تعریف ریتاچ یا روتوش عکس

تعریف ریتاچ یا روتوش عکس

تعریف ریتاچ به این معنی است که یک عکس را برای وضوح بالاتر دست‌کاری می‌کنند. امروزه از این فرایند برای بهبود کیفیت نهایی عکس‌های دیجیتالی استفاده می‌شود.

پیشگفتار

 تعریف ریتاچ در دنیای امروزی نشان می‌دهد که عکس‌ها از گذشته تا به امروز همواره در حال تغییر بوده‌اند. در واقع بهبود کیفیت عکس‌ها از قدیم رواج داشته است. با این حال این فرایند در گذشته بسیار سخت‌ بوده است. در گذشته برای ریتاچ یا همان روتوش عکس از روش‌های بسیار سخت و سنتی استفاده می‌شده است.

تمایل به روتوش عکس‌ها یا photo retouching به قدمت خود عکاسی است. حتی عکاسان اولیه می‌خواستند کمبودهای نوردهی، وضوح، گردوغبار و خراش، کنتراست، رنگ و غیره را برطرف کرده و برداشت کلی عکس را بهبود بخشند. علاوه بر این، تمایل به تغییر خاص در یک عکس وجود داشت.
در حقیقت این عکاس بود که تعیین می‌کرد چه چیزی در تصویر ظاهر شود و چه چیزی نشان داده نشود. علاوه بر این موارد، در عکس‌ها از قلم‌مو و رنگ استفاده شد. برخی موارد در عکس‌ها حذف شدند. برخی موارد در عکس‌ها تغییر کردند و حتی برخی اقلام در عکس‌ها تزئین شدند!

 مقدمه


ریتاچ چیست؟

 برای بررسی تعریف ریتاچ باید به ریشه فرانسوی این کلمه بازگردیم. اصطلاح ریتاچ از روتوش فرانسوی گرفته شده است که در لغت به معنای لمس دوباره است و به سادگی به معنای لمس کردن یا بهبود یک عکس، پس از ضبط واقعی (عکس‌برداری) است. از یک طرف روتوش به معنای خود روتوش هنگام ایجاد تغییرات در عکس است و از طرف دیگر به قسمت روتوش شده نیز نواحی "روتوش شده " می‌گویند.

روتوش در دنیای قبل از دیجیتال

قبل از اینکه وارد دنیای دیجیتال شویم امکان روتوش عکس‌ها وجود داشت. در واقع در مرحله قبل از چاپ دیجیتال، طیف وسیعی از متخصصان در روتوش وجود داشتند. این متخصصان در زمینه‌های مختلف از قبیل روتوش مجدد، روتوش رنگ، روتوش سیاه‌وسفید یا روتوش تکراری فعالیت می‌کردند. در این فرایند عموماً قالب‌های آنالوگ را ویرایش می‌شده است. این فرایند روتوش در این دوران به گونه‌ای بود که مشکلات مربوط به چاپ را جبران می‌کرد.

روتوش دیجیتال تصاویر باکیفیت فنی بالا

امروزه اصطلاحات روتوش، روتوش تصویر یا روتوش عکس یا پست پروداکشن به معنای بهبود یا کامل کردن تصاویر استفاده می‌شود. تصاویری که به صورت دیجیتالی ایجاد می‌شوند عموماً از کیفیت فنی بالایی برخوردار هستند. با این وجود، بازتاب‌های نور آزاردهنده، سایه‌های ناخواسته، نوردهی‌های نادرست و البته خطاهایی در خود موتیف وجود دارد که باید کاهش یا حذف شوند. در نتیجه با استفاده از نرم‌افزارهای خاص اقدام به روتوش عکس می‌کنند. یکی از معروف‌ترین این نرم‌افزارها فتوشاپ است که برای این کار ابزارهای بسیار کارآمدی را در اختیار گرافیست‌ها و عکاسان قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله ویرایش حرفه ای عکس را مطالعه کنید.

تغییر در عکس‌ها با استفاده از روتوش

روتوش عکس‌ها در دنیای مدرن

حال که تعریف ریتاچ را متوجه شدید باید به سراغ فرایند روتوش برویم. در گذشته امکان تغییر زیادی در عکس‌ها نبود. به عنوان مثال اگر عکسی گروهی گرفته می‌شود دیگر نمی‌توانستم آن را تغییر دهیم و یا روتوش کنیم؛ اما امروزه به لطف استفاده از عکاسی دیجیتال و سیستم‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای قدرتمند قادر به این کار هستیم.
در واقع عکس گروهی که در آن افراد قرار است بعداً اضافه یا حذف شوند در حالت کلی امکان‌پذیر نیست. حالت عادی این است که عکس‌برداری مجدد انجام شود اما این امر نیز ممکن است تحت شرایطی امکان‌پذیر نباشد! در اینجا است که روتوش عکس وارد صنعت عکس‌ها در دنیای مدرن می‌شود. در بخش روتوش، اندازه و تناسبات، نور، سایه و حالت رنگ افرادی که قرار است درج شوند به راحتی ایجاد می‌شود. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله ادیت عکس را مطالعه نمایید.

تجسم از طریق روتوش خلاقانه تصویر

با توجه به تعریف ریتاچ می‌توان دریافت که یکی از کاربردهای روتوش عکس استفاده از آن در طراحی‌ها است. به عنوان مثال کالاهایی که در حال حاضر وجود خارجی ندارند و تنها طرح آن‌ها ایجاد شده، قبل از اینکه به تولید انبوه برسند، فرایند کارتن‌سازی و بسته‌بندی آن‌ها شروع می‌شود. در نتیجه عکس آن‌ها با استفاده از فرایندهای روتوش روی بسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. در نتیجه تا زمانی که محصول به تولید انبوه برسد بسته‌ها و جعبه‌های این نیز آماده شده است.

ایجاد تغییرات اساسی در کیفیت عکس

تخصص‌های موردنیاز روتوش عکس

حال که به خوبی با تعریف ریتاچ آشنا شدید، بهتر است به سراغ تخصص‌های موردنیاز برای روتوش عکس برویم و در مورد آن‌ها صحبت کنیم. چندین تخصص روتوش وجود دارد مانند روتوش پرتره که فرد را در نور مناسب قرار می‌دهد. روتوش زیبایی که عکس را به یک حالت چهره ایده آل احتمالاً غیرواقعی تغییر می‌دهد. روتوش معماری در زمینه عکاسی معماری است. در این فرایند زمانی که تکمیل یک خانه زمان می‌برد، می‌توان از روتوش معماری برای نشان دادن نمای نهایی و یا بخش‌های داخلی ساختمان بهره برد. روتوش ماشینی که در آن ماشین‌ها و ابزارها به‌طور ویژه روتوش می‌شوند تا حتی آخرین جزئیات قابل مشاهده باشند. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله ادیت حرفه ای عکس را مطالعه نمایید.


روش‌های روتوش عکس‌های آنالوگ

 حال که به خوبی با تعریف ریتاچ آشنا شدید بهتر است به سراغ روتوش عکس‌های قدیمی برویم. برای روتوش این عکس‌ها از دو روش مثبت و منفی استفاده می‌شد!

فرایند روتوش مثبت آنالوگ برای از بین بردن گردوغبار و کثیفی

در عکاسی آنالوگ، نگاتیو در معرض نور قرار می‌گیرد. با استفاده از دوربین نور به صورت متمرکز روی آن تابیده می‌شود. سپس نگاتیو به عنوان یک فیلم یا اسلاید مصرف‌شده به عکاس‌خانه برده می‌شود تا فرایند چاپ روی آن انجام شود. برای چاپ عکس لازم بود که نگاتیو روی کاغذ عکاسی قرار گیرد تا عکس روی آن کاغذ چاپ شود. گردوغبار، پرز و کثیفی روی نگاتیو به عنوان نقاط روشن روی کاغذ عکس قرار می‌گرفتند و در عکس‌ها به عنوان لکه نشان داده می‌شدند. به منظور از بین بردن لکه‌ها، فرآیند روتوش ایجاد شد و به معنای واقعی کلمه عکس‌ها و نگاتیوها توسط افراد لمس می‌شد. در این فرایند با یک دست عکس ثابت نگه داشته می‌شد و با دست دیگر و یک قلم‌موی نوک تیز که ترجیحاً رنگ معروف سمور قرمز کوکلینسکی و یا رنگ لعاب پروتئینی خاکستری مایل سیاه در آن وجود داشت، لکه‌های روشن در روی عکس‌ها نامرئی می‌شدند.

روشن کردن پوست با استفاده از روتوش

فرآیند روتوش منفی آنالوگ برای زیباسازی

در عکاسی آنالوگ روش دیگری برای روتوش وجود داشت که به روش روتوش منفی معروف شده بود. روتوش منفی آنالوگ کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این فرایند قبل از اینکه عکس چاپ‌شده، روی نگاتیو نوعی لعاب سفید با استفاده از تخم‌مرغ قرار می‌گرفت. این لعاب سفید باعث می‌شد که فرایند انتقال نور برای چاپ عکس کاهش پیدا کند. در نتیجه منجر به ایجاد مناطق روشن‌تر در کاغذ نهایی عکس می‌شد. از این کار برای روشن کردن پوست صورت‌ها در عکس‌های پرتره استفاده می‌شده است. در واقع با این فرایندهای پوست‌ها روشن‌تر شده و حتی جوش‌ها، موهای کوچک و حتی لکه‌های صورت نیز از بین می‌رفتند!

 

روتوش عکس با استفاده از فناوری‌ها و نرم‌افزارها

حال که با تعریف ریتاچ آشنا شدید می‌توانید به صورت حرفه ای در زمینه روتوش عکس اقدام کنید. در حال حاضر برنامه‌های متعددی برای روتوش عکس‌ها و برش آن‌ها وجود دارد. البته این فرایند برای افراد آماتور ممکن است کاری سخت باشد؛ اما افرادی که به صورت حرفه ای در زمینه گرافیک فعالیت دارند می‌توانند به راحتی فرایند روتوش عکس را انجام دهند. همچنین برخی از دوربین‌ها هستند که می‌توانند به صورت خودکار نور را تنظیم کرده و حتی سایه‌ها و نویزهای عکس را در هنگام ضبط از بین ببرند. نکته قابل‌توجه این است که فرایند روتوش عکس تنها مختص عکس‌های دیجیتال نیست و شما می‌توانید با تبدیل عکس‌های قدیمی و کاغذی به عکس‌های دیجیتالی (با فرایند اسکن کردن آن‌ها) به راحتی روی آن‌ها فرایند روتوش را انجام دهید. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر مقاله برنامه ویرایش عکس رایگان را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

 با توجه به تعریف ریتاچ می‌توان گفت که امروزه روتوش عکس به یک امر مهم و بدیهی در عکاسی تبدیل شده است. با این فرایند می‌توان به راحتی عکس‌های قدیمی، عکس‌های جدید، عکس‌های صنعتی، عکس‌های پرتره و هر نوع عکس دیگری را روتوش کرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *