موشن گرافیست به چه کسی گفته می شود؟

موشن گرافیست به چه کسی گفته می شود؟

برای موشن گرافیست شدن باید از برخی پیش نیازها در این زمینه آگاه باشید. در این مطلب به این پیش نیازها پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌را مطالعه کنید.

پیشگفتار

موشن گرافیست در تعریف کلی، کسی است که با کمک ابزار و نرم افزار های گرافیک متحرک، اقدام به ساخت موشن گرافی های جذاب و کاربردی می کند. یک موشن گرافیست موفق به خوبی می داند که حرفه ای شدن در حوزه ساخت گرافیک متحرک آسان نیست. چرا که او باید به انواع موشن گرافی، نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک و شرایط این شغل آشنا باشد. اما اگر با یک ذره بین کمی دقیق تر به این شغل نگاه کنیم به جزئیات بیشتری می رسیم. اگر دوست دارید موشن گرافیست شوید اما نمی دانید چگونه، این مطلب را مطالعه کنید. در اینجا ما به اینکه یک شخص در این شغل دقیقا چه کارهایی انجام می دهد و چه مهارت هایی لازم دارد، پرداخته ایم.

مقدمه

•    موشن گرافیست دقیقا چه کارهایی می کند و چه کارهایی نمی کند؟!
•    بازار کار موشن گرافی چه وضعیتی دارد؟
•    مهارت هایی که یک موشن کار باید داشته باشد، چه هستند؟
•    شرح وظایف یک موشن گرافیست
•    آیا موشن گرافیست ها باید حتما تحصیلات آکادمیک داشته باشند؟

موشن گرافیست دقیقا چه کارهایی می کند و چه کارهایی نمی کند؟!

موشن گرافیست ها کسانی هستند که بخش قابل توجهی از تبلیغات بصری، تریلر های گرافیکی تلویزیونی یا اینترنتی، دنباله های عنوان و ... را تولید می کنند. آنها از نرم افزار های مخصوص طراحی موشن گرافی و خلاقیت شان استفاده می کنند تا دست به ساخت چنین آثاری بزنند. در هر پروژه‌ی ساخت موشن گرافی مراحلی خاصی طی می شود. این مراحل شامل ساخت کاراکتر و به حرکت در آوردن آنها، پیاده سازی جلوه های بصری و در نهایت تدوین و تولید می باشند.
موشن گرافیست ها معمولا در حوزه‌ی تبلیغات و صنعت فعالیت می کنند. دلیل آن هم این است که کاربرد موشن گرافی بیشتر به این دو حوزه مربوط می شود. برعکس انیمیشن که در آن با قصه و داستان گویی سروکار داریم، در موشن گرافی قصد داریم اطلاعات جدید را با چاشنی تبلیغات به مخاطب عرضه کنیم. پس اگر دوست دارید وارد این شغل شوید، بدانید که در آن خبری از داستان پردازی نیست. 
البته لازم است در اینجا به یک نکته‌ی مهم اشاره کنیم. در انجام تبلیغات به واسطه‌ی موشن گرافی هم یک سناریو از پیش نوشته شده وجود دارد. موشن گرافیست ها باید طبق این سناریو گرافیک متحرک را تولید کنند. اما اهداف خاصی پشت این سناریو وجود دارد که 99 درصد آنها تبلیغاتی یا برای جذب مشتری است.
یک موشن گرافیست برای دوام آوردن در این حوزه باید مهارت تغییر در طرح گرافیک متحرک را داشته باشد. همچنین او باید بتواند قبل از اینکه یک پروژه را به مرحله نهایی برساند تدوین کرده و در اختیار کارفرما یا شرکتی که با آن همکاری می کند، قرار دهد. مهم ترین ویژگی یک موشن گرافیست، مهارت ایجاد تغییرات روی پروژه و مدیریت آن است. این مهارت بعد از خلاقیت و توانایی کار با یک تیم قرار می گیرد. اما در عین حال بسیار حائز اهمیت است.

موشن گرافی

بازار کار موشن گرافی چه وضعیتی دارد؟

قبل از اقدام برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست حرفه ای باید اطلاعاتی در مورد بازار کار و میزان درآمد طراحی موشن گرافیک در ایران و در جهان به دست آورید. اصولا موشن گرافیست ها می توانند به صورت دورکاری – البته با توجه به ترجیح خود – با شرکت های داخلی و خارجی کار کنند. بنابراین بازار کار آنها محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نمی شود.

مهارت هایی که یک موشن کار باید داشته باشد، چه هستند؟

برای تبدیل شدن به موشن گرافیست، یک سری پیش نیازهای موشن گرافیک وجود دارد که باید قبل از هر اقدامی آنها را بیاموزید. این پیش نیاز ها به شما کمک می کنند تا از یک فرد عادی (که به این زمینه کاری علاقه دارد) به یک شخص حرفه ای تبدیل شوید. در نتیجه هر شرکت یا سازمانی ترجیح می دهد با شما همکاری کند. این مهارت ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
اولین گروه از مهارت ها، مربوط به بخش درک بصری، طراحی و زیبایی شناسی هستند. با کمک این مهارت ها شما به عنوان یک موشن کار می توانید یک کاراکتر خلق کنید و آن را به حرکت در آورید.
گروه دوم از مهارت ها، مربوط به توانایی کار تیمی، وقت شناس بودن و ارسال به موقع پروژه ها در Deadline های مشخص شده و داشتن سبک خاص و یونیک هستند. هر موشن گرافیست دنیای ذهنی خود را به تصویر کشیده و در معرض دید همگان قرار می دهد. بنابراین باید بتواند در تولید گرافیک متحرک، امضای خاص خود را داشته باشد و مثل یک شخص کپی کار صرفا از دیگران تقلید نکند.

وظایف موشن گرافیست

شرح وظایف یک موشن گرافیست

زمانی که برای فعالیت در حوزه گرافیک متحرک یا موشن گرافی اقدام می کنید، هر شرکت یا کارفرمایی ممکن است از شما چند وظیفه مختلف را درخواست کند. اگرچه وظایف هر موشن کار در هر مجموعه یا شرکت با دیگری تفاوت هایی دارد اما اکثر آنها تقریبا یک کار مشابه را انجام می دهند.
تمامی موشن گرافیست ها یا موشن کارها باید اقدام به متحرک کردن تصویر ها یا صدا گذاری روی آنها کنند. وقتی هدف انتقال یک یا چند پیام ِخاص به مخاطب است، این افراد از خلاقیت و توانایی های شان در حوزه ی تولید گرافیک استفاده می کنند تا بتوانند ایده های کارفرما و تیم تبلیغاتی را پیاده سازی کنند. این افراد روی صدا گذاری، طراحی کاراکتر ها و تولید تیزر های گرافیکی کار می کنند. انتقال پیام به صورت گرافیکی و یا بصری معمولا دشوار تر و کمی پیچیده تر از متن یا صوت است. اما موشن گرافیست ها در طی یادگیری و کسب مهارت های مرتبط با این حوزه ی کاری به خوبی می آموزند که چطور با کمک ابزار های گرافیکی، پیام های مورد نظرشان را به مخاطب انتقال دهند.
آنها همچنین باید بتوانند فایل های صوتی و ویدئویی را ادیت کنند. به علاوه می توانند پروژه های مربوط به تولید محتوای بصری کمپین های تبلیغاتی را تولید و مدیریت کنند. اگر یک موشن گرافیست در کار خود پیشرفت کرده و از خود ذوق ِکافی نشان دهد می تواند بخشِ تولید محتوای صوتی یک شرکت را به دست گرفته – به عنوان سرپرست تولید محتوای بصری – و مدیریت کند.

گرافیک متحرک

آیا موشن گرافیست ها باید حتما تحصیلات آکادمیک داشته باشند؟

این سوال بسیاری از کسانی است که قصد دارند در این زمینه کار کرده و کسب درآمد کنند، اما به درستی نمی دانند که آیا داشتن تحصیلات آکادمیک در این زمینه واجب و ضروری است یا خیر. به طور کلی، هیچ مدرک دانشگاهی نمی تواند تضمینی برای موفقیت شما در یک زمینه کاریِ خاص باشد. اگر حتی مدرک دانشگاهی در این زمینه ندارید، باز هم می توانید با دیدن دوره های آموزشی و انجام کارهای عملی به رشد خلاقیت و یادگیری به روز این علم کمک کنید. با توجه به اینکه این حوزه روز به روز در حال پیشرفت و رشد است و بعید است که حالا حالاها از بین برود، پس برای تبدیل شدن به یک موشن گرافیست موفق و حرفه ای باید دانش خود را آپدیت نگه دارید. توجه به کار های عملی بیشتر از دروس تئوری برای یک موشن گرافیست لازم است.
معمولا موشن گرافیست ها بعد از یادگیری نحوه کار کردن با نرم افزار های مرتبط با این حوزه و انجام یکی دو کار کوچک اما ارزشمند می توانند با ساخت یک روزمه‌ی غنی به راحتی وارد بازار کار طراحی گرافیک متحرک شوند. پس دو گزینه ی مهم، یعنی مهارت و نمونه کار خوب به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید وارد این کار شوید. هر موشن گرافیست براساس تجربه و مهارتی که در این زمینه دارد می تواند حقوق و مزایا دریافت کند. بنابراین امکان رشد و پیشرفت در این شغل به صورت کامل، فراهم است. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *