ویژگی های یک پادکستر حرفه ای چیست؟

ویژگی های یک پادکستر حرفه ای چیست؟

پادکستر حرفه ای کیست؟ اگر نمی دانید که چطور می توانید به یک پادکستر حرفه ای تبدیل شوید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

پیشگفتار

پادکستر حرفه ای کیست؟ به چه کسی پادکستر حرفه ای می گویند؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است موقع شروع تولید پادکست برای شما پیش آیند. وقتی به دنبال تبدیل شدن به پادکستر حرفه ای هستید، یعنی آشنایی خوبی با روند تولید پادکست دارید. 
همچنین می‌دانید که انواع پادکست ها چه هستند و چه ماهیتی دارند. کسانی که عاشق خلاقیت به خرج دادن در روند تولید محتوا هستند، و دوست دارند یک پیام مهم را به دیگران منتقل کنند و برای آنها الهام بخش باشند، می توانند با کسب درآمد از طریق تولید پادکست، یک شغل عالی و نسبتا مدرن را انتخاب کنند.
برای تبدیل شدن به یک پادکستر حرفه ای راه های زیادی پیش رویتان است. این راه ها به شما کمک می کنند تا بسیار آسان تر، روان تر و حرفه ای تر پا به دنیای تولید پادکست ها بگذارید. 
همچنین می توانید بهتر در بازار کار تولید پادکست، دیده شوید. در این مطلب سعی داریم تا به شما کمک کنیم تمام آنچه که برای تبدیل شدن به یک پادکستر حرفه ای نیاز دارید را بیاموزید. اگر هنوز در مراحل اولیه برای برنامه ریزی تولید پادکست هستید، می توانید با کمک این راه حل ها، از همان اپیزود نخست بسیار حرفه ای و کار دُرست پا به عرصه‌ی تولید پادکست بگذارید.


مقدمه

•    هدفتان از تولید پادکست چیست؟
•    یک پادکستر حرفه ای به افزایش آگاهی مخاطب کمک می کند
•    از مهارت ها و تخصص های خود برای تولید پادکست استفاده کنید
•    یکی از راه های کسب درآمد از طریق تولید پادکست را انتخاب کنید
•    یک پادکستر حرفه ای باید به فکر تبلیغات حرفه ای هم باشد
•    انتخاب مهمان های مناسب برای پادکست

هدفتان از تولید پادکست چیست؟

بسیاری از کسانی که به سراغ تولید پادکست می روند، بیشتر به فکر کسب درآمد از طریق پادکست هستند. اما از در نظر گرفتن یک نکته غافل می مانند و آن نکته این است که باید پیش از اقدام برای شروع تولید پادکست یک هدف اساسی برای خود تعیین کنید. مثلا اینکه یکی از دوستان‌تان در زمینه ی تولید پادکست فعالیت می کند و اتفاقا محتوای او مورد استقبال اکثریت افراد واقع شده است، دلیل خوبی نیست تا شما هم برای تولید پادکست اقدام کنید. منظور از تعیین هدف این است که باید مشخص کنید قصد دارید چه اطلاعاتی در اختیار مخاطب قرار دهید و پادکست تان باید با چه لحنی با مخاطب ارتباط برقرار کند. شما باید مشخص کنید که در پایان هر اپیزود، توانسته اید که اطلاعاتی را به مخاطب انتقال دهید و از آنها چه نتیجه ای بگیرید.
اهداف تان مانند یک چراغ راهنما عمل می کنند. آنها به شما اجازه می دهند تا با درک صحیحی که از شیوه‌ی فعالیت تان به دست آورده اید، به جلو بروید. همچنین تعیین اهداف به شما کمک می کند تا متفاوت از سایر پادکست ها عمل کنید. اگر قصد دارید تا صرفا از یک پادکست دیگر کپی برداری کنید، مخاطبان هیچ تفاوتی میان محتوای شما و آن پادکست نخواهند دید. در‌نتیجه، سریعاً متوجه عملکرد مشابه شما خواهند شد.

تولید پادکست

یک پادکستر حرفه ای به افزایش آگاهی مخاطب کمک می کند

یک پادکستر حرفه ای کسی است که در مورد معضلات روز و یا مسائلی که کمتر در موردشان صحبت می شود، با مخاطبان خود صحبت کند. سپس به آنها اطلاعات مفید و دقیق از منابع معتبر ارائه نماید. مثلا برخی از پادکستر های امروزی در مورد گرسنگی در اغلب نقاط دنیا، خشونت های خانگی و غیره با مخاطبان شان صحبت می کنند. بعد از اینکه یک موضوع را برای پادکست خود انتخاب کردید، بررسی کنید و ببینید که آیا خودتان به عنوان پادکستر به آن موضوع علاقه مند هستید یا خیر. وجود احساس اشتیاق از جانب شما، به مخاطبان هم منتقل می شود. بنابراین آنها می توانند با لذت و دقت بیشتری به محتوای صوتی یا پادکست تان گوش دهند.

از مهارت ها و تخصص های خود برای تولید پادکست استفاده کنید

بسیاری از پادکستر های حرفه ای، اقدام به تولید پادکست در زمینه ای می کنند که در آن تخصص آکادمیک یا تجربی دارند. مثلا کسانی که مربی مدیتیشن هستند، اقدام به تولید پادکست هایی با محوریت آرام کردن ذهن و رسیدن به آرامش درونی می کنند. متخصصان تغذیه پادکست هایی در زمینه سلامت غذایی تولید می کنند. برخی از افراد درمانگر اقدام به تولید پادکست پزشکی و درمانی می کنند. با توجه به اینکه در حال حاضر پادکست ها در دسترس ترین نوع از محتواها هستند، شما می توانید اطلاعاتی که به صورت تخصصی روی آنها تسلط دارید را با زبان ساده به مخاطبان منتقل کنید تا از آنها در زندگی روزمره شان استفاده کنند. به طور کلی، اگر یک پادکستر روی موضوعی که در مورد آن محتوای صوتی تولید می کند مسلط باشد، مردم با اعتماد بیشتری به محتوای او گوش خواهند داد یا اعتماد خواهند کرد.

کسب درآمد از طریق پادکست

یکی از راه های کسب درآمد از طریق تولید پادکست را انتخاب کنید

یکی از تعاریف حرفه ای بودن این است که از «شغل موردنظر به عنوان وسیله ای برای امرار معاش و کسب درآمد استفاده کنید». با توجه به این تعریف شما باید از راه های کسب درآمد از طریق تولید پادکست مطلع باشید. سپس یکی از آنها را انتخاب کنید و استراتژی های تبلیغاتی تان را بر طبق آن تنظیم کنید.

یک پادکستر حرفه ای باید به فکر تبلیغات حرفه ای هم باشد

زمانی که شیوه های کسب درآمد از طریق تولید پادکست را آموختید، وقت آن است که برای استراتژی های تبلیغاتی تان فکری کنید. بدون استفاده از این تکنیک ها نمی توانید تعداد مخاطب خاصی را به سمت محتوای خود جذب کنید. از جمله این تکنیک ها می توان به بازاریابی از طریق ایمیل، ساخت یک سایت و تولید محتوا از طریق وبلاگ آن، تبلیغات مستقیم و فعالیت در شبکه های اجتماعی اشاره کرد. البته میزبانی پادکست هایی که توسط یک فرد مشهور انجام می شود، عملا نیاز به تبلیغات آن چنانی ندارد. زیرا نام آن فرد به تنهایی باعث می شود تا تعداد افراد بیشتری به سمت شنیدن پادکست شما جذب شوند.
به عنوان یک پادکستر حرفه ای از امتحان کردن تکنیک های جدید تبلیغاتی نترسید. سعی کنید تکنیک هایی را انتخاب کنید که به استراتژی بازاریابی پادکست تان نزدیک تر هستند. در نتیجه آن تکنیک ها می توانند شما را سریع تر به اهداف تان نزدیک کنند. به عنوان مثال پلتفرم های تبلیغاتی متعددی وجود دارد. شما می توانید از آنها کمک بگیرید و اپیزود های پادکست خود را در آنها تبلیغ کنید.

انتخاب مهمان برای پادکست

انتخاب مهمان های مناسب برای پادکست

انتخاب مهمان توسط یک پادکستر حرفه ای باید با در نظر گرفتن موضوع و ماهیت پادکست انجام شود. اگر یک مهمان بسیار معروف برای یکی از اپیزود های پادکست تان انتخاب کنید که هیچ مطابقتی با موضوع یا حوزه‌ی فعالیت شما به عنوان پادکستر ندارد، یقیناً بخش بزرگی از مخاطبان تان را از دست خواهید داد. اما برعکس، اگر مهمان مناسبی برای اپیزود بعدی پادکست تان انتخاب کنید، می توانید نظر تعداد زیادی از مخاطبان را به سمت خود جذب کنید. 
اگر مهمانی که انتخاب می کنید از بین افراد مشهور باشد، جذابیت آن پادکست دو چندان خواهد شد. البته نباید این نکته را فراموش کنید که جذابیت یک پادکست به محتوای آن است. اگر گفتگویی که بین شما و مهمان پادکست انجام می شود، فاقد جذابیت باشد و در آن هیچ نوع محتوای خاصی وجود نداشته باشد، پادکست تان با استقبال خوبی مواجه نخواهد شد. معروف بودن ِمهمان تنها برای جذب تعداد بیشتری از مخاطبان کارایی دارد. پس از آنکه مخاطب شروع به گوش دادن پادکست شما کرد، این محتواست که باید برای او آنقدر جذابیت داشته باشد که تا انتها به آن گوش دهد. در مطلب مهارت های لازم برای تولید پادکست در این مورد بیشتر توضیح داده ایم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *