توضیحاتی در مورد محتوای صوتی یا پادکست

توضیحاتی در مورد محتوای صوتی یا پادکست

محتوای صوتی یا پادکست تاثیری درخشان در سئو و افزایش تعامل مخاطب برای هر کسب و کار دارد. در اینجا به اهمیت و چرایی تولید محتواهای صوتی (خصوصا پادکست) پرداخته‌ایم.

پیشگفتار

محتوای صوتی یا پادکست چیست؟ محتوای صوتی و پادکست را نباید مشابه هم دانست. در اصل محتوای صوتی دارای زیر مجموعه های متعددی است و یکی از این زیرمجموعه ها «پادکست» می باشد. اگر تولید محتوای صوتی را یک گره یا node در بالاترین سطح فرض کنیم که چندین شاخه دارد، پادکست یکی از این شاخه ها را تشکیل می دهد. 
اگر به فکر تولید محتوای صوتی یا پادکست هستید باید بسیار گسترده عمل کنید؛ به این معنا که یا صرفا پادکست تولید کنید و در دسترس مخاطب قرار دهید یا شیوه های دیگرِ مربوط به تولید محتوای صوتی مانند تولید کتاب صوتی، مقاله صوتی، رادیو اینترنتی و .. را در دستور کارتان قرار دهید. از آن جایی که محتوای صوتی یا پادکست بیشتر از سایر محتواهای امروزی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند، بسیاری از کسب و کارها و برند ها ترجیح می دهند تا صرفا به تولید و انتشار پادکست روی آورند.
با این حال، ما با علم به نحوه‌ی شروع تولید پادکست و موارد استفاده از پادکست، باید به اهمیت تولید پادکست واقف باشیم. اینکه اصلا آیا به تولید پادکست در وب سایت یا شبکه های اجتماعی مان نیاز داریم یا خیر؟! اگر پاسخ مثبت باشد، سایر محتواهای صوتی که می توانند به شما در این راستا – یعنی جلب رضایت مشتریان از طریق توانایی شنیداری – کمک کنند چه هستند؟ برای درک بهتر با ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.


مقدمه:

•    محتوای صوتی چیست و چه ارتباطی با پادکست دارد؟
•    انواع محتوای صوتی چیست؟
•    چرا تولید محتوای صوتی یا پادکست اهمیت دارد؟
•    تاثیر مثبت محتوای صوتی بر سئو صوتی
•    تبلیغ در محتوای صوتی یا پادکست
•    آیا باید تولید محتوای صوتی و پادکست را برون سپاری کنیم یا خیر؟


محتوای صوتی چیست و چه ارتباطی با پادکست دارد؟

تولید پادکست چیست؟ تولید پادکست به ارائه‌ی شیوه‌ی اپیزودیک محتواهای صوتی با موضوع و محوریت مشخص گفته می شود. این اپیزود ها مانند قسمت های مختلف یک سریال تولید شده و یک یا چند هدف خاص را دنبال می کنند. موضوعات پادکست ها محدود به یکی دو حوزه ی خاص مثلا فرهنگ یا اقتصاد نیستند و می توانند کل موضوعات موجود در سراسر دنیا را پوشش دهد. البته هر پادکست می تواند به طور متمرکز شامل چند موضوع خاص باشد. بنابراین وقتی شما به عنوان دنبال کننده‌ی پادکست x به سراغ اپیزود های جدید آن میروید، به عینه می دانید که این پادکست در مورد چه موضوعاتی صحبت می کند. همچنین این پادکست موضوعات تصادفی و بی ربط به یکدیگر را شامل نمی شود. در غیر این صورت  مخاطبان خود را از دست خواهد داد.
محتوای صوتی یا پادکست را می توان به محتوای ویدئویی هم تبدیل کرد. یعنی با کمک تصاویر و جلوه های انیمیشنی آن را به محتوای تصویری هم تبدیل نمود. اما معمولا پادکست ها را صوتی تولید می کنند و مخاطبان هم ترجیح می دهند نوع صوتی آن را گوش دهند.

پادکست

انواع محتوای صوتی چیست؟

همانطور که اشاره شد، محتوای صوتی یا پادکست تنها نمونه از فایل های قابل شنیدن در بستر اینترنت نیستند. انواع محتوای صوتی، موضوعات، شیوه‌ی تولید و هدف تولید متفاوتی دارند که مهم ترین و شناخته شده ترین ِآنها در ادامه آورده شده اند.

•    کتاب صوتی

به آن Audiobook هم گفته می شود. اگر نسخه صوتی یک کتاب در بازار موجود باشد، قطعا نسخه‌ی چاپی آن هم موجود است. تعداد مخاطبان کتاب های صوتی فراوان اند. کسانی که نمی توانند به راحتی یک کتاب را به شیوه‌ی سنتی مطالعه کنند، روش گوش دادن به کتاب صوتی را برمی گزینند. با تولید کتاب صوتی و تبدیل یک کتاب چاپی به نسخه صوتی می توان در زمینه تولید محتوای صوتی و کسب درآمد اقدام نمود.

•    مقاله صوتی

مقاله هایی که ممکن است هرگز آنها را نخوانید یا دست کم بیشتر از بیست دقیقه برای خواندن شان صرف کنید را می توانید در مدت زمان کمتر به کمک فایل های صوتی ِآن بشنوید. بسیاری از کسب و کارها در کنار محتواها یا مقالات متنی خود نسخه صوتی آن را هم قرار می دهند. این کار به مخاطبان کمک می کند تا درک بهتری از محتوای موجود داشته باشند و در صورت عدم وقت کافی، نسخه صوتی مقاله یا محتوا را گوش دهند.

چرا تولید محتوای صوتی یا پادکست اهمیت دارد؟

اگر به تجربه مشتری اهمیت می دهید، می توانید درک کنید که اهمیت تولید پادکست چیست. محتوای صوتی با هدف بی نیاز کردن مشتری از به کار گیری قوه‌ی «بینایی»، به او کمک می کند تا در هر شرایطی اطلاعات بیشتری کسب کرده و با شما تعامل بهتری برقرار کند. البته این همه‌ی ماجرا نیست! شما درست زمانی موفق خواهید شد مشتری را به تعامل با خود وادار کنید که برای او پادکست ایده آل تولید کنید.

میزان محبوبیت پادکست بین کاربران

تاثیر مثبت محتوای صوتی بر سئو صوتی

Google و سایر موتور های جستجو در تلاش اند تا جستجوی صوتی را وارد لیست جستجوی متنی، تصویری و  ویدئویی کنند. به این معنا که وقتی شما کلمه یا عبارت خاصی را داخل گوگل جستجو می کنید، سه گروه نتیجه‌ی مختلف برایتان پدیدار می شود. گروه اول محتواهای متنی هستند. گروه دوم محتواهای تصویری هستند. گروه سوم هم محتواهای ویدئویی می باشند. اما در این میان خبری از محتواهای صوتی نیست. قرار است در آینده ای نزدیک گوگل به جز این سه نتیجه، نتایج محتواهای صوتی را نیز در بخشی جداگانه به کاربران خود عرضه کند. این مسئله به نفع کسب و کارهایی است که از همین حالا به فکر تولید محتوای صوتی وبلاگ خود افتاده اند. شما می توانید در وب سایت خود یک وبلاگ صوتی ایجاد کنید و با سایر کسب و کارها به رقابت بپردازید. بدیهی است که در صورتی که از همین حالا برای تولید محتوای صوتی یا پادکست فکری کنید، در آینده آسوده خاطر خواهید بود.

تبلیغ در محتوای صوتی

تبلیغ در محتوای صوتی یا پادکست

هر محتوای صوتی یا پادکست، هدف خاص خود را دارد. اما در نهایت، مانند سایر قالب های تولید محتوا مخاطب را به سمت هدف یا انجام کاری خاص هدایت می کند. بسیاری از کسب و کارهای امروزی با پشتیبانی از تولید یک نوع پادکست خاص در ازای تبلیغات مستقیم، خدمات و یا محصولات خود را به مخاطبان معرفی می کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند پادکست جدیدی را راه اندازی کنند و به شیوه تبلیغات غیر مستقیم مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب نمایند.
در این شیوه از تبلیغات شما متن یا صدای ضبط شده ای (از قبل) را در ابتدا یا انتهای پادکست مورد نظر قرار می دهید. پس از به اتمام رسیدن تبلیغ، محتوای اصلی پادکست شروع به پخش شدن خواهد کرد. اینکه در تبلیغات صوتی خود دقیقا چگونه مخاطب را با نام و اهداف تبلیغاتی تان آشنا کنید به اولویت های شما و استراتژی های بازاریابی تان مربوط می شود. 
در هر صورت برای رقابت با برند ها و کسب  و کارهای بزرگ باید محتوای صوتی یا پادکست خود را جوری تنظیم کنید که قابل استفاده و مفید باشد. همچنین مخاطب باید بتواند آن را به راحتی درک کرده و یک تصویر سازی از محتوایی که به او (با کمک پادکست) عرضه می کنید در ذهنش ایجاد کند. این کار درست مثل داستان سرایی در تولید محتوای متنی یا ویدئویی است. به یاد داشته باشید که در صورتی که بتوانید یک داستان منسجم برای مخاطب بازگو کنید، درصد موفقیت تان برای جذب ِاو بیشتر می شود. زیرا مخاطبان همواره از شنیدن داستان ها بیشتر لذت می برند تا شنیدن تبلیغات مستقیم و تکراری.

آیا باید تولید محتوای صوتی و پادکست را برون سپاری کنیم یا خیر؟

برون سپاری تولید محتوای Podcast به اولویت های شما مربوط می شود. آیا می توانید همزمان گوینده، ادیتور، نویسنده‌ی محتوای پادکست، تنظیم کننده و ... باشید؟ اگر توانایی Handle کردن ِ تک تک این مراحل را دارید می توانید با کمک تجهیزات لازم برای ساخت پادکست و نرم افزار های ساخت پادکست به تولید محتوای صوتی مشغول شوید. در غیر این صورت باید حتما تولید محتوای صوتی یا پادکست خود را برون سپاری کنید. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *