فصل سوم: اقدامات پیش از تولید محتوا
برای تولید یک محتوای با کیفیت و کاربر پسند، باید با اقدامات پیش از تولید محتوا آشنا شوید. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.
پیشگفتار
اقدامات پیش از تولید محتوا چیست؟ آیا با آنها آشنایی دارید؟ آیا می دانید این اقدامات چه تاثیری بر تولید محتوای با کیفیت و سئو شده دارند؟ در دنیای بازاریابی محتوایی شما باید به گونه ای تولید محتوا کنید که تاثیرگذار، جذاب و متفاوت باشد. به همین دلیل نیاز دارید تا با یک سری اقداماتی که لازم است پیش از تولید محتوا بدانید، آشنا شوید. این بخش آموزشی را ترتیب دادیم تا شما را با این اقدامات آشنا کنیم. آنچه که در ادامه می خوانید شامل موارد زیر است:
- مقدمه
- پیش از تولید محتوا چه کاری باید انجام دهیم؟
- اقدامات پیش از تولید محتوا –مخاطبان را شناسایی کنید
- اقدامات پیش از تولید محتوا – ایده پردازی کنید
- اقدامات پیش از تولید محتوا – انتخاب صحیح عنوان و کلمه کلیدی
- اقدامات پیش از تولید محتوا – سایت رقبا را بررسی کنید
- اقدامات پیش از تولید محتوا – از درخت محتوا استفاده کنید
- چگونه مطمئن شویم که محتوای با کیفیت تولید کرده ایم؟
مقدمه
تولید محتوا چیست و چگونه باید تولید محتوا کرد؟ قبل از تولید محتوا باید به چه مواردی توجه کنیم؟ شاید این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر، رایج ترین ابهاماتی باشد که شما در خصوص تولید محتوا داشته باشید. پس از آشنایی با اقدامات پیش از تولید محتوا شما متوجه می شوید که باید چگونه و از کجا شروع کنید. فراموش نکنید که در دنیای دیجیتال مارکتینگ تولید محتوای با کیفیت، روان و سئو شده اهمیت بسیار زیادی دارد. پس لازم است شما به عنوان یک سئوکار بر این اقدامات مسلط باشید.
پیش از تولید محتوا چه کاری باید انجام دهیم؟
برای شروع تولید محتوا شما باید با اقدامات پیش از تولید محتوا آشنا باشید. این اقدامات شامل شناسایی مخاطبان و هدفی است که شما از تولید محتوا دارید. البته موارد بسیار زیاد دیگری نیز هستند که در تولید محتوا اهمیت دارند. تسلط بر این موارد به شما کمک می کند تا با آگاهی بیشتری محتوای مورد نظرتان را تولید کنید. به طور کلی آنچه که شما برای تولید محتوای با کیفیت به آن نیاز دارید، ذهنتان است. زیرا شما باید تمامی ابزارهای تولید محتوا را بشناسید و آنها را به خاطر بسپارید تا بتوانید حین انجام کار از آنها به جا و به موقع استفاده کنید. حال در ادامه این بخش گام به گام شما را با این اقدامات و ابزارها آشنا می کنیم.
اقدامات پیش از تولید محتوا –مخاطبان را شناسایی کنید
لازم است تا شما در مرحله اول از اقدامات پیش از تولید محتوا مخاطب مورد هدفتان را شناسایی کنید. قرار است محتوایی که تهیه می کنید به سمع و نظر چه کسانی برسد؟ آنها چه سلیقه و علایقی دارند؟ قرار است از خواندن این محتوا مخاطب را به چه نتیجه ای برسانید؟ و... به طور کلی این سوالاتی است که شما باید از خود بپرسید تا بتوانید محتوایی متناسب و درخور نیاز مخاطب تولید کنید.
به عنوان مثال هدف اصلی از تولید این محتوا، آموزش نکات مهمی است که باید پیش از تولید محتوا بدانید. بنابراین جملاتی که در این محتوا استفاده می شوند، باید پاسخگوی ابهامات و سوالات شما باشد. البته در صورتی که شما به تازگی بخواهید تولید محتوا را شروع کنید، انتظار نمی رود که بتوانید به طور کامل مخاطبتان را شناسایی کنید. اما حتی اگر به صورت تقریبی نیز با مخاطبانتان آشنا شوید و بدانید که آنها چه نیازی دارند، باز هم می توانید به موفقیت برسید.
اقدامات پیش از تولید محتوا – ایده پردازی کنید
پس از شناسایی مخاطب، قدم بعدی از اقدامات پیش از تولید محتوا، ایده پردازی است. حالا نوبت به این می رسد که شما بررسی کنید و ببینید که چگونه از طریق تولید محتوا رضایت مخاطبتان را جلب کنید. برای اینکه ذهنتان در ایده پردازی باز شود، می توانید مطالعه خود را بالا ببرید. از سایت های دیگر بازدید کنید و ببینید که محتواها چگونه نظر و رضایت شما را جلب می کنند. پس از آن قطعا به یک نتیجه قطعی می رسید و می توانید از خلاقیت خودتان استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید قرار نیست شما محتوای کپی تولید کنید! شما صاحب محتوای خودتان هستید و باید محتوا کاملا با ایده های ذهن شما تولید شود. در این صورت است که برای مخاطبان جذابیت ایجاد می شود. در تولید محتوا آزادی بیان داشته باشید و اجازه ندهید تکرار و تقلید صاحب ذهن شما شوند. شما می توانید از شبکه های اجتماعی برای ایده گرفتن استفاده کنید تا جرقه اول در ذهن شما زده شود.
اقدامات پیش از تولید محتوا – انتخاب صحیح عنوان و کلمه کلیدی
یکی از مهمترین اقدامات پیش از تولید محتوا که به شدت مورد توجه قرار می گیرد، انتخاب صحیح عنوان و انتخاب صحیح کلمه کلیدی است. شما باید با توجه به موضوعی که می خواهید در مورد آن محتوا تولید کنید، هدفی که دارید، سلیقه و نیاز مخاطب و... موضوع انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که انتخاب موضوع در تولید محتوا مانند ویترین یک لباس فروشی است. قطعا شما قبل از اینکه وارد یک فروشگاه شوید، اول به ویترین آن نگاه می کنید. در صورتی که سبک لباس های آن فروشگاه متناسب با سلیقه شما باشد، وارد می شوید تا از سایر مدل ها دیدن کنید. در خصوص انتخاب عنوان نیز همین موضوع صدق می کند. عنوانی که برای محتوای خود تعیین می کند، مخاطب را ترغیب می کند تا وارد سایت شود و برای خواندن محتوا وقت بگذارد.
در خصوص انتخاب کلمه کلیدی باید بگوییم، این انتخاب باید به گونه ای باشد که هم موتورهای جستجو بتوانند از آن استفاده کنید و هم روان بودن متن زیر سوال نرود. فراموش نکنید که یکی از اصلی ترین نکات و اقدامات پیش از تولید محتوا این است که شما کلمات و عبارات کلیدی را برای موتورهای جستجو انتخاب کنید اما در عین حال برای مخاطب قابل فهم و درک باشد. این باعث می شود تا مخاطب متوجه تکرار یک کلمه در طو محتوا نشود. شما می توانید برای انتخاب کلمه کلیدی از گوگل راهنمایی بگیرید! زمانی که بیشترین جستجو متعلق به یک کلمه کلیدی خاص است، یعنی مردم با این کلمه و این مشخصه به دنبال محتوای مورد نظرشان می گردند. در نتیجه با استفاده از این قابلیت شما می توانید محتوای موفق تری تولید کنید.
یکی از کلماتی که انتخاب می کنید، به عنوان کلمه کلیدی اصلی شناخته می شود و مابقی کلمات که به نوعی هم معنی و هم خانواده کلمه اصلی هستند، به دفعات مناسب در محتوا تکرار می شوند. در خصوص سرچ اینترنت و چگونگی آماده کردن محتوا برای اهداف مختلف کاربران باید بگوییم استفاده از کلمه کلیدی اصلی و مرتبط که متناسب با موضوع سرچ است به شما کمک بزرگی می کند. زیرا در این صورت کاربران راحت تر محتوای شما را پیدا می کنند و برای بازدید از سایت وارد می شوند.
اقدامات پیش از تولید محتوا – سایت رقبا را بررسی کنید
یکی از مهمترین اقدامات پیش از تولید محتوا این است که شما حتما سایت رقبا را بررسی کنید. آیا می دانید به چه علت؟ زیرا باید ببینید که رقبای شما از چه ایده پردازی هایی استفاده کرده اند و چگونه منظور خودشان را به مخاطبانشان رساندند؟ این باعث می شود تا علاوه بر تولید محتوای غیر تکراری شما بتوانید ایده های جالبی نیز بگیرید. حتی می توانید ایرادات کار سایت رقبای خود را شناسایی و یادداشت کنید. بدین ترتیب شما دیگر مرتکب چنین اشتباهاتی نخواهید شد و می توانید محتوای با کیفیت تری تولید کنید.
اقدامات پیش از تولید محتوا – از درخت محتوا استفاده کنید
آیا می دانید منظور از درخت محتوا چیست؟ آخرین مرحله ای که شما پیش از تولید محتوا باید به آن تسلط کافی داشته باشید، طراحی درخت محتوا است. یعنی تیترها و زیرتیترهای مد نظرتان را نگارش کنید و یک مسیر واحد را برای تولید محتوای خود در نظر بگیرید. این باعث می شود تا محتوای شما کامل باشد. در یک نقطه مشخص شروع شود، اوج بگیرد و در نقطه مناسبی پایان یابد. بسته به طول محتوا، شما باید نیاز مخاطب را برطرف کنید. اگر طول محتوا کوتاه تر است، باید از اضافه گویی خودداری کنید و اصل مطلب را با زبانی ساده، شیوا و رسا برسانید.
نیازی نیست تا شما در این مرحله به طور کامل زیر تیترهای را تعیین کنید. حتی اگر یک زیر تیتر تقریبی هم در نظر بگیرید که به محتوایتان جهت دهد، می توانید پس از نگارش محتوا آن را اصلاح کنید. پس روی این موضوع حساسیت بالا به خرج ندهید زیرا در هنگام نگارش محتوا ذهن شما پر از ایده های مختلف می شود. طراحی درخت محتوا یکی از اقدامات پیش از تولید محتوا است که به شما کمک می کند تا یک محتوای جامع تولید کنید.
چگونه مطمئن شویم که محتوای با کیفیت تولید کرده ایم؟
در این مرحله شما تمام اقدامات پیش از تولید محتوا را به خوبی انجام داده اید و حالا دیگر زمانش رسیده که نوشتن محتوا را شروع کنید. آیا می دانید چگونه باید اطمینان کنید که محتوای شما با کیفیت خواهد شد؟ کافیست تا مواردی که در بالا برایتان عنوان کردیم را رعایت کنید و سپس شروع به نوشتن کنید. قطعا زمانی که از موتورهای جستجو کمک می گیرید، آنها محتواهای با کیفیتی را به شما نمایش می دهند. این جرقه تولید یک محتوای با کیفیت است. در صورتی که به این موارد نامبرده شده توجه داشته باشید، 50 درصد راهی که برای تولید محتوای با کیفیت به آن نیاز دارید را رفته اید.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید