فصل اول: تعاریف کلی تولید محتوا

فصل اول: تعاریف کلی تولید محتوا

آیا با تاثیر و اهمیت تولید محتوا آشنایی دارید؟ شناخت انواع محتوا و روش های تهیه محتوا به شما کمک می کند تا در عصر اینترنت پیشگام و بروز باشید.

تعاریف کلی تولید محتوا کدامند؟ کدام یک از این تعاریف دقیق و کمک کننده هستند؟ اصلا تولید محتوا چیست و چگونه میتوان به آن مسلط شد؟ در این مقاله و مقالات بعدی آموزش محتوای سئو شده، تلاش کرده ایم تا مطالبی جامع و کامل در اختیارتان قرار دهیم. به این ترتیب با مطالعه همه آن ها شما قادر خواهید بود که به موضوع محتوای سئو شده تسلط پیدا کرده و از آن کسب درآمد کنید. موضوعاتی که در این مقاله مطرح خواهند شد عبارتند از:

  • مقدمه
  • منظور از تولید محتوا چیست؟
  • تاثیر تهیه محتوا بر دیجیتال مارکتینگ
  • اهمیت تولید محتوا در تبلیغات
  • تاثیر استفاده از محتوا در بازاریابی محتوایی
  • انواع روش های تولید محتوا
    • 1. وبلاگ و متن
    • 2. ویدئو
    • 3. کتاب های الکترونیکی
    • 4. پادکست
    • 5. خبرنامه و ایمیل مارکتینگ
    • 6. اینفوگرافیک
  • کلام آخر

آنچه در ادامه می خوانید، صفر تا صد محتوا نویسی و تهیه محتوا است. در ادامه تعاریف کلی تولید محتوا را برایتان شرح خواهیم داد تا با آنها آشنا شوید و وارد این دنیای گسترده و هیجان انگیز شوید. 

مقدمه

تولید محتوا پادشاه است! حتما شما هم بارها و بارها این جمله را شنیده اید. اما آیا میدانید این جمله صرفا یک شعار تبلیغاتی نیست! بیل گیتس صاحب کمپانی مایکروسافت و کارآفرین معروف، در خصوص اهمیت محتوا نظرات بسیار زیادی را ارائه داده است. شاید از همان زمان بود که تولید و تهیه محتوا تا به این حد مورد اهمیت و توجه قرار گرفت. بنابراین آماده سازی محتوا برای وبلاگ، امروزه و در عصر اینترنت از اهمیت و جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. 

منظور از تولید محتوا چیست؟

بیل گیتس صاحب کمپانی مایکروسافت، در سال 1375 شمسی طی وبلاگی از نقش مهم تولید محتوا در آینده دنیا و اینترنت اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار داد. به طور کلی منظور از تهیه محتوا تهیه اطلاعاتی است که مورد پسند کاربران قرار بگیرد. طی این فرآیند ابتدا برای محتوا موضوعی متناسب با نیاز کاربران انتخاب می شود و سپس اطلاعاتی سئو محور و اصولی تهیه و تولید می شود. 
به طور کلی تهیه محتوا فقط شامل متن نمی شود؛ بلکه می توان از روش های مختلف مثل ویدئو، صوت، اینفوگرافیک و... نیز جذب مخاطب کرد. محتوا زمانی مورد پسند قرار می گیرد که مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.

البته سئو محور بودن محتوا نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. اما آیا میدانید چگونه باید یک محتوای ارزشمند، سئو محور و مخاطب پسند تولید کرد؟ اگر بخواهیم طی تعاریف کلی تولید محتوا پاسخ این سوالات را بدهیم باید بگوییم هر محتوایی که پاسخگوی مناسبی برای نیاز کاربران باشد و دغدغه های آنها را برطرف کند، محتوای ارزشمندی تلقی می شود. در مسیر تولید و تهیه محتوا با توجه به پرسونای مخاطب باید به محتوا هدف داد. اما پیاده سازی ویژگی های مهم موضوع بسیار مهمی است که در محتوا باید رعایت شود.

تاثیر تهیه محتوا بر دیجیتال مارکتینگ

امروزه شاهد این موضوع هستیم که دیجیتال مارکتینگ تا چه حد رشد و پیشرفت داشته است. خوب است تا بدانید دیجیتال مارکتینگ رابطه مستقیمی با تولید محتوا دارد. زیرا تهیه محتوا نوعی بازاریابی دیجیتالی به حساب می آید. در بازاریابی محتوایی، برای ترغیب به فروش یا رفع نیاز کاربران برای خرید یک محصول محتوا تولید می شود. البته باید بدانید بازاریابی محتوایی همیشه با هدف و برنامه ریزی پیش می رود. 

مهمترین موضوع برای جذب مخاطب و بازاریابی محتوایی، استراتژی است. استراتژی در واقع هدفی پنهان در محتوا نویسی و تهیه محتوا است که به طور غیر مستقیم مخاطب را ترغیب به خرید محصول می کند. قطعا تبلیغات مستقیم درصد جذب مخاطب را پایین می آورد. به همین علت در استراتژی هایی که برای تهیه محتوا در نظر گرفته می شد، ترغیب غیر مستقیم مخاطب برای خرید هدف اصلی است. این هدف با برنامه ریزی پیش می رود و برای آن تولید محتوا می شود.

اهمیت تولید محتوا در تبلیغات

شاید برایتان جالب باشد تا نظر کارشناسان و نویسنده های معروف و موفق در زمینه بازاریابی محتوایی را بدانید. طبق نظر این افراد، آنقدری که مردم مایلند تا قصه و داستان محصولات را بشنوند، به دنبال دیدن یا خریدن محصول نیستند! این موضوع به خوبی عنوان می کند که از چه طریق باید برای دیجیتال مارکتینگ محتوا تولید کرد.
این را در نظر بگیرید که اگر افراد به دنبال مطالعه ویژگی های محصول بودند، خواندن بروشور محصول یا دفترچه راهنما، اطلاعات کافی در اختیار آنها قرار می داد. اما در حقیقت چیزی که باعث رونق کسب و کارها و تجارت های آنلاین شده است، دانش تولید محتوا و استفاده صحیح از آن است.  حال آیا می دانید چرا تهیه محتوا اهمیت زیادی دارد؟

تولید محتوا برای بازاریابی
 

در گذشته که کسب و کارهای اینترنتی چندان رونق نداشت، صاحبین مشاغل و برندها به پشتوانه پول تبلیغات محیطی گسترده انجام می داند. از این طریق شمار زیادی از مردم و مخاطبان را مورد هدف قرار می دادند و با درخواست و تقاضای گسترده برای خرید روبرو می شدند. این شیوه بازاریابی تنها مختص کسانی بود که پول و قدرت زیادی داشتند. اما با مرور زمان و گسترش استفاده مردم از اینترنت، افراد زیادی به سمت کسب و کارهای دیجیتالی و اینترنتی روی آوردند. به گونه ای که این روزها شاهد هستیم کسب و کارهای خانگی با تبلیغات اینستاگرامی پا گرفته اند و به شهرت رسیده اند.
حال که متوجه شدید دیجیتال مارکتینگ تا چه حد گسترش یافته است، حتما به رقابتی که بین کسب و کارها به وجود آمده، پی بردید. با توجه به رقابت بالا در این زمینه، کسی به شهرت می رسد که تولید محتوای ارزشمندتری داشته باشد. در واقع با بالا بردن قدرت تهیه محتوا، قدرت برند نیز بالا می رود. این است اهمین تولید محتوا بر تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ.

تاثیر استفاده از محتوا در بازاریابی محتوایی

آیا میدانید تولید محتوا چه تاثیری در بازاریابی محتوایی دارد؟ به طور کلی این را در نظر داشته باشید که افراد از طریق محتواسازی اعتماد کاربران را جلب می کنند. زمانی که اعتمادسازی شکل بگیرد، قطعا مخاطبان زیادی به سمت کسب و کارها جذب می شوند. در واقع آنها به دنبال کردن محتواهای بعدی نیز ترغیب می شوند. حتی اگر در گام و محتواهای اول، مخاطب تمایلی به خرید نداشته باشد، در صورتی که محتوا جذاب باشد، آن را دنبال می کند تا روزش را بسازد! همین دنبال کردن به مرور، زمینه خوبی برای خرید و استفاده از خدمات را فراهم می کند. 
در واقع تولید محتوا یک پل ارتباطی قوی بین صاحبین مشاغل و مشتریان به وجود می آورند. آنها از این طریق فرصتی پیدا می کنند تا با سایر رقیب هایشان، رقابت کنند. بنابراین در صورتی که محتوای قوی تری تولید کنند، شانس بیشتری برای به شهرت رسیدن پیدا می کنند. به همین علت محتوا باید هدفمند باشد تا تاثیرگذار واقع شود. 
 
کیفیت محتوا مهم است

تهیه محتوای قدرتمند، بازدید سایت را بالا می برد. بنابراین از این طریق رتبه سایت بهبود پیدا می کند و پس از آن تولید محتوا در راس و مبنای اصلی کار قرار خواهد گرفت. کسانی که بازدید سایتشان بالاست، از طریق نظرات کاربران سرنخ های جدید برای تهیه محتواهای بعدی به دست می آورند. به این ترتیب می توانند با موفقیت بیشتری محتوا تولید کنند و قدرت محتواهایشان را بالا ببرند. محتوایی که طبق نظر و سلیقه مخاطبان تهیه شده باشد، قطعا تاثیر گذارتر خواهد بود.

انواع روش های تولید محتوا

تولید محتوا برابر خلق یک اثر هنری جدی و مهم است. ما باید محتوایی تولید کنیم که ضمن پیاده سازی اصول سئو، کاربر پسند باشد. زمانی که مخاطب از محتوا خوشش بیاید، با آن سرگرم شود و یا از آن چیزهای زیادی یاد بگیرد، در گام های بعدی نیز به دنبال کردن محتوا ترغیب می شود. بنابراین برای خلق محتوای تاثیرگذار باید ابتدا انواع آن را بشناسید.

1.    وبلاگ و متن

 از جمله رایج ترین انواع محتوا، وبلاگ و پست های متنی هستند. این متن ها به صورت کوتاه و بلند نوشته می شوند. زیرا بسیاری از کاربرانی که در اینترنت سرچ می کنند، برخلاف تصور عموم به دنبال متن های طولانی هستند. خواندن این متن ها برای آنها به معنی بالا رفتن اطلاعات تلقی می شود. همچنین آنها بر این باور هستند که با خواندن یک متن طولانی اطلاعات کاملتری به دست می آورند. پس محتوای متنی طولانی باید اطلاعات جامع تر و با جزییات بیشتر در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهد. در صورتی که مخاطب از خواندن یک محتوای طولانی نتیجه خوبی بگیرد، این به نفع صاحب سایت است.

تولید محتوا طبق پرسونای مخاطب
 

اما در کوتاه نویسی قضیه کمی متفاوت تر خواهد بود. زیرا بسیاری از اطلاعات باید در چند کلمه به کاربر فهمانده شوند. این از نظر سئو نیز تاثیر کمتری دارد. با این حال بسیاری از افراد، روی کوتاه نویسی متمرکز هستند و با توجه به نیاز مخاطبشان تشخیص می دهند که محتوای کوتاه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

2.    ویدئو

نقش ویدئو در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی بسیار پررنگ و شفاف است. در صورتی که ساختار ویدئو درست و اصولی باشد، قطعا به یک ویدئو پربازدید و تاثیرگذار تبدیل می شود.

3.    کتاب های الکترونیکی

بخش دیگری از تولید محتوا به کتاب های الکترونیکی یا PDF برمی گردد. معمولا پی دی اف محتوایی تخصصی است که برای آشنایی کامل کاربران تولید می شود.

4.    پادکست

پادکست نیز یکی از انواع روش های تولید محتوا است که طرفداران زیادی دارد. بسیاری از کسانی که خواندن مطالب بنا به هر دلیلی برایشان ممکن نیست، از پادکست برای بالا بردن اطلاعاتشان استفاده می کنند. خوب است تا بدانید پادکست ها تا 80 درصد روی مخاطب تاثیر می گذارند و آنها را درگیر می کنند.

5.    خبرنامه و ایمیل مارکتینگ

این روش تولید محتوا کمی خاص و حساس است. زیرا باید طی محتوای بسیار کوتاه با عنوان جذاب، خبر جدیدی را به سمع و نظر مخاطبان برساند. اعتمادسازی در این شیوه تهیه محتوا بسیار مهم است.

6.    اینفوگرافیک

اینفوگرافیک هم لذت سمعی و هم لذت بصری برای مخاطب دارد. ارائه شفاف اطلاعات در این شیوه محتواسازی، بزرگترین مزیت آن است.

 
محتوای مخاطب پسند و سئو محور

کلام آخر

تولید محتوا امروزه یک موضوع بسیار مهم است. از این طریق چه کسب و کارهایی که رونق گرفته اند و چه برندهایی که به شهرت رسیده اند. رعایت اصول تولید و تهیه محتوا و همچنین شناخت آن به کاربران کمک می کند تا محتوای قدرتمند و تاثیرگذاری تولید کنند. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *