مهارت های مورد نیاز در گویندگی و دوبلوری

مهارت های مورد نیاز در گویندگی و دوبلوری

برای ورود به حرفه گویندگی و دوبلوری تنها داشتن صدای خوب ملاک نمی باشد بلکه شما باید برخی مهارت ها را در خود تقویت کنید.

گویندگی و دوبلوری در عصر تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی یافته است زیرا استفاده از ویدیوها برای تبلیغات، بازی های ویدیویی و فیلم های انیمیشن افزایش یافته است. افراد شاغل در حرفه گویندگی و دوبلوری می توانند در زمینه های گسترده زیادی فعالیت کنند. اغلب افراد تصور می کنند برای موفقیت در این حرفه تنها داشتن صدای جذاب کافی است اما واقعیت این است که این حرفه به مهارت های مختلف بسیار زیادی نیاز دارد. در ادامه با مهارت های گویندگی و دوبلوری بیشتر آشنا خواهیم شد.

مقدمه


اهمیت وضوح و انعطاف پذیری صدا در گویندگی و دوبلوری


داشتن وضوح و انعطاف پذیری صدا باعث موفقیت شما در حرفه گویندگی و دوبلوری خواهد شد. شرکت های فعال در این زمینه همواره به دنبال بازیگرانی هستند که بتوانند کلمات را به صورت واضح و با اطمینان کامل تلفظ کنند. بیان ضعیف روی تصویر کلی برند و پیامی که باید منتقل شود تاثیر منفی دارد. یک گوینده و دوبلور همچنین باید قادر به تولید صدای انواع شخصیت ها باشد.


مهارت های بازیگری


از دیگر مهارت های مورد نیاز گویندگی و دوبلوری می توان به مهارت های بازیگری اشاره کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای کسب موفقیت در این حرفه تنها صدای منحصر به فرد و مطمئن کفایت نمی کند. در صورتی که به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستید به مهارت های بازیگری نیاز خواهید داشت. در صورت داشتن مهارت های بازیگری می توانید فیلمنامه ها را زنده کنید. در این حرفه احساسات باید تنها با صدای گوینده بیان شوند که باعث پیچیده شدن صدا خواهد شد.
برای تقویت مهارت های بازیگری خود می توانید در کلاس های بازیگری شرکت کنید یا در خانه مقابل خانواده یا دوستان خود به تمرین بپردازید. همچنین می توان فیلمنامه ها و کتاب ها را صداها، لهجه ها و لحن های مختلف با صدای بلند خواند و مهارت های خود را تقویت کرد.


دانش فنی


یک گوینده حرفه ای باید بداند که چگونه از ابزارآلات و تجهیزات مختلف موجود در این حرفه استفاده کند. یک کامپیوتر، موبایل و میکروفون خوب از مهمترین تجهیزات گویندگی و دوبلوری محسوب می شوند. این لوازم گویندگی برای ضبط صدای فرد به صورت واضح مورد نیاز هستند. همچنین برای موفقیت در حرفه گویندگی و دوبلوری باید به تمام برنامه ها و نرم افزارهای مورد نیاز برای ضبط و ویرایش صدای خود دسترسی داشته باشید. برنامه و نرم افزارهای گویندگی و دوبلوری به صورت پیوسته در حال تغییر هستند از این رو باید از آخرین پیشرفت های فناوری در این صنعت آشنایی داشته باشید.

موفقیت در گویندگی و دوبلوری
روان خوانی از دیگر مهارت های مورد نیاز گویندگی و دوبلوری


برای کسب موفقیت در گویندگی و دوبلوری باید قادر باشید با صدای بلند روان خوانی کنید. این مهارت برای گویندگی کتاب صوتی، روایات طولانی، ماژول های آموزش مجازی و دیگر موارد ضروری می باشد. یک گوینده باید هدف خود از متنی که می خواند را بداند. همچنین گوینده باید مطالب را با لحن گویندگی مختلف، تاکید و زیر و بم مناسب بیان نماید. در صورتی که به عنوان گوینده با آن چه می خوانید ارتباط برقرار نمایید شنوندگان بیشتری به شما توجه خواهند کرد. برای برقراری این ارتباط به نحو مطلوب چندین تکنیک وجود دارد. می توانید برای ژست گرفتن از دستان خود استفاده نمایید، برای انتقال احساسات یا بدن خود و به منظور تفسیر اعمال در صدای خود از حالات صورت خود استفاده نمایید.
به خاطر داشته باشید که برای ورود به این حرفه مدرک خاصی مورد نیاز نیست. تمام افرادی که صدای قوی داشته باشند و به زبان های مختلف مسلط باشند می توانند وارد این حرفه شوند. البته دوره هایی نیز در این زمینه وجود دارند که افرادی که به گویندگی و کسب درآمد از آن فکر می کنند می توانند در این دوره ها شرکت کنند. اکثر دوره ها یک تا سه ماهه هستند اما برای کسب موفقیت در این حرفه بیش از هر چیز به تمرین مداوم و تمرین صدا نیاز خواهید داشت.

گویندگی و دوبلوری
چگونه می توان وارد حرفه گویندگی و دوبلوری شد؟


برای ورود به حرفه گویندگی و دوبلوری تنها داشتن مدرک مهم نیست. شما برای موفقیت در این حرفه باید سخت کار کنید تا به عنوان یک هنرمند دوبلور شناخته شوید.
1-  در وهله اول باید روی تلفظ و وضوح صدا کار کرد. نمونه صدا خود را ضبط کرده و آن را گوش دهید تا در صورت عدم رضایت از نتیجه و تا زمانی که به رضایت نسبی دست یابید این فرآیند را تکرار نمایید. همچنین می توانید از دوستان و اعضای خانواده خود بخواهید تا نظر خود را در رابطه با صدای ضبط شده شما بیان کنند.
2-  پس از ایجاد چند نمونه صدای ضبط شده با کیفیت عالی در بانک صدای مختلف موجود در اینترنت آن ها را آپلود کنید.
3- برای نمایش استعداد خود می توان یک وب سایت، وبلاگ یا کانال Youtube  راه اندازی کرد.
4- ایجاد یک شبکه قوی و همفکری کردن با دیگر افراد برای کسب موفقیت در این زمینه لازم و ضروری است. شما می توانید رزومه و نمونه صدای خود را به استودیوهای ضبط ارسال نمایید. در صورت نیاز به صدای جدید برای همکاری با شما تماس گرفته خواهد شد.
5- برای پیدا کردن شغل در این زمینه می توانید با شرکت های مختلف تماس بگیرید.

اهمیت گویندگی و دوبلوری
حرفه گویندگی و دوبلوری برای چه افرادی مناسب است؟


از آنجا که ورود به شغل گویندگی و دوبلوری به مدرک یا دیپلم خاصی نیاز ندارد تمام افرادی که مهارت های لازم این حرفه را داشته باشند می توانند وارد آن شوند. به خاطر داشته باشید برای تثبیت خود در این زمینه به تلاش زیاد نیاز نخواهید داشت.
این حرفه ساعت و زمان کاری ثابت ندارد. بلکه ساعت و زمان کاری این حرفه به  پروژه دریافتی شما  و جدول زمانی آن وابسته می باشد. درآمد گویندگی و دوبلوری نیز از انعطاف پذیری نسبتا بالایی برخوردار است و پروژه های زیادی برای پذیرش وجود دارند. شما می توانید در این حرفه به صورت مستقل نیز مشغول به فعالیت شوید. بر اساس قرارداد می توان به صورت روزانه یا ماهانه در این حرفه به درآمد دست یافت. درآمد این حرفه تا حد زیادی به ماهیت کار شما وابسته است.
از دیگر عوامل موثر بر درآمد گویندگی و دوبلوری می توان به فیلمنامه، طول کار، پیچیدگی شخصیت ها و محبوبیت آن ها اشاره کرد. در این حرفه به راحتی می توان به دستمزدهای نجومی دست یافت.
در صورت فعالیت برای سریال های تلویزیونی و کارتون ها بر اساس هر قسمت دستمزد خود را دریافت خواهید کرد. البته میزان درآمد در سریال ها و کارتون ها نیز تا حد زیادی به میزان پیچیدگی شخصیت و محبوبیت آن وابسته می باشد. در صورت فعالیت در پروژه های آموزش الکترونیکی به ازای یک ساعت یا صفحه دستمزد خواهید گرفت. در نهایت اگر برای فیلم ها به گویندگی و دوبلوری بپردازید و به جای شخصیت های معروف دوبلوری کنید به دستمزدهای بسیار بالا دست خواهید یافت. این شانس اغلب به هنرمندان با سابقه در این حرفه رو خواهد کرد.
از مهمترین مزایای گویندگی و دوبلوری می توان به دستیابی به نام و شهرت، دستمزدهای بالا و ملاقات با افراد مشهور اشاره کرد.


ورود به حرفه گویندگی و دوبلوری از طریق وب سایت اتک


حال که با حرفه گویندگی و دوبلوری آشنا شدید در صورت علاقه مندی به فعالیت در آن به صورت دورکاری می توانید به وب سایت مدرسه اتک مراجعه کنید. می توان نمونه کار خود را برای این سایت ارسال کرد و پس از تایید صدای شما این وب سایت شما را به شرکت های معتبر و معروف در این زمینه معرفی خواهد کرد. در نهایت می توانید کار خود را آغاز کرده و به دستمزدهای نجومی دست یابید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *