معرفی انواع موشن گرافی

معرفی انواع موشن گرافی

انواع موشن گرافی ها دست ما را برای تولید ویدئو های انیمیشنیِ مختلف باز می گذارند. اگر با آنها آشنایی ندارید توصیه می‌شود حتما این مطلب را مطالعه کنید.

پیشگفتار

انواع موشن گرافی چیست و چه لزومی به آشنایی با آنها داریم؟ گرافیک متحرک یا موشن گرافی به تغییر دادن ِظاهر ِایستا و ثابتِ وکتور ها و تصاویر گرافیکی به ظاهری متحرک یا دینامیک گفته می شود. موشن گرافیست ها کسانی هستند که این تغییر را روی تصاویر گرافیکی اعمال می کنند. 
موشن گرافیک در مارکتینگ و تبلیغات بیشتر کاربرد دارد. با توجه به ناشناخته ماندن ِویژگی ها و خاصیت ِموشن گرافی برای انجام تبلیغات و عدم بهره برداری صحیح از قابلیت های آنها، در اینجا به معرفی انواع موشن گرافی می پردازیم. شما می توانید برای انجام تبلیغات، معرفی خدمات، محصولات یا تولید یک تبلیغ ارزان قیمت، از گرافیک متحرک استفاده کنید. سپس از آن بارها و بارها استفاده کنید تا به مخاطب کمک کنید اهداف و هویت کسب و کارتان را در مقایسه با دیگران بهتر درک کند. اگر با انواع موشن گرافی آشنا نیستید و نمی دانید کدام نوع از آن می تواند به شما کمک کند با ادامه این مطلب همراه باشید.

مقدمه

   تکنیک های موشن گرافیک – که بیشتر شناخته شده اند
•    1.موشن گرافیک – گرافیک متحرک در بین انواع موشن گرافی
•    2.ویدئو موشن در بین انواع موشن گرافی
•    3.استاپ موشن در بین انواع موشن گرافی
•    4.اینفو موشن در بین انواع موشن گرافی
•    انواع موشن گرافی ها – که کمتر به آنها پرداخته شده است
•   1. موشن تایپوگرافی
•   2.  لوگو های انیمیشنی
•   3.  تایتل های پیشرفته‌ی انیمیشنی

•    موشن گرافی های UI-UX
•    موشن گرافی های Transparent

تکنیک های موشن گرافیک – که بیشتر شناخته شده اند

تکنیک های موشن کگرافیک زیادی وجود دارند که هر یک علاقمندان خاص خود را دارند. انواع تکنیک های موشن گرافی که بیشتر از سایر روش ها شناخته شده اند، شامل موارد زیر هستند:

1.موشن گرافیک – گرافیک متحرک در بین انواع موشن گرافی

شاید تعجب کنید که موشن گرافیک چگونه می تواند به تنهایی زیر مجموعه ای از انواع موشن گرافی باشد. موشن گرافیک یک اصطلاح چتری است که برای کلیه ی تصاویر گرافیک متحرک به کار برده می شود. به خاطر محبوب بودنِ این کلمه، از آن برای اشاره به انواع موشن گرافی استفاده می شود. اما این ترکیب – یعنی موشن گرافی – به عمل متحرک کردن تصویر سازی هایی گفته می شود که در نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک ساخته شده اند؛ مانند ایلوستریتور. پس در گرافیک متحرک از تصویر های واقعی و عکس برداری شده استفاده نمی شود. در تمامی موشن گرافی های دنیا، یک سناریوی از پیش نوشته شده وجود دارد و به کمک آن پیامی خاص به مخاطب منتقل می شود.

گرافیک متحرک

2.ویدئو موشن در بین انواع موشن گرافی

وقتی برای ایجاد تغییرات بیشتر از تصاویر گرافیکی در کنار ِتصاویر دنیای واقعی استفاده می کنیم، یعنی ویدئو موشن ساخته ایم. پس در یک تعریف خلاصه، ویدئو موشن را می توان ترکیبی از تصاویر گرافیکی و تصاویری که در دنیای واقعی فیلمبرداری شده اند، دانست.

3.استاپ موشن در بین انواع موشن گرافی

در این روش با جابجا کردن وسایل یا اشیاء واقعی و سپس عکس گرفتن از آنها و در نهایت کنار هم چیدنِ این تصاویر یک ویدئو به دست می آید. توجه داشته باشید که شما باید از هر تغییری که در سوژه ایجاد میکنید عکسبرداری کنید تا بتوانید یک ویدئوی واقعی بسازید. ساخت ویدئو در این حالت با استفاده از نرم افزار های گرافیکی انجام می شود.

استاپ موشن

4.اینفو موشن در بین انواع موشن گرافی

آیا می دانید اینفوگرافیک چیست؟ هنگامی که در یک تصویر نسبتا عریض، اطلاعات را با کمک متن و تصویر در خلاصه ترین شکل ممکن به مخاطب ارائه کنیم، اینفوگرافیک تولید کرده ایم. اینفوگرافیک شبیه یک بروشور عمل می کند، اما با میزان متن کمتر و تمرکز بر روی تصاویر. در اینفو موشن، تصاویر اینفوگرافیک حرکت داده می شوند. با ایجاد تحرک و صدا گذاری روی تصاویر بهتر می توانیم اطلاعات را به مخاطب منتقل کنیم.

انواع موشن گرافی ها – که کمتر به آنها پرداخته شده است

اگر گمان می کنید که انواع موشن گرافی به همینجا خلاصه می شود، سخت در اشتباهید. آنچه در ادامه آورده می شوند نسبت به آنچه کمی بالاتر معرفی شدند، کمی ناشناخته تر هستند.

1. موشن تایپوگرافی

در این گونه از انواع موشن گرافی ها، صرفا کلمات یا عبارت هایی روی صفحه دیده می شوند که پشت سر هم نمایش داده می شوند. اگر کلمه‌ی kinetic typography را شنیده باشید قطعا می دانید که موشن تایپوگرافی چیست. مانند موشن گرافیک (که کمی بالاتر در مورد آن توضیح دادیم) در این روش هم هدف ِما انتقال مفاهیم خاصی به مخاطب است. با موشن تایپوگرافی به راحتی می توانید یک ویدئو یک تا دو دقیقه ای بسازید و یک موضوع را به طور کامل توضیح دهید. چون در این روش صرفا با متن و کلمات سروکار داریم و خبری از تصاویر گرافیکی نیست. فقط به یک راوی نیاز داریم تا از روی جملات طولانی تر بخواند و مفهوم را بسیار بهتر به مخاطب منتقل کند.

موشن تایپوگرافی

2. لوگو های انیمیشنی

لوگو های متحرک، بهتر به یاد سپرده می شوند. در بین انواع موشن گرافی ها، بسیاری از برند ها هستند که استفاده از این نوع از لوگوها را ترجیح می دهند؛ یعنی لوگو های متحرک. این نوع از موشن گرافی ها می توانند مثل یک فایل با پسوند .gif ذخیره شده و در وب سایت یا سایر شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. در این شیوه‌ی ساخت موشن گرافی هدف این است که از سبک ها و عناصر مختلف – مرتبط با لوگو – استفاده شود تا یک داستان برای مخاطب بازگو شود.

3. تایتل های پیشرفته‌ی انیمیشنی

درج کلمات یا جملات به صورت انیمیشنی روی یک ویدئو (از تصاویر واقعی) باعث می شود تا پیام ِتولید کننده‌ی محتوا بهتر به مخاطب منتقل شود. برای مثال، تصور کنید در حال تماشای یک ویدئو 5 دقیقه ای از آموزش های TED (که بسیار معروفند) هستید. گوینده و یا سخنران در مورد یک موضوع خاص (مثلا تکنولوژی) صحبت می کند. موضوع او چندین زیر عنوان ِمجزا و مختلف دارد. برای اینکه ما کمی جذابیت بصری به این سخنرانی بدهیم، می توانیم از تایتل های پیشرفته‌ی انیمیشنی استفاده کنیم. 
به این صورت که وقتی سخنران موضوع صحبتش را تغییر داده و واردِ یک مبحث جدید می شود، زیر عنوان مربوطه را به صورت انیمیشنی روی صفحه نمایش دهیم. یا مثلا می توانیم جملات مهمی که او در سخنرانی اش بیان می کند (و باید bold شوند) را روی صفحه به صورت انیمیشنی با رنگ ها و فونت های مختلف نشان دهیم. سپس آنها را آرام آرام به شیوه‌ی Fade کردن از روی صفحه حذف کنیم. شما می توانید برای درک بهتر به تصویر زیر نگاهی بیندازید.

سایر انواع موشن گرافی

موشن گرافی دنیای وسیعی دارد. همواره روش ها و سبک های مختلفی برای موشن گرافی به وجود می آیند. هر فردی می تواند با شناخت این موارد، گزینه مورد نظر خود را دنبال کند. از دیگر انواع موشن گرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تایتل های پیشرفته‌ی انیمیشنی

1. موشن گرافی های UI-UX

در این گونه از انواع موشن گرافی ها، ما با ویدئو های بی کلام یا با کلام روبرو هستیم که نحوه عملکرد یک برنامه یا نرم افزار را آموزش می دهند. معمولا تایم این ویدئو ها بسیار کوتاه است به حدی که می توان آنها را به gif تبدیل کرد. در این نوع ویدئو ها از کمترین تعداد عناصر استفاده شده است تا مفاهیم بسیار آسان تر و دقیق تر به کاربر منتقل شوند.
اگر قصد دارید تا از بین انواع موشن گرافی ها، با یک ویدئو کوتاه، ویژگی های یک نرم افزار را توضیح دهید یا به روز رسانی های آن را برای کاربران مشخص کنید، می توانید از این نوع استفاده کنید. تولید این نوع از انواع موشن گرافی ها هزینه ای در بر ندارد و بسیار ارزان است. زیرا حجم بالایی ندارند و در مدت زمان کوتاهی تولید می شوند.

2. موشن گرافی های Transparent

برای درک بهتر این نوع از انواع موشن گرافی ها، به این مثال توجه کنید. اگر تا به حال یک مرتبه به ویدئوهایی که داخل یوتیوب آپلود می شوند نگاهی کرده باشید به راحتی متوجه می شوید که آنها یک بخش Intro دارند و سپس وارد جریان اصلیِ ویدئو می شوند. انتقال Intro به جریان اصلی ویدئو با کمک یک موشن گرافی انجام می شود. استفاده از موشن گرافی به جذاب تر شدن ِاین ویدئو ها کمک ویژه ای می کند. به همین خاطر تماشای ویدئو هایی که موشن گرافی Transparent دارند، خسته کننده نیست.
به همین ترتیب، می توان یک ویدئو را به بخش های مختلفی تقسیم بندی کرد و سپس برای هر کدام یک موشن گرافی ِ Transparent در نظر گرفت. با انجام این کار، شما می توانید به طور غیر مستقیم به مخاطب کمک کنید بین بخش های مختلف ویدئو تفکیک قائل شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *