بایدها و نبایدهای استفاده از علائم نگارشی و نیم فاصله در محتوای متنی

بایدها و نبایدهای استفاده از علائم نگارشی و نیم فاصله در محتوای متنی

علائم نگارشی و نیم فاصله در محتوا نویسی اهمیت ویژه ای دارند. اگر می خواهید با جایگاه این علائم نگارشی و استفاده درست آنها آشنا شوید، با ما همراه باشید.


پیشگفتار


علائم نگارشی و نیم فاصله چه کاربردهایی دارند؟ آیا می دانید دقیقا چه زمانی باید از این اصول و علائم نگارشی استفاده کرد؟ اهمیت استفاده از علائم نگارشی چیست؟ همانطور که می دانید، استفاده به جا از علائم نگارشی زبان فارسی اهمیت زیادی دارد. در زبان فارسی تعدادی علائم نگارشی وجود دارند که استفاده به جا از آنها باعث افزایش خوانایی و روان بودن متن دارد. در نوشتن محتوا بخشی از اصول و چارچوب محتوا نویسی ایجاب می کند که شما متنی روان و خوانا برای مخاطب بنویسید. پس با این تفاصیل، استفاده به جا از این علائم نگارشی و همچنین روش استفاده از نیم فاصله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این بخش آموزشی تصمیم داریم شما را به طور کامل با این موضوع آشنا کنیم. آنچه که در ادامه این بخش مطالعه خواهید کرد، به شرح موارد زیر است:

مقدمه


علائم نگارشی و نیم فاصله هر دو در نوشتن محتوا حائز اهمیت هستند. یک نویسنده باید این مهارت را در خود تقویت کند که متن محتوایش را هر چه روان تر و هر چه خواناتر بنویسد. چرا که در یان صورت مخاطب به درستی متوجه منظور و هدف نویسنده می شود و این به معنی رسیدن به هدف است. شاید گمان کنید که کسب اطلاعات در خصوص قواعد نگارشی از اهمیت چندان زیادی برخوردار نباشد. اما در حقیقت این موضوع دقت شما در مقاله نویسی را بالا می برد و به سئوی سایت کمک زیادی می کند. برای اینکه بدانید از علائم نگارشی و نیم فاصله در کجا و چطور استفاده کنید و همچنین اهمیت استفاده از این قواعد در محتوا نویسی چیست، در ادامه این بخش با ما همراه باشید.


اهمیت استفاده از علائم نگارشی و نیم فاصله در محتوا


آیا می دانید علائم نگارشی و نیم فاصله در تولید محتوا چه تاثیری دارند؟ همانطور که می دانید استفاده به جا از علائم نگارشی، موجب می شود تا مخاطب درک درستی از جمله بندی شما داشته باشد. با استفاده از این علائم، جمله ها با یک آرایش خاص و مرتب در سایت بارگذاری خواهند شد و این باعث جلب رضایت کاربران می شود.
 همچنین "نیم‌فاصله" که به آن فاصله درون کلمه نیز می گویند، یکی دیگر از مواردی است که رعایت آن باعث بالا رفتن سرعت خوانایی متنی می شود. از چه جهت؟ از این جهت که وقتی یک فاصله بین "می" و "شود" وجود داشته باشد، گاهی اوقات ممکن است کاربران گمان کنند که با این فاصله باید عبارت و کلمه دیگری را بخوانند! در حالی که این دو کلمه با یکدیگر معنی پیدا می کنند.
 به عنوان مثال زمانی که یک شخص در حال خواندن یک مقاله 1000 کلمه ای باشد، رعایت نیم فاصله به او کمک می کند تا بدون گمراه شدن، مقاله را مطالعه کند. به عنوان مثال "می‌شود" در خواندن سریع مقاله، بدون هیچ خطایی خوانده خواهد شد. حال آنکه اگر بین این دو فاصله وجود داشته باشد، ممکن است خطایی در خواندن متن به وجود بیاید.
 

تاثیر علائم نگارشی بر سئو چیست؟

یکی از موارد مهمی که برای سئو کردن محتوا به آن نیاز دارید، تولید محتوای بدون غلط و بدون مشکل نگارشی است. رعایت علائم نگارشی و نیم فاصله به شما کمک می کند تا متن را با دقت بالاتری بنویسید و از طریق محتوا نویسی بدون ایراد، مخاطب را مورد هدف قرار دهید. بدین ترتیب کاربران پس از ورود به سایت و خواندن چند خط از محتوا، خسته نمی شوند و سایت را ترک نخواهند کرد. این در سئوی سایت نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.


آیا گوگل متوجه رعایت علائم نگارشی و نیم فاصله می شود؟


اگر می خواهید بدانید که آیا گوگل متوجه علائم نگارشی و نیم فاصله می شود یا خیر، باید بگوییم بله! Google یک پلتفرم قدرتمند با هوش مصنوعی است که دائما در حال آپدیت و به روز رسانی می باشد. حتی رعایت علائم نگارشی باعث می شود تا موتورهای جستجو، نتایج را بهتر به کاربران نمایش دهند. به عنوان مثال اگر شما در انتهای یک جمله پرسشی از علامت سوال (؟) استفاده نکنید، قطعا جمله تان به حالت پرسشی خوانده نمی شود. بنابراین هم برای بهینه سازی موتورهای جستجو و هم برای جلب رضایت کاربران لازم است تا از علائم نگارشی و نیم فاصله استفاده کنید.
حال سوال اینجاست، آیا کاربران هنگام سرچ موضوعات مورد نظرشان از نیم فاصله استفاده می کنند؟ به عنوان مثال کلمه ایده‌آل، باید بدون فاصله نوشته شود. اما آیا کاربران این موضوع را رعایت می کنند؟ قطعا خیر! تقریبا باید بگوییم اکثر کاربران بدون توجه به این موضوع عبارات مد نظرشان را جستجو می کنند. به همین علت است که بسیاری از سایت ها، در محتوا نویسی نیم فاصله را رعایت نمی کنند. چرا که بدین ترتیب موتورهای جستجو بهتر می توانند نتایج را به کاربران نمایش دهند.
 
جدا سازی پاراگراف ها با کلید Enter

 در هر صورت باید این را در نظر بگیرید که ممکن است بسیاری از کاربران با نیم‌فاصله موضوعات مد نظرشان را سرچ کنند! با توجه به اینکه شمار زیادی از کاربران بدون در نظر گرفتن نیم فاصله عبارات مد نظرشان را سرچ می کنند، زمانی که می خواهید برای بالا رفتن سئوی سایت محتوا بنویسید، بهتر است که نیم فاصله در متن رعایت نشود.


از علائم نگارشی و نیم فاصله در کجا استفاده کنیم؟


آیا می دانید استفاده از علائم نگارشی و نیم فاصله در چه جاهایی مناسب است؟ به طور کلی نیم فاصله زمانی استفاده می شود که دو کلمه با یکدیگر تناسب معنایی داشته باشند. به مثال های روبرو توجه کنید. ایده‌آل، فوق‌العاده، می‌گویند، بین‌المللی و... در تمام این عبارات، بین دو کلمه نیاز به هیچ گونه فاصله و اسپیسی نبود. قطعا این موضوع باعث می شود تا کاربران متن را به راحتی بخوانند. اما کجا و چگونه از علائم نگارشی استفاده کنیم؟
علائم نگارشی و نیم فاصله هر دو برای بالا رفتن کیفیت متن مورد استفاده قرار می گیرند. پس برای اینکه متن با کیفیتی بنویسید، حتما از آنها در جای مناسب استفاده کنید. علائم نگارشی شامل نقطه، ویرگول، علامت سوال، علامت تعجب، پرانتز، گیومه و... می شوند. حال بهتر است با جایگاه هر یک از این علائم نگارشی آشنا شویم.

•    نقطه .

از نقطه برای اتمام جمله استفاده می کنیم. در سئوی محتوا استفاده از این علامت نگارشی اهمیت زیادی دارد. چرا که یکی از اصول سئو کردن محتوا، استفاده از جملات کوتاه است.

علائم نگارشی کدامند؟
 
•    ویرگول ،

از ویرگول زمانی استفاده می کنیم که نیاز است در خواندن جمله یک مکث و توقف کوتاه به وجود بیاید. گاهی اوقات استفاده بجا یا نابجا از ویرگول معنی جمله را متفاوت می کند. مثال: بخشش، لازم نیست اعدامش کنید. بخشش لازم نیست، اعدامش کنید.

•    علامت سوال ؟

در نگارش محتوا از علامت سوال در انتهای یک جمله پرسشی استفاده می شود. 

   علامت تعجب !

علامت تعجب برای توصیف هیجانات در پایان جملات به کار می رود.

•    دو نقطه :

در نگارش محتوا از دو نقطه برای بیان نقل و قول استفاده می کنیم.

•    نقطه ویرگول ؛

جایگاه نقطه ویرگول در انتهای جمله ای است که به پایان رسید، اما جمله کوتاه بعد از آن، بافت معنایی جمله قبلی را کامل می کند.

•    پرانتز ()

در نوشتن محتوا استفاده از پرانتز زمانی انجام می شود که نیاز به توضیح مختصر و اضافه در مورد جمله ای که بیان شده است، باشد. 

استفاده از نیم فاصله برای کلمه های دو بخشی
نکات تکمیلی


در بخش قبلی شما را با اهمیت استفاده از علائم نگارشی و نیم فاصله آشنا کردیم. حال در این بخش لازم است تا پیرو توضیحات قبلی، یک سری نکات تکمیلی را به شما ارائه دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید محتواهایتان را به خوبی نگارش کنید.

  • اگر اولویت بالا رفتن سئوی سایت است، هرگز از نیم فاصله استفاده نکنید.
  • در استفاده از علائم نگارشی این را در نظر بگیرید که آنها به کلمه قبل از خودشان می چسبند و از کلمه بعدی شان یک فاصله می گیرند.
  •  از هر یک از علائم نگارشی درست و به جا استفاده کنید. استفاده نادرست از علائم نگارشی، باعث سردرگم شدن مخاطب و همچنین کاهش کیفیت محتوا می شود.
  • در نوشتن محتوا، حتی اگر از علائم نگارشی استفاده می کنید، باز هم باید طول پاراگراف ها و جملات را کوتاه انتخاب کنید. پاراگراف ها و جملات طولانی در بهینه سازی سایت و صفحه مورد نظر تاثیر منفی می گذارند.
  • علامت نقطه تنها در پایان جملات امری و خبری استفاده می شود. هرگز از نقطه در پایان جملات پرسشی یا تعجبی استفاده نکنید.

 

جمع بندی نهایی


در این بخش اطلاعاتی در خصوص اهمیت استفاده از علائم نگارشی و نیم فاصله در اختیارتان قرار دادیم. به خاطر بسپارید که علائم نگارشی در محتوا، مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده عمل می کنند. قطعا این تابلوهای راهنما شما را از وضعیت جاده، تغییر مسیر، سرعت مجاز، سبقت و... آگاه می کنند و در نهایت باعث می شوند تا شما رانندگی ایمنی داشته باشید. علائم نگارشی و نیم فاصله نیز همین حکم را در محتوا دارند. استفاده از آنها مخاطب را راهنمایی می کند که چطور محتوا را بخواند و چگونه درست متوجه منظور نویسنده شود. بنابراین از تمامی علائم نگارشی و نیم فاصله، درست و به جا استفاده کنید تا متن با کیفیتی داشته باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *