همه چیز در مورد طراحی لوگو و برندینگ
طراحی لوگو و برندینگ چه فوایدی دارد؟ نقش لوگو در برندینگ چیست؟ در این متن به سوالات زیر پاسخ می دهیم.
مقدمه
طراحی لوگو و برندینگ چیست؟ صاحبان کسب و کارهای بزرگ و کوچک، به چه منظوری از برندینگ و طراحی لوگو استفاده می کنند؟ همان طور که می دانید، در حال حاضر، اکثر کسب و کارها به سوی دیجیتالی شدن پیش می روند. ال چند سال دیگر، کسب و کارهای دیجیتال، گوی سبقت را از سایر کسب و کارها می ربایند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال تولید محتوای دیجیتال و طراحی لوگو هستند. لوگو در برندینگ، نقش بسیار مهمی دارد. در این محتوا تلاش می کنیم در مورد طراحی لوگو و تاثیر آن بر برندینگ صحبت کنیم. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات مفیدی کسب کنید، بهتر است تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.
فهرست مطالب
1- منظور از برندینگ چیست؟
2- لوگو چیست و چه بخشی از برندینگ را شامل می شود؟
3- تفاوت های برندینگ و طراحی لوگو
4- تفاوت علامت تجاری و لوگو
5- ارتباط بین برندینگ و طراحی لوگو چیست؟
منظور از برندینگ چیست؟
طراحی لوگو و برندینگ، دو عنصر مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند. برندینگ یک استراتژی بازاریابی است که طی آن، شرکت شما و خدمات و محصولات حاصل از آن به مشتری معرفی می شوند. در واقع برندینگ به منظور شناساندن مجموعه شما به مشتری انجام می شود. در فرایند برندینگ می توان از روش های تبلیغاتی و بازاریابی مختلفی استفاده کرد. در واقع هدف نهایی از انجام برندینگ برای یک مجموعه، جلب اعتماد مشتری است. زمانی که اعتماد نسبت به یک مجموعه زیاد شود، مشتریان آن نیز افزایش پیدا می کنند. برندینگ، مجموعه ای از شعارها، رنگ های سازمانی، نمادهای تجاری، محصولات، خدمات و... است که مخصوص به یک شرکت هستند.
لوگو چیست و چه بخشی از برندینگ را شامل می شود؟
مبحث طراحی لوگو و برندینگ بسیار کاربردی و مهم است. تا به این جای کار در مورد این که برندینگ چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کردیم. حال می خواهیم در مورد طراحی لوگو سه بعدی و نقش آن در برندینگ نیز به شما توضیح دهیم. لوگوها انواع مختلفی دارند اما نوع آن ها باعث ایجاد تفاوت در کاربردشان نمی شود. تمامی لوگوها به عنوان شناسنامه مجموعه های مربوط به خودشان شناخته می شوند. برای مثال زمانی که می خواهید یک کفش ورزشی خریداری کنید، اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند، لوگوی معروف ترین برندهای دنیاست. لوگوهای آدیداس، پوما، نایک و... جزء معروف ترین نمادها در بین محصولات ورزشی هستند. پس می توان این طور گفت که لوگوی یک مجموعه، اولین چیزی است که در ذهن مخاطب نقش می گیرد.
زمانی که یک مشتری محصولی را برای اولین بار از برند و لوگوی یک شرکت مصرف می کند، ممکن است نسبت به آن محصول دید مثبت یا منفی پیدا کند. در هر صورت، نقش لوگو در ذهن او ماندگار خواهد شد. اگر دید او نسبت به محصول مثبت بود، سعی می کند خرید خود از برند مربوطه را ادامه دهد. در غیر این صورت، از مصرف کردن سایر محصولات این برند نیز صرف نظر خواهد کرد. این جاست که اهمیت لوگو مشخص می شود.
تفاوت های برندینگ و طراحی لوگو
حال ممکن است به این مسئله فکر کنید که طراحی لوگو و برندینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟ باید بگوییم که طراحی لوگو و برند، دو مبحث جداگانه هستند که درعین حال ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. در واقع می توان این طور گفت که طراحی لوگو لایه باز در واقع بخشی از فرآیند برندینگ است. فرآیند برندینگ مجموعه ای کامل از اهداف و اعمالی است که به منظور شناساندن یک مجموعه به مشتری انجام می شوند. این در حالی است که لوگو، شناسنامه و کامل کننده این فرآیند است. نکته جالب توجه این است که برای پیشرفت و ترقی یک مجموعه، باید به هر دو عنصر لوگو و برند، به یک اندازه توجه کرد.
به عبارتی می توان گفت که طراحی لوگو و برندینگ، مکمل یکدیگر هستند. زمانی که تمامی اعمال مربوط به برندینگ یک مجموعه به خوبی انجام شود اما یک لوگوی حرفه ای برای آن طراحی نشده باشد، ممکن است مشتری اصلا به امتحان کردن محصول ترغیب نشود. در واقع یک لوگوی جذاب و حرفه ای می تواند تکمیل کننده فرایند برندینگ باشد و مشتریان زیادی را برای مجموعه جذب کند.
تفاوت علامت تجاری و لوگو
تا به این جای کار در مورد انواع لوگو در برندینگ توضیحاتی دادیم. حال ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که علائم تجاری و لوگوها نیز با هم تفاوت دارند؟ اگر بخواهیم از دیدگاه عامیانه و مرسوم به این سوال نگاه کنیم، باید بگوییم که لوگو و علامت تجاری، هیچ تفاوتی با هم ندارند اما از دیدگاه تخصصی، می توان تفاوت هایی برای این دو در نظر گرفت. حتما دقت کرده اید که برخی شرکت ها علاوه بر نماد اصلی، یک نماد فرعی نیز دارند. برای مثال در تصویر زیر علائم تجاری برند آدیداس را مشاهده می کنید. نماد سه خط موازی که به صورت یک قله درآمده اند، لوگوی اصلی آدیداس است. سایر نمادهای مربوط به این شرکت، علامت های تجاری مجموعه هستند. حال ممکن است شکل هایی قبلی لوگو باشند که در گذر زمان تغییر کرده اند یا علائم مکملی باشند که در کنار لوگوی اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.
ارتباط بین برندینگ و طراحی لوگو چیست؟
همان طور که گفته شد، ارتباط قابل توجهی را می توان در طراحی لوگو و برندینگ مشاهده کرد. با ذکر مثالی این مسئله را برای شما روشن می کنیم. بیایید برندینگ را به عنوان یک ساختمان در نظر بگیریم. یک ساختمان برای تکمیل شدن به عناصر مختلفی نیاز دارد. مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، ابزارهای کار و... از جمله عناصری هستند که در ساخت یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. برندینگ نیز برای کامل شدن به موارد مختلفی از جمله تبلیغات، محصولات، نیروی کار و... نیاز دارد. لوگوی یک شرکت نیز نقش نمای ساختمان را ایفا می کند. زمانی که مشتری برای بازدید از خانه و خرید آن مراجعه می کند، نمای آن اولین چیزی است که نظر او را به خود جلب خواهد کرد. در کارهای تجاری نیز به همین صورت است. لوگو اولین چیزی است که باعث جلب نظر مشتری می شود پس باید در طراحی آن نهایت دقت را به خرج داد.
جمع بندی
در این مقاله در مورد طراحی لوگو و برندینگ صحبت کردیم. سعی کردیم به طراحی لوگو های معروف دنیا و تاثیر آنها بر برندینگ اشاره کنیم. در مورد تفاوت های موجود بین لوگو و برند نیز توضیحاتی دادیم. همچنین تلاش کردیم فرق لوگو و علامت تجاری را بررسی کنیم. برای مثال طراحی لوگو گوگل کروم به دو نحو انجام می شود که یکی از آن ها لوگوی اصلی و دیگری علامت تجاری است.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید