چگونه ویرایش حرفه ای عکس انجام دهیم؟

چگونه ویرایش حرفه ای عکس انجام دهیم؟

ویرایش حرفه ای عکس به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های خود را با کیفیت بهتر و جزئیات بیشتر ذخیره‌سازی و منتشر کنید.

 پیشگفتار

ویرایش حرفه ای عکس باعث می‌شود که عکس‌های شما زیباتر و بهتر دیده شوند. شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای خاص عکس‌های خود را ویرایش کرده و کیفیت آن‌ها را افزایش دهید. امروزه حتی عکاسان حرفه ای نیز عکس‌های خود را ویرایش می‌کنند.
تمامی عکس‌های دنیا ویرایش می‌شوند! این جمله به راحتی نشان می‌دهد که ویرایش عکس‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به خصوص در عکاسی پرتره، بارها و بارها متوجه می‌شویم که دوربین تحت شرایط خاص می‌تواند کاملاً ناهماهنگ با پرتره باشد. در تمامی افراد مواردی مانند جوش و لک‌های کوچک پوست، حلقه‌های تیره زیر چشم یا عدم تقارن روی صورت نیز وجود دارند. به همین دلیل همه عکس‌ها ویرایش می‌شوند. ما به شما توصیه می‌کنیم که با نگاه کردن به عکس‌ها و استفاده از نرم‌افزارهای روتوش و فتوشاپ به عنوان یک ابزار مفید، به راحتی عکس‌های خود را ویرایش کرده و کیفیت آن‌ها را افزایش دهید.

مقدمه


برای ویرایش حرفه ای عکس، باید شجاع باشید!

همان‌طور که گفته شد هیچ تصویری ویرایش نشده نیست. ویرایش عکس به صورت تخصصی و ساده در تمامی حالات انجام می‌شود. خواه یک روتوش دیجیتال پیچیده با درجه‌بندی رنگ و ساعت‌ها کار باشد یا صرفاً یک پیش تنظیم خاص JPEG که دوربین در حالت خودکار از آن استفاده می‌کند. در واقع ویرایش عکس اصلاً چیز بدی نیست، بلکه صرفاً افزایش زیبایی در تصویری است که سنسور دوربین می‌تواند ثبت کند. به هر حال غروب قرمز همیشه در عکس به اندازه چشم واقعی چشمگیر نیست. پس شجاعت خود را نشان دهید و به راحتی عکس خود را ویرایش کنید. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر به مقاله ادیت عکس مراجعه کنید.

برای ویرایش حرفه ای عکس، از فایل‌های خام شروع کنید

نکته مهم برای ویرایش حرفه ای عکس استفاده از فایل‌های خام تصاویر است. در واقع همه دوربین‌های DSLR و دوربین‌های کامپکت امکان عکس‌برداری با فرمت RAW را دارند. فرمت RAW در واقع نوعی تصویر خام است که داده‌های پردازش‌شده در حسگر دوربین را در خود ذخیره می‌کند. این فرمت اغلب دارای اندازه‌ای بزرگ‌تر از یک عکس به صورت JPEG فشرده است. با این حال این فرمت خام حاوی اطلاعات تصویری بسیار بیشتری است. فایل‌های RAW اغلب می‌توانند بسیار بهتر و با نویز کمتر روشن یا تیره شوند. شما می‌توانید برای بررسی نکات بیشتر به مقاله ادیت حرفه ای عکس مراجعه کنید.
در حالت ایده آل، تمام تنظیمات ضروری مانند نوردهی، کنتراست، سایه‌ها/نقاط برجسته را می‌توانید در زمان ویرایش حرفه ای عکس در این فرمت خام انجام دهید. فرایند تراز سفیدی خودکار دوربین اغلب نسبتاً دقیق است، اما گاهی اوقات می‌توان حالت اولیه بهتری ایجاد کرد، به عنوان مثال عکس را با ظاهری گرم‌تر ویرایش کرد.

ویرایش عکس خام

ابتدا روتوش کنید، سپس ظاهر تصویر را ویرایش کنید

بسیاری از مبتدیان در زمان ویرایش عکس به صورت تخصصی این اشتباه را مرتکب می‌شوند. این افراد ابتدا تنظیمات ویرایش عکس مانند انواع فیلترها، لایه‌های تنظیم و غیره را روی تصویر اصلی اعمال می‌کنند. سپس بعد از آن به سراغ روتوش عکس پوست عکس می‌روند. این فرایند در پرتره‌ها به شدت مشاهده می‌شود.
به صراحت در اینجا اعلام می‌کنیم که این کار در زمان ویرایش عکس به صورت تخصصی اصلاً توصیه نمی‌شود؛ بنابراین ابتدا مطمئن شوید که یک تصویر تمیز و خنثی دارید که می‌توانید آن را به صورت جهانی ویرایش کنید. در این حال تصویر شما باید فاقد لک و چروک و تیرگی و هر چیز دیگری باشد. سپس روی آن انواع فیلترها و سایه‌ها و نورها را اعمال کنید تا نتیجه‌ای به مراتب بهتر و با کیفیت‌تر مشاهده کنید.

ویرایش حرفه ای عکس را تا آنجا که لازم است ادامه دهید

در زمان ویرایش حرفه ای عکس بهتر است که زیاده‌روی نکنید. روتوش بهتر است که به صورت جزئی باشد و عکس از حالت طبیعی خارج نشود. البته، این نکته عمدتاً در مورد پرتره‌ها صدق می‌کند؛ بنابراین با احتیاط روتوش کنید. همیشه اندازه نمایش نهایی تصویر خود را در ذهن داشته باشید. در واقع شما نمی‌خواهید که عکس‌های پرتره خود را در قالب بیلبورد در اندازه پوستر چاپ کنید، بلکه فقط به عنوان یک عکس زیبا، روی دیوار، در ابعاد 40 در 60 سانتی‌متر، می‌خواهید چاپ کنید. پس برای روتوش لازم نیست که دقت عکس را در نمای 300 درصد قرار دهید! شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله ویرایش عکس چهره مراجعه کنید.

ویرایش طبیعی عکس

روتوش پوست را جدی بگیرید

در زمان ویرایش حرفه ای عکس به روتوش پوست اهمیت خاصی بدهید. در واقع در روتوش پوست به جزئیات بیش‌ازحد توجه نکنید. همچنین از صاف کردن یا تار شدن بیش‌ازحد خودداری کنید. لک‌های کوچک مانند جوش یا سوختگی با حتی زخم‌ها را می‌توان به طور طبیعی از بین برد. البته در خصوص سیاهی دور چشم‌ها بهتر است دقت کنید چرا که سیاهی زیر چشم اغلب در عکس‌ها بدتر از واقعیت به نظر می‌رسد. اگر نمی‌خواهید شبیه یک عروسک باربی، صاف و اتو کشیده شده به نظر برسید، بهتر است برخی از جزئیات را رها کنید. در حالت کلی روتوش پوست با کیفیت بالا و حرفه‌ای، زمان زیادی می‌برد.

در زمان ویرایش حرفه ای عکس کنتراست و روشنایی را به درستی انتخاب کنید

 نکته مهمی که باید در زمان ویرایش عکس به صورت تخصصی به آن توجه کنید این است که کنتراست و روشنایی را در عکس‌ها مناسب انتخاب کنید. بسته به حالت نورپردازی و موضوع، عکس‌ها "ooc" هستند، یعنی خارج از دوربین اغلب خاکستری کم‌رنگ دیده می‌شوند. در صورتی که کنتراست بسیار زیاد باشد (مثلاً عکس در نور مستقیم خورشید گرفته شده باشد). در فتوشاپ یا نرم‌افزارهای دیگر، شما می‌توانید با ابزارهای پردازش تصویر، این کنتراست بالا را کاهش دهید. البته یادتان باشد که برای ویرایش به سراغ تصویرهای خام با فرمت RAW بروید. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله فضاسازی عکس مراجعه کنید.

کنتراست در ادیت عکس

به نور پس‌زمینه اهمیت بدهید

 در زمان ویرایش عکس به صورت تخصصی به نور پس‌زمینه اهمیت بدهید. به خصوص در عکس‌هایی که نور پس‌زمینه زیادی دارند. در برخی از عکس‌ها اغلب این مشکل به وجود می‌آید که بخش‌های دیگر تصویر بیش‌ازحد نوردهی می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که بخش‌های دیگر تصویر به شدت کم‌نور شوند. در این حالت برای ویرایش عکس به صورت تخصصی باید دو منحنی درجه‌بندی یا اصلاح مقدار تونال ایجاد کنید و ناحیه سایه یا برجسته را برای هر کدام تنظیم کنید. سپس یک ماسک ایجاد می‌کنید و ناحیه‌ای را که می‌خواهید حذف کنید با ابزار براش یا گرادیان پر می‌کنید. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله اصلاح رنگ عکس مراجعه کنید.

با استفاده از منحنی‌های درجه‌بندی یا تعادل رنگ، ظاهری مناسب ایجاد کنید

آخرین مرحله در زمان ویرایش عکس به صورت تخصصی بررسی رنگ‌های عکس است. در واقع آخرین مرحله در پردازش تصویر همیشه رنگ‌ها و تدوین یک ظاهر مستقل برای تصویر مربوطه است. البته هزاران راه مختلف برای این فرایند وجود دارند یکی از این راه‌ها تنظیمات تعادل رنگ یا منحنی درجه‌بندی است که در برنامه‌های مختلف ویرایش تصویر به راحتی یافت می‌شود.
در زمان ویرایش حرفه ای عکس، شما می‌توانید با منحنی درجه‌بندی، کانال‌های رنگی جداگانه را به شیوه‌ای هدفمند و در هر ناحیه روشنایی ایجاد کنید. به‌طورکلی، تعادل رنگ بر اساس نوع عکس و سلیقه عکاس و مخاطب محاسبه می‌شود. کانال‌های رنگی را می‌توان برای سه دسته روشنایی مختلف (برجستگی، میانی، سایه‌ها) تغییر داد. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله پنل ها و ابزارهای ویرایش عکس مراجعه کنید.

تعادل رنگ در ادیت عکس

نتیجه‌گیری نهایی در خصوص ویرایش حرفه ای عکس

 یکی از موارد مهم در خصوص ویرایش حرفه ای عکس داشتن صبر کامل است. شما به محض اینکه ویرایش و روتوش یک عکس تمام شد، آن را برای کارفرما و یا چاپخانه ارسال نکنید! در واقع شما باید بعد از اتمام کار چند ساعت به خودتان استراحت بدهید و پس مجدد عکس را بررسی کنید و در صورت لزوم، شدت دست‌کاری و یا رنگ را کمی کاهش دهید یا تنظیم کنید. اگر بعد از چند ساعت به عکس ویرایش شده مراجعه کردید و از ویرایش خود کاملاً راضی بودید بدانید که کار ویرایش شما واقعاً به پایان رسیده است. حال باید آن را چاپ کنید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *