مهارت های لازم برای یادگیری موشن گرافی
پیش از یادگیری موشن گرافی باید به اصول و مهارت هایی وارد باشید که تضمینی برای موفقیت شما در این مسیر به حساب می آیند. اما این مهارتها چه هستند؟
پیشگفتار
یادگیری موشن گرافی به چه مهارت هایی وابسته است؟ گرافیک متحرک یا موشن گرافی وابسته به صنعت تبلیغات، پویا و بسیار قابل رشد است. به همین خاطر اغلب کسانی که به گرافیک متحرک – یا به طور کلی رشته ی گرافیک – علاقه دارند، ترجیح می دهند که مهارت های لازم برای یادگیری موشن گرافی را یافته و قدم در این راه بگذارند.
اگر با نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک آشنا هستید، به این معنا نیست که فرد مناسب برای یادگیری و فعالیت در این زمینه به حساب می آیید! بلکه شما باید مهارت هایی را در مدت زمان کوتاه کسب کنید تا بتوانید به یک موشن گرافیست موفق در این زمینه تبدیل شوید. اما دقیقا چه مهارت هایی؟ اگر دوست دارید بدانید این مهارت ها چه هستند، با ادامه ی این مطلب همراه باشید.
مقدمه
• مهارت پایه در طراحی و نقاشی کلاسیک، لازمه یادگیری موشن گرافیک
• باید بدانید که انیمیشن چیست؟
• شروع قدم های کوچک برای برداشتن گام های بزرگ
• یادگیری موشن گرافی با کمک مهارت طراحی 3D
• آشنایی کافی با تایپوگرافی برای یادگیری موشن گرافی
• خلاقیت و تفکر Out of boxing
• داشتنِ ارتباط موثر بین همکاران و کارفرمایان
• آشنایی با تئوری رنگ ها برای یادگیری موشن گرافی
مهارت پایه در طراحی و نقاشی کلاسیک، لازمه یادگیری موشن گرافیک
اگر می توانید به عنوان یک فرد علاقه مند به یادگیری موشن گرافی، ایده هایتان را روی کاغذ بیاورید - آن هم فقط با یک مداد - قطعا می توانید به مراحل بعدی وارد شده و ایده هایتان داخل کامپیوتر پیاده سازی کنید. اگر یک موشن گرافیست نتواند طرح های ذهنی اش را با مداد و به صورت اسکیس روی کاغذ پیاده سازی کند، باید در ابتدا مهارت های پایه در زمینه نقاشی و طراحی ابتدایی را بیاموزد. هر موشن گرافیست حرفه ای در دنیا، قبل از پیاده سازی ایده هایش آنها را روی کاغذ امتحان می کند.
باید بدانید که انیمیشن چیست؟
تبدیل یک طرح ساده و معمولی به یک فرم جاندار و دارای حرکت، همان عملی است که هم در موشن گرافی و هم در ساخت انیمیشن به کار برده می شود. اطلاع از اصول بنیادین ِساخت انیمیشن و ماهیت آن، به شما کمک می کند تا بدانید در کجا می توانید اغراق کرده و کجا بهتر است سادگی به خرج دهید تا طرح نهایی تان دلپذیر و دلچسب به نظر برسد. به طور کلی، روال تبدیل یک طرح یا وکتور ثابت و ایستا به یک ویدیویی چند دقیقه ای متحرک، اطلاع داشتن از اصول و نحوه حرکت دادن ِکاراکتر ها و اشیاء به شما کمک می کند تا موقع ایجاد طرح اولیه و ایجاد حرکت در آنها نهایت ظرافت را به خرج دهید. پس در ابتدا بهتر است اطلاعات کافی در مورد اصول انیمیشن پیدا کنید. پس از آن می توانید به طور جدی، یادگیری موشن گرافی را آغاز کنید و به دنبال میزان درآمد طراحی موشن گرافیک باشید.
شروع قدم های کوچک برای برداشتن گام های بزرگ
معمولا موشن گرافیست های حرفه ای یک مهارت مهم دارند. آن مهارت این است که پروژه های خود را – در هر ابعاد و سایزی – به بخش های کوچک تر تقسیم می کنند. سپس به سراغ یکی از این بخش های کوچک می روند و آن را به پایان می رسانند. سپس در گام ِبعدی به سراغ بخش ِکوچک دیگر می روند و آن را انجام می دهند. پس از فرارسیدنِ زمان Deadline آنها تقریبا 90 درصد پروژه را انجام داده اند. این مهارت، یعنی مدیریت زمان به موشن گرافیست ها کمک می کند تا بتوانند تمامی کارهایشان را به موقع انجام دهند. همچنین این مهارت به آنها کمک می کند تا در صورتی که از انجام پروژه های بزرگ می ترسند، آن را به اجزای کوچکتر تقسیم بندی کرده و پس از آن وقت خود را صرف رسیدگی به آن اجزای کوچک کنند.
یادگیری موشن گرافی با کمک مهارت طراحی 3D
یکی از پیش نیازهای موشن گرافیک اطلاع از قوانین طراحی سه بُعدی است. انجام موشن گرافی یا یادگیری آن بدون داشتن درک ابتدایی از قوانین دنیای ساخت ِگرافیک سه بُعدی ممکن نمی شود. امروزه موشن گرافی ها بیشتر به جای اینکه دو بُعدی باشند، سه بعدی هستند. دلیل آن هم استقبال ِبیشتر مخاطبان و پیشرفت هایی است که در این صنعت انجام گرفته است. حتی اگر در مورد نرم افزار های طراحی موشن گرافی کمی سرچ کنید متوجه خواهید شد که تمرکز حرفه ای ترین ابزار ها و نرم افزار ها روی ساخت گرافیک سه بعدی است. پس اگر هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارید، توصیه می کنیم در ابتدا به سراغ یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بروید.
آشنایی کافی با تایپوگرافی برای یادگیری موشن گرافی
غالبا از تایپو گرافی در ساخت موشن گرافی استفاده می شود. بنابراین باید آن را به خوبی درک کنید تا بتوانید به کمک آن، برای ساخت موشن گرافی اقدام کنید. با کمک تایپوگرافی می توان ساده ترین و در عین حال جذاب ترین موشن گرافی ها را ساخت. شما می توانید نمونه های مختلف و موفق این موشن گرافی ها را در Google جستجو کرده و پیدا کنید. پس اگر می خواهید از همین ابتدا به یکی از حرفه ای ترین موشن گرافیست ها تبدیل شوید، بهتر است که اطلاعات کافی در مورد تایپوگرافی و ساخت آن به دست آورید.
خلاقیت و تفکر Out of boxing
کارفرماهای امروزی برای خلاقیت موشن گرافیست ها، ارزش زیادی قائل اند. تماشای نمونه کارهای دیگران از ساخت موشن گرافی، اطلاعات به روز که به ارتقای خلاقیت ِشما کمک می کنند، قرار دادن خود در معرض محتواهای الهام بخش به شما کمک می کند تا بتوانید برای هر پروژه ی ریز و درشتی از خودتان خلاقیت نشان دهید. به یاد داشته باشید که موشن گرافیست موفق کسی است که بتواند به کمک ایده ها یا محتواهای ساده، پروژه های جذاب و خلاقانه تولید کند.
داشتنِ ارتباط موثر بین همکاران و کارفرمایان
اینکه شما یادگیری موشن گرافی را با موفقیت پشت سر بگذارید و حتی به یک موشن گرافیست ِخلاق تبدیل شوید مهم است، اما همه ی ماجرا نیست! درست است که مهارت های فنی می توانند در موفقیت شما تاثیر بسزایی بگذارند، اما مهارت برقراری ارتباطات اجتماعی، داشتن رفتار حرفه ای، مهارت های نرم و برقراری ارتباط حرفه ای و به دور از هرگونه برخورد نادرست به شما کمک می کند تا به فردی محبوب و مقبول بین همکاران یا کارفرمایان تبدیل شوید. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از کارفرما ها معمولا اطلاعات دقیق و حرفه ای از ساخت موشن گرافی یا اصول ابتدایی آن ندارند. به همین خاطر کاملاً طبیعی است که از شما درخواست هایی برای اعمال تغییرات روی پروژه شان داشته باشند که چندان حرفه ای نیست. شما باید بتوانید با صبوری و حوصله به خرج دادن توام با رفتار حرفه ای، کلیات و جزئیات کار را برای آنها توضیح دهید.
آشنایی با تئوری رنگ ها برای یادگیری موشن گرافی
موشن گرافیک در مارکتینگ و تبلیغات کاربرد فراوانی دارد. به همین خاطر حساسیت روی استفاده از رنگ ها برای تاثیرگذاری روی مخاطب بسیار اهمیت دارد. بنابراین شما باید به عنوان کسی که قصد دارد به یادگیری موشن گرافی بپردازد، از تئوری و تاثیر رنگ ها در ذهن مخاطب اطلاعات کافی داشته باشید. رنگ ها احساسات و پیام های مختلفی را به بیننده منتقل می کنند. شما باید در طراحی موشن گرافی ِخود از مجموعه رنگهایی استفاده کنید که برای تبلیغات یا پروژه ی مورد نظرتان کاربردی و مفید هستند.
مثلا رنگ قرمز انرژی، اراده و قدرت را به مخاطب منتقل می کند. صورتی انتقال دهنده ی حس مراقبت، آرامش، تولد و پرورش است. اگر رنگ های خانواده ی سبز داخل یک موشن گرافی استفاده شوند احساسات خوش بینی، رفاه، تجمل، سلامت و غیره به مخاطب انتقال داده می شود. اگر رنگ پرتقالی، نارنجی یا زرد را انتخاب کنید، خلاقیت، تحریک و مقرون به صرفه بودن را به مخاطب انتقال داده اید. همانطور که ملاحظه می کنید، رنگ ها برای ساخت و کاربردهای موشن گرافی و انتقال هدف و پیام بسیار مهم هستند.
پاسخ دهید
اولین نظر را شما ثبت نمایید
نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید