در شروع تولید پادکست باید چه نکاتی را بدانیم؟

در شروع تولید پادکست باید چه نکاتی را بدانیم؟

شروع تولید پادکست مرحله‌ای است که کمتر کسی در مورد آن صحبت می‌کند. اما در اینجا به مهم‌ترین مسائلی که قبل از تولید پادکست باید به آنها توجه کنید، می‌پردازیم.

پیشگفتار

شروع تولید پادکست باید چگونه باشد؟ مسیری که معمولاً یک پادکست در مرحله پیش تولید طی می کند چگونه است؟
از سال 1394 به بعد روند تولید پادکست حرفه ای فارسی تغییر چشمگیری پیدا کرد. اگر تا پیش از آن پادکست ها موضوعات روتین و تکراری داشتند یا کلمه‌ی «پادکست» ناشناخته بود، تقریبا بعد از این تاریخ بود که پادکست ها موضوعات و محتواهای گوناگونی پیدا کردند. به همین خاطر هم بود که تعداد بیشتری از ایرانیان به گوش کردن پادکست تمایل بیشتری پیدا کردند؛ زیرا برای تمامی سلیقه ها محتوایی وجود داشت تا به آن گوش دهند.
تا به امروز، بیشتر از صدها اپیزود از پادکست های مختلف تولید شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. اما  چرا عدد مشخصی به شما اعلام نمی کنیم و می گوییم صدها؟ زیرا آمار مشخصی از تعداد شنوندگان پادکست و تاریخ دقیقی از شروع به کارِ جدی پادکستر ها در ایران نیست. همچنین تا به حال کسی آمار مشخصی از تعداد اپیزود های منتشر شده از پادکست های فارسی منتشر نکرده است. اما در کل، همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از افراد به تولید پادکست و سرمایه گذاری روی آن علاقه مند شوند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، جای درستی را انتخاب کرده اید. در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهتر درک کنید که شروع تولید پادکست یا نقطه‌ی صفر استارت زدنِ تولید پادکست کجاست و باید چگونه به آن بپردازید.

مقدمه:

•   توجه به کیفیت محتوای پادکست

•    برای شروع تولید پادکست وقت دارید؟
•    شروع تولید پادکست = درآمد مالی صفر
•    جایگاه خود را پیدا کنید
•    انتخاب سایت میزبان برای شروع تولید پادکست و انتشار آن
•    کیفیت صدا به اندازه‌ی تولید محتوای خوب در اولویت است


توجه به کیفیت محتوای پادکست

شروع تولید پادکست با محتوای خوب به شما کمک می کند تعداد مخاطب های بیشتری جذب کنید. همانطور که ممکن است بارها و بارها شنیده باشید: «محتوا پادشاه است». پس باید حفظ کیفیت را چه در مرحله ی پیش تولید و چه در سایر مراحل (در آینده) برای انتشار تک تک اپیزود ها جدی بگیرید. حتی اگر نرم افزار های ساخت پادکست و تجهیزات لازم برای ساخت پادکست حرفه ای در اختیار ندارید، بازهم این محتوا است که به نفع شما عمل می کند. تجهیزات خوب را می توان در آینده هم خریداری کرد، اما محتوا خریدنی نیست، باید برای آن وقت و فکر صرف کرد.
نگارش ِمحتوای خوب برای شروع تولید محتوای صوتی یا پادکست، مخاطب را وادار می کند تا به طور ناخودآگاه برای گوش دادنِ اپیزود های جدید پادکست شما ترغیب شود. پس باید شروع طوفانی داشته باشید و ادامه فعالیت‌تان را هم به همان جذابیت و زیبایی برنامه ریزی کنید. جذاب ترین و بهترین سریال ها، نمایش های رادیویی، محتواهای داستانی و غیر داستانی را در ذهنتان مجسم کنید. شما باید از آنها بهتر عمل کنید تا بتوانید مخاطب را درگیر محتوای خود کنید.
در ابتدا برای تولید محتوا، باید موضوع و زمینه‌ی خوبی را انتخاب کنید. اینکه می خواهید پادکست داستانی بسازید یا تاریخی، اجتماعی یا در زمینه توسعه‌ی فردی یا … باید در همان مرحله‌ی شروع تولید پادکست تعیین شود. شما، به عنوان تولید کننده‌ی پادکست باید عاشقِ موضوعی باشید که برای آن محتوا تولید می کنید. اگر به پادکستی که می سازید عشق نورزید انتظار دارید مخاطب آن را دوست داشته باشد؟!

اولویت های تولید پادکست

برای شروع تولید پادکست وقت دارید؟

این سوال را از همین ابتدای شروع تولید پادکست از خودتان بپرسید. «آیا فقط در همین روزها وقت تولید پادکست دارم و ممکن است در آینده دیگر نتوانم اپیزود بعدی را تولید کنم؟» چون ساخت پادکست با یک محتوای تصادفی (Random) و یک تنظیم سرسری بدون کمک گرفتن از دیگران، شدنی نیست! تا حدی که ممکن است از همین شروع تولید پادکست قید تولید آن را بزنید و عطایش را به لقایش ببخشید. پس واقع بین باشید؛ برای تک تک مراحل ساخت پادکست برنامه ریزی کنید تا ببینید می توانید پادکست خوب تولید کنید تا مخاطب را با آن درگیر کنید یا خیر.

شروع تولید پادکست = درآمد مالی صفر

ساخت پادکست و شروع تولید پادکست چالش های زیادی دارد. شما نمی توانید از همین ابتدا انتظار کسب درآمد حتی به اندازه‌ی یک ریال داشته باشید. ممکن است با توجه به موضوع پادکست تان و روال جمع آوری مخاطبان، مجبور باشید که تا مدت ها بدون چشم داشتِ مالی پادکست ساخته و منتشر کنید. اینکه یک پادکست بتواند سریعا پیشنهاد اسپانسرشیپ دریافت کند و یک پادکست دیگر بعد از بیست اپیزود بتواند به چنین موفقیتی برسد، کاملا به شانس و میزان استقبال مخاطبانتان بستگی دارد. پس بدون چشم داشت مالی کارتان آغاز کنید و ادامه دهید. تمرکز تان را در شروع تولید پادکست روی تولید محتوای خوب بگذارید و به مخاطب اهمیت دهید. در آمد تولید پادکست – به طور دائم – نمی تواند برای گذراندن مخارج کافی باشد.

اهمیت محتوا در تولید پادکست

جایگاه خود را پیدا کنید

بعد از شروع تولید پادکست و انتشار چند اپیزود، می توانید جایگاه خودتان را بین سایر پادکست های فارسی پیدا کنید. حالا وقت آن است که برای پیشرفت گام بردارید. باید این واقعیت را در نظر بگیرید که قبل از شما، بسیاری از افراد برای طی کردنِ مراحل ساخت پادکست تلاش کرده اند. گروهی از آنها موفق شده اند – و در حال حاضر با انرژی در حال فعالیت هستند. گروهی دیگر هم هستند که انتظارات شان به واقعیت تبدیل نشده – و قید تولید پادکست را زده اند. دنیای پادکست فارسی – به گفته‌ی کارشناسان – هنوز که هنوز است جای پیشرفت و رشد دارد. پس هنوز هم می توانید با شروع تولید پادکست آینده درخشانی را برای خود و تیم تان متصور باشید، اما باید بدانید رقیب هایی دارید که باید با آنها در این فضا رقابت کنید.

انتخاب سایت میزبان برای شروع تولید پادکست و انتشار آن

وقتی در مرحله‌ی شروع تولید پادکست هستید، باید یک یا چند سایت میزبان را برای انتشار محتوای صوتی خود انتخاب کنید. سایت های میزبان به شما امکانات متعددی می دهند. مثلا آنها به شما کمک می کنند پادکست تان را با سهولت بیشتری منتشر کنید. همچنین آنها یک فید آر اس اس برای دایرکتوری پادکست تان، آماری از کسانی که تا به حال به اپیزود های پادکست تان گوش داده و آن را پسندیده اند و ... ارائه می کنند. این سایت های میزبان را با دقت و وسواس انتخاب کنید. از جمله آنها می توان به پاد بین، بلوبری، ای کسب، انکر، Castbox و ... اشاره کرد.

کسب درآمد از طریق تولید پادکست

اهمیت کیفیت صدا

در ابتدا به این نکته اشاره کردیم که شروع تولید پادکست باید با محتوای خوب گره بخورد و ادامه پیدا کند. حال فرض میکنیم که شما محتوای خوب را نوشته اید و حالا وقت ضبط پادکست است. پس از رکورد کردن، صدا گذاری و انجام تنظیمات لازم، متوجه می شوید که صدای گوینده یا نریتور کیفیت کافی را ندارد. آیا باید آن را منتشر کنید؟ خیر!
اگر در مورد First Impression اطلاعاتی داشته باشید به خوبی می دانید که تاثیر اولیه‌ی و برخورد مخاطب با محتوای شما بسیار مهم است. پس موقع تولید اولین اپیزود از پادکست تان، اگر به هر دلیلی متوجه کیفیت پایین صدای نریتور شدید، اگر متوجه شدید که یکی از موزیک های به کار رفته داخل پادکست تان کپی رایت دارد، اگر صداهای پس زمینه از صدای اصلی گوینده بیشتر هستند، اگر متوجه نویز یا عامل مخربی شدید، از انتشار اپیزود اول پادکست تان جلوگیری کنید. شما باید این قانون را برای سایر اپیزود هایی که در آینده قصد انتشارشان را دارید در نظر بگیرید و به هیچ وجه به کیفیت پایین راضی نشوید. در غیر این صورت در جذب مخاطب به مشکل برخورد خواهید کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *