آموزش صفر تا صد نگارش محتوا در تولید محتوای متنی

آموزش صفر تا صد نگارش محتوا در تولید محتوای متنی

یکی از اصولی که در تولید محتوای متنی باید رعایت کنید، نگارش محتوا است. اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا شما را با نحوه نگارش کردن محتوا آشنا کنیم.

 پیشگفتار


نگارش محتوا روشی است که شما می توانید به واسطه آن پیام خود را به خوبی به مخاطبان منتقل کنید. بخش مهمی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ به تولید محتوا برمی گردد. از این رو زمانی که یک محتوای متنی می نویسید، باید اصول و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید تا جذب مخاطب صورت بگیرد. اما آیا می دانید منظور از نگارش کردن محتوا چیست و چطور باید آن را انجام داد؟ اصلا انجام این کار چه تاثیری بر کیفیت محتوا می گذارد؟ یا قانون و قاعده تعریف شده برای نگارش کردن محتوا چیست؟ آنچه که می خواهیم در این بخش آموزشی به بررسی آن بپردازیم، تمام مطالب مهم در خصوص نگارش کردن محتوا است.
عناوینی که در ادامه این بخش آموزشی با آن آشنا می شوید، به شرح موارد زیر است:


مقدمه


نگارش محتوا بخشی از پروسه تولید محتوا به صورت حرفه ای و با کیفیت است. چرا که کیفیت محتوا در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. بنابراین برای رعایت نکات و مواردی که به کیفیت مربوط می شود، باید از یک سری قوانین و اصول تبعیت کرد. این قوانین و اصول همان قوانین نگارشی هستند که با رعایت آن در طول محتوا می توانید کیفیت محتوای تولید شده را بالا ببرید. از آنجایی که کاربران و مخاطبان در طول روز برای پاسخ به نیازهایشان به سراغ انواع محتوا می روند، آنچه که می نویسید، باید کاملا در چارچوب قوانین و اصول نگارشی باشند. در این صورت است که می توان گفت بازدید از محتوا بالا می رود و به تبع این رویداد برای موفقیت یک پوئن مثبت تلقی می شود. حال با ما همراه باشید تا در ادامه این بخش شما را با موارد مهم نگارشی آشنا کنیم.


منظور از نگارش محتوا چیست؟


آیا می دانید نگارش محتوا یعنی چه؟ در حقیقت رعایت دستور زبان و استفاده درست از علائم نگارشی که در زبان فارسی تعریف شده اند، به معنی نگارش کردن محتوا هستند. در حین نوشتن محتوا، رعایت موارد نگارشی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به این ترتیب، متن خواناتر و روان تر می شود. در نتیجه مخاطبان به خوبی می توانند متن را مطالعه کنند، اطلاعات آن را دریافت کنند و به طور کلی جذب شوند. پس نگارش کردن محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حتما باید رعایت شود. در غیر این صورت قطعا متنی که نوشته اید، قطعا خام و به نوعی گنگ به حساب می آید. حال برای اینکه به نگارش محتوا مسلط شوید، می خواهیم در ادامه این بخش شما را با اصول نگارشی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

اصول نگارشی یک محتوای سئو شده

مهمترین مسائلی که باید در نگارش محتوا به آن توجه داشته باشید، چیست؟


نگارش محتوا فقط به کار بردن علائم نگارشی نیست. بلکه یک سری مسائل مهمتر نیز برای نگارش کردن یک محتوا نیاز است. اما چه مسائلی؟ در ادامه با این موارد آشنا می شویم.

•    عناوین جذابی انتخاب کنید

یکی از موارد مهمی که در نگارش محتوا مطرح است، جذابیت متن و کاربر پسند بودن آن است. شما می توانید پس از تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب عناوین جذابی را طراحی کنید. تا جایی که امکان دارد، عناوین را کوتاه و مرتبط با موضوع انتخاب کنید. قطعا اگر کاربران به دنبال یک محتوای متنی متناسب با نیازشان باشند، یک نگاه کلی به عناوین می اندازند. در صورتی که عناوین برایشان جذاب و یا متناسب با نیازشان باشند، قطعا به خواندن مقاله ادامه می دهند. بنابراین برای جلوگیری از ترک زود هنگام کاربران از سایت، حتما روی نگارش عناوین تمرکز کنید.

•    نکات دستوری را رعایت کنید

نکات دستوری در هر زبانی متفاوت است. فرقی ندارد که شما می خواهید محتوایی با زبان فارسی بنویسید و یا انگلیسی؛ در هر صورت لازم است تا به رعایت نکات دستوری توجه داشته باشید. این نکات شامل مواردی همچون استفاده درست و به جا از فعل و فاعل، توجه به استفاده از اصول نشانه گذاری، توجه به طول پاراگراف ها و... می باشد. رعایت نکات دستوری خوانایی متن را افزایش می دهند. به همین علت کاربران می توانند ارتباط بهتری با متن برقرار کنند.

اهمیت نگارش صحیح محتوا

•    توجه به کیفیت متن با در نظر گرفتن نوع محتوا

یکی دیگر از اصولی که در نگارش محتوا باید به آن توجه داشته باشید، توجه به کیفیت متن با در نظر گرفتن نوع محتواست. ما در توضیح انواع محتوا به طور کامل این موضوع را شرح دادیم که نوشتن هر محتوا باید در چه چارچوبی صورت بگیرد. بنابراین می توانید با مطالعه بخش های قبلی، کیفیت متن را به گونه ای نگارش کنید که متناسب با نوع محتوا باشد.


ساختار و قالب محتوا را چگونه تعیین کنیم؟


یکی دیگر از موارد مهمی که در نگارش محتوا مطرح است، تعیین قالب و ساختار محتواست. به طور کلی یک محتوا شامل سه بخش اصلی یعنی نوشتن مقدمه، بدنه اصلی محتوا و نگارش قسمت نتیجه گیری می شود. بنابراین برای اینکه بتوانید یک محتوای خوب و کاربردی نگارش کنید، باید این سه ساختار مهم را در محتوایتان بگنجانید. با توجه به انواع مقدمه و نوشتن مقدمه، سعی کنید جملات مناسبی را در بخش مقدمه بگنجانید. چرا که مقدمه نویسی مناسب در جذب مخاطب تاثیر بسیار زیادی دارد.
 پس از آن بدنه محتوا را به گونه ای نگارش کنید که به تمام دغدغه ها و نیازهای کاربران پاسخ مناسبی داده شود. بدنه محتوا باید از جامعیت برخوردار باشد تا مخاطب بتواند بر اساس آن به سوالاتی که دارد پاسخ دهد. در بخش آخر نگارش محتوا شما باید قسمت نتیجه گیری را در نظر بگیرید. چرا که در چند پاراگراف باید برای مخاطبان خود عنوان کنید که هدف از نگارش این متن چه بود و در آن به چه مواردی اشاره شد. بدین ترتیب می توانید محتوایی با کیفیت نگارش کنید و طبق دستورالعمل های گفته شده، متنی منطبق با نیاز کاربران تالیف و نگارش کنید.

چگونه محتوا را نگارش کنیم؟
مهمترین علائم نگارشی که باید در نگارش محتوا از آنها استفاده کنید


بخش مهمی از نگارش محتوا به استفاده از علائم نگارشی برمی گردد. به همین علت شما باید با این علائم و محل استفاده از آنها آشنایی کامل داشته باشید. مهمترین و پرکاربردترین علائم نگارشی را در ادامه برایتان عنوان خواهیم کرد.
•    نقطه .
نقطه یکی از پرکاربردترین علائم نگارشی است که در پایان هر جمله از آن استفاده می شود. زمانی که جمله ای با یک نقطه به پایان می رسد، یعنی در واقع یک جمله کامل گفته شده و به پایان رسیده است. پس در آن جمله نباید هیچ ابهامی وجود داشته باشد. به غیر از جمله های پرسشی و تعجبی، نقطه در انتهای تمام جملات به کار گرفته می شود. توجه داشته باشید نقطه باید به کلمه‌ی قبل از خود، بچسبد.

•    ویرگول (کاما) ،

در نگارش محتوا از کاما یا ویرگول نیز استفاده می شود. ویرگول برای نظم دادن به نحوه خواندن متن استفاده می شود. در واقع زمانی که نیاز است بین دو کلمه یک مکث کوتاه وجود داشته باشد، از ویرگول استفاده می شود. استفاده از ویرگول باعث می شود تا خواننده به درک و فهم درستی از موضوع متن برسد. ویرگول به کلمه قبلی می چسبد و یک فاصله با کلمه بعدی می گیرد.

•    نقطه ویرگول ؛

در نگارش محتوا استفاده از نقطه ویرگول نیز مانند هر علائم نگارشی دیگر کاربرد دارد. استفاده از نقطه ویرگول ارتباط معنایی بین دو جمله را حفظ می کند. معمولا استفاده از آن به منظور جلوگیری از طولانی شدن جملات است. همچنین زمانی که نیاز است توضیحات تکمیلی در مورد جمله قبلی ارائه شود، به جای استفاده از نقطه، نقطه ویرگول استفاده می شود.

•    دو نقطه :

در نگارش محتوا زمانی که می خواهید نقل و قولی را بیان کنید، باید از دو نقطه استفاده کنید.  همچنین زمانی که می خواهید عبارتی را توصیف کنید نیز می توانید از دو نقطه استفاده کنید. 

•    سه نقطه ...

سه نقطه در واقع زمانی استفاده می شود که شما قصد دارید نام مواردی که مد نظرتان است را به کار نبرید. در حقیقت سه نقطه به نوعی جمله را ناتمام باقی می گذارد و باعث می شود تا مخاطب به موارد بیشتری فکر کند.

•    علامت سوال ؟ 

همانطور که همگی می دانید از علامت سوال یا علامت پرسشی در پایان یک جمله سوالی استفاده می شود.

•    علامت تعجب !

در نگارش محتوا زمانی که جمله ای تاکیدی است یا عاطفی، باید از علامت تعجب استفاده کنید. همچنین در پایان ندا و منادا نیز از علامت تعجب استفاده می شود؛ مانند "ای خدای مهربان!"

استفاده به جا از علامت تعجب

جمع بندی نهایی


در این بخش شما را با تمام مواردی که در نگارش محتوا باید رعایت کنید، آشنا کردیم. با توجه به آنچه که در این بخش عنوان کردیم شما می توانید محتواهای متنی تان را نگارش کنید. زیرا نگارش محتوا موضوع بسیار مهمی است چرا که باعث می شود مخاطبان منظور شما را به خوبی درک کنند. این قطعا یکی از راه های جذب مخاطب است که باعث می شود آنها متن های شما را بیشتر بپسندند. در نهایت باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که استفاده به جا از علائم نگارشی باعث می شود تا خواندن متن برای مخاطبان راحت تر و قابل فهم تر باشد. پس حتما از این علائم به جا استفاده کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *