محتوای نقد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

محتوای نقد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در خصوص محتوای نقد چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید چگونه می توان این محتوا را تولید کرد؟ با ویژگی های آن چقدر آشنایی دارید؟

پیشگفتار

نقد را می توان در قالب محتوا بیان کرد؟ آیا می دانید محتوای انتقادی یا ری ویو چگونه محتوایی است؟ یا با روش تولید این نوع محتوا آشنایی دارید؟ به طور کلی Review به معنای خلاصه کردن و یا مرور کردن است. بنابراین زمانی که شما می خواهید در قالب ری ویو یک محتوا بنویسید، باید در خصوص موضوعی نقد و بررسی انجام دهید. اما برای اینکه بتوانید بر نوشتن این گونه محتوا مسلط باشید، لازم است تا آموزش هایی ببینید. به همین منظور در این بخش آموزشی تصمیم داریم شما را با مباحث مرتبط در خصوص این نوع محتوا آشنا کنیم. آنچه که در ادامه مطالعه خواهید کرد، به شرح عناوین زیر است:

مقدمه

نقد یا ری ویو محتوایی است که به استدلال، انتقاد، بررسی و تجزیه و تحلیل می پردازد. به همین منظور شیوه تولید محتوا باید به گونه ای باشد که از زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دهد. ممکن است بعضی از سایت ها تنها به تولید این نوع محتواها بپردازند. پس شما به عنوان یک نویسنده سئوکار باید بدانید که رعایت چه نکات و ویژگی هایی در نوشتن این محتوا مهم و ضروری است. از این رو تصمیم داریم در ادامه این بخش شما را به طور کامل با محتوای مروری یا ری ویو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محتوای نقد یا ری ویو چگونه محتوایی است؟

نقد، محتوایی است مروری و تحلیلگر! در واقع کسانی که محتوای نقد می نویسند، از یک مقاله اصلی الهام می گیرند و این ری ویو را برای محتوای اصلی می نویسند. در ری ویو محتوا به بررسی نکات مهمی که در مقاله اصلی وجود دارد، پرداخته می شود. بنابراین چنین محتواهایی صرفا جنبه انتقادی ندارند. بلکه از جهات مختلف مقاله اصلی را مورد تجزیه و تحلیل و آنالیز قرار می دهند.

به طور کلی محتوای نقد بیشتر در خصوص مقالات تحقیقاتی و مهم تولید می شود. در ری ویو، بر خلاف مقاله اصلی و اولیه، هیچ گونه اطلاعات جدیدی در اختیار کاربران قرار داده نمی شود. بلکه این محتوا صرفا حول محور بررسی و تجزیه و آنالیز محتوای اصلی می چرخد. پس باید به این موضوع توجه داشته باشید و اطلاعاتی مازاد بر اطلاعات مقاله اصلی در محتوای نقد به کار نبرید.
 
ویژگی های محتوای نقد

اهداف اصلی از تولید محتوای نقد یا ری ویو چیست؟

همانطور که در توضیح انواع محتوا به این موضوع اشاره کردیم، هر محتوایی که تولید می کنید، با هدف یا هدف هایی نوشته می شود. بنابراین شما باید با این اهداف آشنایی کامل داشته باشید و بر طبق آن محتوا نویسی کنید. حال ببینیم هدف از تولید محتوای نقد چیست و چرا بعضی از افراد تنها از این محتواها برای وب سایتشان استفاده می کنند؟

•    تعیین برداشت کامل از موضوع مقاله اصلی

یکی از اهداف مهم محتوای نقد این است که یک برداشت کلی و کامل در خصوص مقاله اصلی در اختیار مخاطبان قرار دهد. گاهی اوقات ممکن است امکان بررسی یک مقاله علمی چند صد صفحه ای برای کاربران وجود نداشته باشد. در این صورت آنها به مقالات نقد و یا مروری مراجعه می کنند و چکیده کاملی از محتوای اصلی را مطالعه  خواهند کرد. در این صورت بدون آنکه مقاله اصلی را خوانده باشند، به اطلاعات مهم و قابل توجه در آن مقاله دست پیدا می کنند.

•    بررسی نقاط ضعف و قوت مقاله اصلی

از دیگر اهداف محتوای نقد این است که به بررسی نقاط ضعف و قوت مقاله اصلی می پردازد. شاید بسیاری از کاربران حتی با مطالعه مقاله اصلی، متوجه نقاط ضعف و قوت آن نشوند. در این صورت  بررسی محتوای مروری برای آنها بهتر است. زیرا باعث می شود تا به این نقاط ضعف و قوت مقاله اصلی پی ببرند و به موارد مهم توجه داشته باشند.
 
نگارش محتوای ری ویو

محتوای نقد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آیا می دانید محتوای نقد دارای چه ویژگی هایی است؟ در واقع برای نوشتن محتوا، ضمن توجه به اهدافی که برای آن تعریف شده است باید به ویژگی هایی که باید از آن برخوردار باشد نیز توجه داشته باشید. از این رو بهتر است به ویژگی های محتوای نقد که در ادامه مطرح می کنیم توجه کنید.

•    دارای خلاصه باشد

ویژگی اول محتوای نقد این است که حتما باید در ابتدای متن، یک خلاصه و یک نگاه کلی نسبت به اطلاعات محتوا داشته باشد تا خوانند بداند که دقیقا با چگونه محتوایی روبرو است. شما می توانید مشروح عناوین و یا اطلاعات مهم مقاله تان را در این خلاصه مطرح کنید.

•    دارای ارزیابی کلی باشد

در محتوای نقد، شما باید به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازید. همانقدر که انتقاد می کنید، همانقدر هم ارزیابی کنید تا کاربران متوجه واکنش های شما نسبت به محتوا شوند. در محتوای مروری یا ری ویو، برای خواننده مهم است که نویسنده چه برداشتی از این مقاله داشته است.

•    پیش بینی کنید

یکی دیگر از ویژگی های مهم محتوای نقد این است که نویسنده میزان استقبال کاربران از این محتوا را پیش بینی کند. خوب است تا نویسنده در طول محتوای ری ویو به بررسی این بپردازد که آیا کاربران بیشتر به سمت نقاط منفی موضوع جذب شده اند یا نقاط مثبت آن؟ در این صورت سایر خوانندگان هم اطلاعات مفیدی در خصوص محتوا به دست می آورند. این دقیقا همان چیزی است که در تولید محتوا باید به آن توجه داشت؛ مفید بودن محتوا برای خواننده.
 
اصول مهم در نقد محتوا

چگونه یک محتوای نقد خوب و حرفه ای بنویسیم؟

حال که با اقدامات پیش از تولید محتوای نقد آشنا شدید، بهتر است تا ببینیم چطور می توان چنین محتوایی را تولید کرد و چگونه آن را خوب و حرفه ای بنویسیم؟ شاید در ابتدا گمان کنید که نوشتن یک ری ویو کار عجیب و غریب یا سختی باشد. اما باید بگوییم برخلاف آنچه که شما تصور دارید، نوشتن محتوای نقد کار چندان سختی هم نیست. زیرا می توانید این گونه محتوا را با آزادی بیان کامل بنویسید؛ حتی اگر در خصوص آن موضوع تخصص کافی نداشته باشید!

یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود محتوای نقد از سایر محتواهای دیگر متمایز شود، این است که سبک نگارش و نوشتن آن با سایر محتواهایی مانند محتوای همیشه سبز، محتوای زرد، محتوای خبری و... متفاوت است. شما می توانید با بررسی مقاله اصلی، نظر خودتان را در مورد نقاط منفی و مثبت مقاله اعلام کنید. این باعث می شود تا مخاطب بتواند از دید متفاوت تری با دید و آگاهی خود موضوع را بررسی کند. در واقع هر شخصی دیدگاه و نظر خودش را دارد. اینکه دیگران از نظر شما آگاه شوند، جذابیت محتوای مروری را افزایش می دهد.
 
بخش های مختلف محتوای مروری

محتوای نقد دارای چه بخش هایی است؟

آیا می دانید برای تولید محتوای نقد باید چه بخش هایی را در نظر بگیرید؟ با توجه به اینکه شما در تولید این گونه محتوا آزادی بیان دارید، اما باید بیانتان را در چارچوب یک سری قوانین به مخاطبان شرح دهید. مواردی که در ادامه عنوان می کنیم همگی جزو قوانین این محتوا به حساب می آیند.

محتوای نقد باید دارای خلاصه دقیق و کاربردی باشد. شاید خلاصه محتوا در چند سطر گنجانده شود. اما بار اطلاعاتی و معنایی این چند سطر باید به گونه ای باشد که هم حس کنجکاوی مخاطب را فعال کند و هم اطلاعات مفیدی در اختیارش قرار دهد. زیرا مخاطب در صورتی به مطالعه مابقی متن مشتاق می شود که احساس کند مطالب برایش مفید است.

در طول محتوای نقد همانطور که نظر شخصی خود و برداشتتان از موضوع را بیان می کنید، باید در خصوص اطلاعات اصلی و مهم مقاله نیز مطالبی را بنویسید. در واقع شما باید این اطلاعات اصلی و مهم را برجسته کنید تا نظر مخاطبان را به آن جلب کرده باشید.

در طول نگارش محتوا شما باید نظرتان را به گونه ای عنوان کنید که به مخاطبان خود بفهمانید آیا این مقاله را به دیگران هم معرفی می کنید یا خیر. بدین ترتیب مخاطبان متوجه میزان رضایت نویسنده از مقاله می شوند.

زمانی که شما یک محتوای نقد می نویسید، باید دیدگاه و نظر شخصی خودتان را بیان کنید، نه آنچه که در مقاله اصلی به آن اشاره شده است. زیرا مخاطبان به دنبال نظر اصلی شما هستند. اما این را به خاطر داشته باشید که در این محتوا شما نباید قضاوت کنید. تنها اعلام نظرتان در چارچوب تجزیه و تحلیل کفایت می کند.

نکاتی که در نگارش ری ویو باید به آن توجه داشته باشید:

  • در محتوای نقد هرگز از اضافه گویی استفاده نکنید. زیرا باید اطلاعات مختصر و مفیدی در اختیار کاربران قرار دهید.
  •  حتما محتوای خود را با یک مقدمه مناسب و یک جمع بندی نهایی شروع و تمام کنید.
  • اگر ادعایی دارید، حتما آن را با دلیل موجه به اثبات برسانید تا رضایت و اعتماد کاربران را جلب کرده باشید.
  • سعی کنید در طول محتوا به بررسی تمامی موارد مهم و اصلی بپردازید.
  •  در طول محتوا سوال و جواب هایی طراحی کنید که اطلاعات مهمی را به مخاطبان می دهد.

سخن پایانی

محتوای نقد یا ری ویو یکی از انواع محتواست که شما باید برای نگارش آن به اصول و قوانین مهم توجه داشته باشید. نوشتن این گونه محتوا اصلا سخت نیست. اما باید آن را در چارچوب قوانین نگارش کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *