تولید محتوا چیست؟ - چگونه محتوای تاثیرگذار تولید کنیم؟
به راستی تاثیر تولید محتوا در زندگی امروزی چیست؟ محتواها بر چه اساسی تولید می شوند و چه تاثیری در کسب و کارها دارند؟
پیشگفتار
تولید محتوا چیست و چه تاثیری در گسترش کسب و کارها دارد؟ آیا تا به حال به پاسخ این سوال فکر کرده اید؟ آیا میدانید تعاریف کلی تولید محتوا چیست و چگونه می توانید از ابزارهای تولید محتوا استفاده کنید؟
با توجه به گسترش و بالا رفتن استفاده مردم از اینترنت، تهیه محتوا امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل شما باید بدانید محتوا نویسی و تهیه محتوا چه تاثیری در کسب و کارها دارد. و یا بدانید که چگونه می توانید از طریق محتواهای مختلف کسب درآمد کنید. به همین منظور در مقاله ای که پیش رو دارید قصد داریم به یک سری عنوان های مهم که به شرح زیر است، بپردازیم.
- مقدمه
- تولید محتوا چیست؟
- اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
- بررسی چرخه تولید محتوا- از طراحی تا اجرای محتوا
- تعیین هدف
- پیاده سازی استراتژی تولید محتوا
- تولید محتوا
- توزیع
- تحلیل
- اصلاح و به روز رسانی
- آیا تولید محتوا همان تبلیغات است؟
- چه کسب و کارهایی به تهیه محتوا نیاز دارند؟
- سخن پایانی
مقدمه
اهمیت تولید محتوا به گونه ای است که تحت هیچ شرایطی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. زیرا مردم برای یافتن پاسخ سوالاتشان، به سراغ محتواهای مختلف می روند. اینکه چه محتوایی برای آنها محبوب است و یا چه محتوایی گیراتر است، موضوعی مهم و تاثیرگذار در زمینه تهیه محتوا است. در صورتی که شما بدانید اقدامات پیش از تولید محتوا چیست و چگونه باید از آنها استفاده کنید، قطعا به موفقیت های بی شماری در این زمینه می رسید. حال بهتر است به توضیح انواع محتوا و به طور کلی محتوا نویسی و تولید آن بپردازیم.
تولید محتوا چیست؟
در واقع منظور از محتوا همان چیزی است که همه ما روزانه به دفعات زیاد با آن سروکار داریم. این محتواها همگی برای ما پیام و اطلاعاتی را به همراه دارند که این اطلاعات در زمینه های مختلف به ما کمک می کند. از ساده ترین نوع محتوا که صحبت های یک راننده تاکسی در مورد وضعیت دلار باشد، تا پیچیده ترین آنها که در مورد محتوا نویسی و تهیه ویدو است، همگی حاوی پیام یا تبلیغاتی هستند. حتی همین مقاله ای که در حال خواندن آن هستید، نوعی محتوا است که ما برای بالا رفتن آگاهی و آموزش به شما تولید کردیم.
با توجه به تعاریف کلی که از تهیه محتوا داشتیم، حالا دیگر شما می دانید محتوا چیست و چه کاربردی دارد. شما می توانید محتواهای حاوی آگاهی و اطلاعات را از طریق رسانه های دیجیتال یا غیر دیجیتال دریافت کنید. یا حتی برعکس، محتوا را خودتان تولید کنید و به دیگران اطلاعات دهید. بنابراین زمانی که شما دیگران را از هر روشی به درک درست برسانید، تولید محتوا کرده اید.
اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
در این بخش به اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوایی می پردازیم. با توجه به تعاریف کلی تولید محتوا، شاید سوالات زیادی در ذهنتان به وجود بیاید. سوالاتی از قبیل اینکه آیا با انتشار عکس یا ویدیو در اینستاگرام می توان محتوای تاثیرگذار تولید کرد؟ در حقیقت آپلود کردن عکس یا فیلم در اینستاگرام نوعی محتوا است. اما در خصوص اینکه چه محتوایی تاثیرگذار است و به بازاریابی محتوایی تبدیل می شود، موضوع کمی متفاوت می شود.
روزانه میلیون ها محتوای مختلف تولید می شوند. این محتواها از طریق ساخت، ضبط یا طراحی تهیه می شوند. اما قطعا تمام آنها تاثیرگذار نیستند. زیرا اگر اصول محتوا نویسی یا تهیه محتوا در آنها رعایت نشود، قطعا مخاطب سمع و نظرش را به محتوای دیگری اختصاص می دهد. یک محتوا زمانی بازدهی بالا دارد که با هدف باشد. کسانی که برای محتواهای خود هدف تعیین می کنند و در راستای رسیدن به یک هدف واحد و مشخص تلاش می کنند، موفق تر هستند.
اما به غیر از هدف عوامل مهم دیگری هستند که در بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ تاثیر می گذارند. آیا میدانید مراحل تولید محتوای تاثیرگذار چیست؟ موارد زیر را با دقت بررسی کنید.
- تعیین هدف
- پیاده سازی استراتژی تولید محتوا
- تولید محتوا
- توزیع
- تحلیل
- اصلاح و به روز رسانی
در صورتی که محتوا از چرخه بالا عبور نکند و بدون توجه به آن تولید شود، بی تاثیر است. پس شما باید به گونه ای محتوا تولید کنید که بتوانید از آن درآمدزایی کنید.
بررسی چرخه تولید محتوا- از طراحی تا اجرای محتوا
همانطور که گفتیم محتوا باید به گونه ای تولید شود که بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد. در بخش قبلی یک چرخه 6 مرحله از تهیه محتوا برایتان عنوان کردیم. تفاوتی ندارد که محتوای شما متنی باشد یا تصویری؛ در هر صورت باید با در نظر گرفتن این چرخه تهیه و تولید شود. حال به بررسی و تجزیه این چرخه می پردازیم.
-
تعیین هدف
قبل از هر چیزی شما باید هدفتان از تهیه محتوا را مشخص کنید. آیا می خواهید کالای مورد نظرتان را به فروش برسانید؟ آیا می خواهید برند سازی کنید؟ آیا قصد دارید با سایرین رقابت کنید؟ و... در این صورت به مسیر خود جهت می دهید. محتوایی که بدون در نظر گرفتن هدف تولید شود، قطعا بی تاثیر خواهد بود.
-
پیاده سازی استراتژی تولید محتوا
در مرحله بعدی باید برای محتوای خود استراتژی در نظر بگیرید. استراتژی مجموعه ای از ایده های کارآمد در تولید محتوا است که به شما کمک می کند تا بدانید از چه جهتی باید شروع کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید برای فروش توت فرنگی تبلیغ کنید، می توانید برای آن استراتژی طراحی کنید. استراتژی ها از روش های غیر مستقیم مخاطب را به هدف می رساند. به طور مثال از طرز تهیه کیک توت فرنگی محتوا تولید کنید و سپس اشاره داشته باشید به تاثیر استفاده از توت فرنگی تازه در طعم کیک. یا در مورد فواید توت فرنگی برای بدن بنویسید. در هر صورت شما می توانید با طراحی استراتژی یک محتوای قدرتمند تولید کنید.
-
تولید محتوا
حال با توجه به هدفی که تعیین کردید و استراتژی هایی که در نظر گرفتید، تولید محتوا را شروع کنید. در این مرحله شما باید ببینید که مخاطبانتان به چه نوع محتوایی گرایش دارند؟ آیا آنها بیشتر مایلند مطلب بخوانند یا به دیدن ویدیو علاقه دارند؟ برای تهیه محتوا باید از انتخاب صحیح عنوان، سئو کردن محتوا، تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب و سایر موارد مهم استفاده کنید.
-
توزیع
حالا پس از تهیه محتوا، نوبت به انتشار آن می رسد. در این مرحله شما باید محتوایی که تولید کردید را در پلتفرم مورد نظر آپلود کنید.
-
تحلیل
پس از انتشار محتوا، باید آن را تحلیل کنید و ببینید که تا چه حد از محتوا استقبال شده است. اگر استقبال نشده علتش چیست؟ اگر استقبال شده علت آن چیست؟ تجزیه و تحلیل این موارد به شما کمک می کند تا برای محتواهایی که قرار است در آینده تولید کنید قدرتمندتر عمل کنید.
-
اصلاح و به روز رسانی
با توجه به دستاوردهایی که در مرحله قبل از محتوای تولید شده پیدا کردید، در این مرحله باید اصلاح و به روز رسانی کنید. در صورتی که کار شما نقصی داشت، باید آن را اصلاح کنید و نسخه به روز شده از محتوا را مجدد ارائه دهید. این کار نشان می دهد که شما به سلیقه مشتری اهمیت می دهید و همیشه می خواهید محتوای همیشه سبز در اختیار آنها قرار دهید.
آیا تولید محتوا همان تبلیغات است؟
برای بسیاری از افراد این سوال پیش می اید که آیا تولید محتوا همان تبلیغات است؟ شاید از این رو چنین سوالی برای شما پیش آمده که اکثرا محتواهای قدرتمند را برای تبلیغات دیده اید. اما در حقیقت پاسخ این سوال خیر است! تبلیغات یک پیام یک طرفه است. یعنی شما صرفا می خواهید محصول یا خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید. به طور مثال تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات بیلبوردی تبلیغاتی یک طرفه هستند.
اما در خصوص تهیه محتوا موضوع فرق دارد. زیرا شما با مخاطبتان یک ارتباط دوطرفه برقرار می کنید. آیا میدانید چرا؟ زیرا در چرخه تهیه محتوا شما محتواهای خود را از چند فیلتر مختلف عبور می دهید. با مشتریان خود تعامل برقرار می کنید و گاهی تبلیغاتتان را به صورت غیر مستقیم انجام می دهید. همه این کارها به خاطر جلب اعتماد مشتری است.
در واقع باید بگوییم تبلیغات بیشتر در مرحله آگاهی و اطلاع رسانی قرار دارد. اما تولید محتوا در مرحله پایین تری است و صرفا روی تبلیغات تمرکز ندارد. با این حال برای تولید هر کدام از آنها باید گرایش مخاطب در نظر گرفته شود. زیرا چه تبلیغات و چه محتوا باید مورد پسند مخاطب واقع شود.
چه کسب و کارهایی به تهیه محتوا نیاز دارند؟
اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که چه کسب و کارهایی به تهیه محتوا نیاز دارند، باید به همه مشاغل اشاره داشته باشیم. زیرا امروزه مخاطبان گرایش زیادی به محتواهای مختلف دارند و آنها را دنبال می کنند. در صورتی که شما برای گسترش و معرفی کسب و کارتان از این عرصه عقب بمانید، قطعا رقیبانی هستند که جایتان را بگیرند. پس دقت داشته باشید و برای کسب درآمد، افزایش درآمد، برندسازی، جلب اعتماد مشتری و... محتوا تولید کنید.
سخن پایانی
ما در این بخش به طور کامل در خصوص تولید محتوا و نحوه انجام آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم. همچنین راز موفقیت و چرخه تهیه محتوا را نیز برایتان عنوان کردیم. به خاطر داشته باشید شما می توانید از طریق تهیه محتوا به کسب درآمد یا بالا رفتن درآمد برسید. به شرط آنکه بدانید از چه تکنیک هایی باید استفاده کنید و چگونه باید هدفتان را تعیین کنید. در نهایت هم باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که رمز اصلی موفقیت در تبلیغات و بازاریابی، تهیه محتوای تاثیرگذار است.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید