بررسی کاربرد لوگو یا علامت تجاری

بررسی کاربرد لوگو یا علامت تجاری

در این مطلب ابتدا انواع لوگو را مورد بررسی قرار خواهیم داد سپس برخی از مهم ترین کاربرد لوگو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

پیشگفتار 

کاربرد لوگو برای مشاغل و شرکت های تجاری مختلف چیست ؟ آیا با طراحی یک لوگو حرفه ای می توان مشتریان زیادی را جذب کرد ؟ این سوالات ممکن است قبل از طراحی یک لوگو به ذهن برخی از افراد خطور کنند. در پاسخ به آن ها باید بگوییم که بهتر است هر فردی قبل از طراحی علامت تجاری مورد نظر خود ابتدا بهتر است با انواع لوگو و کاربردهای لوگو آشنا شود سپس نسبت به طراحی یک لوگو کاربردی اقدام نماید. 

مقدمه 

1.    تعریف لوگو و بررسی انواع کاربرد لوگو 
2.    بررسی انواع مدل های لوگو 
3.    مهم ترین کاربرد لوگو 
4.    سخن پایانی 

تعریف لوگو و بررسی انواع کاربرد لوگو 

لوگو جزو نشانه های گرافیکی است که به شکل سمبل، نوشتار، علامت یا به صورت ترکیبی از این موارد طراحی می شود. از این علامت تجاری شرکت های تولیدی، صنعتی، تجاری و ... استفاده می کنند. طراحی لوگو برای کسب و کارهای مفید نیز کاربردی است. یکی از مهم ترین انواع کاربرد لوگو این است که مشاغل و شرکت های تجاری مختلف می توانند به کمک این علامت تجاری نوع خدمات و محصولات خود را به راحتی به مشتریان و مخاطبین خود معرفی کنند. لوگو با توجه به اینکه بصری است خیلی راحت در ذهن افراد حک می گردد و ماندگاری بیشتری را در ذهن دارد. 

بررسی انواع مدل های لوگو 

علامت تجاری یا لوگو دارای سه نوع مختلف تصویری، نوشتاری و ترکیبی است. برای طراحی هر یک از این نوع لوگوها می توان از حروف، نمادها، تصاویری که نمایانگر برند و ... هستند استفاده کرد. بهتر است شما لوگویی را برای طراحی انتخاب کنید که با علامت تجاری رقبایتان تفاوت داشته باشد. شایان ذکر است که طراحی لوگو بهتر است توسط فردی انجام شود که مدرک رشته طراحی لوگو را داشته باشد و در مورد شیوه های طراحی لوگو نیز اطلاعات کافی را داشته باشد.  
در صورتی که بخواهیم نگاهی جزئی تر به انواع لوگو داشته باشیم باید بگوییم که لوگوها با توجه به اصول رشته طراحی لوگو به 7 دسته زیر تقسیم می شوند:

عکس لوگو

1.    لوگو نوشتاری یا مونوگرام ( لترمارک ):

علامت تجاری مونوگرام از حروف تشکیل می شود و برای طراحی آن اغلب از حروف ابتدایی نام برند استفاده می گردد. 

2.    لوگو تایپ یا ورد مارک:

برای طراحی این نوع لوگو نیز از یک کلمه با فونت خاص که بتواند به تنهایی معرف نام برند باشد استفاده می شود. 

3.    لوگو نمادین یا تصویری: 

برای طراحی این نوع علامت تجاری از یک تصویر گرافیکی یا آیکون استفاده می گردد. این تصویر باعث می شود تا زمانی که مخاطب به لوگو فکر می کند تصویر آن در ذهنش نقش بندد. 

4.    لوگو انتزاعی:

این نوع لوگوها جزو خاص ترین لوگوهای تصویری به شمار می روند. برای طراحی علامت تجاری انتزاعی به جای یک تصویر معمولی از تصویر هندسی انتزاعی استفاده می گردد. این تصویر انتزاعی می تواند نشان دهنده یک تجارت خاص باشد. 

5.    لوگو مسکات:

این نوع علامت تجاری به کمک یک کاراکتر خاص و اغلب به صورت رنگی طراحی می شود. نمایش این لوگو به شکل کارتونی است.

6.    لوگو ترکیبی:

این نوع لوگو به صورت ترکیبی از لوگوهای تصویری، مسکات، نوشتاری یا لوگو انتزاعی طراحی می شود. طراحی لوگو اگر به کمک ترکیبی از متن و تصویر انجام شود لوگویی با طرح خلاقانه خلق خواهد شد. 

7.    لوگو امبلم:

این نوع علامت تجاری به صورتی طراحی می گردد که فونت داخل یک آیکون یا نماد قرار داده می شود. این مدل لوگو دارای ظاهری کلاسیک و سنتی است و می تواند تاثیر قابل توجهی را روی مخاطبین داشته باشد. از لوگو امبلم برای سازمان ها، مدارس، آژانس های دولتی، وزارتخانه ها استفاده می گردد. 
هر کدام از این نوع علامت های تجاری دارای ویژگی های خاص خود می باشند. بهتر است شما ابتدا با فردی که در این زمینه مهارت لازم را دارد مشورت کنید تا بتوانید لوگوی مورد نظر خود را طراحی کنید. فردی که طراحی لوگو را انجام می دهد باید در تمامی شیوه های طراحی لوگو مهارت کافی را داشته باشد تا بتواند هر یک از این نوع لوگوها را به راحتی طراحی نماید. 

مهم ترین کاربرد لوگو

مهم ترین کاربرد لوگو 

لوگو یا علامت تجاری دارای کاربردهای زیادی است از مهم ترین کاربردهای لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

1.    ایجاد تمایز:

یکی از مهم ترین انواع کاربرد لوگو دادن نمادی خاص به تجارت و کسب و کار شما است. با طراحی یک لوگوی کاربردی برند تجاری تان از برند رقبای تجاری که دارید متمایز تر به نظر می رسد. قبل از طراحی لوگو بهتر است با فردی که در این زمینه تخصص لازم را دارد مشورت کنید تا بتوانید لوگویی را طراحی انتخاب کنید که به خوبی تمایز آن با سایر رقبای تجاری تان احساس شود. 

2.    ایجاد ارتباط:

یک لوگوی مناسب باید قابلیت به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم و اساسی شرکت یا کسب و کار شما را داشته باشد. لوگو همچنین باید با توجه به نوع فعالیت و خدماتی که شما ارائه می دهید به کمک فرم و رنگی مناسب طراحی شود.

3.    یادآوری برند برای مخاطبین:

یک علامت تجاری حرفه ای می تواند در همان نگاه اول روی مخاطب تان تاثیر زیادی داشته باشد. علاوه بر این اگر لوگو به درستی و به صورت کاربردی طراحی شود بدون شک تا مدت ها در ذهن مخاطبین و مشتریان شما ثبت می گردد. 

تصویر لوگو

4.    علامت تجاری پایه و اساس برند شما است

با طراحی یک لوگو مناسب و حرفه ای می توانید روی احساسات مشتریان خود تاثیر زیادی داشته باشید. برخی از افراد تصور می کنند که طراحی لوگو تنها بخش کوچکی از برند شرکت یا کسب و کار آن ها است. در صورتی که این تصور نادرست است و لوگو را می توان پایه و اساس برند دانست.  
برای طراحی یک لوگو از رنگ ها و فونت هایی که شما مد نظر دارید استفاده می شود. توجه داشته باشید که لوگویی که برای طراحی انتخاب کرده اید روی کارت های ویزیت، صفحات وب سایت، سربرگ ها و ... باید وجود داشته باشد به همین دلیل می توان گفت یک علامت تجاری می تواند به کسب و کار یا شرکت شما هویت ببخشد. 

کاربرد انواع لوگو

5.    هدایت مشتری به سمت شرکت یا کسب و کار:

یکی دیگر از مهم ترین انواع کاربرد لوگو هدایت مشتری به سمت شرکت است. logo یا لوگو اگر به صورت تخصصی طراحی شود به عنوان عنصری زیبا شناختی و بصری تلقی می شود و برای همیشه در ذهن مشتریان ثبت می گردد. ممکن است برخی از مشتریان شما نام شرکت یا کسب و کارتان را فراموش کنند ولی با مشاهده علامت تجاری تخصصی شما بلافاصله نام شرکت یا کسب و کار شما را به یاد خواهند آورد.  

6.    تقویت وفاداری به برند:

مشتریان خواهان ماندگاری می باشند. علامت تجاری باید به صورتی طراحی شود که با رشد نام تجاری شما برای مشتریان و مخاطبین آشنا تر شود. اگر مشتریان با لوگو شرکت یا کسب و کار شما آشنایی داشته باشند باعث می شود تا با مشاهده لوگو احساس کنند که برند شما قابل اعتماد و در دسترس تر است. 

به عنوان مثال زمانی که شما برای خرید یک لباس به فروشگاه می روید و ناگهان روی رگال یک لباس با برند با کیفیت و معروف توجه تان را به سمت خود جلب می کند بدون شک فورا آماده خرید آن لباس می شوید. زیرا انواع پوشاک این برند برای شما قابل اعتمادتر هستند. اگر طراح لوگو بتواند علامت تجاری شرکت یا کسب و کار شما را به صورت حرفه ای و مناسب طراحی کند بدون تردید اعتماد مشتریان به لوگوی شما بیشتر خواهد شد. در نتیجه وفاداری به برند نیز با سرعت زیادی در ذهن مشتریان شکل می گیرد. بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین کاربردهای لوگو ایجاد وفاداری در مخاطب نسبت به برند شما است. 

7.    تبلیغات و بازاریابی:

یکی دیگر از مهم ترین انواع کاربرد لوگو تبلیغات و بازاریابی برای برند شما است. اگر لوگو به درستی طراحی شود بدون تردید می تواند نسبت به کارت ویزیت، بروشور و ... تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد. در نتیجه می توان گفت یکی از با اهمیت ترین کاربردهای لگو انجام تبلیغات برای برند شرکت یا کسب و کار شما است. 

مهم ترین کاربردهای لوگو

سخن پایانی:

کاربرد لوگو برای برند یک شرکت یا کسب و کار بیشمار است. اگر شما علامت تجاری ندارید بهتر است هر چه زودتر نسبت به طراحی یک لوگو کاربردی و تخصصی اقدام کنید. در این صورت برندتان برای همیشه در ذهن مخاطبین ماندگار خواهد شد. 

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *