محتوای حمایت شده چیست و چه تفاوتی با رپورتاژ آگهی دارد؟
محتوای حمایت شده نوعی از محتوای تبلیغاتی است که توسط یک کسب و کار به برند و شخص دیگری سفارش داده می شود. این مقاله مروری بر این مفهوم است.
مقدمه
محتوای حمایت شده یک راه فوق العاده برای تبلیغات در میان کسب و کارها است که به وسیله ی آن یک تبلیغ به صورتی شفاف در معرض نمایش قرار داده می شود. اگر چه ممکن است تفاوت های میان محتوای حمایت شده و رپورتاژ آگهی بسیار ظریف باشد، اما این تفاوت ها در نهایت یک برند را به هدف های متفاوتی می رساند. این مقاله به بررسی این تفاوت ها می پردازد. برای درک بهتر موضوع بهتر است ابتدا تعریفی مناسب از محتوای حمایت شده داشته باشیم.
فهرست مطالب
1- تعریف محتوای حمایت شده
2- پدیده نابینایی تبلیغات چیست؟
3- تفاوت رپورتاژ آگهی با محتوای حمایت شده چیست؟
4- چطور یک محتوای حمایت شده بنویسیم؟
5- چگونه محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر را تشخیص دهیم؟
کلام آخر
تعریف محتوای حمایت شده
محتوای حمایت شده در واقع نوعی تبلیغ است که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و ... به وسیله ی ویدئو، انیمیشن و یا حتی متن های کوتاه به شبکه ای گسترده از مخاطبین نمایش داده می شود. باید توجه داشت که این نوع از محتوا با تبلیغات رپورتاژ آگهی تفاوت دارد. درباره ی این تفاوت ها در بخش دیگری مطالعه خواهید کرد.
یک محتوای حمایت شده با دو ویژگی «تبلیغاتی بودن» و «پرداخت مستقیم به برند و شخص دیگر» شناخته می شوند. بسیاری از بلاگرهای مشهور، روزنامه نگارها، بازیگرها و افرادی که در جامعه شناخته شده اند با دریافت مبلغی پول، محتوای تبلیغاتی یک برند را در صفحه های خود به نمایش می گذارند. این دست از محتواها توسط شهرت و اعتبار این افراد حمایت می شوند. البته این نوع از محتوا با تبلیغات پولی که صرفاً برای هدایت مشتریان احتمالی به صفحه ی یک برند ایجاد می شود، متفاوت است.
پدیده نابینایی تبلیغات چیست؟
از سال 1998 مفهوم نابینایی تبلیغات شکل گرفت. نابینایی تبلیغات به وضعیتی اطلاق می شود که در آن فرد به صورت ناخودآگاه تبلیغات و یا آن چه که شبیه تبلیغات است را نادیده می گیرد. برای مثال ممکن است یک فرد در حال مشاهده ی یک سایت به صورت خودکار تصاویر رپورتاژ آگهی را نادیده می گیرد.
تحقیقات در این زمینه نتایج جالبی را نشان داده اند. محققان دریافتند که کاربران در حین جست و جو در وبسایت ها، به طور ناخودآگاه تصاویر و تبلیغات را برای مطالعه ی متن ساده، نادیده می گیرند. این تحقیقات که توسط دستگاه های ردیاب مردمک چشم انجام شده اند توانستند این موضوع را اثبات کنند که مردم نسبت به تبلیغات و تصاویری مانند تبلیغات، تقریباً نابینا هستند. محتوای حمایت شده از نظر این که از شهرت و اعتبار شخص و یا برند دیگری استفاده می کنند نسبت به رپورتاژهای آگهی مزیت نسبی دارد.
تفاوت رپورتاژ آگهی با محتوای حمایت شده چیست؟
نگارش محتوای حمایت شده و تولید رپورتاژ آگهی هر دو کاری تبلیغاتی هستند. اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
محتوای حمایت شده به صورت خاصی از سوی یک برند و یا شخص منتشر می شود. شما ممکن است یک محتوای حمایت شده را در اینستاگرام و یا در توییتر مشاهده کنید. این نوع از محتوا به سفارش یک کسب و کار یا برند، توسط برندی دیگر ساخته و منتشر می شود. به این ترتیب شخصی که قصد تبلیغات دارد از اعتبار و شهرت برند و یا شخص دوم استفاده می کند. در تدوین رپورتاژ آگهی، این روند اندکی متفاوت است. رپورتاژ آگهی وابسته به یک صفحه ی وبسایت است و از اعتبار برند و یا شخص دیگری استفاده نمی کند. در واقع برای رپورتاژ آگهی به برند و شخص دیگری هزینه ای پرداخت نمی شود.
چطور یک محتوای حمایت شده بنویسیم؟
برای نگارش یک محتوای حمایت شده باید توجه داشته باشید که هدف شما چیست؟ هدف اصلی از نگارش این نوع از محتوا، معرفی و تبلیغ خدمات و محصولات یک کسب و کار توسط یک اسپانسر است. به صورت کلی می شود با رعایت نکاتی که در ادامه برای شما لیست کرده ایم، یک محتوای حمایت شده ی خوب بنویسید.
1. شفافیت رمز جلب اعتماد است: به صورتی روشن و شفاف برای مشتری های احتمالی خود بگویید که قصد تبلیغ چه محصولی را دارید و ای محصول چه ویژگی های منحصر به فرد و یا رقابتی دارد.
2. مخاطب هدف خود را تحلیل کنید: این که مشتری احتمالی شما چه کسی ممکن است باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. ویژگی های مخاطبان خود را لیست کنید و متن را برای آن ها بنویسید.
3. جلب توجه کنید: متن و تصاویر مورد استفاده در محتوای حمایت شده باید جذاب و واقعی باشد. داده ها، جدول ها و نمودارها را به نمایش درآورید و مطمئن شوید که مخاطب به وسیله ی آن ها قانع می شود که خدمات و یا محصول شما ارزش صرف هزینه دارد.
4. دعوت کننده باشید: از مخاطبان دعوت کنید تا وبسایت و یا صفحات شما در فضای مجازی را ببینند و دنبال کنند. بسیاری از کسب و کارها از این کار خودداری می کنند و صرفاً بخش «تماس با ما» را قرار می دهند. این اشتباه را نکنید! با خوشرویی می توانید اعتماد بیشتری را جلب کنید.
در نظر بگیرید که شما در حال تبلیغ هستید. بخش بازاریابی شما باید در این زمینه آموزش دیده باشند. هدف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آن از این نوع تولید محتوا استفاده ببرید.
چگونه محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر را تشخیص دهیم؟
همانطور که در تعریف محتوای حمایت شده گفتیم، این محتوا وابسته به یک برند و یا شخص دیگر است. در اکثر موارد، کسب و کارها نوع ارتباط را مخفی می کنند و همه چیز دقیقاً شبیه به درج رپورتاژ آگهی پیش می رود. اما چگونه می شود تشخیص داد که یک متن محتوای حمایت شده است یا رپورتاژ آگهی؟ دراین بخش مواردی که به ما کمک می کنند محتوای حمایت شده را تشخیص دهید را آورده ایم.
1. تبلیغات با چاشنی تعریف و تمجید: اگر در یک صفحه ی مجازی شاهد یک تبلیغ بودید که در آن از کلمات اغراق کننده ای مانند «اولین»، «بهترین»، «با کیفیت ترین» و ... استفاده شده بود، بدانید که با یک محتوای حمایت شده طرف هستید.
2. هشتگ ها و لینک های مرتبط با آن متن و پست را چک کنید: اگر چه که برند ها و اشخاص تلاش می کنند ارتباط خود را با آن کسب و کاری که برایش تبلیغ می کنند را مخفی کنند؛ اما کلمات آن ها را لو می دهند. اگر گاهی به هشتگ ها و لینک ها بیاندازید به راحتی متوجه ارتباطات با ی کسب و کار دیگر خواهید شد.
3. استفاده ی مداوم از صفت ها و افعال مثبت: بسیاری از محتواهای حمایت شده به شدت از جنبه ی مثبت یک محصول و یا خدمت دفاع می کنند. در این گونه از متن ها شما مقایسه و یا جنبههای ضعیف یک محصول را نخواهید دید. افعال این دست از محتواهای تبلیغاتی تماماً مثبت هستند تا دیدگاه مخاطب را به نفع خود دستکاری کنند. در این زمینه می توانید به راحتی یک محتوا و یا متن حمایت شده را تشخیص دهید.
برای جمع بندی می شود اشاره کرد که محتوای حمایت شده به صورت اغراق شده جنبه های مثبت یک کالا و یا خدمات را می بیند. به این نحو تشخیص آن ها کار چندان دشواری نیست.
کلام آخر
محتوای حمایت شده در تعریف خود نوعی محتوای تبلیغاتی است که از سوی بخش بازاریابی یک کسب و کار با پرداخت هزینه ای به برند و یا شخص دیگر، در معرض نمایش قرار می گیرد. این نوع از تبلیغات بسیار کاربردی است و برای جلب مشتری از اعتبار برندی دیگر کمک می گیرد. اگر چه که اکثر برندها و اشخاص تلاش می کنند ارتباط خود را با کسب و کاری که در حال تبلیغ برای آن هستند مخفی کنند اما در نهایت هشتگ ها و لینک ها، ارتباط آن ها را نشان می دهند.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید