نکات مهمی که در تولید پادکست باید بدانیم.

نکات مهمی که در تولید پادکست باید بدانیم.

تولید پادکست موفق، فقط و فقط به واسطه‌ی دانستن نکات مهم در این حوزه ممکن می‌شود. پس حتما این مطلب را بخوانید تا احتمال موفقیت‌تان را افزایش دهید.

پیشگفتار

تولید پادکست موفق بدون دانستن نکاتی که به شما کمک می کند تا کاملا حرفه ای و هوشمندانه عمل کنید، ممکن نمی شود. شروع تولید پادکست معمولا با چالش های مختلفی همراه است. این چالش ها می توانند کاری کنند که روال تولید پادکست تان به مشکل برخورد کند و در نهایت به این نتیجه برسید که اصلا برای ساخت پادکست و تولید ِآن فرد مناسبی نیستید. گاهی هم پیش می آید که درست وقتی که احساس می کنید توجه مخاطبان زیادی را به سمت پادکست تان جلب کرده اید، محبوب و معروف شده اید و همه به محتوایی که خلق می کنید اعتماد دارند، فقط با یک اشتباه فاحش اعتماد تعداد بسیاری از مخاطبانتان را از دست دهید. این کاملا عادی است. وقتی از نکات مهم برای تولید پادکست و موارد استفاده از پادکست به درستی با خبر نباشید، این اتفاقات و امثال آنها به وفور رخ خواهند داد. برای پیشگیری از پیش آمد چنین وضعیتی ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

مقدمه

•    انتخاب تجهیزات لازم برای ساخت پادکست
•    برای تولید پادکست تان یک تم (Theme) انتخاب کنید.
•    چند اپیزود اول پادکست ها چندان خوب نیست: این یک قانون است!
•    باری به هر جهت نبودن در تولید پادکست
•    ساخت پادکست بر مبنای اصول seo

انتخاب تجهیزات لازم برای ساخت پادکست

اگر تجهیزات خوبی خریداری نکرده باشید، در مراحل ساخت پادکست دائما به مشکل برخورد خواهید کرد. تجهیزات بیش از حد قدیمی و غیر کاربردی یا تجهیزات بلااستفاده و اصطلاحا دست و پاگیر، کار شما را برای تولید پادکست سخت تر می کنند. سعی کنید از بین نرم افزار های ساخت پادکست و تجهیزات لازم برای ساخت پادکست، آن هایی را انتخاب کنید که ضروری و مهم هستند. مثلا باید یک میکروفون مناسب برای ضبط پادکست داشته باشید. اگر به جای آن به سراغ خرید پاپ فیلتر یا بوم صدا بروید، باز هم نمی توانید کاری کنید که صدای گوینده با کیفیت بالا ضبط شود. چرا؟ چون میکروفون اهمیت بیشتری نسبت به سایر تجهیزات جهت ساخت پادکست دارد.
برای مردم، پادکست ها حکم یک محتوای سرگرم کننده دارند. پس اغلب آنها دوست دارند صدای پادکستی که گوش می دهند بسیار با کیفیت باشد، نویز نداشته باشد و برای ویرایش ِآن وقت کافی اختصاص داده شده باشد. اگر از پادکست تان استقبال نمی شود، به احتمال زیاد یا از تجهیزات نامناسب استفاده می کنید، یا محتوای خوبی برای مخاطب خلق نمی کنید و یا اینکه ویرایش فایل صوتی پادکست را به درستی انجام نمی دهید.

برای تولید پادکست تان یک تم (Theme) انتخاب کنید

همه ی تولیدکنندگان پادکست های موفق در جهان قبل از شروع تولید پادکست، موضوع و تِم اولیه ی پادکست شان را تعیین می کنند. معمولاً موضوعات خاصی در ایران وجود دارند که هرچه پادکست بیشتری در موردشان تولید شود، مخاطبان بارها و بارها به آنها گوش می دهند و خسته نمی شوند. اما این بدان معنا نیست که به خاطر جذابیت این موضوعات باید حتما اپیزود های پادکست خود را به آن موضوعات اختصاص دهید. موضوع و تم پادکست تان را باید به گونه ای انتخاب کنید که بتوانید در طولانی مدت در مورد آن اپیزود های جدید ساخته و نظر مخاطب را جلب کنید. 
موضوعاتی که برای تولید پادکست انتخاب می کنید باید علاقه، شور و نشاط ویژه ای را در شما برانگیزند. وقتی خودتان به موضوع و تم پادکست تان علاقه نشان می دهید، مخاطب هم به همان نسبت به پادکست شما و اپیزود های آن علاقه مند خواهد شد.
منظور از تم در اینجا، فضا و چارچوبی است که برای تولید پادکست در نظر میگیرید. مثلا اینکه Intro پادکست تان چگونه باشد، چه لحنی را برای برقراری ارتباط با مخاطب یا مهمان پادکست تان انتخاب می کنید، از چه نوع موسیقی هایی داخل پادکست تان استفاده می کنید و غیره در تعیین تم اهمیت دارند. تمامی این عوامل باید همسو و هم جهت با موضوع اصلی پادکست شما باشند. مثلا اگر پادکست تان در مورد پاکسازی ذهن، انجام مدیتیشن و مراقبه است، باید از موسیقی های آرام در آن استفاده کنید و با صدای آرام و ملایم با مخاطب صحبت کنید.

تولید پادکست

چند اپیزود اول پادکست ها چندان خوب نیست: این یک قانون است!

اگر یک پیشکسوت با تجربه در زمینه رادیو یا تلویزیون یا تولید محتوا نیستید (که قطعا همینطور است) نمی توانید از خودتان انتظار داشته باشید که دو سه اپیزود اول پادکست تان فوق العاده باشد و کولاک به پا کند. این مسئله کاملا عادی است. اما نکته اینجاست که به خاطر این موضوع، نباید قید کیفیت تولید پادکست تان را بزنید. در اینجا منظور از کیفیت پادکست محتوای آن است. محتوای غنیِ پادکست است که مخاطب را وادار می کند تا انتها به آن گوش دهد. 
اگر محتوایی که تولید می کنید حالت سریالی – به هم مرتبط – دارد، کاملاً عادی است که هر چقدر موضوع و محتوا جذاب تر و با کیفیت تر باشد، مخاطب برای انتشار اپیزود بعدی پادکست تان روزشماری کند. پس از انتشار چند اپیزود پادکست و دریافت بازخورد از جانب مخاطب، همه چیز دست تان می آید. مثلا اینکه چگونه می توانید پادکست بسازید و توجه مخاطبان را به سمت خود جلب کنید. اینکه باید به سراغ چه موضوعاتی بروید. از بسط و کش دادن چه بخش هایی خودداری کنید و به طور کلی، چگونه خلاقیت به خرج دهید.
به عنوان مثال جو روگان به عنوان یک پادکستر حرفه ای در دنیای امروز شناخته می شود. اما همین فرد زمانی که اولین اپیزود های پادکست خود را منتشر میکرد چندان متخصص و حرفه ای نبود. با این حال اشتباهات زیادی مرتکب شد. در نهایت او توانست با کسب تجربه ی بیشتر در زمینه ی ساخت پادکست حرفه ای، روز به روز موفق تر عمل کند. در حال حاضر، بیشتر از ده سال است که او در زمینه ی ساخت پادکست تبحر و تجربه کافی دارد.

مراحل ساخت پادکست

باری به هر جهت نبودن در تولید پادکست

برای تولید پادکست باید دائما گوش به زنگِ نظر مخاطبانِ خود باشید. حتی اگر ضبط پادکست شما به بهترین شکل ممکن پیش رفته باشد و از نظر خودتان بهترین محتوای ممکن را خلق کرده باشید، باز هم این نظر مخاطب است که باید برایتان در اولویت باشد.
گاهی پیش می آید که برخی از مخاطبان از شما بخواهند قالب و مضمون پادکست تان را عوض کنید. برخی دیگر از شما میخواهند تا از برخی افراد محبوب و مشهور دعوت به عمل آورید و با آنها گفتگو کنید. تمامی این نظرات در جایگاه خود ارزشمند هستند. اما نباید باعث شوند که شما به تک تک آنها گوش کنید و طبق خواسته ی تمام و کمالِ مخاطبان تان پیش بروید. اگر بخواهید هر مرتبه طبق میل و نظر مخاطبان پادکست تان جلو بروید نه تنها از تم اصلی پادکست تان فاصله می گیرید، بلکه باری به هر جهت رفتار خواهید کرد.
برای تولید پادکست تان، به هویت و کلیاتی که برای آن تعیین کرده اید، وفادار باقی بمانید. بسیاری از کسانی که برای تولید پادکست اقدام می کنند، از قبل اهداف شان را چیده و مشخص کرده اند. در صورتی که شما هم به عنوان یک فرد آماتور، از قبل تعیین کنید که با تولید پادکست دقیقا چه اهدافی را دنبال می کنید، به سخنان و پیشنهادات رنگارنگِ مخاطبان تان به طور کامل و صددرصد گوش نخواهید داد.

مزایای استفاده از پادکست

ساخت پادکست بر مبنای اصول seo

یکی از مزایای استفاده از پادکست امکان کسب درآمد با آن است. اما «کسب درآمد» با «دیده شدن» رابطه‌ی مستقیم دارد. تولید محتوای صوتی یا پادکست به این معنا نیست که چون عملاً متنی وجود ندارد، پس اصول سئو هم کنار گذاشته شود! تمامی اپلیکیشن هایی که میزبان پادکست ها به حساب می آیند مانند iTunes یا castbox و غیره، دارای موتور جستجو هستند. اگر به اصول سئو برای انتشار پادکست توجهی نکنید، شانس دیده شدن تان کم و کمتر خواهد شد. سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط با پادکست تان در عنوان و توضیحات استفاده کنید. این کار کمک می کند تا پادکست تان بهتر دیده شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *