انواع سبک های موشن گرافیک+ مزایا و کاربردها
در این نوشته به معرفی انواع سبک های موشن گرافیک پرداخته، کاربردها و مزایای استفاده از این شیوه را در تبلیغات بیان کرده ایم.
مقدمه
شناخت انواع سبک های موشن گرافیک یکی از مهم ترین قدم هایی است که باید برای حرفه ای شدن در این صنعت برداشته شود. در واقع برای اینکه بتوانیم کیفیت کار خود را افزایش دهیم، لازم است که سبک های مختلف آن را بشناسیم. به این ترتیب خواهیم دانست که در کدام یک از آنها می توانیم موفق تر عمل کنیم.
- موشن گرافیک چگونه ساخته می شود؟
- معرفی سبک های مختلف موشن گرافی و بررسی هر یک
- کدام ابزارها برای طراحی انواع سبک های موشن گرافیک مناسب هستند؟
- مزایای موشن گرافیک
- کاربردهای موشن گرافیک
- کاربرد موشن گرافی برای تبلیغات
- بررسی موشن گرافی در ایران
- کلام پایانی
موشن گرافیک چگونه ساخته می شود؟
اولین قدم در شناخت انواع سبک های موشن گرافیک، آن است که بدانیم به طور کلی چگونه می توان پویا نوشتارها را طراحی کرد؟ ابزارهای لازم برای تولید موشن گرافیک نرم افزارهای کامپیوتری هستند که در آموزش صفر تا صد موشن گرافیک آنها را معرفی کرده ایم. با استفاده از این نرم افزارها می توان تصاویر را به صورت متحرک طراحی کرده و خروجی کار را تبدیل به ویدیو نمود. در واقع در این شیوه تصاویر را بر اساس طرحی که در نظر گرفته شده است، متحرک کرده و بر روی آن صداگذاری می شود.
معرفی سبک های مختلف موشن گرافی و بررسی هر یک
بد نیست بدانید که انواع سبک های موشن گرافیک دارای تنوع بسیار زیادی هستند. اصلی ترین آنها شامل موارد زیر می شوند:
ویدیوهای آموزشی
Explainer Video یا ویدیوهای آموزشی و توضیحی از جمله اصلی ترین و شناخته شده ترین انواع موشن گرافیک های موجود هستند. معمولا از این سبک ویدیوها در دیجیتال مارکتینگ برای برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب استفاده می کنند. ویژگی اصلی آن ارائه مفاهیم مورد نظر به صورت کاملا سرگرم کننده و خلاقانه می باشد.
لوگوموشن
یکی از انواع سبک های موشن گرافیک، ویدیوهایی است که برای طراحی لوگو به کار می روند و اصطلاحا به آنها لوگوموشن گفته می شود. استفاده از این سبک باعث می شود که لوگو و برند مورد نظر بیشتر در ذهن مخاطب باقی بماند. به همین دلیل است که این سبک بازدهی فوق العاده ای دارد.
رابط کاربری وب سایت
یکی از جذاب ترین سبک ها و تکنیک های موشن گرافیک، سبکی است که برای ساخت ویدیوهای مربوط به رابط کاربری وب سایت ها و اپلیکیشن ها به کار می رود. در این روش می توان اجزای مختلفی که در صفحه مورد نظر وجود دارند را به صورت متحرک طراحی کرد. این شیوه خلاقانه باعث بهتر شدن تجربه کاربری و حفظ روند بازدید در وبسایت می شود.
فیلم های کوتاه
یکی دیگر از انواع سبک های موشن گرافیک، تولید فیلم ها و ویدیوهای کوتاه است. این سبک بسیار نزدیک به انیمیشن می باشد. ولی از آنجا که شخصیت ها در آن محدود هستند و به جزییات توجه زیادی نمی شود، می توان آن را از انیمیشن تشخیص داد.
اینفوگرافیک
یکی از شناخته شده ترین انواع سبک های موشن گرافیک، Infographics می باشد. این سبک در واقع برای ساده کردن مطالب پیچیده به کار گرفته می شود و به فرد اجازه می دهد که این اطلاعات را به صورت متحرک به عرصه نمایش درآورد. این سبک مخصوصا برای تیتراژ فیلم ها اهمیت فوق العاده ای دارد.
سبک گیف (Gif)
یکی از جذاب ترین و پرکاربردترین انواع سبک های موشن گرافیک، سبک Gif می باشد که طی آن تصاویر بسیار کوتاهی به حالت متحرک درمی آیند. این سبک برای ارائه تصاویر در حد چند ثانیه طراحی شده است، با این وجود چنان قدرتمند است که می توان مفاهیم خاص را با آن نشان داد. ضمن اینکه می توان فرد را مجبور کرد که بر روی موضوع مورد نظر به خوبی متمرکز شود. ویژگی اصلی این سبک از موشن گرافیک استفاده از فریم های متوالی است که به صورت به هم پیوسته و چرخشی مدام تکرار می شوند.
استاپ موشن
در بررسی انواع سبک های موشن گرافیک نمی توان سبک جذاب و در عین حال ساده Stop Motion را فراموش کرد. در این سبک از تصاویر ثابت عکسبرداری می شود و سپس با کمک انواع نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری آنها را به صورت متحرک تدوین می کنند. ویژگی اصلی این سبک خلاقیت به کار رفته در آن است که معمولا آن را تبدیل به یک سبک منحصر به فرد می کند.
کنفرانس ها و پرزنتیشن ها
جالب است بدانید یکی از انواع سبک های موشن گرافیک، سبکی است که از آن در جلسات ارائه رسمی و کنفرانس ها استفاده می کنند. این سبک باعث جلب توجه مخاطب به موضوع شده و از کسل شدن و خستگی وی در حین برگزاری جلسه جلوگیری می کند.
کدام ابزارها برای طراحی انواع سبک های موشن گرافیک مناسب هستند؟
حالا که با انواع سبک های موشن گرافیک آشنا شدیم، باید بدانیم که کدام نرم افزارها برای طراحی و تولید آنها به کار می روند. یادتان باشد که هرگز نباید نقش کیفیت موشن گرافیک در جذب مخاطب را نادیده گرفت و این کیفیت با تلاش و خلاقیت و استفاده از ابزارهای مناسب ممکن می شود. مهم ترین و معروف ترین این ابزارها عبارتند از:
• نرم افزار After Effects
• نرم افزار Premier
• نرم افزارهای محصول شرکت Autodesk
• نرم افزار 3DS Max
• و نرم افزارهای محصول شرکت اپل برای سیستم عامل های مکینتاش، از جمله Apple Motion
مزایای موشن گرافیک
مهم ترین مزیت به کار گرفتن انواع سبک های موشن گرافیک، تولید محتوای خلاقانه برای جذب مخاطب است. معمولا موشن گرافیک ها به خوبی توجه افراد را به خود جلب می کنند و به همین دلیل برای تولید محتواهای آموزشی و یا انجام دیجیتال مارکتینگ بسیار مناسب می باشند.
مزیت دیگر استفاده از موشن گرافیک نسبت به سایر مدل های تولید محتوا، پایین بودن نسبی هزینه تولید آن می باشد. این امر به خاطر آن است که معمولا کار تولید با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری انجام می شود و در نتیجه نیازی به فیلمبرداری با دوربین فیلمبرداری و هزینه زیاد برای آن نیست.
کاربردهای موشن گرافیک
شاید بتوان گفت مهم ترین و اصلی ترین کاربرد موشن گرافیک در انتقال صحیح پیام به مخاطب و تاثیرگذاری بیشتر بر وی می باشد. بنابراین از این شیوه در تولید انواع محتواهای آموزشی می توان به خوبی استفاده کرد. ضمن اینکه برای برقرار ارتباط موثر میان مخاطب و محصولات مورد نظر خود می توان از انواع سبک های موشن گرافیک در دیجیتال مارکتینگ نیز بهره گرفت.
کاربرد موشن گرافی برای تبلیغات
معمولا استفاده از انواع سبک های موشن گرافیک موجب می شود که اطلاعات ارائه شده به مخاطب مدت زمان بیشتری در حافظه و ذهن وی باقی بمانند. همچنین مخاطبان در شبکه های اجتماعی به این سبک از ویدیوها علاقه و توجه بیشتری نشان می دهند. به همین دلیل می توان از این شیوه در تبلیغات به خوبی استفاده کرد. تبلیغ محصولات در قالب ویدیوهای پویا نوشتار و تولید لوگوموشن از جمله کاربردهای اصلی آن برای تبلیغات هستند. این شیوه به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به خوبی به مشتریان خود ارائه کنند. طراحی و تولید موشن گرافیک های جذاب و باکیفیت توجه مشتریان را به کسب و کار شما جلب خواهد کرد و موجب می شود که در ذهن وی باقی بمانید.
بررسی موشن گرافی در ایران
در ایران نیز، مانند سایر کشورهای جهان، همزمان با افزایش دسترسی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، فرهنگ دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال رشد می باشد. به همین دلیل موشن گرافیک نیز که در آن از صوت و تصویر استفاده می شود، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. از آنجا که هزینه تولید این شیوه نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بسیار کمتر بوده و در عین حال بازدهی و تاثیر آن به مراتب بیشتر می باشد، استفاده از انواع سبک های موشن گرافیک در ایران نیز با محبوبیت فوق العاده ای روبرو شده است.
کلام پایانی
در حال حاضر استفاده از انواع سبک های موشن گرافیک تبدیل به یکی از مهم ترین و قدرتمندترین ابزارهای تبلیغات و تولید محتوا در عرصه های مختلف شده است. این صنعت روز به روز در حال پیشرفت بوده و امکان موفقیت افرادی که دست به کار تولید محتواهای موشن گرافیک می زنند، بیشتر می شود.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید