آموزش گام به گام بازاریابی محتوایی
از بازاریابی محتوایی چه می دانید؟ آیا با اصول تولید آن آشنایی دارید؟ در این بخش آموزش گام به گام بازاریابی محتوا را برایتان عنوان خواهیم کرد.
پیشگفتار
بازاریابی محتوایی یک یاری کننده در دنیای تجارت است. آیا می دانید به چه علت؟ در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی، تولید محتوای ارزشمند، تاثیر بسیار زیادی در گسترش کسب و کار دارد. اما بهتر است در تعاریف کلی تولید محتوا در مورد بازاریابی محتوا اطلاعات زیادی کسب کنید تا به موفقیت برسید. به همین دلیل در بخشی که پیش روی شماست، می خواهیم مفاهیم و نکات مربوط به این شیوه بازاریابی را در اختیارتان قرار دهیم. شاید تاثیراتی که از این شیوه بازاریابی می گیرید، کسب و کار و درآمد شما را متحول کند! آنچه در این بخش مطالعه می کنید شامل موارد زیر است:
- مقدمه
- منظور از بازاریابی محتوایی چیست؟
- مزایای بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- بالا رفتن سئوی سایت
- بهبود خدمات مشتری
- کمک به بهبود روابط عمومی
- چند نکته در مورد اصول بازاریابی محتوایی
- مراحل انجام بازاریابی محتوایی
مقدمه
بازاریابی محتوایی این روزها بیش از هر روز دیگر بر سر زبان ها است. آیا می دانید چرا؟ زیرا با گسترش جمعیت و بالا رفتن تعداد کسانی که تجارت و کسب و کاری را برای خود راه اندازی کرده اند، دیگر شیوه بازاریابی سنتی کافی نیست. بنابراین کسی که تفکرش را با قوانین بازاریابی دیجیتالی همگام سازد، در این عرصه موفق تر است. تولید محتوا برای جذب مخاطب و جذب مشتری زمانی چاره ساز و تاثیرگذار است که شما بدانید تولید محتوا چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید. در نهایت شما تاثیر آن را با کسب مهارت و تجربه زیاد و همچنین سود بالا خواهید دید. به همین منظور خواندن این بخش را از دست ندهید و گام اول به سوی موفقیت را از همینجا شروع کنید.
منظور از بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی امروزه یکی از شیوه های نوین و تاثیرگذار در معرفی، گسترش و جذب مشتری برای کسب و کارها است. این روزها شاهد این موضوع هستیم که مردم توجه زیادی به محتواهای مختلف دارند. محتوای متنی، محتوای تصویری، محتوای صوتی و... همگی جزو مواردی هستند که توجه افراد مختلف را به شدت جلب می کنند. به همین علت باید بگوییم محتوایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که جذاب و گیرا باشد. حال ممکن است گرایش مخاطبان به سمت محتوای طنز گونه باشد یا به سمت محتوای آموزشی.
در واقع در بازاریابی با محتوا مشتری باید ابتدا جذب شود. این گام اول است. پس تمرکز اصلی روی جذب مشتری و پس از آن کار کردن روی نظر و سلیقه مشتری است. تقریبا می توان گفت از چند دهه پیش، این شیوه بازاریابی به قدری تاثیرگذار و موفق بوده است که امروزه معدود شرکت هایی نسبت به آن بی توجه هستند. تولید محتوا اگر قدرتمند و هدفمند باشد قطعا منجر به جذب مشتریان دائمی خواهد شد.
مزایای بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
حال که متوجه تعریف کلی بازاریابی محتوایی شدید، بهتر است مزایای آن را نیز بشناسید. بیشتر کسانی که می خواهند برندسازی کنند، از طریق طراحی سایت و تشکیل صفحه توجه شمار زیادی از مخاطبان را به خود جلب می کنند. همانطور که می دانید اعتماد مشتریان به صفحاتی که در وب تشکیل می شود، به مراتب بیشتر از سایر پلتفرم های دیگر است. به همین علت شما از مزایای زیادی برخوردار می شوید. می پرسید چه مزایایی؟ به موارد زیر توجه کنید.
بهبود سئو در دنیای تجارت، به معنی قدرت گرفتن است. زمانی یک سایت سئوی مناسبی دریافت می کند که محتوای سئو شده و مطابق با الگوریتم های گوگل تولید کند. به بیان ساده اگر بخواهیم به مهمترین نکات گرفتن رتبه بالا در گوگل اشاره کنیم، باید بگوییم این پلتفرم محتواهای با کیفیت تر و ارزشمندتر را مطابق با جستجوی کاربران در اختیار آنها قرار می دهد. اگر محتوای تولید شده با الگوریتم های گوگل مطابقت داشته باشد، قطعا رتبه بالا از گوگل دریافت می کند. در نتیجه سئوی سایت بالا رفته و بازاریابی محتوایی کاربران بیشتری را هدف قرار می دهد.
شاید گمان کنید تولید محتوا صرفا برای جذب مشتری در آینده است. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است! در استراتژی بازاریابی محتوایی مطالب شما باید هم آموزشی باشند و هم تاثیرگذار. در نظر گرفتن به روز رسانی برای محتواهای تولید شده نیز یک گزینه عالی برای حفظ رتبه در گوگل است. به خاطر داشته باشید، محتوایی که برای بازاریابی تولید می شود، باید هم برای مشتریان نکات آموزشی را به همراه داشته باشد و هم پاسخگوی سوالات آنها باشد. در کنار این موارد رفع نیاز مشتری نیز اهمیت ویژه ای دارد.
این روزها مردم از طریق محتوا می توانند روابط عمومی شان را تقویت کنند. پس باید در نظر بگیرید یکی از مزایای بازاریابی محتوایی کمک به بهبود روابط عمومی است. این موضوع به طور غیر مستقیم مشتری را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال کسانی که دائما اخبار تکنولوژی را دنبال می کنند، همیشه می خواهند اطلاعات به روز و آپدیتی داشته باشند. در این میان ممکن است نیاز به خرید یکی از این وسایل دیجیتالی را در خود ببینند. پس می توان از طریق اخبار و آگاهی رسانی نیز جذب مشتری کرد.
چند نکته در مورد اصول بازاریابی محتوایی
یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود مردم برای دنبال کردن محتواهای مختلف مشتاق شوند، جذاب بودن آن است. بنابراین اگر می خواهید محتوای شما تاثیرگذار باشد، باید با اصول بازاریابی محتوایی آشنایی داشته باشید. آیا می دانید اصولی که از آن حرف می زنیم، شامل چه مواردی می شود؟ به موارد زیر توجه کنید.
-
برای محتوای خود ارزش ایجاد کنید
در بازاریابی محتوایی، بالا بردن ارزش محتوا به معنی جلب توجه مخاطب است. محتوایی که تولید می کنید، باید سرگرم کننده و آموزشی باشد. ارزش محتوا زمانی بالا می رود که اطلاعات شایسته و مناسبی در آن وجود داشته باشد. هر چقدر اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید، سودمندتر باشد، قطعا بازخورد بهتری از جانب مخاطبان خود دریافت می کنید.
-
برای زمان ارزش قائل باشید
از دیگر اصولی که باید در بازاریابی محتوایی رعایت کنید، بالا بردن سرعت عمل تان است. اگر ارزش زمان را به خوبی بدانید، قطعا بازخورد بهتری از محتواهای خود دریافت می کنید. منظور از بالا بردن سرعت عمل و ارزش قائل شدن برای زمان این است که از هر فرصتی برای به اشتراک گذاری محتواها استفاده کنید.
-
منبع محتوا را ذکر کنید
در بین محتواهایی که تولید می شود، مردم به دنبال آنهایی هستند که موثق و درست باشد. در بازاریابی محتوایی بیان حقایق برای مردم اهمیت بالایی دارد. بنابراین برای محتوای خود حتما منبع ذکر کنید. در این صورت مخاطب محتوای شما را جدی می گیرد و با دقت بررسی می کند.
مراحل انجام بازاریابی محتوایی
اگر مشتاق هستید تا بدانید بازاریابی محتوایی چگونه باید انجام شود، حتما مراحل زیر را دنبال کنید. در این بخش تصمیم داریم مراحل تولید محتوای سئو شده و سبز را برایتان عنوان کنیم.
مرحله اول: هدف را مشخص کنید
بدون مشخص کردن هدف، تولید محتوا غیر ممکن است. قبل از هر اقدامی باید بدانید مسیر حرکت چیست و از چه طریقی باید بازاریابی را انجام دهید. بازاریابی باید به گونه ای باشد که سود و منفعتی را برای شرکت به همراه داشته باشد. در غیر این صورت محتوا عملا بی تاثیر است.
مرحله دوم: شناخت مخاطب
در این مرحله از بازاریابی محتوایی باید بدانید چه کسانی مخاطبان شما هستند. ویژگی های آنها را بشناسید و علایق و سلیقه آنها را در نظر بگیرید. در این بخش تعیین لحن مقاله و توجه به پرسونای مخاطب اهمیت بالایی دارد. زیرا رابطه مستقیمی با شناخت مخاطب دارد.
مرحله سوم: تعیین استراتژی محتوا
برای تعیین استراتژی محتوا باید به پرسونای مخاطب توجه کنید و ببینید گرایش مخاطبتان به چه سمتی است. البته این مبحث بسیار گسترده است. اما بدانید که پس از شناخت مخاطب، می توانید با در نظر گرفتن پرسونا، استراتژی برای تولید محتوا را تعیین کنید.
مرحله چهارم: تعیین پلتفرم برای بازاریابی محتوایی
شما باید ببینید مخاطبانتان بیشتر در چه پلتفرمی به دنبال محتوا هستند. ایمیل، اس ام اس، بلگ، شبکه های اجتماعی و... . سپس بر اساس آن محتوا تولید کنید.
مرحله پنجم: تشکیل تیم برای تولید محتوا
تیم سازی کنید. زیرا شما برای خلق یک محتوای تاثیرگذار به یک تیم حرفه ای نیاز دارید. در تیم تیم حضور استراتژیست محتوا، مدیر محتوا، نویسنده، کپی رایتر، مدیر شبکه شبکه های اجتماعی و طراح گرافیک نیاز است.
مرحله ششم: ایده پردازی
شما باید با تیمی که تشکیل داده اید، جلسه ای بگذارید و در مورد استراتژی تولید محتوا بحث کنید. در این صورت تصمیمات جدی و تاثیرگذاری می گیرید. در این جلسات بعد از ایده پردازی شما در خصوص بازاریابی محتوایی تصمیم می گیرید.
مرحله هفتم: مشخص کردن تقویم محتوا
پس از مشخص شدن همه چیز، تقویم محتوا تعیین کنید. در این تقویم باید برنامه تولید محتوا، زمان انتشار و ترویج محتوا را تعیین کنید. سپس به آن عمل کنید تا همه چیز طبق برنامه ریزی هایتان پیش برود.
مرحله هشتم:
حالا همه اقدامات پیش از تولید محتوا را انجام داده اید. وقت آن رسیده که محتوای شگفت انگیزی را خلق کنید و از تمام دانش و اطلاعات خود برای بازاریابی محتوایی بهره بگیرید.
مرحله نهم: انتشار و ترویج
در این مرحله پس از به پایان رسیدن تولید محتوا آن را انتشار دهید و ترویج کنید. سپس منتظر بازتاب آن و نتیجه برنامه ریزی هایتان باشید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید