بررسی انواع تکنیک های تصویرسازی دیجیتالی

بررسی انواع تکنیک های تصویرسازی دیجیتالی

تصویرسازی دیجیتالی به عنوان یکی از زیر مجموعه های رشته گرافیک دیجیتالی شناخته می شود. این نوع تصویرسازی در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده است.

پیشگفتار


تصویرسازی دیجیتالی به عنوان یکی از زیر مجموعه های رشته گرافیک دیجیتالی به شمار می رود. افرادی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند قلم های نوری، ماوس، صفحه نمایشگر و .... به خلق آثار مورد نظرشان می پردازند. در این نوع تصویرسازی تکنیک ها به جای پیاده سازی و اجرا بر روی کاغذ یا بوم در محیط دیجیتالی و رایانه ای اجرا می شوند. 
با توجه به این مفاهیم متوجه می شویم که تصویرسازی دیجیتالی از پایه و اساس در محیط نرم افزاری انجام می شود. 


مقدمه


انواع تکنیک های تصویرسازی دیجیتالی


تکنیک های تصویرسازی دیجیتالی دقیقا نقطه روبروی تکنیک های تصویرسازی سنتی هستند. همانطور که می دانید امروزه با پیشرفت دنیای دیجیتال و ایجاد ابزار طراحی کاراکتر مدرن هنرمندان می توانند آزادانه و با سرعت بیشتری به خلق ایده تصویرگری و طراحی کاراکتر خلاقانه و دیگر مفاهیم بپردازند. اولین صفحه الکترونیکی که برای تصویرسازی تولید شد در سال 1888 میلادی بود. این صفحات فاقد امکانات امروزی بودند و با مرور زمان فناوری پیشرفت کرد و صفحات پیشرفته تری در اختیار طراحان قرار گرفت. در حال حاضر شاهد تولید تبلت هایی هستیم که به سادگی با رایانه ها اتصال پیدا می کنند و امکان طراحی و ویرایش طرح ها را به سادگی به وجود می آورند. 
برای اجرای تکنیک های تصویرسازی دیجیتال نیاز به نرم افزارهایی داریم که کار را برای ما ساده می کنند. این نرم افزارها به گونه ای طراحی شده اند که امکان شبیه سازی انواع ابزار طراحی، قلم ها، افکت ها، کاغذ و بوم را دارند. با استفاده از این ویژگی ها تصویرسازی هایی به وجود می آیند که به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. در ادامه به توضیح این دو نمونه خواهیم پرداخت.

تکنیک های تصویرسازی دیجیتالی
تصویرسازی دیجیتالی با فری هند


تصویرسازی دیجیتالی با فری هند در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طراحان با استفاده از تصویرسازی با فری هند می توانند جزئیات ظریفی را در هنگام طراحی ایجاد کنند آن ها می توانند با استفاده از ویژگی هایی که این نرم افزار در اختیار آن ها قرار می دهد به تغییر سایه ها نرم، خطوط  ایجاد پس زمینه های پیچیده بردازند. نکته قابل توجه ای که در ارتباط با تصویرسازی دیجیتالی با استفاده از فری هند وجود دارد این است که اکثر تصویرسازی هایی که در این قالب ها به وجود می آیند به صورت گرافیک شطرنجی هستند. این امر موجب می شود شما بتوانید این تصاویر را در سایزهای مشخصی چاپ کنید. در صورتی که تصاویر از حد مشخص بزرگتر شوند کیفیت آن ها به میزان قابل توجه ای از بین می رود.


استفاده از گرافیک وکتور


استفاده از تکنیک وکتور برای تصویرسازی یکی دیگر از تکنیک هایی است که تصویرسازان دیجیتال در سال های اخیر به آن توجه زیادی داشته اند. یکی از مهمترین ویژگی های استفاده از وکتور در تصویرسازی این است که این تصاویر به گونه ای تولید می شوند که تغییر سایز بر روی کیفیت آن ها تاثیری نخواهد داشت. برخی از طراحان اعتقاد دارند که در حالت کلی ایجاد سایه های نرم و نمایش انتقال داده ها با استفاده از وکتور سخت تر از دیگر گزینه ها می باشد. اما با این وجود طراحی کاراکتر وکتور همچنان دارای مزایایی برای ایجاد تصویر است که مورد توجه اکثر طراحان قرار می گیرد. 
تصویرسازی دیجیتالی با استفاده از وکتور با توجه به قابلیت های آن به راحتی قابل شناسایی است. شما می توانید با دقت به شکل ها، خطوط و بافت واضحی که در این نوع تصویرسازی وجود دارد به سادگی آن را از سایر روش ها تشخیص دهید. همانطور که قبلا اشاره کردیم نوع ساخت این شکل از طراحی با تغییر سایز دچار بی کیفیتی نخواهد شد. 

تصویرسازی
تصویرسازی دیجیتالی با ایلوستریتور


تصویرسازی دیجیتالی با ایلاستریتور یکی از گزینه هایی است که طراحان از آن استفاده می کنند. طراحان با استفاده از این نرم افزار پیشرفته و فوق العاده می توانند هر چه را که در ذهن دارند اعم از رنگ ها، افکت ها، اشکال، تایپوگرافی و ... را به تصویر بکشند. طراحان می توانند با استفاده از این نرم افزار طرح های ذهنی خود را اجرا کنند. همچنین می توانند با استفاده از عکس ها و تصاویر و ادغام آن ها تصویرسازی های جدیدی را ایجاد کنند. 
طراحی کاراکتر در ایلوستریتور با استفاده از تصاویر برداری یا وکتور ایجاد شده اند. یعنی تصاویری که شما در این نرم افزار تولید می کنید بر اساس تصاویری از شبکه های پیکسل ها نخواهند بود. بلکه این تصاویر بر اساس وکتور یا بردارها تعریف می شوند و بر مبنای خطوط و منحنی ها تعریف می شوند. وکتورها این قابلیت را دارند که تصاویر را بر اساس ویژگی های هندسی آن ها تعریف کنند. با استفاده از این روش می توانید تصاویر گرافیکی دیجیتالی را در هر مقیاس و سایزی بر روی دستگاه های مختلف چاپ کنید. این تصاویر به شکل اولیه خود باقی می مانند و کیفیت خود را از دست نمی دهند. این نرم افزار به عنوان بهترین گزینه برای ساخت انواع تصویرسازی های گرافیکی به شمار می رود. 
یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این نرم افزار صرفه جویی در زمان است. طراحان می توانند با سرعت و دقت بالایی طراحی و ویرایش کاراکترها را انجام دهند. 

تصویرسازی مدرن
تفاوت تصویرسازی مدرن و سنتی در چیست


تصویرسازی دیجیتالی همانطور که قبلا اشاره کردیم در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمد. نقطه مقابل این روش طراحی تصویرسازی به شیوه سنتی است. تصویرسازی سنتی از قدمت دیرینه ای برخوردار است و برخی قدمت آن را تا دوره غارنشینی می دانند. این نوع از تصویرسازی با استفاده از طراحی، کنده کاری، طراحی در رسانه های سنتی انجام می شود. تصویرسازی به شیوه سنتی کاربردها و روش های مختلفی دارد. 
با ظهور تصویرسازی مدرن یا دیجیتالی طراحان این امکان را پیدا کردند که به یک راه کلی برای تفسیر و توصیف یا نمایش دادن جنبه بصری یک مفهوم دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر شاهد آثار فوق العاده و منحصر به فردی از تصویرسازی به شیوه دیجیتال هستیم که توسط تصویرسازان آشنا به این تکنیک ها ایجاد شده است. 
تصویرسازی دیجیتالی در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. یکی از مهمترین حوزه ها استفاده از تصویرسازی دیجیتال برای طراحی کاراکتر تبلیغاتی است. این شیوه در طراحی کاراکترهای تبلیغاتی بسیار تاثیرگذار است. تصویرگران با استفاده از امکانات جدید عناصر موجود را ترکیب کرده تا به این شکل بتوانند پیام مورد نظرشان را به مخاطبان انتقال دهند. 


سخن پایانی


تصویرسازی مدرن در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طراحانی که با این تکنیک ها آشنایی دارند برای ایجاد یک اثر تصویرسازی موفق از قابلیت ها و امکانات موجود استفاده می کنند. هنرمندان بر اساس تکنیکی که بر می گزینند طراحی و دیزاین مورد نظر خود را به اجرا در می آورند. یکی از موارد تاثیرگذار در انتخاب تکنیک های دیجیتال زاویه دید طراح یا هنرمند مورد نظر است. طراحانی که در چند تکنیک مختلف مهارت دارند می توانند راحت تر پیام خود را از طریق طراحی به مخاطب انتقال دهند. 
تصویرسازی دیجیتالی همانطور که گفتیم ابزار طراحی کاراکتر و قابلیت های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهد. استفاده از این ابزار به طراح این امکان را می دهد که ایده تصویرگری را به راحتی در قالب کاراکتر به اجرا درآورد. 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

اولین نظر را شما ثبت نمایید

نظر خود را در مورد پست بالا برای ما ارسال نمایید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *