راهنمای انتخاب استایل و موضوع پادکست

راهنمای انتخاب استایل و موضوع پادکست

چگونه موضوع پادکست را انتخاب کنیم؟ این مطلب یک راهنمای کامل است که سرنخ هایی مفید برای انتخاب موضوع پادکست به شما می دهد.

پیشگفتار

موضوع پادکست باید چه باشد؟ چگونه تم و استایل پادکست خود را انتخاب کنیم؟ چگونه برای تک تک بخش های پادکست برنامه ریزی داشته باشیم؟ انتخاب موضوع و استایل برای پادکست می تواند چالش برانگیز باشد. زیرا شما هزاران انتخاب رنگارنگ پیش رو دارید و نمی دانید که کدامیک می توانند به شما کمک کنند تا برای مخاطبان محتوا تولید کنید. از همه مهمتر اینکه، موضوعات مختلفی وجود دارند که به نظرتان جذاب هستند، اما انتخاب یکی از میانِ آنها کار آسانی نیست! اینجاست که باید معیارهایی را پیدا کنید که در انتخاب موضوع و استایل پادکست کمک تان می کنند.
پادکست ها روش جدیدی برای به اشتراک گذاری ایده ها و کسب توجه مخاطبان هستند. در دنیایی که توجه و تمرکز مردم از چند دقیقه به چند ثانیه نزول پیدا کرده است، متعهد نگه داشتن آنها برای شنیدن یک پادکست سی دقیقه ای کاری دشوار و تا حدی سخت است. اما در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهترین موضوع و استایل را برای پادکست تان انتخاب کنید. برای اینکه بدانید باید چه کنید، پیشنهاد میکنیم حتما ادامه‌ی این راهنما را مطالعه کنید.

مقدمه

•    نحوه‌ی انتخاب موضوع پادکست؛ پادکست باید چه موضوعی داشته باشد؟
•    معیار های انتخاب موضوع و استایل در پادکست
•    پایبندی به علایق را فراموش نکنید.
•    توجه به رفتار و بازخورد مخاطبان برای انتخاب موضوع پادکست
•    خودتان را از دیگران متفاوت نشان دهید.
•    به متن پادکست تان اهمیت دهید.

نحوه‌ی انتخاب موضوع پادکست؛ پادکست باید چه موضوعی داشته باشد؟

در اینجا چند نکته برای انتخاب موضوع پادکست و محدود کردن لیست موضوعاتی که به آنها علاقه دارید وجود دارد. شما باید پادکستی تولید کنید که موجب تحریک مخاطب و ایجاد تعامل با وی شود. برای این منظور باید:
1.      اهداف تان را از تولید پادکست مشخص کرده و به طور دقیق شناسایی نمایید.
2.      روال تولید پادکست خود را فقط به یک هدف خاص معطوف نکنید. سعی کنید چندین هدف مختلف را برای این منظور انتخاب کنید.

معیار های انتخاب موضوع و استایل در پادکست

هدف شماست که مشخص می کند موضوع پادکست چه باشد، چه نوع محتوایی را به مخاطب ارائه دهید و چه تعداد اپیزود برای یک موضوع خاص تولید کنید. پادکست ها بستر های مناسبی هستند که به واسطه‌ی آنها می توانید خلاقیت و تمایز خود را با سایر پادکستر ها، به مخاطبان نشان دهید. زیرا شما نمی توانید موقع تبلیغ پادکست تان دائما اظهار کنید که با سایر پادکست هایی که امروزه تولید می‌شوند، تفاوت زیادی دارید. شما باید تفاوت میان پادکست خود و سایرین را به صورت عملی به مخاطبان نشان دهید. این نوع از محتواها می توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار دهند و به عنوان پشتیبان برای فروش بهتر، افزایش مخاطبان پادکست و بازاریابی کسب و کارتان عمل کنند.
انتخاب سبک و استایل یک پادکست بستگی به نحوه‌ی ارائه‌ و موضوع ِآن دارد. اما این به چه معناست؟ مثلا تصور کنید قصد تولید پادکستی را دارید که قرار است به مخاطب موضوعی را ارائه دهد، یا به او اطلاعاتی را منتقل کند. پس باید از جملات توصیفی بیشتری استفاده کنید. همچنین باید یک لحن رسمی برای صحبت با مخاطب انتخاب کنید. 
سپس منابعی که از آنها برای تولید محتوای صوتی یا پادکست تان استفاده کرده اید را در اختیار مخاطب قرار دهید. اما اگر پادکست تان روخوانی از مقالات موجود در وب سایت تان است، می توانید با یک لحن دوستانه و صمیمانه با مخاطب ارتباط بگیرید و محتوا را به او منتقل کنید.

شروع تولید پادکست

پایبندی به علایق را فراموش نکنید

شما می توانید برای انتخاب موضوع پادکست علایق تان را جمع آوری کنید. سپس آنهایی که با هم مرتبط هستند را در یک دسته‌ی مجزا قرار دهید. سپس برای هر کدام چند اپیزود تولید کنید. بسیاری از افراد موقع شروع تولید پادکست، در این زمینه هیچ تخصص و اطلاعات حرفه ای ندارند. اما آنها به مرور و با تولید اپیزود های مختلف یک پادکست بسیاری از اطلاعات را به صورت تجربی می آموزند. طی این پروسه، شما می توانید علایقی که بیشتر به آنها اهمیت می دهید را کشف کنید تا بتوانید برایشان یک اپیزود پادکست تولید کنید.

توجه به رفتار و بازخورد مخاطبان برای انتخاب موضوع پادکست

اگر به خاطر تولید پادکست و صرفاً فعالیت در این زمینه، بدون هیچ هدف خاصی مشغول به کار هستید بهتر است دست نگه دارید. چون پس از انتشار یکی دو اپیزود خسته خواهید شد و تولید پادکست را متوقف خواهید کرد. بهتر است در صورت وجود چنین شرایطی ابداً برای تولید پادکست اقدام نکنید. زیرا فقط هزینه ها و منابع تان هدر خواهند رفت. بهتر است کارتان را با عشق و علاقه شروع کنید. 
سپس این عشق و علاقه ی شما نیروی محرکه ای خواهد شد برای مخاطبان تان. آنها به خاطر ذوق بالای شما در مورد موضوعات پادکست تان هر طور شده به آن گوش می دهند. سپس شما می توانید از آنها بازخورد دریافت کنید و ببینید که آیا موضوعی که به آن علاقه دارید برای مخاطب هایتان هم به همان اندازه جذاب است یا خیر. در اصل، عشق و علاقه ی شما در ابتدا نیروی محرکه تان خواهد شد. پس از مدتی، این مخاطب ها هستند که با پیام ها  و کامنت هایشان می توانند انرژی شما را برای تولید محتوای صوتی تحریک کنند.

تولید پادکست

خودتان را از دیگران متفاوت نشان دهید

برای ایجاد تفاوت باید موضوع پادکست تان را طوری انتخاب کنید که هیچ شباهتی با موضوعات دیگر پادکست ها ندارد. رقابت بین پادکستر ها در این شرایط معنا پیدا می کند. برای موفق شدن در روند تولید پادکست و انتخاب موضوع برای پادکست باید موضوعات را در قالبی جدید یا از نمایی دیگر پیش چشم مخاطبان قرار دهید. شما می توانید با درک اینکه مخاطب به چه چیزهایی احتیاج دارد، در تیم تولید پادکست تان طوفان فکری یا Brainstorming ایجاد کنید. سپس به آنها کمک کنید تا از بین ایده هایی که به ذهنشان رسیده است چند موضوع خوب و مناسب را انتخاب کنند. راه حل هایی که آنها برای تولید پادکست به شما ارائه می دهند می تواند راهگشا باشد. شما می توانید در مورد سبک پادکست تان، شیوه ی داستان سرایی، لحن تان برای برقراری ارتباط با مخاطب و ... در تیم خود طوفان فکری ایجاد کنید. سپس نظرات مختلف را بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را با همدیگر ترکیب کنید.
به عنوان مثال اگر قصد دارید در مورد ادبیات کلاسیک به سراغ ساخت پادکست مناسب بروید، باید ببینید که به صورت تیمی به ادبیات کدام کشور علاقه دارید: روسیه، آمریکا و ... سپس به جای تمرکز روی مفاهیم پراکنده و گسترده در این خصوص، به عمق ادبیات این کشور ها بروید و برای هر نویسنده، کتاب، ژانر و اپیزود های مختلف منتشر کنید.

ساخت پادکست مناسب

به متن پادکست تان اهمیت دهید

اگر در مورد متن و نوشتار مربوط به موضوع پادکست تان مطمئن نیستید، نمی‌توانید به سراغ تولید محتوا بروید. این بدان معناست که بسیاری از برندها یا کسب و کارها زمانی که از تولید محتوای متنی نتیجه نمی گیرند به سراغ تولید پادکست می روند. اگر نتوانید محتوای متنی خوب و مناسبی به کاربران ارائه دهید، به همان ترتیب نمی توانید در تولید پادکست حرفه ای هم موفق عمل کنید. باید توجه داشته باشید که همه‌ی پادکست ها دارای متن از پیش آماده شده ای هستند که پادکستر با از آنها برای صحبت با مخاطبان استفاده می کند. اگر متن شما کیفیت کافی نداشته باشد، روی محتوای صوتی تان هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. پس به شما پیشنهاد می کنیم در وهله ی اول برای استخدام یک نویسنده یا تولید کننده محتوای متنی خوب اقدام کنید. سپس برای تولید پادکست اقدام کنید. با انجام این کار، مخاطبان هم بهتر می توانند با پادکست شما ارتباط برقرار کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *