آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک به صورت خلاقانه

آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک به صورت خلاقانه

در این نوشته به آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک پرداخته، نکاتی در مورد ایده پردازی، مراحل نوشتن سناریو و قوانین کلی این کار را بیان کرده ایم.

مقدمه


آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک یکی از اساسی ترین قدم هایی است که می توانید برای حرفه ای شدن در طراحی و تولید آثار موشن گرافیک بردارید. هر چقدر سناریویی که می نویسید و طراحی می کنید، قدرتمندتر باشد، محتوایی که تولید می کنید، کیفیت بیشتری خواهد داشت. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان اهمیت نقش کیفیت موشن گرافیک در جذب مخاطب را نادیده گرفت و سناریو نویسی یکی از مهم ترین وجه های این هنر می باشد. 

منظور از سناریو نویسی چیست؟


قدم اول برای آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک آشنایی با مفهوم سناریو است. اصلا سناریو چیست و چگونه می توان آن را نوشت؟ به طور کلی سناریو به متن و یا نمایشنامه ای گفته می شود که برای روایت داستان موشن گرافیک مورد نظر خود از آن استفاده می کنیم. پایه و اساس تولید و طراحی موشن گرافیک و تصاویر متحرک آن، داستانی است که تحت عنوان سناریو طراحی و نوشته شده است. هرچقدر این داستان بهتر ساخته و پرداخته شود، کیفیت نهایی موشن گرافیکی که طراحی می کنید، بهتر خواهد بود.

طراحی سناریو جذاب برای موشن گرافیک
مراحل طراحی سناریو جذاب برای موشن گرافیک


نکته ای که در هنگام آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک باید به آن توجه داشته باشید آن است که این کار دارای مراحل گوناگونی است. بنابراین باید با صبر و حوصله و قدم به قدم پیش بروید و اصلا عجله نکنید. 
مرحله اول در نوشتن سناریو برای موشن گرافیک آن است که هدف خود را بشناسید. در واقع همان ابتدا و قبل از اینکه دست به کار شوید، باید مشخص کنید که قرار است چه نوع محتوایی و با چه هدفی تولید کنید. آیا قرار است محتوای شما آموزشی باشد یا تبلیغی و یا خبری و یا اینکه هدفی به جز اینها دارد؟ یادتان باشد که در این مرحله که بسیار هم مهم است، حتما مخاطبان محتوای خود را نیز تعیین کنید. به عبارت دیگر، بدانید که قرار است چه نوع محتوایی را برای چه نوع مخاطبی در چه رده سنی تولید نمایید.
بعد از گذراندن این مرحله، تقریبا آماده نوشتن سناریو شده اید. در آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک به شما آموزش داده می شود که قبل از اینکه قلم را بر روی کاغذ بچرخانید و نوشتن سناریو را شروع کنید، باید به ایده جذابی برای تولید محتوا رسیده باشید. بنابراین مرحله دوم آن است که به ایده های جذاب فکر کنید و بهترین آنها را متناسب با هدف خود انتخاب کنید. یادتان باشد که اصلا از این مرحله سرسری عبور نکنید. ایده پردازی یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های سناریو نویسی برای موشن گرافیک است. توصیه ما این است که در حین ایده پردازی برای سناریو نویسی، به بررسی انواع سبک های موشن گرافیک هم بپردازید تا مطمئن شوید کدام یک از آنها برای ساختن و پرداختن محتوای مورد نظر شما مناسب هستند.

سناریوی موشن گرافیک تبلیغاتی
حالا که مراحل اولیه آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک را گذرانده اید، نوبت نوشتن رسیده است. در هنگام نوشتن سناریو، حتما مطمئن شوید که اصول نگارش را رعایت می کنید. این اصول به همان هدف اولیه شما برمی گردد. همچنین برای اینکه بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید، حتما در رعایت سئو دقت داشته باشید. 
در این مرحله بسیار جذاب باید مدت زمان محتوا و ویدیو را در نظر داشته باشید. سناریوی طولانی برای ویدیوهای کوتاه ننویسید. از طرف دیگر حواستان باشد که اطلاعات را به صورت مختصر و ناقص ارائه نکنید. ضمن اینکه باید مراقب لحن و صدای سناریوی خود هم باشید. اگر ویدیو آموزشی است، بهتر است لحن و بیان آن رسمی باشد، در حالی که برای ویدیوهای تبلیغاتی احتمالا لحن های خودمانی تر و صمیمی تر جذاب تر هستند.


ایده های خلاقانه در تهیه سناریوی موشن گرافیک


یک نکته مهم در مورد آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک، یافتن ایده های خلاقانه برای تولید محتواست. اگر هنگام شروع کار هیچ ایده ای برای نوشتن سناریو و طراحی محتوای مورد نظر خود ندارید، نگران نباشید. این اتفاق بسیار عادی است و نباید باعث نگرانی و استرس شما شود. می توانید برای خلاقیت بیشتر در گوگل سرچ کنید و درباره مورد نظر خود مطالعاتی داشته باشید. چند محتوا که در زمینه همان موضوع تولید شده اند را ببینید و به آنها فکر کنید. حتی می توانید به سراغ یوتیوب بروید و چند ویدیو در این خصوص را ببینید. این کار به شما کمک می کند تا ایده های خلاقانه ای برای سناریوی خود پیدا کنید. فقط یادتان باشد که از محتوا و آثار دیگران، ایده بگیرید و به هیچ عنوان از آنها تقلید نکنید.
برای پیدا کردن ایده های خلاقانه برای تهیه سناریوی موشن گرافیک می توانید شیوه های مختلفی را در پیش بگیرید. مثلا می توانید به سراغ ترندهای سال، یعنی موشن گرافیک های محبوب و پرمخاطب بروید و ببینید که از چه سبک از موشن گرافیک برای تولید محتوای خود کمک گرفته اند. همچنین می توانید به سراغ سایت های حرفه ای بروید که در زمینه تولید موشن گرافیک فعالیت دارند و طراحی های آنها را ببینید. این کار می تواند به شما برای ایده پردازی کمک کند.

قوانین کلی در سناریو نویسی برای موشن گرافیک


اگر قبل از شروع آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک، به بحث های مربوط به آموزش صفر تا صد موشن گرافیک توجه کرده باشید، می دانید که برای بالا بردن کیفیت محتوایی که تولید می کنید، دقت و صبر و حوصله شما اهمیت ویژه ای دارد. همچنین همیشه باید به نکات ریز و کوچک اهمیت بدهید. مثلا یادتان باشد رنگ هایی که به کار می برید با خدمات یا محصول مورد نظری که تبلیغ می کنید و یا آموزشی که ارائه می نمایید، هماهنگ باشند. 
ضمن اینکه یادتان باشد که سرعت محتوایی که تولید کرده اید را به صورت مناسب تنظیم کنید تا مخاطب سردرگم نشود و نکته های مورد نظر شما را درک کند. برای این کار بهتر است با اصول طراحی و تولید انواع موشن گرافیک با استفاده از نرم افزارهای مختلف آشنا باشید. مثلا آموزش استاپ موشن در فتوشاپ را دیده باشید و بدانید که سرعت محتوا را در آن چگونه تنظیم نمایید. 
در آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک باید چند نکته مهم را به صورت اصل و قانون در نظر بگیرید. اول اینکه هرگز برای تولید موشن گرافیک تقلید نکنید. می توانید از ایده های دیگران استفاده کنید، ولی از آنها تقلید نکنید. این کار باعث پایین آمدن کیفیت کار و عدم اعتماد مخاطب به شما می شود. 
نکته دوم آنکه از کلماتی استفاده نکنید که سخت و پیچیده هستند و می توانند باعث سردرگم شدن مخاطب شوند. همچنین کلمات و نکات را مدام تکرار ننمایید.
نکته دیگری که بد نیست به عنوان قانون و قاعده سناریو نویسی برای موشن گرافیک در نظر بگیرید، پایان بندی مناسب است. به هیچ عنوان اجازه ندهید محتوا بدون پایان بندی و نتیجه گیری تمام شود. این کار می تواند مخاطب را نسبت به محتوای شما دلسرد کند.

ایده های خلاقانه برای سناریو نویسی

اصول تهیه سناریوی تبلیغاتی گرافیک متحرک


یکی از نکاتی که در آموزش سناریو نویسی برای موشن گرافیک یاد می گیرید، رعایت اصولی است که باید برای طراحی محتواهای تبلیغاتی رعایت کنید. مهم ترین اصل آن است که در سناریوی خود به جذب مخاطب بیش از هرچیزی توجه داشته باشید. این کار با رعایت اصول سئو و شناخت مخاطب و سلیقه و علاقه های وی ممکن می باشد. همچنین می توانید از دوره های آموزش ساخت موشن گرافیک رایگان و یا نوشتن سناریو و داستان هم کمک بگیرید.


جمع بندی


یکی از بهترین روش ها برای کسب درآمد از ساخت موشن گرافیک، نوشتن سناریوهای خلاقانه است. با یادگیری و آموزش سناریو نویسی موشن گرافیک می توانید خلاقیت خود را پرورش داده و ایده های جدیدی برای تولید محتوا داشته باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *