ 

از مهم ترین ویژگی های پیکتوگرام می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    کاربرد اصلی Pictogram در جوامع بین المللی می باشد. در نتیجه تصویر نگاشت باید به صورتی طراحی گردد که برای کلیه جوامع مختلف قابلیت درک داشته باشد. 
2.    در طراحی  Pictogramاز هیچ نوع نوشتاری استفاده نمی شود. در نتیجه باید در طراحی آن از تصاویر قابل فهم استفاده شود. 
3.    کاربرد اصلی Pictogram در فضاهای محیطی می باشد به همین دلیل باید به گونه ای طراحی شود که در عین سادگی برای مخاطب قابل درک باشد. 
4.    طراح باید در زمینه طراحی Pictogram دارای خلاقیت باشد. طراح همچنین باید اصول واقع گرایی را در طراحی تصویر نگاشت رعایت نماید. در نتیجه در زمان طراحی تصویر نگاشت باید از به کار بردن تصاویری که نامفهوم هستند خودداری نمود. تصاویری که برای طراحی Pictogram انتخاب می شوند باید به صورت واقع گرایانه باشند و بتوانند مفهوم را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب منتقل نمایند. 

طراحی Pictogram

نکات طلایی برای طراحی پیکتوگرام 

طراحی پیکتوگرام کار نسبتا آسانی است. برای طراحی Pictogram از نماد یا آیکونی ساده و جذاب استفاده می شود. در زمان طراحی Pictogram نکات طلایی زیر را مد نظر داشته باشید: 

نکته اول: استفاده از نمادهای مفهومی و در عین حال ساده

نماد و آیکونی که برای طراحی Pictogram انتخاب کرده اید باید مرتبط با موضوع باشد. توجه داشته باشید که نماد یا آیکون باید ساده باشد زیرا پیام نمادهای پیچیده را مخاطب نمی تواند به راحتی درک کند. در صورت تمایل می توانید برای طراحی پیکتوگرام از اشکال ساده و اصلی نظیر مربع، دایره و ستاره استفاده کنید. 

نکته دوم: در طراحی پیکتوگرام از رنگ های متضاد استفاده نکنید. 

یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان طراحی پیکتوگرام مورد توجه قرار بگیرد انتخاب رنگ Pictogram می باشد. در صورتی که تمایل دارید در طراحی Pictogram از ترکیب دو یا چند رنگ استفاده کنید بهتر است از رنگ های متضاد استفاده نکنید. در صورتی که در طراحی Pictogram از ترکیب چند رنگ متضاد استفاده شود حواس مخاطبان پرت می شود و در نتیجه گیج می شوند. 
برای اینکه مخاطبان بتوانند پیام Pictogram را به راحتی درک نمایند بهتر است برای طراحی آن از یک رنگ اصلی استفاده کنید. از سایه های رنگی که انتخاب کرده اید می توانید به عنوان رنگ ثانویه در طراحی Pictogram استفاده نمایید. 

نکته سوم: توجه به گروه سنی مخاطبین 

درک هر فردی از نمادها و آیکون هایی که در طراحی تصویر نگاشت استفاده می شوند متفاوت می باشد. در صورتی که تمایل دارید برای کودکان Pictogram طراحی کنید بهتر است از تصاویری استفاده کنید که برای آن ها قابل درک باشد. 

نکته چهارم: تناسب بین چند پیکتوگرام


در صورتی که تمایل دارید در یک مکان از چند تصویر نگاشت استفاده نمایید بهتر است سبک طراحی همه آن ها را به صورت یکسان در نظر بگیرید. مخاطبین در این صورت می توانند بین Pictogram ها به راحتی ارتباط برقرار سازند. 

دیزاین Pictogram

آموزش طراحی پیکتوگرام 

برای طراحی Pictogram می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید: 

مرحله اول: جمع آوری داده و اطلاعات

ابتدا اطلاعات و داده های لازم را جمع آوری نمایید. داده ها را به شیوه ای صحیح دسته بندی کنید در این صورت می توانید به سادگی Pictogram مورد نظر خود طراحی نمایید. 

مرحله دوم: انتخاب نماد یا آیکون مناسب

نماد یا آیکون ها را با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید انتخاب نمایید. 

مرحله سوم: تعیین مقدار عددی 

برای هر یک از نمادها می توانید یک مقدار عددی را مشخص نمایید.

مرحله چهارم: چیدن تابلو 

در این مرحله از طراحی پیکتوگرام می توانید تابلوی مورد نظر خود را بچینید. در این صورت باید دو ستون ایجاد نمایید که بتوانید به راحتی داده ها و دسته ها را در این ستون ها قرار دهید. نماد یا آیکون ها را نیز می توانید بر اساس کلید یا مقدار عددی به تابلو بیفزایید. 
طرح نهایی Pictogram را مرور کنید. تمامی قسمت های Pictogram را مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله می توانید نظر دیگران را در مورد پیکتوگرامی که طراحی کرده اید بپرسید. 

آموزش طراحی پیکتوگرام

 کاربرد پیکتوگرام چیست؟ 

از مهم ترین انواع کاربرد پیکتوگرام می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    یک Pictogram می تواند به راحتی اطلاعات را در دسترس همه افراد در رده سنی مختلف قرار دهد. 
2.    از Pictogram در اماکن عمومی مختلف نظیر ایستگاه اتوبوس، ایستگاه مترو، فرودگاه، پارک و... استفاده می شود. 
3.    به کمک Pictogram می توان به راحتی بخش های مختلف یک مکان را به مخاطبان معرفی کرد. از تصویر نگاشت همچنین برای آشنایی مخاطبان با قوانین و مقررات استفاده می گردد.
4.    طراحی نشانه های راهنمایی و رانندگی، علائم هشدار برای ورود به مکان هایی که خطرناک هستند و... از مهم ترین انواع کاربرد پیکتوگرام است. 
5.    از Pictogram می توان برای نمایش تغییرات یا رتبه بندی استفاده نمود. 
6.    یکی دیگر از انواع کاربرد Pictogram نمایش وضعیت پروژه است. به کمک تصویر نگاشت می توان مواردی نظیر طرح پروژه و... را به نمایش گذاشت. 
7.    یکی دیگر از کاربردهای Pictogram نمایش پیشرفت پروژه می باشد. 

پیکتوگرام

معرفی بهترین نرم افزارها برای طراحی Pictogram چیست؟ 

 برای دیزاین پیکتوگرام از نرم افزارهای مختلفی می توان استفاده کرد. از بین نرم افزارهایی که برای   Pictogram design طراحی شده اند ایلاستریتور و فتوشاپ توانسته توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کنند. از مهم ترین مزایای طراحی Pictogram به کمک ایلاستریتور و فتوشاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1.    نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور نسبت به سایر نرم افزارها دارای کارایی، سرعت و امکانات پیشرفته تری می باشند. 
2.    این دو نرم افزار جزو نرم افزارهای کاربردی و رایج به شمار می روند.
3.    نرم افزار فتوشاپ برای طراحی پیکتوگرام و... از داده های پیکسلی استفاده می نماید. نرم افزار ایلاستریتور نیز برای طراحی پیکتوگرام و... از داده های برداری استفاده می نماید. 

بهترین نرم افزارها برای طراحی Pictogram

سخن پایانی

در این مطلب پیکتوگرام را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که در این مطلب مطالعه کردید لوگو و پیکتوگرام با یکدیگر متفاوت هستند. از پیکتوگرام در فعالیت ها و صنایع مختلف می توان استفاده کرد ولی لوگو هویت برند کسب و کار یا برند تجاری می باشد. در نتیجه می توان گفت Pictogram دارای کاربردهای بیشتری است. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *